Gezonde pannen

Het volgende staat op de site van breatpannen:

Het laatste ingrediënt van ons geheim is de speciale emaille afwerking. Als je al 2 topingrediënten gebruikt, namelijk een top-bodem en een top-binnenlaag, dan zou je wel gek zijn als je laatste ingrediënt van mindere kwaliteit zou zijn. "We gebruiken emaille omdat hierop niets inbrandt. De pan is hierdoor gemakkelijk schoon te houden en blijft als nieuw. Omdat we flex-emaille gebruiken is de pan bestand tegen stoten en krassen. De pan ziet er niet alleen mooi uit bij aankoop maar blijft dat ook in het gebruik".

dus de basis is aluminium, middenlaag leisteen en baklaag emaille.

 
Waarom zou aluminium geen topingredient kunnen zijn? Het gaat hier duidelijk om de buitenste laag van de pan.

Emaille lijkt mij overigens een goed materiaal als binnenlaag. Het is keihard, niet poreus. Het is als het ware een glaslaagje en kan niet verbranden. Het zal niet reageren met hetgeen je erin klaarmaakt.

 
Kan je in een gietijzeren pan ook rijst, wortels, etc. in water koken? Ik wil mijn keukenkast opruimen en overweeg om vooral met gietijzer te gaan werken.

 
Lijkt me inderdaad geen probleem. Ga je dan nieuwe pannen kopen? Wat heb je nu en waarom wil je iets anders?

 
Ik heb nu een ratje toe, waarvan een deel met nikkel en andere materialen. Ik ben mijn huis drastisch aan het opruimen. Straks is de keuken aan de beurt. Ik heb al mijn tefalpannen vervangen door de buyer.

 
http://passie.horeca.nl/pdf/5042/Materiaalkennis

Via deze link kan de pdf 'Materiaalkennis' gedownload worden. Alle voorkomende pannenmaterialen lijken voors en tegens te hebben. Ik gebruik zelf RVS voor dagelijks gebruik en gietijzer voor stoofgerechten, bevalt goed.

 
Aluminium is een goede warmtegeleider, ongeveer net zo goed als koper. Het lost makkelijk op in voedsel dat min of meer zurig is. Ook komen er makkelijk stukjes los als je b.v. over de bodem van de pan roert. Nog erger: de pan schoonmaken met staatlwol (brillo). De resten spoel je er nooit helemaal uit en die komen gemakkelijk in het voedsel. Als je een stukje aluminium oppoetst met staalwol en er dan aan ruikt weet je heus genoeg. Aluminium aan de buitenkant van de pan is ook niet goed. Metalen verdampen altijd enigszins en dit is bij aluminium in vrij hoge mate het geval, zeker als je het verwarmt.

Bij RVS heb ik mijn bedenkingen, ik vertrouw het niet, voornamelijk door de aanwezigheid van 8 tot 10% nikkel, dat geeft de warme kleur aan het metaal, maar dat is dan ook het enige goede ervan, het is zwaar giftig!

IJzer lijkt mij een vrij goed materiaal voor braadpannen, het ijzer dat eventueel in het voedsel komt is non-heem en zal nauwelijks worden opgenomen. Belangrijk is om koekepannen nooit af te wassen, zo blijft er een laagje in dat aanbakken tegen gaat en contact van voedsel met het ijzer voorkomt.

Emaille is een prima afwerklaag als het geen zware metalen bevat. Hoe dunner, hoe flexibeler. Werk altijd met houten gereedschap in pannen, ook hier is RVS niet het aangewezen materiaal, kijk maar naar keukegereedschap dat al enige tijd in gebruik is: de slijtage hiervan is in het voedsel terecht gekomen. Moet ik het nog o ver hittebestendig kunststof spatels en lepels hebben? nee toch?

 
hoi Mijnlijf, ik heb zelf geen (ervaring met) glazen pannen: maar ik ken iemand die multiple chemical sensitivity heeft en die heeft o.a. daarom glazen pannen. Deze bestelde ze naar haar zeggen in Duitsland herinner ik me.

 
Een geëmailleerde pan, in de oven op 80 graden. Glas, zoals Lievergezond aangeeft is qua chemie ook wel veilig, maar heeft ook een paar nadelen: het is een slechte geleider voor warmte, waardoor er makkelijker iets aanbrandt. Verder zijn er gevallen bekend waarbij een glazen pan of ovenschaal min of meer spontaan uit elkaar barst, meestal ten gevolge van ingesloten onzuiverheden of beschadigingen.

 
Hoi Ik heb dit hele topic nu twee keer gelezen maar het blijkt toch moeilijk een pan te vinden die helemaal veilig is. Is deze pan van gietijzer met een emaille laag wel gezond? BK Fortalit Braadpan - 30 cm - 5 Liter Ik kan de link niet kopieren...nog niet zo handig mee..hebben jullie ook dat het je duizelt dat aan elk materiaal wel nadelen kleven qua gezondheid? Ik dacht rvs en gietijzer zijn goed maar dat blijkt ook weer nare ongezonde stoffen af te geven..
 
De meeste gietijzeren pannen zijn geëmailleerd, zoals le creuset en copco. Dat zijn de beter merken, niet goedkoop, maar je kleinkinderen hebben er ook nog lol van. Er zijn ook ruwe, zwarte afweringen in sommige pannen, dat is ook een emaille laag, alleen niet glad. Voor bakken prima geschikt. Ik zou me aan de beter merken houden en geen pannen kopen die in China geproduceerd zijn, je weet nooit wat ze daar aan materialen gebruiken.
 
Lievergezond: weet je ook of de bodem ook van glas is, of is deze van metaal en eventueel bekleedt met teflon?
 
Hoi Gerard, goed punt: de bodem is wel van metaal (dus niet alles is van glas van die waterkoker), maar zeker niet van teflon. Bovendien kan water toch niet aanbakken?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.480
Berichten
506.059
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan