Yoghurt maken

Ik heb ook vaak waterige yoghurt. N.a.v. een post hierboven (ik dacht van Haydarpassa) heb ik zaterdag 6 flessen yoghurt gemaakt, 3 met dop erop en 3 zonder. De yoghurt met dop was waterig en de yoghurt zonder dop helemaal niet, die was lekker dik, precies zoals yoghurt zijn moet.

 
tineke hoe doe je dat dan zonder dop?

dan koelt het toch snel af hoe voorkom je dat dan?

ik doe het altijd in een thermoskan maar dan is het inderdaad dunne yoghurt

 
Ik doe het op de Poekie-manier in glazen yoghurt-flessen. Deze doe ik met flessen warm water in een dichte krat. Kussen eronder, slaapzak in de krat waar alles in gaat en ook nog een dekbed erover. De dop kun je er dan prima af laten.

 
De kruks voor dikke yoghurt zit hem volgens mij in niet te veel roeren als je de yoghurt aan de lauwe melk toegevoegd

Ik roerde in het begin als een malloot, maar dan gaat de melk "schiften". als hij klaar is na 24 uur is de melk gescheiden. Je houd dan een wei achtiige substantie over en een soort creme fraiche, die overigens nog prima te eten is.

Misschien een idee voor mensen die creme fraiche willen, lekker veel roeren en de yoghurt een beetje meeverwarmen naar iets van 45 graden

 
Al enige keren heb ik yoghurt gemaakt van yoghurt met rechtsdraaiend melkzuur (wat dat ook mag betekenen). Deze zou gezonder zijn met betere, andere of extra bacterien.

Ik had een beker yoghurt in de natuurwinkel gekocht.

De yoghurt die ik er van gemaakt heb is heerlijk, veel lekkerder dan uit de beker. Hoe dat kan is me een raadsel. De 2e en 3e keer weer net zo lekker.

Ik laat hem altijd wel een 1,5 liter uitlekken anders vind ik hem te dun.

Hou ik nog 2,5 l. over van een 4-liter pot.

Ik verwarm hem nu tot 39 graden, laat afkoelen tot 30 en dan in de pot met een paar eetlepels yoghurt.

Meestal laat ik de yoghurt 2 dagen in de "hooikist" maar nu met het warme weer 1 dag, het gaat sneller nu met deze warmte. Dan nog 1 dag in de koelkast, daarna uitlekken en dan even homogeen draaien met de keukenmachine.

nog een aanvulling, link over verschillende melkzuren:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3483

De conclusie luidt dat links of rechts voor een volwassene niet zou uitmaken maar wel bij een baby waar de lever nog niet voldoende functioneert.

Gezien volwassen levers vaak vervuild zijn is rechtsdraaiend volgens de link toch een betere optie, minder moeite voor de lever dus.

 
Quote:
yoghurt met rechtsdraaiend melkzuur (wat dat ook mag betekenen)



Dat heeft met de molecuulformule te maken. Het "rechts" slaat in dit geval op een bepaald aantal atomen die in dit geval aan de rechterkant zitten.

Maak je die yoghurt van rauwe melk? Ik heb dat een keer gedaan en toen werd deze heel slijmerig :(

Je kan trouwens ook een yoghurtmaker gebruiken. Deze zorgt voor een constante temperatuur.

Kost een paar tientjes bij de brouwmarkt.

 
ok, dank voor de uitleg, zoiets zeggen ze ook in de link.

ik maak hem in een oude koelbox met een lekker dekentje eromheen en 2 flessen heet kraanwater, koelbox gratis van mijn zus :)

En ik maak hem van rauwe melk, ik schreef net, verwarmen tot 39 graden en dan weer afkoelen tot 30 graden en dan paar eetl. yoghurt erbij.

 
Marijan wrote:
Ik laat hem altijd wel een 1,5 liter uitlekken anders vind ik hem te dun.



Hoe doe je dat...uitlekken? Alles in een theedoek mikken onder de gootsteen? Ik heb van anderen die yoghurt maken niet begrepen dat je moet laten uitlekken. Bij hen wordt de yoghurt in één keer dik.

 
schaal, vergiet, theedoek, paar uurtjes laten staan.

Als de yoghurt uit de pot gaat is het best wel een stevige massa, maar als ik daarna ga roeren wordt hij toch een stuk dunner en ik hou toevallig van dikke yoghurt, soort hangop. Ik vind het dan ook meer op kwark lijken.

 
Bij de geitenboerderij is de yoghurt extreem dun en hun kwark extreem dik, zodat ik het verdun met melk. Die dikke kwark snap ik ook niet. Hoe wordt dat gemaakt?

 
Bij mij wordt zowel de kefir als de yoghurt dikker (en lekkerder) met een flinke scheut slagroom erdoor.

 
Ik heb het nu 1x gemaakt maar het was zo dik dat mijn man het niet hoeft, het 'drilt' z'n lepel af vind hij.

Het lijkt inderdaad wel een soort glutenachtige binding, beetje de elastiteit zoals in deeg. Is dat gebruikelijk?

Ik vond het erg lekker, ga nu weer maken want het is op. :|

 
ja, zo komt hij bij mij uit de pot (4 l.) Jacqie.

Daarna roer ik hem omdat het vet niet vermengd is door de yoghurt, dat zit dan bovenin. En ik wil de yoghurt graag egaal/homogeen. Geroerd wordt ie lekker lobbig.

 
Poekie,

ik laat het mee fermenteren, dus vooraf, wordt de slagroom alleen maar beter van is mijn gedachte.

 
Vandaag wel heel mooi weer om yoghurt te maken! Ik ga vanavond weer aan de slag en doe er keer slagroom doorheen. Kan mooi op temperatuur blijven bij ons op de 2e etage, plat dak. Ben ineens blij met die hitte :p

 
Ik heb hier rauwe, grasgevoerde geitenmelk (geiten worden overigens wel ingeënt als lam en wil zelf ook yoghurt maken.

De yoghurt die ik hier op de kop kan tikken, bevat melk, gefermenteerd lactose, room en melkproteinen. Deze zal zeer zeker niet van grasgevoerde ed zijn. Kan het hiermee, want grasgevoerde yoghurt ga ik hier in geen 100.000j vinden ?

Als ik dan van die gemaakte yoghurt een potje overhoud en voor de volgende gebruik, zal dit wel beter zijn en zo verder veronderstel ik ?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.688
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan