Gezonde pannen

Ik heb zo een grote emaillen koekenpan van de BK. 28 *. Ding is loodzwaar. Maar vond hem niet heel duur voor wat ik er allemaal mee kan. Vooral stoven gaat er goed in! Link http://www.bol.com/nl/p/bk-fortalit-koekenpan-28-cm/9200000002757717

Voor het echt bakken van dingen heb ik een RVS WMF pan(maar wel met aluminium core?). Keer in een opruiming gekocht.. nog niet heel goedkoop. Maar heb m nu ook al meer dan 3 jaar! Deze werkt het super. Hitte blijft er goed in.. soms iets te goed. Maar de truc met rvs is, dat je hem eerst heet maakt; als je water druppel er op blijft stuiteren. Dan blijft je ei - vlees- ect. ook niet plakken:).. Verder koken in BK pannen... Allemaal rvs..18-10

 
Heb gezocht op google maar niet bijster veel gevonden.

Zag wel deze glazen pannen 'corning vision cookware' op e-bay: Glazen pannen

Maar vraag me af waarom ze getint glas hebben, zouden er alsnog zware metalen zijn toegevoegd om de kleur aan het glas te geven?

Wel gevaarlijk spul: [URL]http://globalnews.ca/news/782018/consumers-being-warned-about-dangers-of-glass-cookware/[/URL]

Ik ben specifiek op zoek naar een grote glazen pan (of niet lekkend ander materiaal) voor het maken van beestenbottenbouillon.

Is deze pan van de blokker aan te raden?: Pan Blokker

 
Glazen pan gaat hier in de huis te snel stuk denk ik.

Wat vinden jullie van de gietijzeren pannen lijn van de Ikea??

Iemand daar ervaring mee?

Of iemand wat beters in die prijsklasse +/- 40,- euro per pan

gr. Maurik

 
Keramische pan.

Dit merk heb ik een keramische pan van Bergner:

http://www.nieuwnieuwnieuw.com/a-28...akpannen-voordeelset-22cm-26cm-en-28cm-actie/

Pannen met keramische binnenlaag:

http://www.meesterslijpers.nl/Relance/relance-koekenpan-28cm

Iemand die deze pan hier postte ook een goede denk ik:

http://www.degroenepanvandemarkt.nl/pages/wokken.php

Die van blokker de link van Sprout lijkt mij ook wel wat voor de soep, alleen vraag ik mij af hoe lang zo'n keramische laag van een toch wel goedkope pan goed blijft?

 
Jordy:

Oke. dus een keramische pan? lees ook veel over emaille en staal?

En wat gebruik je voor het maken van stoofvlees?

 
He Maurik,

Ja ik ga voor de keramische het liefst en glas leek mij ook top, alleen las hier toch wel weer nadelen eraan helaas.

Stoofvlees deed ik in een grote rvs pan van Ikea, maar dat lijkt mij niet echt een goede optie vanwege het materiaal om dat vaker te doen.

Dus misschien ga ik voor die van blokker voor de soepbouillons, maar of die kwalitatief goed is voor zo'n goedkope prijs.......

En jij?

 
Ik heb rvs pannen set, maar lees er wisselende reacties op. Ik wil sowiezo een stoofpan kopen, alleen wel een "goede", ben er alleen nog niet uit welke het moet worden..

 
Om te stoven gebruik ik een creuset pan. Om te bakken heb ik nu een bk rvs koekenpan, kan dit erg veel kwaad i.v.m. zware metalen? Ik heb de pan namelijk nog niet zo lang.

Voor het trekken van soep i.c.m. zuren als appelazijn lijkt mij een rvs pan veel schadelijker dan het kort bakken in boter, nietwaar?

Voor de soep ga ik in ieder geval de blokker pan proberen.

@Jordy: [URL]http://www.nieuwnieuwnieuw.com/a-26969132/keramische-pannen/keramische-bakpan-28cm-met-deksel-actie/[/URL] dit lijkt inderdaad een mooie pan.

Wil nog even melden dat bij het schoonmaken van een emaillelaag men op moet passen met het gebruik van schuursponsjes. Zo kan de emaillelaag namelijk beschadigt raken wat de levensduur van een pan verkort.

 
Sprout een schuurspons is inderdaad sowieso niet nodig ;)

Wat ik doe na het bakken en je vuil over houdt.

Laagje water erin doen en laten weken.

Daarna weer eruit kiepen even op het vuur, zodat het nog weker wordt en dan met wat keukenpapier schoonvegen,ideaal!

Wel nog 1x even met water naspoelen, omdat keukenpapier ook niet lekker smaakt in je pan ;)

Ben benieuwd wat je ervan vindt mocht je hem kopen de keramische.

Kan je even laten weten hoe de soeppan van Blokker bevalt?

Dan ga ik hem eventueel ook halen.

Ik neem die jij in de link zet weer of die groene pan variant in de toekomst.

Die ene lijkt mij wel erg goed, alleen is die al rond de 70 a 80euro dat vind ik wel gortig voor een pan.

Rvs zou ik niet echt vertrouwen nee.

Groet :)

 
Ik heb die blokker-pan gisteren gekocht, en ben hem meteen aan het gebruiken. Ideaal voor bouillons; met een klein vlammetje zit het precies onder het kookpunt dus heel praktisch.

 
Waarom is een RVS pan nou weer niet goed voor het trekken van soep.... :?

 
http://www.kitchenandmore.nl/braad-en-soeppannen

Of deze heeft een hogere rand:

http://www.kitchenandmore.nl/kookpannen

Heb dezelfde soort pannen gevonden zo 1 die ik nu heb van het merk Bergner met een goede laag keramische coating.

Deze zijn dan ook voor de soep met 3 maten :p

Diameter 20,24 en 26cm en volgens mij is de 26 voor 9Liter als ik andere pannen opzoek met deze diameter.

Ik ga 1 van deze 3 binnenkort bestellen, want ben al een lange tijd vrij tevreden met de wokpan van dit merk namelijk ;)

Probleem is wel na een mailcontact dat diegene geen inhoud[liters] weet over deze pannen.

Liefst wil ik een pan voor 4 a 5liter ofzo welke diameter is dat meestal een 20,24,26 of 28cm?

De braad/soeppannen hebben een rand van 15cm hoog die kookpannen hoger lees ik.

 
Dus voorkeur is keramisch? Zie op die site 3 pannen staan voor 65,- keramisch incl deksel, dat lijkt me dan wel wat.

 
Las ook iets over glazen pannen, maar of dat nou ook een geslaagd iets was.

Mijn voorkeur is iedergeval keramisch ja, maar wat de rest van de leden voor pannen hebben weet ik ook niet precies.

Keramische [coating/laag] is iedergeval een natuurlijk materiaal :)

Nette prijs idd!

Ben benieuwd naar jouw ervaring Maurik.

Heb zelf binnenkort de kookpan van 24cm diameter van Kitche&More voor o.a. bereiding voor de soepen.

Dus weer meer aan de soepen ;)

 
Hallo heb dus de Kookpan van Kitchenandmore aangeschaft die van 24cm diameter [Hij is 18cm hoog]

Heb maar een kleine wasbak en er past niet veel onder de kraan, dus de kleinere versie gekozen.

Bestelling netjes en snel, alleen over de pan kan ik uiteraard nog weinig zeggen.

Wel hetzelfde merk die ik nu ook heb van keramiek, alleen dat is een wokpan ;)

Ben benieuwd ook naar Thijs of jouw blokker pan gemaakt met emaille bevalt voor je soepen.

 
Quote:
Keramische [coating/laag] is iedergeval een natuurlijk materiaal



Onderstaande quote van wikipedia, is technisch keramiek eigenlijk ook nog natuurlijk te noemen? Bijv. 'legeringen' met Boor en Barium?

Quote:
Traditioneel keramiek

- Aardewerk wordt gebakken van klei bij een temperatuur van 800 tot ongeveer 1100°C, waarbij geen sintering of verglazing optreedt. Aardewerk wordt vrijwel altijd geglazuurd.

- Terracotta is ongeglazuurd aardewerk van roodbakkende klei.

- Steengoed of gres wordt gemaakt van een gresklei en kan worden gebakken bij hogere temperaturen (1200-1300°C); hierbij versintert de klei, het product is geschikt voor het bewaren van vloeistoffen.

- Porselein, gebakken van een speciale witte kleisoort, gemengd met kwarts en veldspaat, gebakken bij 1200-1400°C, waarbij het geheel verglaast. De basisgrondstof is kaolien of pe-tuntse afkomstig uit China.

Kaolien wordt in Europa gevonden in de streek van Limoges en in Spanje.

Technisch keramiek

Siliciumcarbide (SiC)

Boornitride (BN)

Yttrium-barium-koperoxide (YBaCuO)

Hydroxyapatiet (HA)

Siliciumoxide (SiO)

β-tricalciumfosfaat

Zirkonium(IV)oxide (ZrO2)


 
Zou het niet weten Sprout zal het nog eens navragen, maar ik vertrouw keramiek zeker meer dan de bekende pannen uit de winkels van ijzer en noem maar op ;)

En ik zie dat deze kookpan trouwens niet van het merk Bergner is, maar van het merk Royalty Line Switzerland, excuses ;)

 
Sinds 2 dagen in het bezit van een gietijzeren pan met emaille. Ik heb de braad/stoofpan gekocht bij de Ikea. ( 39,95 euro ) Er gaat 3 liter in en dat is genoeg voor ons. Ze hebben ook een grotere versie van 5 liter.

Hij is vrij zwaar, maar hij bevalt prima. De warmte is continue en met de deksel erop komt het vocht weer terug in de pan, waardoor het vlees niet snel uitdroogt.

Als de pan mij over 2/3 weken nog steeds bevalt, ga ik hier ook de bakpan van kopen.

De teflon pannen hebben inmiddels de container gevonden..!

Overigens worden deze vanaf januari 2015 verboden om te (ver)kopen. Dat zegt sowiezo genoeg!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.415
Leden
8.634
Nieuwste lid
Marleen Vanderauwera
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan