Yoghurt maken

De boer is biologisch. Hij levert wel op grote schaal en dat wekt bij mij altijd een beetje argwaan. Voor de rest heb ik niet gevraagd naar zijn methodes, zoals in welke mate gebruikt maakt van krachtvoer. Daar zal ik de volgende keer wat meer over vragen.

Ik zal een klein deel van de melk in een apart flesje doen om te testen.

Wat een kennis op dit forum. Dankjewel Lia! Ik moet nog even wat nodige dingen kopen en dan gaat het experiment beginnen :)

 
Even een update. Mijn yoghurt was mislukt. Het was wat aan de dunne kant en het rook een beetje naar gist, dus ik vertrouwde het niet. Ik weet ook niet hoe zelfgemaakte yoghurt van rauwe melk wel moet ruiken, maar ik neem aan dat dat niet veel zal schelen met de lichtzure geur van gewone yoghurt uit de natuurwinkel.

 
Jammer dat je yoghurt mislukt is. Rook het echt naar gist, of was het meer een kazige geur? Ik heb gemerkt dat als ik mijn yoghurt met rauwe koemelk maak, dat het laagje room wat zich er bovenop vormt een beetje kazig smaakt en dat vind ik niet echt lekker. Ik laat de melk daarom een dag staan in de koelkast en schep dan eerst de room er af. Dan maak ik yoghurt met de overgebleven melk en schep er later de room, eventueel opgeklopt, weer doorheen.

Ik heb nu ook een paar keer yoghurt gemaakt van buffelmelk. Toen ik na een dag de room van de melk wilde scheppen, ging dat lastig, er had zich nog niet heel duidelijk een aparte laag gevormd. Ik maak de yoghurt dus gewoon zonder het er van af te scheppen. De yoghurt van buffelmelk wordt ook veel dikker dan die van koemelk, zelfs als ik extra room voor het fermenteren aan de koemelk heb toegevoegd zodat het bijvoorbeeld een vetpercentage van 10% heeft. Ik heb bedacht dat dat komt omdat de room in buffelmelk beter verdeeld blijft in de melk. Daarom vormt zich er niet zo snel een apart laagje bovenop en daarom wordt de yoghurt in zn algeheel dikker dan koemelk met extra room. Denk ik:)

 
Ik maak de laatste tijd yoghurt met miereneieren waarvan ik zelf een enting van heb gemaakt.Echt lekker en fris en ook heel voedzaam.

Verder drink ik ook vaker yoghurt verdunt met water met een tikkeltje sole erin, vooral als ie koud is.Heerlijk om te drinken en een perfecte drank.

 
Pff ik moest zoeken zeg naar dit topic.. Via de zoekfunctie kwam ik m niet tegen, nu gewoon de pagina's nagekeken van de meest recente topics.

Anyway. Ik heb geprobeerd zelf creme fraiche te maken. Biologisch vind ik creme fraiche erg duur, slagroom is meer dan 2x zo goedkoop. En aangezien ik groot fan ben van creme fraiche op het moment, gaat er nogal wat doorheen.

Ik heb het op dezelfde manier gedaan als ik yoghurt maak. Room verwarmen tot een graad of 38-40, beetje yoghurt er doorheen, 24 uur wegzetten en daarna in de koelkast. De smaak wordt wel prima, maar het blijft de consistentie van slagroom, helemaal niet dik dus. Iemand daar nog tips voor? Op internet wordt het ook wel gemaakt met karnemelk als starter, dit wil ik ook nog gaan proberen, maar anders? Langer fermenteren?

 
Boselfje,

Ik heb geen antwoord op je vraag maar een tip voor het zoeken.

Tik in Google maar eens in: 'zelf yoghurt maken weston price'

En je krijgt diverse topics te zien.

Bij mij werkt het altijd prima, ik vind in de meeste gevallen wel waar ik naar zoek.

Lia

 
Ik heb nu ook yoghurt in een koelbox gezet maar ben bang dat de melk niet warm genoeg was .

Ik zal morgen het resultaat melden .

Truus

 
Quote:
Er is trouwens een methode om melk te testen: doe wat melk in een pot(je) met een deksel er op. Zet dit op het aanrecht (niet in de volle zon) en laat het ca. 5 a 6 dagen staan. Er vormt zich een roomlaagje. Als je na 5 of 6 dagen het deksel eraf haalt moet de melk fris zuur ruiken. Als de melk stinkt dan is die aan het rotten dan zou ik die melk niet meer kopen.


Wat zegt dit dan precies? Waardoor gaat het rotten..?

 
Anaerobe bacterien en schimmels in de bodem a.g.v. mestinjecties, waardoor de mest niet bovengronds wordt afgebroken door aerobe bacterien maar de bodem verstikt en de boel gaat rotten. Hierdoor verandert het bodemleven dramatisch en niet in positieve zin!

Mike

 
ik wil mijn zelfgemaakte yoghurt wat vetter maken, nu heb ik een fles rauwmelkse room.

Iemand een idee of ik dat dan er doorheen moet doen als de yoghurt opstijft in de koelkast of als hij helemaal klaar is?

 
Hoi. Ik lees net dit draadje door en zie dat iedereen hier de 'opwarm methode' toepast. En dat moet ook wel als je thermofiele culturen gebruikt. Een jaar geleden kwam ik erachter dat er ook mesofiele culturen zijn. Dat mesofiel betekent alleen maar dat die cultuur het goed doet bij kamertemperatuur: 20 - 25 graden. Het voordeel is duidelijk, geen gedoe met een pan, thermometer, en dekens enzo. Je stopt gewoon een paar eetlepels van je starter in een pot met melk (of slagroom als je richting zure room/crème fraîche wil gaan).

Trouwens, als je yoghurt wat dun is dan kan je (aan het begin) een eetlepel melkpoeder toevoegen.

 
Nitpicker,

Over wat voor een starter heb je het en hoe wordt deze starter dan gemaakt en wat gebruikt men om deze te maken?

Interessant.Ben heel erg benieuwd.

Er zijn heel veel manieren om yoghurt te maken. De één gemaakt met een bepaalde starter behoudt zijn kracht omdat je steeds van de gemaakte yoghurt doorent.

"Trouwens, als je yoghurt wat dun is dan kan je (aan het begin) een eetlepel melkpoeder toevoegen."

Melkpoeder lijkt me niet gezond.Dan kun je beter buffelmelk pakken, deze heeft een dubbel zo hoge vetpercentage als koeienmelk wat de yoghurt ook veel dikker maakt.

Je kunt de yogurt ook langer in de koelkast in laten dikken, het is dan belangrijk er niet doorheen te roeren voordat ie ingedikt wordt.

Je yoghurt wordt ook dikker als je deze zonder deksel maakt maar dan moet je er wel voor zorgen dat tijdens het fermenteren je melk niet afkoelt.

Yoghurt leeft. Je kunt er nog zo veel meer mee doen.

 
Haydarpasa,

het gaat inderdaad om door-ent culturen. Gek genoeg kon ik ze in Europa niet vinden, terwijl ze toch waarschijnlijk hier ontstaan zijn. Het gaat om Piima, Fil Mjolk, Viili, Caspian Sea Yogurt (Matsoni) en Karnemelk culturen. Ik heb alleen ervaring met de Viili, die ik als gedroogde starter opgestuurd kreeg.

http://www.etsy.com/shop/WellsofHealth?section_id=5826301

Het duurde de eerste keer meer dan 18 uur voordat mijn Viili cultuur (opgedroogd in een watje) in een beetje melk aansloeg. Daarna ging het wel goed maar ik wisselde de melk/room verhouding vaak, wat niet zo slim was. Na een paar maanden ging de boel naar biergist ruiken en ik heb toen de boel weggegooid. Ga binnenkort weer verder met dit experiment nu ik een adres met rauwe koemelk en rauwe room heb gevonden.

Ik weet niet of melkpoeder ongezond is, maar met die toevoeging van melksuikers hebben de gisten iets om op te kauwen. Buffelmelk kan ik hier niet krijgen dus het vetgehalte zal ik met room moeten aanpassen.

 
Ik heb allemaal yoghurt topics doorgelezen maar helaas niet kunnen vinden wat ik zocht dus vraag ik het maar hier.

Ik heb rauwe geitenmelk gehaald en wil daar yoghurt van gaan maken.

Vraag 1: hoe verwarm je de melk tot 40 graden? {hoe weet je wat 40 graden is op het fornuis?}

Vraag 2: wat kan ik nu het beste als yoghurtstarter gebruiken? ik heb een easiyo yoghurtmaker aangeschaft en daarbij zaten 2 zakjes yoghurtculturen die je kan gebruiken maar..dat bevat:gepasteuriseerde volle en magere melkpoeder,98% van weidekoeien,bevat de natuurlijke emulgator lecithine uit sojabonen!,levende yoghurtculturen: L bulgaricus,S thermophilus,L acidophilus.

Kan ik die gebruiken voor mijn geitenmelk?

 
gewoon in een pan verwarmen op het gas, met een vleesthermometer.

en gewoon paar eetlepels biologische yoghurt uit de natuurwinkel als starter gebruiken

 
Oke ik heb geen vleesthermometer dus die zal ik dan aan moeten schaffen,ga ook de biologische yoghurt aanschaffen thx!

 
ik stop zelf bij 38 graden want voor je het weet zit je over de 40

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.721
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan