Alles of niet!

Freshflesh,

Je standpunt t.o.v. Dennis is wel duidelijk. Persoonlijk kan ik me vinden in wat Bastiaan geschreven heeft.

Maar dat komt omdat wij Dennis al vanaf de start van dit forum kennen.

Ik denk dat bij Dennis de boodschap wel overkomt.

Lia

 
En het meest typische vind ik trouwens dat Wommes mijn eerdere reacties heeft gelezen en er positief op heeft gereageerd. Zij maakt naar mij toe nergens een probleem van en begrijpt wat ik schrijf. Zoals Bastiaan opmerkt heb ik inderdaad goede bedoelingen bij wat ik schrijf en zou het nog wel eens kunnen zijn dat Wommes zich nog geholpen voelt ook door mijn woorden. Laten we daarom vooral geen problemen maken van dingen die helemaal geen probleem zijn.

@ Freshflesh

Ken je trouwens mensen die met seksueel misbruik te maken hebben gehad? Die zitten echt niet te wachten op beladen emotionele reacties van mensen die er nog eens een schep bovenop doen. Denk je dat het ze goed doet om zo als slachtoffer bestempeld en behandeld te worden? Mensen met ervaring, corrigeer me maar als ik er naast zit...

 
@ DenniS: Over wat jij zegt over de manier van reageren van Wommes wilde ik net wat gaan schrijven. (ik was al bezig)

@ Freshflesh: Jouw manier van reageren en woordgebruik vind ik een stuk erger dan een mening van iemand die ik niet deel.

Grappig trouwens dat je mijn idee "Sektarisch gedrag" noemde en nu zelf iemand verbannen wilt hebben.

 
Mooi verwoord DenniS. Geduld siert de mens. Alles is een leerschool, en vaak een moeilijke leerschool. Dit perspectief kan mensen helpen als ze vast zitten met wrok of emoties. En als iets ongelooflijk lang duurt, kun je er ook ongelooflijk sterk uitkomen: dat geeft het leven betekenis.

Maar het is een doffe ellende geworden zeg, deze aarde de laatste paar honderd jaar, met overal verdwaalde mensen. Ik vraag me zelf ook wel eens af: op welk niveau kan wat we nu zien ooit de bedoeling zijn geweest? Deze wereld is echt doodziek, en dat is het niet altijd geweest. We worden in deze tijd echt gedwongen om onze eigen magie te gaan ontdekken. Magie is als je de dingen om je heen letterlijk ziet veranderen, zodra je zelf een stabiele levenshouding hebt gevonden.

 
@Freshflesh: Ik vind dat je wel erg hoog van de toren blaast, voor iemand die hier pas een week actief is!!

Jouw taalgebruik en vrij agressieve manier van posten, maakt het hier niet gezelliger!

Na een week al gaan suggereren bij de moderator, dat die iemand zou moeten verwijderen, zegt meer over jou dan over Dennis, die hier al heel lang actief is, en veel tijd en energie in dit forum heeft gestoken, om mensen te helpen.

Doe mij en anderen hier een lol, en ga wat milder worden met je reacties. Denk dat jij hier meer mensen wegjaagt met jouw taalgebruik, dan Dennis, die gewoon een mening verkondigd, waar je het mee eens kunt zijn of niet.

Laten we het gezellig houden, en respect hebben voor elkaars mening, of we die mening nu delen of niet. Een discussie mag best eens pittig zijn, maar er zijn grenzen. Ik denk dat jij die grenzen, meer opzoekt dan Dennis.

We zijn hier voor ons plezier. Jij hopelijk ook. We zijn hier om kennis te delen, niet om anderen af te kraken.

Fijne avond verder!

 
@ Jenneke / Bastiaan

Ik heb nog eens over je reactie nagedacht.

