Yoghurt maken

Dat doe ik ook JVG. Ik hou een restant over van de yoghurt en die gebruik ik voor de volgende keer. Ik vind trouwens de yoghurt van de kefir niet zo lekker, zuurder en scherper van smaak. Ik maak nu mijn yoghurt van Turkse of Griekse yoghurt in een thermoskan. En die is heerlijk.

 
Ik wil morgen voor het eerst yoghurt gaan maken. Ik heb een liter rauwe melk in de koelkast staan welke ik dinsdag gekocht heb. Daar kan ik toch nog wel yoghurt van maken? Of is het verstandiger om yoghurt te maken op de dag van aankoop?

 
Iemand geïnteresseerd in een yoghurt machine? ik heb er nog een. Paar keer gebruikt maar doe er niks meer mee.

Misschien nog wel inclusief de zakjes yoghurt starters.

 
De yoghurt is gemaakt. Ik ben reuze benieuwd!

Ik heb 2 flessen gemaakt. 1 met rauwe melk van de zorgboerderij hier vlakbij. En we zijn vandaag weer naar boerderij 't Geertje geweest. Dus daar ook een fles rauwe melk meegenomen. Dan kan ik gaan vergelijken.

Als starter heb ik de yoghurt van daar gebruikt.

Raar hersenspinseltje van mij wat ik me zojuist aan het bedenken was:

Zou je nou ook yoghurt kunnen maken van borstvoeding?

Ik heb nog heel veel borstvoeding in de vriezer staan welke ik amper nog gebruik.

Dat zou een leuk projectje zijn.

 
Het is gelukt! Het smaakt echt goed. Veel minder zuur dan ik verwacht had.

Het was alleen nog wel vrij dun. Hoe zou ik het dikker kunnen krijgen?

 
Jij bent de ervaringsdeskundige :)

Op vorige pagina las ik iets over het dikker laten worden van zelfgemaakte yoghurt.

Maak jij jouw yoghurt met de yoghurtmachine van Janse?

Is die van glas, RVS of kunststof?

 
Nee, ik had Mike een mailtje gestuurd, maar nog geen reactie gehad.

Ik heb de melk verhit in de pan tot 40 graden (digitale thermometer), een paar lepels yoghurt toegevoegd en dat geroerd. En dat heb ik in glazen flessen gegoten. In de aluminiumfolie gewikkeld, handdoek eromheen. In een koeltas gedaan met een fles heet water erbij. En dat 24 uur op zolder gezet, daarna 12 uur in de koelkast tot ik het ging eten.

 
Rauwe yoghurt is gewoon wat dunner, door meer slagroom toe te voegen aan de melk wordt het iets dikker en dan hangop maken, dan pas is het lekkere dikke yoghurt. Ik doe zelf geen aluminiumfolie eromheen en de flessen maak ik van tevoren ook even warm, zodat de melk niet gelijk afkoelt, dan heb je meestal het beste resultaat. Desondanks mislukt die van mij ook nog wel eens (slijmerig/korrelig/huttekase) geen idee waarom.

 
Je 'verstoort de geest'. Jij bent behoorlijk yang, Tanja, dat is de reden. Deze culturen zijn grillig en dus yin (oneindige mogelijkheden), het zijn subtiele energieen en als yang nu ergens niet in uitblinkt, dan is het wel subtiliteit...

Mike

 
Haha. :)

De yoghurt valt hier goed in de smaak! Zowel zoon, dochter als ik vinden het heerlijk. Ik gebruik het nu in de smoothie, daar is het perfect voor. Idd lekker met een hoop room en avocado, heerlijk!

Ik kan het ook beter verteren dan rauwe melk, dus dat is wel fijn.

Hangop maken is ook een goed idee. Ik ga eens kijken hoe dat moet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.047
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan