Yoghurt maken

Gewoon de yoghurt door een doek laten uitlekken in een vergiet, met een bakje eronder, de wei die je dan overhoudt kun je weer voor anderen zaken gebruiken, zoals fermenteren (als je tenminste yin genoeg bent ;) ).

 
Ook gemakkelijk is het om de yoghurt gewoon uit te laten lekken in een papieren koffiefilter.

Je hebt dan ook een hoop minder theedoeken in de was :)

De koffiefilters, die bij ons al jaren onaangeraakt in een keukenkastje stonden, worden ook nog eens opgebruikt!

Het filter kun je daarna weggooien bij het gft.

 
Volgens mij ben ik juist té yin, Tanja. :p

Maar wat zou ik daarmee kunnen doen?

Ah Frank, dat is een goede! Ik heb hier ook nog wel wat koffiefilters liggen. Geen idee waarom, wij drinken én geen koffie én ik heb geen koffiezetapparaat.

Ik ga het vanavond eens proberen!

 
Mamajans, als je de yoghurt laat uitlekken kun je aan de hand van de uitlektijd ook zelf bepalen wat je het lekkerst vindt:

- een paar uur laten uitlekken levert een romige dikke nog net vloeibare yoghurt op.

- ruim een nacht laten uitlekken levert een romige kwarkachtige yoghurt op.

Als je voor de kwarkachtige variant gaat kun je na een paar uur weer wat yoghurt bovenop de al wat uitgelekt yoghurt gieten zodat je de volgende dag wat meer uitgelekte yoghurt hebt.

Soms doe ik de ene variant soms de andere :)

Omdat een koffiefilter wel eens wat gemakkelijk scheurt doe ik altijd 2 filters in elkaar.

 
Bullshit? Wel eens van subtiele energieen gehoord? Waarom denk je dat de site van Barry Carter over ormus subtleenergies.com heet?

Mike

 
Mike,

Je hebt een heel topic aangemaakt over "we zijn te yin".

Volgens jou zou je dus gewoon de yoghurt test kunnen doen. Kun je yoghurt maken, dan ben je inderdaad te yin, lukt het niet, dan ben je te Yang?

En wat nou als je geen yoghurt kunt maken, en wel kefir en kombucha?

Ongeloofelijk dat ik hier nog serieus op in ga ook :lol:

 
Ik kan er zo geen info over vinden. Afijn Paul Blokker gebruikte ook het principe van vrouwelijke energie bij het maken van de kefir. Zou je bv kefir maken in een piramidevorm, welke mannelijk is, dan gist het de fles uit.

Hij maakte het in een andere vorm. Ik dacht dat hij had gezegd dat de verhoudingen van die figuur, de verhoudingen hadden van de gulde snede.

Het zelfde geldt bv ook voor het bewaren van eieren. Zet je ze met de spitse punt naar boven, dan staat de mannelijke kant boven en dan ontsnapt er energie. Het ei bederft sneller. Zet je het ei met de spitse punt naar beneden, dan is juist het ei langer houdbaar.

Deze laatste is zelf goed te testen Janse. 2 doosjes kakelverse eieren halen en testen maar. Soms is het goed om zelf dingen te zien of te ervaren.

 
Die hangop is echt goddelijk lekker! Kindjes hebben nog net niet hun schaaltje uitgelikt.

Als ik er room aan toe wil voegen, moet ik dat dan achteraf erdoor doen? Of nog voor het uitlekken?

 
In aanvulling op wat naief schrijft: kijk naar de vorm van het ei zelf. Viktor Schauberger bestudeerde die ovale vorm, die we ook terugvinden in graankorrels, zaden, pitten, peulvruchten, noten en bonen (alles met kiemkracht), maar zie ook de vorm van wijnvaten. Hij constateerde dat er een vortex-energie in deze vorm plaatsvindt die wordt vastgehouden (kan niet ontsnappen, zoals naief terecht stelt):

http://www.foodwater.org.au/creativechaos.html

Vandaag de dag zijn er eivormige waterhouders:

http://www.dancingwithwater.com/products/egg-shaped-terracotta-vessels/.

Het dynamiseren van energie door zijn tijdgenoot Steiner is eveneens gebaseerd op het 'vangen' van energie, dit keer door koeienmest en een kruid in een koeienhoorn te stoppen, die voor de winter in de grond wordt begraven. De winter is het koude yin-seizoen, waarin de energie in de aarde trekt. Deze energie komt in de spiraliserende koeienhoorn terecht en wordt dan dynamischer (krachtiger). Vlak voor de lente (mannelijk yang-seizoen) wordt de koeienhoorn opgegraven en de inhoud verdund in water, waarbij er beurtelings naar links (mannelijk) en naar rechts (vrouwelijk) wordt geroerd en de energetische mestvloeistof vervolgens in een bijna homeopathische verdunning wordt aangebracht op de bodem (die eveneens yin is). Tot op de dag van vandaag is bd-landbouw onovertroffen!

Viktor Schauberger constateerde eveneens dat een koperen ploeg (vrouwelijk) beter is voor de bodem (yin) en een hogere opbrengst oplevert dan een ijzeren ploeg (mannelijk). Hetzelfde met een spade:

&list=PL2Wknr0-MKhfcrRtSecnqgSRXVA87eVVU

Allemaal BS, of niet, Janse? :roll:

Mike

 
Dat over die grond begin ik ook bij ons te vermoeden Mike. Wij zijn een aantal jaren geleden verhuist en zitten nu op een bedrijf waar ook aardig wat akkerbouw is bedreven. Onze grond komt laat op gang in het voorjaar. Ik denk dat dat komt omdat de grond te yang is waardoor hij in de winter onvoldoende op kan laden en dus in het groeiseizoen te kort kan geven. Omdat het bij de buren net zo is valt het niet zo op. En als je goed veel kunstmest strooit valt het ook niet zo op :wink:

Janse laat het rustig bezinken. Nu kun je er niet veel mee. Koop gewoon lekker die 2 doosjes eieren en leef je uit. Dit soort dingen kun je niet zomaar overnemen Mike. Net als een plantje moet het groeien. Teveel kunstmest en hij groei zich half kapot of er komen luizen in, laat hem maar kwarren, das veel beter.

 
Janse loopt al een tijdje mee. Ik had al emailcontact met hem lang voordat dit forum er was. Zijn gebrek aan inzicht valt mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Maar je hebt gelijk: ieder zijn/haar eigen tempo...

Mike

 
Ha Mamajans,

Goed gelukt! zo te lezen :D

Een koffiefilter loopt spits toe, dus dat is goed voor het behoud van de energie in de yoghurt en dat maakt de yoghurt wellicht extra lekker begrijp ik uit bovenstaande berichtgeving.

 
Ik heb net van hangop een smeerseltje gemaakt met verse kruiden, knoflook en keltisch zeezout. Hmmm lekker zeg!

Heerlijk voor vanavond bij de zalm.

Ik word zo blij van al dit eten. :-D

 
Nou het was weer heerlijk!

Ik wil ook eens ijs gaan maken. Hangop, room, opgeklopte eiwitten en wat fruit. Lijkt me lekker!

Vandaag weer rauwe melk gehaald. De volgende 2 liter yoghurt is in de maak.

Ik heb m'n zoontje (nachtbraker) voordat hij naar bed ging een flink bak hangop laten eten. In de hoop dat hij er heerlijk lang op slaapt. Ben benieuwd.

 
Mijn yoghurt is ook altijd dun. Hangop maken kan. Maar 3 flinke eetlepels melkpoeder en een eetlepel suiker toevoegen en het wordt iets dikker. Maar omdat de melk rauw is blijft de yoghurt dun... (En slijmerig, mijn man gruwelt er altijd van)

Van de wei die je opvangt kun je ook nog veel dingen doen! Zo op drinken, maar bijvoorbeeld ook brood bakken. Ik maak tegenwoordig 1 keer per week zelf zuurdesembrood van spelt, hier om de hoek door de molen gemalen. En dan met die wei.

Wij eten daar dan 1 sneetje van per dag. Als iemand een staartje van mijn desem wilt.... Ik woon in nuenen, mag je het komen halen!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.046
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan