Gezonde pannen

Nee, water kan niet aanbakken, maar er zijn inmiddels waterkokers op de markt met een teflonlaag op de bodem, misschien dat kalk daar niet op vast gaat zitten?
Ik blijf twijfels houden over RVS, vooral vanwege het nikkel dat er in zit (8 - 10%).
 
Hoi Gerard, nee teflon zit hier niet op. Maar je twijfels over rvs zijn natuurlijk terecht. Hoe kook jij je water?
 
In een RVS waterkoker ;-)
Maar meestal kook ik het niet. In een geëmailleerde pan water koken kan ook, ik denk dat ik dat zou doen als ik vaak water zou koken.
 
Hoi Cholesteroliscool: over glas als verpakking / pot / pan:
Voordelen van glas voor je gezondheid, de smaak en het milieu

De voordelen die glas duurzamer en gezonder maakt dan andere verpakkingsmaterialen:

Glasverpakkingen zijn gemaakt van natuurlijke grondstoffen en hebben geen chemische additieven of kunststoflaag nodig om voedingsmiddelen en dranken te beschermen
Glas is 100% en oneindig recyclebaar
Hergebruik van glas is gemakkelijk en duurzaam
Glas heeft geen negatief effect op stortplaatsen en oceanen
Glas bevat geen giftige stoffen zoals BPA en voegt niets toe aan voedingsmiddelen of dranken
Glas heeft geen enkele invloed op het product dat het bevat, zelfs niet als het opgewarmd wordt in de magnetron. De smaak en de vitaminen blijven dus altijd bewaard. http://www.duurzaamthuis.nl/kies-voor-glasverpakking

Roestvrij staal heeft (meestal) als nadeel de nikkelafgifte: geen gering nadeel.
 
En ruik eens aan metalen: as je neus nog niet verdorven is door allerlei kunstmatige geuraanvallen van wasmiddelen en "lekkere luchtjes" uit veel te dure zo klein mogelijke flesjes, kan je het metaal ruiken. Dat is niet zo gek: metalen zijn aan de oppervlakte min of meer "vloeibaar", dis is op zeer klein niveau waar te nemen met meetapparatuur. Het is het oppervlak dat met deze laag aan het overgaan is van de ene aggregatietoestand (vast) in de andere: gasvormig. RVS heeft een duidelijk waarneembare geur, net als koper.

Wanneer men teveel aan nikkel binnenkrijgt is er een verhoogde kans op de ontwikkeling van longkanker, neuskanker, strottenhoofdkanker en prostaatkanker. Men kan longembolie krijgen, astma, chronische bronchitis en tevens uitval van de ademhaling. Te veel aan nikkel kan tevens geboorteafwijkingen en hartstoornissen veroorzaken.
 
hoi Cholesteroliscool, hoe bedoel je dat het niet de meest betrouwbare bron is waar je naar verwijst?

Ik ben wel perplex als ik lees dat er metalen vanuit glas kunnen migreren naar de levensmiddelen die het omvat. Ik heb dat werkelijk nog nooit gehoord. Maar ja, het staat er.

Kijk bijv. hier zegt men dat glas non-reactief is:

Glass pans are non-reactive, meaning they won’t leach chemicals into your food. Another positive is that they are easy to clean. http://www.livingnaturaltoday.com/2013/12/green-christmas-gifts-non-toxic-cookware/
 
@ Lievergezond: ik beschouw (r)overheden over het algemeen niet als de meest betrouwbare bron.
Ik wist ook niet dat glas deeltjes kon "lekken".
In de PDF van de NVWA staat: "Er staan maxima voor de migratie van antimoon, arseen, barium, boor, cadmium, cerium, chroom, fluor, kobalt, lithium, mangaan, nikkel, rubidium en zirkoon".
Dat zou dan ergens in de warenwet moeten staan.
Nu komen die metalen als spoorelement in colloïdale vorm ook van nature voor in HZ en ook in KZZ mag ik aannemen.
http://www.vitaalportaal.nl/index.php/himalayazout-haliet-500gr.html


 
@cholesteroliscool: de bron is een artikel dat ik jaren geleden gelezen heb. Het stond in een tijdschrift. Mocht ik iets vergelijkbaars tegenkomen op internet, dan zal ik hier een e]link plaatsen.
Dit soort processen speelt zich af op het niveau van atomen, daar "ziet" de wereld er heel anders uit dan wat wij normaal zien.
 
Jullie gaan wel de theoretische kant op, vooral over glas.
Praktisch is glas zeer stabiel.
Kijk naar mensen die bijna nergens tegen kunnen op dit gebied. Pannen van glas zijn voor hun wel goed. (zijn er wel andere betere opties?)

Rvs vind ik ook twijfelachtig, maar het slijt niet of nauwelijks zolang je er tenminste niet met metalen lepels in gaat roeren / schrapen.
Houten lepels en spatels dus, die blijven ook lang goed als je ze meteen na gebruik afspoelt en goed laat drogen.
 
Ik wil een plaatstalen koekenpan van De Buyer aanschaffen. Ik zie over plaatstaal weinig geschreven. Is dit dan wel goed?

Ik heb vorig jaar keramische koekenpannen gekocht (rood van buiten, wit van binnen) maar die kunnen soms echt een hele vieze geur afgeven als ze op het gas staan. Vraag me dan ook af of dit wel oke is. Ik had ze gekocht ter vervanging van de teflon anti-aanbak koekenpannen, maar wil deze nu toch ook maar weer vervangen (vertrouw die geur gewoon niet).

Maar wat is dan een goede koekenpan? Hieronder een paar linken:

Ikea gietijzeren koekenpan
De Buyer Plaatstalen koekenpan
Terracotta koekenpan

Ik heb een ratje toe en zo goed als alles gekregen toen ik op mezelf ging. Van alles wat dus, kookpannen van RVS en aluminium....tijd om deze ook te gaan vervangen dus (al koken die aluminium varianten wel als een tierelier zeg...)

Voor kookpannen dus eigenlijk maar 2 goede opties als ik het goed begrijp?
1. Glas
2. Nikkelvrij RVS

Dit lijkt me wel wat op het keramiek na (tenzij dit wel 'gezond' keramiek betreft):
Nikkelvrij

Ik hoop dat jullie me verder helpen. Alvast bedankt!
 
Een plaatstalen koekenpan van DeBuyer is een goede keuze qua materiaal. Bovendien is het een duurzame keuze omdat hij de rest van je leven mee gaat. Een alternatief zou een gietijzeren pan kunnen zijn, zoals van het merk Lodge.

Denk eraan dat je moet uitkijken met zure producten in deze pannen. Daar kunnen ze niet zo goed tegen. Ik heb zelf zowel een DeBuyer als een Lodge koekenpan. Als ik een gerecht wil maken met een zure saus, zoals tomatensaus of crème fraîche doe ik dat in een geëmailleerde braadslede die ook op het fornuis kan.

Voor een kookpan is glas natuurlijk geen geschikt materiaal, want dat kan niet op het vuur staan. Voor kookpannen zou ik kijken naar geëmailleerd gietijzer zoals Le Creuset. Dat is alleen wel een flinke investering.
 
Voor een kookpan is glas natuurlijk geen geschikt materiaal, want dat kan niet op het vuur staan.

hoi Hamster, wat gebeurt er dan volgens jou met een glazen kookpan die op het vuur staat?

 
Omdat ik liever geen nikkel in pannen heb, heb ik ook gezocht naar pannen zonder nikkel. Ik kwam ook uit bij de pannen van Silit, maar vond ze erg duur en aan de buitenzijde zat wel gewoon rvs met nikkel (wat ik niet wilde i.v.m. contactallergie). Daarnaast bleek het randje op de bovenzijde een zwak punt. Ik heb ze dus nooit gekocht.
Ik heb nu een ratjetoe in de kast, waaronder een glazen pan (heel mooi tijdens het koken!) en een Revol Revolution pan. Dit is een porseleinen pan zonder giftige metalen maar kan wel op inductie dus wat er precies allemaal wel en niet in zit is mij niet helemaal duidelijk. Ben er wel tevreden over, ook over de glazen pan. Alleen dit zijn dus geen koekenpannen.
Ik heb wel een omeletpan van Riess. Zeer onhandig voor eitjes (bakken aan) en dat vind ik jammer want daar had ik 'm voor gekocht.
 
En dit? staal

@choleteroliscool: als ik die link bekijk lijkt dat inderdaad de enige optie. Dan is zelfs glas, emaille en gietijzer niet veilig :(

Waar kookte men heel vroeger mee dan? En waar koken de traditionele volken eigenlijk mee?
Als er zo goed als niets geschikt is om veilig mee te bakken, braden en koken, waarom is dan toch ook ongezond om ons eten rauw/onbewerkt te eten?

Mmmm....waarom is het allemaal zo ingewikkeld? Waarom, waarom, waarom.... ;)
 
Deels vergezocht:
-lood in emaille geldt alleen voor oude pannen en dan volgens mij alleen voor de rode laag.
-op een gietijzeren pan vormt zich en laag vet bij het inbranden. Dan raakt je eten het ijzer niet eens meer.
(mijn volgende pan wordt van gietijzer)

De titanium pannen voor dagelijks gebruik (dus geen camping spul) die ik kan vinden zijn "gewone" pannen met een laagje. Dat vertrouw ik niet zo. (maar geef gerust een link als je wat goeds tegenkomt)
 
Thnx JP voor de opheldering! Dan ga ik ook voor gietijzer (braadpan). Alleen nu nog een goed alternatief voor de kookpannen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.480
Berichten
506.100
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan