Yoghurt maken

Ik heb mijn eerste zelfgemaakte yoghurt in de koelkast staan.

Het volgende is gebeurd. De yoghurt is zowel in een weckpot gemaakt als in een glazen kan met een plastic dekseltje met een opening om te schenken (zeg maar een slanke waterkan).

In de koelbox heb ik de bovenkant van die waterkan afgedekt met aluminiumfolie.

Nu ziet de yoghurt in de weckpot er al uitstekend uit. De yoghurt in de glazen kan is voor de onderste helft een waterige substantie (wei?) en de bovenkant yoghurtachtig.

Vraag me of dit komt en of deze yoghurt nog te redden is. Zou het komen door die deksel die ik met alu-folie heb afgedekt, maar vermoed ook dat ik teveel starter heb gebruikt. Als de yoghurt morgen uit de koeling komt, kan ik hem dan gewoon roeren en alsnog nuttigen als yoghurt of moet ik iets bijzonders doen.

Van de week ga ik i.i.g. weckpotten erbij halen....

Ben erg benieuwd hoe die morgen smaakt.....

by the way: doe je de yoghurt bij de warme melk, roeren en dan in potten of de yoghut in de potten en daarover heen schenk je de melk en roer je dan?

Alvast dank voor jullie ervaringsrijke reactie

 
Yoghurt gewoon doorroeren en proeven, als ie smaakt is ie goed. Als de yoghurt te dun is kun je er altijd nog hangop van maken. Voor de rest trial and error, gewoon uitproberen. Zelf kan ik er vaak ook geen pijl op trekken en maak tegenwoordig alleen nog maar kefir, die lukt altijd ;)

 
Ik weet dat er al veel over yoghurt is geschreven, maar nu aantal keren yoghurt gemaakt, maar hij blijft erg dun.

Melk (Demeter) opwarmen tot ongeveer 42 graden. Op de bodem van wekpotten ongeveer 3 lepels yoghurt. Melk erbij en wekpotten sluiten en een aantal malen de wekpotten omdraaien zodat de yoghurt met de melk zich verdeelt.

Alles gaat in een koelbox in handdoek en dekbedje gewikkeld in gezelschap van een kruikje of fles.

na 24 uur gaat het geheel in de koelkast en na 8 uur komt het er steeds weer redelijk dun uit.

Wil het straks nog een keer proberen met rauwe melk.

Wat doe ik niet goed?

 
Ik heb gemerkt dat het heel veel verschil maakt welke yoghurt je gebruikt om te enten.

Volle Demeter yoghurt geeft bij mij heerlijke yoghurt, bij ongeveer 35 graden broedtemperatuur.

 
Gerard,

is die yoghurt dan ook redelijk dik? Maakt het nog iets of je de yoghurt bv. wegzet bij 43 graden? maken die paar graden veel uit?

Mijn yoghurt zit in wekpotten, dus goed afgesloten in de koelbox

 
een week geleden heb ik voor het eerst zelf yoghurt gemaakt van biologische melk van grasgevoerde koeien met als basis een yoghurt die ik lekker vind uit een biol. winkel.

ik had nog een sedona droogoven uit mijn (alweer bijna vergeten..) raw-food periode staan.
daar passen zomaar 12 literflessen tegelijk in.

mijn 1e batch bestond uit 6 flessen.
in de droogoven eerst naar ongeveer 45 greden C. gebracht.
daarna in elke fles ongeveer 100 ml. yoghurt toegevoegd.

de volgende ochtend had ik 6 flessen biologische rauwe melk yoghurt!
dat ging gemakkelijker dan ik had verwacht.

de smaak is goed, vrijwel hetzelfde als de winkelyogurt.
alleen is de textuur wat anders, wat lobbig, vlokkerig en gesplitst.
de volgende batch maak ik op 43 graden C.
ik ben benieuwd.
 
inmiddels maak ik yoghurt op 43 graden in een sedona droogoven en dat gaat erg goed.

melk en yoghurt laat ik eerst op kamertemperatuur komen.
yoghurt pas toevoegen na het opwarmen van melk is niet nodig.
aan elke literfles rauwe melk voeg ik een scheutje yoghurt toe.

niet 12 flessen, maar 6 flessen passen praktisch gezien in een sedona droogoven.
de flessen moeten beter niet te dicht op het verwarmingselement staan.

op 9 uur en 43 gr. C instellen en de volgende ochtend heb je dan 6 liters heerlijke yoghurt.
 
heb ik weer eens veel bijgeleerd over yoghurt maken.

blijkt dat yoghurt maken bij een hogere temp dan 41 gr c binnen 6-8 uur de industriele manier van yoghurt maken is.
snelsnel moet het dan gaan, want daar is tijd geld.
de aanwezige lactose wordt in die korte tijd helaas niet volledig verteerd door de yoghurtculturen.

normaalgesproken ontwikkelt yoghurt zich het best bij een temp tussen 36 - 41 gr c. over een periode van 24 - 36 uur. dan wordt ook alle lactose verteerd en heb je daar geen last meer van als je lactoseovergevoelig bent.

de yoghurt die ik als basis gebruik is volle boeren yoghurt van de vijfsprong en die rijpen ze bij 37 gr c.

mijn volgende batch ga ik laten rijpen bij 37 gr c.
ik ben benieuwd.
 
In ons gezin wordt veel yoghurt gegeten en ik maak het sinds een half jaar van biologische rauwe melk praktisch gelijk uit de koe.

De laatste 6 weken lukt het me niet meer om de yoghurt mooi dik te krijgen. Heel jammer!

Ik maak de yoghurt op de Poekie manier dus in de koelbox samen met een warmte bron (2x een 2,5 liter jerrycan met heel warm water) ipv een deken.

Ik heb de materialen elke keer met kokend water gereinigd en ook de warmte bron na 12 uur vernieuwd zodat het goed warm blijft.

Ik snap er niets van waarom de yoghurt dun en soms klonterig wordt terwijl voorheen het lang wel goed ging.
 
jerrycan met heel warm water

Ik heb nog nooit yoghurt gemaakt, maar miscchien was het water te warm en konden de bacteriën niet goed hun werk doen of zijn ze gedeeldelijk dood gegaan. Ik zeg maar wat.
 
Elke tip is welkom , ik ga in ieder geval de volgende ronde maar eens minder warm water gebruiken.
 
Ik maak zure room, dat is een vergelijkbaar proces. De juiste temperatuur is tussen 38 en 40 graden. Zonder thermometer zul je geen herhaalbare resultaten krijgen. Als de grens van 42 graden eenmaal overschreden is, is de cultuur om zeep.
De benodigde tijd voor de fermentatie is ongeveer 10 uur.
Ik gebruik als starter volle yoghurt van de weerribben die in glazen retourflessen geleverd wordt.
Een koelbox is een goed uitgangspunt, je zou er een terrariumverwarming in kunnen maken. Neem dan iets dat de hele bodem bedekt, de warmte komt dan van onderaf. De thermostaat moet dan op de verwarming komen om oververhitting onderaan tegen te gaan. Doordat de thermostaat dan steeds in en uitschakelt, zal de opwarmingsduur wat langer zijn. Dit kan je verhelpen door de melk alvast op ongeveer 35 graden te brengen (dat is aan de voorzichtige kan, ook weer om voorzichtig te zijn met de temperatuur).
 
gek dat het eerst lukte en nu niet. Een keer mislukken kan altijd, maar 6 weken achter elkaar?
Je kan aan de boer vragen of hij 6-8 weken geleden anders is gaan voeren, andere kuil, andere brok, ...? Of is de energie in jouw huis verandert? Het is wat ver gezocht, maar als de spullen schoon zijn en de temperatuur is goed, dan weet ik het ook niet.
 
zure room gaat gewoon op kamertemperatuur met een lepel kefir in de room.
Werkt perfect, heerlijke zure room.
 
Verschillende fermenten hebben verschillende voorkeurtemperaturen. Door met de temperatuur te spelen, kan je een andere smaak krijgen. Dit werkt bij zuurdesemculturen ook zo.
 
Iedereen bedankt voor de tips, ben nu drie weken een nieuwe thermometer(gaf 4 graden te weinig aan) en andere koelbox (barst in deksel) verder en de yoghurt is bijna weer op de juiste dikte zoals ik die gewend was.
Het is wat experimenteren maar lijkt dus idd een temperatuur kwestie te zijn.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.455
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan