Gezonde pannen

Kookpannen: glas.
Ga ik vast nog wel een keer proberen, maar voorlopig RVS en een houten lepel. (dus geen metaal op metalen tijdens het roeren)
 
Ik heb ook nog een Pyrex multicook pan, gemaakt van glaskeramiek. Ook een hele fijne pan. Er zit ook een glazen stoominzet bij, maar die gebruik ik nooit.
Pyrex glaskeramiek pannen zijn erg betaalbaar, ook prettig.
 
http://www.ftm.nl/exclusive/hoe-dupont-met-teflon-een-ongekende-milieuramp-veroorzaakte/



Hoe DuPont met teflon een ongekende milieuramp veroorzaakte. Ook in Nederland?
Chemiebedrijf DuPont heeft decennialang de giftigheid van een bestanddeel van teflon verdoezeld. In de Verenigde Staten lopen zo’n 3500 civiele zaken tegen de chemiereus. Het betreft een van de grootste milieuschandalen waarvoor de chemische industrie verantwoordelijk is. Maar in Nederland, waar DuPont in Dordrecht teflon produceerde, is het opmerkelijk stil rond deze kwestie. Zaten de toezichthoudende instanties te slapen?



via http://tinyurl.com/pofper7
 
Gerard raadde hier eens emaille pannen aan. Ik was daarom op zoek naar een emaille stoompan: ook weer niet zo makkelijk aan te komen behalve van die hele oude pannen via marktplaats met mogelijk al wat beschadigingen. Stoompannen zijn handig voor zoveel mogelijk enzymrijke voeding nog vergeleken met in water gekookte voeding. Zondag 2014-09-14 las ik een nieuwsbrief van Juglen Zwaan waarin hij o.a. aanraadde om voeding te stomen:

Het zwaar bewerken van voeding verandert de zuurtegraad van de voedingsmiddelen, waardoor de enzymen hun werk niet meer kunnen doen. In supplementenland zijn er tal van enzymcomplexen te vinden die bijdragen aan een betere vertering en volgens dit rapport de leukocytose ook verminderen. Ikzelf ben er voor om zoveel mogelijk zonder supplementen door het leven te gaan. Om die reden stoom en bak ik de voeding licht en eet ik een gedeelte van de maaltijd rauw.
Spijsverteringsleukocytose is volgens Juglen Zwaan het volgende verschijnsel: Het verschijnsel dat je immuunsysteem na de maaltijd in actie komt. Het blijkt dat rauw eten of eten dat slechts licht is verhit, geen leukocytose teweeg brengt. Licht gekookt eten rond de 100°C heeft een mild effect, maar zwaar verhitte voeding zoals brood en deegwaren uit de oven kunnen het immuunsysteem activeren.
Eerder was ik een rubriek begonnen op dit forum over spijsverteringsleukocytose, maar die rubriek is weg.

Glazen pannen overwoog ik eerder te kopen voor stoomdoeleinden, maar glas is ook wel weer een gedoe: wordt erg heet, is zwaar en kan kapot vallen/springen. Emaille, ik had er helemaal niet aan gedacht. Stom! Ik wil van het RVS af.
 
Kijk eens naar de pannen van Riess. Oosterijks familiebedrijf wat al generaties lang pannen met de hand maakt (emaille)

greenjump.nl biedt deze pannen aan, daar heb ik 2 gekocht.
Je mag ze niet schoonmaken met iets dat schuurt, dat beschadigt het emaille.

Hier iets duurder.
http://www.riess.nl/emaille/
 
Devotion, schitterende pannen van dat merk. Alleen stoompannen bestaan volgens mij niet van dat merk. Ik heb wel al wat gevonden inmiddels, deze: http://holland.proximedia.com/local/Netherlands/0/40004011/webshop.asp?cat=20863&scat=&product=275937 : ook wat goedkoper, alleen deze zijn niet op voorraad volgens die verkoper.
 
sinds een tijdje kook ik in glaskeramiek pyroflam pannen van pyrex.
supermateriaal!
die zijn er in 1L, 2L en 3L.
mooie pannen en vrijwel onverwoestbaar met 25 jaar garantie!
ook mooi om te zien en om direct op tafel te zetten.
onderhand heb ik alles op pannengebied uitgeprobeerd en dit vind ik tot nu toe de mooiste en de meest praktische pannen die er zijn.
en betaalbaar ook nog.
deze glaskeramiek pannen nemen geen geuren en andere stoffen aan en geven ook geen stoffen af.
bijv:
http://www.bol.com/nl/s/koken-tafel...e/qck/sc/kth_all/index.html?_requestid=982053
 
ja, idd jammer.
soep gaat nu nog in een grote gietijzeren geemailleerde pan hier.
soort krachttraining..
maar misschien is de franse producent gevoelig voor suggesties?
fransen eten toch ook soep..
iemand goed in frans hier op het forum?
 
soep gaat nu nog in een grote gietijzeren geemailleerde pan hier

dan maakt het ook niet veel uit of je een goedkope geemailleerde pan van de blokker koopt.De Gietijzeren zal wel degelijker zijn.
 
De Gietijzeren zal wel degelijker zijn.

valt tegen.
na 2 jaar beginnen de emailranden jammergenoeg al wat te vergaan.
geen "le creuset" maar een V&D made-in-china pan.
was een stuk betaalbaarder, ongeveer 1tiende van de le creuset-prijs.

bij de pyrex pyroflam pannen is het wel even opletten:
als de bodem niet mooi vlak is rammelen ze tijdens het koken.
dan is het een beetje een kromgebakken (maandagochtend?) pan.
het schijnt dat nederlanders 1 van de weinige volken zijn die hun beste producten exporteren en zelf met mindere kwaliteit genoegen nemen.
maar fransen exporteren dus ook pyrex pannen die geen mooie vlakke bodem hebben.

heb er pas nog 1 teruggebracht naar de winkel.
vanochtend een aantal in de winkel uit de verpakking laten halen van de 1L-versie en de meest vlakke gekocht.
die rammelt niet tijdens het koken.

de pyrexpannen kunnen een temperatuurverschil van 800 graden aan.
direct vanuit de vriezer op het gas is geen enkel probleem.
kokend heet op een koud aanrecht is ook geen enkel probleem.
als de pan roodgloeiend is omdat die een paar uur heeft staan droogkoken zou ik die wel eerst even wat laten afkoelen.
 
Bij de blokker verkopen ze ook veel kookgerei van Pyrex ,toevallig heb ik daar gisteren een glazen ovenschaal gekocht van Pyrex.

Wat betreft de soeppan heb ik hier de geëmailleerde van de blokker zie:

http://www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en-tafelen/pannen/soeppan/handy-emaille-soeppan-24-cm

Ik baal er alleen van dat er een piep klein putje in de binnen kant zit.Ik kijk wel eens uit naar zo'n zelfde pan ,maar die kleine putjes komen in alle geëmailleerde soeppannen voor.Ook in die van de Action.Ik overweeg nu om een rvs pan te kopen.Ik weet ook dat die niet perfect is,maar er is bijna geen andere keus.Elke dag haal ik soep uit de pan dus ik moet wat.

De blokker heeft volgens mij ook de pannen die jij hebt.tenminste online worden ze verkocht.



 
net het hele topic doorgespit, maar ik kom er nog niet uit.
Ik ben op zoek naar een grote braadpan. Mijn huidige pan is 24 cm en is te klein.Ik wil graag hele kippen braden en alleen de kleintjes passen in de 24 cm. Ik zoek dus een 28 á 30 cm .
Gietijzer is vanwege het gewicht geen optie, dus denk ik dat ik op emaille uit kom. De pannen van greenjump/Riessen zijn helaas niet groot genoeg.
Heeft iemand anders nog een kwaliteitsadres? In diverse linken geven de winkels wel aan dat het kwaliteitspannen zijn, maar das een slager die zijn eigen vlees keurt.
 
Marktplaats: emaille pan. Laatst een soeppan 16a20 L op de kop getikt! 36 euro incl verzending. Helaas was de bouillon erg waterig. Te veel water tegenover soepkip.
 
Emaille is emaille toch?
Het zijn veelal pannen van vroeger. kwalitatief gezien niks mis mee, als je het mij vraagt.
 
Mijn waterkoker is bijna overleden.
De informatie op het internet is in de winkels helaas erg minimaal dus als iemand zo een goede waterkoker weet houd ik me aanbevolen. Wie weet een waterkoker met een RVS kan?

Bedankt vast :)
 
Een RVS pannetje volstaat toch ook? duurt iets langer, dat klopt :p
Wat dacht je trouwens van een ouderwets fluitketeleltje?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.332
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan