Quote:
Maar wat new agers doorgaans onder karma verstaan, is wel gebaseerd op schuld en boete en volgens mij was dit ook niet de oorspronkelijke definitie van karma, maar is dit een invulling dat nog voorkomt uit het Christelijke geloof.
Er is geen bestraffende God evenals er geen bestraffende kosmische wetten zijn. Karma is de wet van oorzaak en gevolg, zonder waarde-oordelen en schuld. De uitgezonden energie (in de vorm van gedachten, gevoelens, woorden en daden) keert terug naar zijn zender, wellicht om de zender bewust te maken van wat hij of zij heeft uitgezonden. That's it, althans het basisprincipe. Wat new-agers en weet ik wie er verder van maken is een ander verhaal.
Quote:
waarom zou God nog iets moeten leren, in feite weet je al alles, het is een kwestie van herinneren.
Als je alles in het vormloze bent, weet je mogelijk niet wie je zelf bent. Je hebt begrenzing en contrast nodig om te ervaren wie je zelf bent. Wat ik wel eens lees is dat God wilde weten wie hij zelf is. Daarom is hij zichzelf gaan materialiseren. En misschien is er naast deze onzelfzuchtigheid ook zelfzuchtigheid nodig om te leren wat echte liefde is. Mogelijk kunnen wij liefde pas definiëren en bewust gewaarzijn dankzij zelfzuchtige wezens. Zij laten ons zien dat we ook daar voor kunnen kiezen. Er schuilt echter veel meer liefdeskracht in liefdevol zijn terwijl je ook anders kan zijn dan liefdevol. Er schuilt nog meer liefdeskracht in handelingen die liefdevol zijn naar wezens die het volgens aarde morele principes niet eens zouden verdienen. Het voorbeeld en de aanwezigheid van zelfzuchtige wezens biedt ons de gelegenheid om liefde op een veel diepere manier te gaan zien, te ervaren en in te zetten. Misschien is het zelfs ook wel goed om ervaring op gedaan te hebben met het maken van zelfzuchtige keuzes. Dit kan in dienst zijn van bewustzijnontwikkeling en spirituele groei. Daarom, veroordeel mensen niet die zelfzuchtige keuzes maken. Leer ze liever reflecteren op hun keuzes, zodat ze gaan inzien wat de gevolgen hiervan zijn, voor anderen als wel voor zichzelf...