Ik ben me bewust van het feit dat ik niet onder gelijkgestemden ben. Dat wil niet zeggen dat er forumleden zijn die meerdere raakvlakken met elkaar hebben dan enkel belangstelling voor WP en zijn onderzoeken. Je draait al bijna een jaar mee op dit forum. Het moet je toch opgevallen zijn dat er heel wat meer wordt besproken hier dan enkel de onderzoeken van WP en andere topics over voeding en gezondheid? Daarbij zijn er nauwelijks topics die consequent on-topic blijven. Dit getuigt van het feit dat we een veelzijdig en flexibel forum hebben. Dit hebben we omdat de moderator ons hier de ruimte voor geeft en waar hij zelf ook de ruimte voor neemt. Als dit je stoort, dan lijkt het me meer op zijn plaats om de moderator (fatsnotbad) daar op aan te spreken of om ons collectief te benaderen met een nieuwe topic die hier over gaat. Ik vind het misplaatst om dit nu opeens bij mij neer te leggen. Maar als je dit gaat doen, plaats de topic dan in het mapje "Woonkamer". Die is bedoeld voor overige onderwerpen... :p

En ja, ik schrijf wel graag over mijn visie en geef graag mijn mening omdat ik het nodig vind dat mensen met elkaar in contact komen over ook de diepere dingen des levens. Ik geef zo nu en dan een voorzet en als er reactie komt dan ga ik er dieper op in. Soms geeft een ander een voorzet en reageer ik erop. Als er niet op wordt gereageerd of ik kan opmaken dat dit soort inbreng niet welkom is, ga ik er niet verder mee door. Dan respecteer ik de grenzen die anderen aangeven. Ik vind evangelisatiedrang dan toch overdreven gesteld, maar ik kan me wel voorstellen dat het zo op jou kan overkomen als je die deze eigenschap niet zo hebt. Er zijn echter wel meer mensen op het forum die uitgesproken hun mening en visie verkondigen, dus ik denk dat het ook aan jou is om mensen te accepteren zoals ze zijn of te lezen wat je wilt lezen en de rest te laten voor wat het is.

Ik lees graag meningen en visies van mensen en zou jou willen uitnodigen om ook hiermee voor de dag te komen als je wilt. Naar mijn idee geeft persoonlijke inbreng en wat humor erbij kleur en leven aan een forum, dat anders maar droge kost zou zijn. De Amerikaanse WAPF site is een informatie-site en geen forum. Je kunt deze daarom ook niet met elkaar vergelijken. Naar mijn idee heeft Mike dit prima opgelost door een 'Alleen-lezen-forum' op te zetten. Zelf heb ik een mapje 'Teksten van DenniS' aangevraagd met informatieve teksten. Verder heeft Poekie op haar website ook nog een samenbundeling gemaakt van veel waardevolle informatie van dit forum. Naar al die pagina's kan je mensen verwijzen die informatie zoeken. Ik zie het probleem niet.

@ Ufo

Bedankt voor jouw bijdrage. Ik verbaas me er ook wel een beetje over dat Freshflesh niet wat duidelijker wordt teruggefloten.

 
@ Thijs

Quote:
Maar het is een doffe ellende geworden zeg, deze aarde de laatste paar honderd jaar, met overal verdwaalde mensen. Ik vraag me zelf ook wel eens af: op welk niveau kan wat we nu zien ooit de bedoeling zijn geweest? Deze wereld is echt doodziek, en dat is het niet altijd geweest.


Tja enerzijds geloof ik dat alle deel uitmaakt van een groot goddelijk meta-kosmisch plan, maar anderzijds voel ik me ook vaak alsof ik op vakantie ben in een vreemd oord, mezelf afvragende: Wat is er met deze bevolking aan de hand? Hoe hebben ze het toch ooit zo ver kunnen laten komen? Naar mijn idee is het experiment van de vrije wil een aardig eindje uit de hand gelopen hier.

Tegelijkertijd geloof ik onderstaande quote:

Quote:
Unless you learn to face your own shadows, you will continue to see them in others, because the world outside you is only a reflection of the world inside you.


Dit is alleen niet zo'n populair gedachtegoed, vermoedelijk omdat het een haast onverdraagbare verantwoordelijkheid op de schouders van het individu legt. Opeens word je helemaal op jezelf teruggeworpen en blijkt dat je nog zo ongelofelijk veel te leren hebt. We hebben allemaal nog heel veel te leren, iedereen en zeker ook ik. Maar laat het ego dit niet horen...

De Indianen hebben een prachtige uitdrukking:

Quote:
Als je met één vinger naar de ander wijst, wijzer er drie vingers terug naar jezelf.


Ik denk wel eens: wie totaal in het reine is met zichzelf en in harmonie leeft met de kosmos, die ziet geen ellende en vervuiling meer in de wereld. Maar toch vind ik het belangrijk om me in te zetten voor een betere wereld. De kunst is denk ik om als basis de wereld te accepteren zoals die is, maar daarbij toch te doen wat voor jezelf voelt als nodig.

 
Dennis, ik begrijp jou wel hoor. Ik heb de nodige soul searching gedaan en me verdiept in spiritualiteit, TAO, karma, de boeken van Deepak Chopra, lichtwerk, nou ja eigenlijk van alles wel wat. Ik zal dus ook niet iemand zo snel affakkelen. Ik heb er wel een eigen mening over gevormd en die is behoorlijk down to earth.

Ik vind het alleen jammer dat ik wel eens geinteresseerde mensen naar dit forum heb verwezen, die gewoon afhaken omdat er best veel noem het maar zweefpraat staat. Met als resultaat dat Weston Price voor een zwever wordt versleten. Niet iedereen is er klaar voor om de wereld met een andere blik te bekijken.

 
@ Mike

Ik zie dat ik 2 dagen geleden tegelijk met jou gepost heb en daarom een van jouw berichten aan mij over het hoofd heb gezien. Het ging over zielsprogramma's en entiteiten. Ik begrijp je weerstand, want ik hou er ook helemaal niet van als mensen hun verantwoordelijkheid willen ontlopen met allerlei spelletjes of verzinsels. Je vat de dingen niet op zoals ik ze bedoel, dus bij deze mijn verduidelijking.

Zielsprogramma's leggen niet iedere stap die we zetten vast zoals gelovige christenen of moslims wel eens zeggen 'het is God's wil' of 'Allah heeft het zo bepaald'. Een zielsprogramma betekent bijvoorbeeld dat je bepaalde afspraken hebt gemaakt met andere zielen om samen dingen uit te gaan werken (relaties bijvoorbeeld) en dat je besloten hebt om bepaalde dingen te gaan helen of ontwikkelen in je leven of in de samenleving. Op een of andere manier dien je daar vorm aan te gaan geven in je aardse leven. Hoe en wanneer precies is grotendeels aan je 'vrije wil', maar je ziel en je connecties kunnen wel ingrijpen wanneer je je niet aan je zielscontracten houdt. Sla je heel je zielsprogramma in de wind en leef je puur voor je lol, dan kan het zijn dat je ziel een gebeurtenis orkestreert waarin je bijvoorbeeld een ongeluk 'overkomt', waardoor je wakker wordt geschud en opeens gaat beseffen dat je andere dingen te doen hebt. Hiermee is totaal niet gezegd dat er geen duidelijke link is tussen ongezonde voeding en ziek worden. Dit verhaal ontkracht jouw visie helemaal niet. Het is niet de ene visie tegen de ander, het is de ene visie samen met de ander. Ik geloof ook in een vrije wil, maar in mijn ogen is die wel betrekkelijk. Of werkelijk een vrije wil hebben, wie zal het zeggen...

Quote:
Leed en vroegtijdig overlijden toeschrijven aan een vastomschreven (lijdens)weg neemt de verantwoordelijk van het individu volledig weg.


Wie bepaald wat 'vroegtijdig' overlijden is? Hoe kan je nu weten wanneer iemand behoort te gaan overlijden? En ik durf het haast niet te stellen: hoezo is er iets mis met overlijden? Het zijn allemaal maar opvattingen. Maar ik weet dat dit de geest helemaal op zijn kop zet, dus ik wil wel meegaan in het idee dat we allemaal recht hebben op leven en dat we dit als uitgangspunt dienen te nemen.

Wie bepaald wat leed is? Als je op vakantie gaat en het even moeilijk hebt onderweg omdat je koffer gestolen is of omdat je door een schorpioen gebeter wordt omdat je 's nachts met je dronken kop in de bosjes bent gaan pissen, kan dit leed dan niet in dienst staan van bewustzijnsontwikkeling? Hoort een stukje avontuur met voorspoed en tegenspoed niet bij een onderneming als een reis ondernemen? Misschien is een stuk of 20 levens op aarde ook wel zo'n reis...

Er is inderdaad veel (ogenschijnlijk) onrecht in de wereld en ook ik zie dit het liefste verdwijnen. Maar ik weet niet waar dit voor bedoeld is en welke functie het lijden van mensen heeft voor hun zielsontwikkeling. Het is steeds maar net op welk niveau je naar dingen kijkt. Hierdoor kunnen we gemakkelijk langs elkaar heen praten. Ik wil niet zeggen dat we dan maar passief moeten gaan toekijken. Iedereen moet maar doen wat die nodig vindt en vooral blijven voelen en reflecteren op zichzelf. En daarbij hoop ik dat mensen leren samenwerken in plaats van zichzelf tegen anderen te keren.

Entiteiten kunnen macht over je krijgen zo lang je lage trillingen in je energieveld hebt. Negatieve gedachtes, frustratie, haat, wrok en alle ongeheelde wonden, complexen en patronen hebben een lage trilling. Juist door deze te helen overstijg je het trillingsniveau en de macht van entiteiten waardoor ze iemand anders moeten gaan zoeken met zwakke plekken. Er ligt juist dus heel véél verantwoordelijkheid bij het individu om aan zichzelf te gaan werken, wanneer je het bestaan van entiteiten in ogenschouw neemt.

Ik vind het jammer dat je zo blijft vasthouden aan: Ik ken de realiteit. Er is net zo goed geen fysiek bewijs VOOR het bestaan van entiteiten als TEGEN het bestaan van entiteiten. Alleen het tastbare, zichtbare als waarheid erkennen vind ik zeer beperkt en bekrompen, alles voor waar aannemen vind ik te onbeperkt en goedgelovig. We zitten er beiden ergens tussen in, ook al lijkt het soms misschien van niet.

 
@ Bastiaan

Ik lees na het plaatsen van bovenstaande post ook jouw reactie tussendoor. Ik vind dat je op zich een heel goed punt maakt en ik vind dat je nu ook met respect naar mij toe schrijft. Als de meeste forumleden en Mike liever zien dat ik niet zo veel spirituele dingen schrijf, dan wil ik dit best in overweging nemen. Zelf vind ik het wel meevallen. Zo nu en dan kom ik er mee voor de dag, maar de meeste tijd niet. Persoonlijk vind ik het wel zijn charme hebben dat iedereen met zijn mening en visie welkom is op dit forum, maar zoals je impliciet aangeeft: het heeft voordelen en nadelen.

Ik zou als ik jouw was tegen je nuchtere vrienden zeggen: het is een kei interessant forum, maar hier en daar moet je wel even door de zweefpraat heen kijken. Je hoort er mij niet zo gauw over, maar ik vind ik ook dat er zo hier en daar wat flauwe kul en onzinnige posts staan en evengoed betekenisvolle posts over emotionele dingen die voor de buitenwereld niet zo interessant zijn. Als ik mensen hierheen verwijs zou ik zeggen: Hier en daar moet je even door het drama en door de onzinnigheid heen lezen, maar verder kan je er veel waardevolle informatie vinden.

 
Dennis, dit is de eerste keer dat ik op je gezweefkees reageer, omdat ik vond dat het nu wel heel erg de spuigaten uit liep, met name dat gezwets dat Wommes misschien wel in een vorig leven iemand seksueel misbruikt zou kunnen hebben. Houd toch op zeg, het moet niet gekker worden.

Mijn hoofdbezwaar is dat zulke rare praatjes mensen afschrikken van het forum, en dat vind ik dus ontzettend jammer. De bedoeling van dit forum was toch dat we van elkaar kunnen leren over gezonde voeding?

Als ik de boeken van Weston Price lees, houdt hij het zoveel mogelijk bij de feiten, heeft hij respect voor alle culturen en stond hij met beide benen stevig op de grond.

De indruk die je uit dit forum kunt krijgen is dat hij een zwever was, maar dat was hij volgens mij in geen geval.

En hoe ik in het leven sta, hoef ik niet zo nodig uitgebreid te ventileren op een forum waar het primair over voeding gaat.

 
Ik vind dat Bastiaan wel een punt heeft.

Dennis, je komt heel overtuigd over maar ik heb me destijds ook verdiept en dit is letterlijk wat je inderdaad in New Age achtige boeken kan lezen.

Ik citeer ff B Adamah hier:

Quote:
De tweede "root" van VAMACHARA: Plotinus stelde de God van Aristoteles (een eenzijdige yang-God/hemel-god zonder godinnelijke wederhelft) identiek aan het Goede, de Ene, de Bron. HIermee werd monistische spiritualiteit een feit. Dat wil zeggen spiritualiteit die geloofd dat we terug moeten naar de Bron om zo frictie op te lossen. Dit idee heeft juist de Aarde in een tranendal verandert omdat tranendal Aarde zo volgens het Secret-mechanisme steeds verder in het slob ging raken. Plotiniaanse spiritualiteit (mainstreamspiritualiteit en alle grote religies) streven naar de zenith van de Thanatos of doods-as. Daarom is al die spiritualiteit anti-vitalistisch, anti-aarde, anti-natuur, anti-vrouwelijk, anti-seksueel, anti-nu. De juiste orientatie voor een nieuwe spiritualiteit is orientatie op het leven en de aarde en het menselijke in de mens. Dus orientatie op de horizontale Eros of leven-as. De Eros is hetzelfde als de Tao. Bewust de Weg die eeuwig is vervolgen middels het bewust belanceren van yin en yang ipv van ultra-yang (ehyeh) een fetisj te maken.


http://www.luxnoxhex.org/

 
@ Jenneke

Dan had je naar mijn idee beter direct en concreet kunnen zijn en kunnen benoemen wat je bezwaar is, maar dan vraag ik me af of je Wommes en vele anderen ook nog gaat zeggen dat ze hun persoonlijke dingen niet mogen inbrengen omdat het hier primair over voeding gaat. Ik heb hier wel meer dingen van anderen gelezen die menig burger veel te ver zullen gaan.

WP zal best een nuchtere man zijn geweest die (helaas) alleen over voeding en tandarts zaken heeft geschreven in zijn boek. Maar wij met z'n alleen brengen onze eigen boodschappen en thema's is over van alles en nog wat. Dat is zoals het hier gaat. Nogmaals, als je vind dat er duidelijke voorschriften moeten komen, dan moet je niet bij mij zijn. Ik vind dat ik met respect naar iedereen toe schrijf.

Quote:
En hoe ik in het leven sta, hoef ik niet zo nodig uitgebreid te ventileren op een forum waar het primair over voeding gaat.


Prima toch, dan sta jij er zo in. Het is aan ons om te respecteren dat we hier anders in zijn.

 
Uitstapjes naar aanpalende thema's lijkt me totaal geen bezwaar, maar dat is wat anders dan pagina's vol vrij dwingend geformuleerd gezweefkees.

Enige nuancering lijkt me hier op zijn plaats.

En verder heb ik geen behoefte om nog te reageren op dit onderwerp.

 
@jenneke, gewoon niet meer lezen :lol: En ook niet reageren, want zolang er gereageerd wordt blijft de topic bovenaan staan... Ik zit hier ook met kromme tenen, niet echt gezondheidbevorderend :wink:

 
@Jenneke: Als je de teksten van iemand anders gezweefkees noemt, lijkt mij dat vrij respectloos en zou wat dat betreft enige nuancering zeker op zijn plaats zijn.

Op vele forums is er de mogelijkheid dat de leden persoonlijke berichten naar elkaar kunnen sturen. Jammer dat we die mogelijkheid hier niet hebben. Met PB`s zouden meningsverschillen achter de schermen uitgesproken kunnen worden, wat het forum mooi schoon zou houden.

 
Ik heb me even op de achtergrond gehouden omdat ik in eerste instantie erg schrok van de heftige reacties die dit onderwerp losmaakt bij iedereen.

Ik kan alleen voor mezelf spreken : ik vind het jammer dat een onderwerp als seksueel misbruik, wat zoveel verdriet en pijn meebrengt voor diegene die het betreft, gebruikt wordt om mensen te veroordelen die anders denken. Daar ben ik in elk geval niet mee geholpen.

Laat heel duidelijk zijn dat ik me in geen enkel opzicht gekwetst voel door wat Dennis heeft geschreven. En al was dat wel zo dan zou ik in mezelf op zoek gaan naar het waarom en het niet bij Dennis wegleggen.

Liefde en respect zijn twee dingen die mijn oom al die jaren geleden niet voor mij heeft op kunnen brengen. Het zou fijn zijn als wij dat hier voor elkaar wel kunnen doen. Laat een ieder in zijn/haar waarde ook al ben je het niet met hen eens. En vraag jezelf af wat het nou precies is wat je zo raakt.

Wendy

 
Een goede vriendin van mij heeft ook te maken gehad met incest door haar stiefvader. Mensen kunnen van alles van de situatie en vooral van de dader vinden, maar als je weet dat hij zelf als kind ook misbruikt was in een Jappenkamp tijdens de oorlog, dan wordt het allemaal veel logischer. En dan kunnen mensen wel zeggen: ga dan hulp zoeken in plaats van je complex door te geven aan het nageslacht. Dat was een stuk gemakkelijker geweest als de maatschappij niet zo veroordelend zou zijn en er niet zo'n zwaar taboe op zou leggen. Door heel de lading die de media en de burgers er op leggen, wordt het voor zo'n slachtoffer of dader alleen maar moeilijker om hulp te gaan zoeken. Ze moeten zich dan over zo veel schaamte en schuldgevoel heen zetten. Ik denk dat dit soort mensen een van het eenzaamste soort zijn.

Daarom denk ik ook dat mensen die het zo zwaar veroordelen er juist aan bijdragen dat het in stand gehouden wordt. Nogmaals ik keur het absoluut niet goed en zou graag zien dat het nooit meer zou hoeven gebeuren. Maar wie realistisch kan denken, zou toch moeten snappen dat er hulp nodig is en dat je die hulp toegankelijk zou moeten maken. Dat kan denk ik alleen maar door het taboe op te heffen, door mededogend te zijn en door samen te werken. En ik onderstreep volledig wat Wommes schrijft. Als je het zo moeilijk hebt met dit thema, ga dan eerst eens diep in jezelf onderzoeken waarom het je zo raakt...

 
Dennis,

Als er volgens jou geen schuld bestaat, dan bestaat er ook geen boetedoening. Jij schrijft over 'zielsafspraken' en andere zweverij (ik heb er geen moeite mee als mensen dergelijke terminologie gebruiken, ik houd wel van met beide benen op de grond blijven staan). Ik denk dat lekkerromig het nog het beste verwoordde, toen ze schreef:

Quote:
Maar wat new agers doorgaans onder karma verstaan, is wel gebaseerd op schuld en boete en volgens mij was dit ook niet de oorspronkelijke definitie van karma, maar is dit een invulling dat nog voorkomt uit het Christelijke geloof. Ik geloof wel in de Law of Attraction en in reïncarnatie, maar niet in 'lessen' leren, dat is ook tegensprekelijk met het idee dat iedereen God is, waarom zou God nog iets moeten leren, in feite weet je al alles, het is een kwestie van herinneren.


Kortom, je zit helemaal in de New Age, pseudoreligieuze vage praat. Ik krijg bijvoorbeeld al jeuk als je schrijft:

Quote:
Ik zal er nog wel eens op navoelen.


Voor mijn gevoel zit je nl. voornamelijk in je hoofd. Je bedoelt het goed, daarover geen discussie, maar je lange epistels werken inderdaad soms tenenkrommend. Voordat je nu weer een lange post gaat schrijven in reactie hierop, laat ik duidelijk maken dat je je visie nu inmiddels herhaaldelijk hebt verduidelijkt en dat je niet in herhalingen hoeft te vallen. Ik stel voor dat we de discussie hierbij sluiten en dat jij maar eens moet gaan 'navoelen' of je hier te pas of te onpas met pseudoreligieuze prietpraat moet gaan strooien.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.614
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan