Yoghurt maken

Niet alleen is dat heel slecht, maar suiker toevoegen natuurlijk ook. Moestuin, je bent nu een jaar lid. Hoe kun je nog steeds dit soort beginfouten maken???

Mike

 
Oh, over die suiker had ik zelfs overheen gelezen. Haha, dat blokkeer ik kennelijk al. ;)

Hier is de yoghurt ook dun. En soms idd slijmerig. Maar als ik daar een smoothie van maak, dan proef je er niks meer van. En als we echt dikke yoghurt willen eten dan maak ik er hangop van. De kinderen zijn er gek op. Ze eten het vaak gewoon zo of met wat ongezoete opgeklopte slagroom.

M'n omgeving verklaart me voor gek dat ik m'n kinderen slagroom bij het ontbijt geef, maar wij weten inmiddels wel beter.

Hoe lang is de yoghurt nou eigenlijk houdbaar? Ik las ergens iets van 3 weken. Is dat echt zo?

We hebben net het laatste beetje yoghurt op, dat stond er al een kleine week. Het tintelde een beetje op m'n tong. Net zo iets als bij kefir. Kan dat kwaad?

 
Mijn yoghurt is gelukt! :)

Heb de aanwijzingen gevolg van Lid Poekie, en ook in zo een koeltas gedaan( wat een goed idee trouwens) want toen ik de yoghurt eruit haalde voelde ie nog lauwwarm aan. Heb hele dikke vette yoghurt gemaakt van bio dynamische rauwe melk. Mijn kinderen zullen smullen,zijn gek op yoghurt!

 
Hmm, vreemd dat jullie op de poekie manier dikke yoghurt krijgen. Zou het aan de melk kunnen liggen?

Ik weet ook wel dat suiker niet het beste is, maar ik vind die slijmerige yoghurt echt niet lekker, ik was dus aan het experimenteren om dikkere yoghurt te krijgen in de veronderstelling dat het beter is om de melk rauw te eten dan de tot 85 graden verwarmde.

En ik dacht dat de suiker misschien opgegeten zou worden door de bacterien, maar das misschien wishfull thinking :roll: Beetje dom van mij....

 
Laatst heb ik yoghurt gemaakt en had in een koeltas 2 warme kruiken gedaan.De fles waar de yogurt in zat was nog warm .Is dit de bedoeling dat de temperatuur zolang mogelijk vast blijft of moet het binnen 24 uur langzaam afkoelen ?

 
Ik gebruik al jaren de yoghurtapparaten van Yogourmet. Bevallen prima,kunnen altijd aan blijven staan. De yoghurtapparaten houden de temperatuur in de bak constant, zodat er als het goed is na 24 uur geen lactose meer in de yoghurt zit (ik eet volgens GAPS).

Ik gebruikte altijd de yoghurtbacteriën van Yogourmet. Inmiddels heb ik bij toeval ontdekt dat de probiotica van VSL#3 veel dikkere yoghurt oplevert. Ik gebruik 1 zakje per liter melk. De probiotica is zeer sterk, bevat 8 bacteriestammen. Volgens mij zijn de hulpstoffen in het zakje ook legaal (bevat maltose maar wordt omgezet).De bacteriën bevatten wel bifidobacteriën.

 
Heb hier ook yoghurt gemaakt op de manier van poekie ,alleen heb ik boerenland volle yoghurt van campina gebruikt.Als ik na 8 uur in de koelkast de yoghurt er uit haal is hij een beetje dik.Ik roer er dan door heen om alles te verdelen.Als ik hem dan in een schaaltje doe is hij water dun.Maar ik ga het nu proberen met yoghurt van demeter. :(

 
Hier blijft de yoghurt ook best dun. Ideaal om door de smoothie te doen.

En als we het zo willen eten dan maak ik hangop.

 
Heb deze week voor het eerst yoghurt van buffelmelk gemaakt op de Poekie-manier... Wat een succes! Enorm dikke yoghurt, lijkt wel hangop... Lekker zuur maar heel zacht. En minder slijmerig dan de koemelkyoghurt.

En wat is die buffelmelk geweldig lekker zeg. Heb vorige week een aantal liter kunnen kopen via een boer die zelf alleen vleesbuffels heeft lopen, maar melk afneemt van een collega voor de bereiding van zuivelproducten. Hoop in de toekomst vaker melk te mogen halen!

Ben helemaal gelukkig met mijn nieuwe eetwijze, wat een rijkdom om zo van eten te kunnen genieten.

 
Als ik yoghurt maak dan bewaar ik steeds een klein beetje yoghurt apart in een potje. Dat gebruik ik als starter voor de volgende keer. Kan je dit gewoon zo onbeperkt blijven doen?

 
Eindelijk is mijn Yoghurt gelukt.Het enigste wat ik veranderd heb is andere yoghurt als starter.Heb nu griekse yoghurt van Weerribben gebruikt.De yoghurt is nog dikker dan uit de winkel. :)

 
Leuk Henry dat het nu gelukt is,

Mijn man las laatst dat gelatine toevoegen aan yoghurt ook voor dikkere yoghurt kan zorgen. (hebben we zelf nog niet geprobeerd)

Wij hebben trouwens ook ervaren dat het uit kan maken welke yoghurt je als starter gebruikt.

We gebruiken nu de biologische yoghurt van Deen, die zorgt voor een goede yoghurt.

We gaan zeker die van de weerribben eens gebruiken.

Lia

 
Oké Lia ,vind het alleen vreemd dat je maar 10 keer kunt doorenten.Omdat je dus iedere keer nieuwe Yoghurt maakt dat dus het zelfde is als de nieuwe yoghurt uit de winkel.

Morgen weer 13 liter melk halen bij de boer ,en weer yoghurt maken.

 
Na lang uitstellen toch een keer yoghurt gemaakt. 2-3 cm yoghurt, 40-graden melk erbij en in warme handdoeken gewikkeld en in de koelbox gedaan.

1. De melk is 10 dagen, maakt dat uit? Ik drink het vaak nog tot 2,5-3 weken oud.

2. Ik bedacht toen alles al in de koelbox zat dat ik vergeten was te roeren :oops:

Naja, we zien het wel!

 
Prima gelukt.Roeren is helemaal niet nodig :eek:

Proef alleen een beetje de smaak van melk dat een paar dagen oud in de yoghurt. Snel maar op eten dus.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.429
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan