Alles of niet!

Micave

New member
Beste Allen,

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Ik begin mij te ergeren aan het feit dat veel mensen vragen stellen over ‘ziektes’ of situaties die niet opgelost worden door de aangepaste voeding . Wanneer er dan doorgevraagd wordt naar de voedingspatronen komt er vaak naar voren dat er slechts deels WAPF / PALEO gegeten wordt en dat er vaak in de weekenden of op het werk gezondigd wordt.

Nu kan ik dit begrijpen maar ga dan niet achteraf zeuren dat het voor jou niet goed werkt. Zelf ben ik ervan overtuigd dat je er vol voor moet gaan en dat je er geen tussenweg is bij dit voedingspatroon, althans wanneer je het om gezondheidsredenen doet. Wel zijn er nuances voor ieder maar de basis is hetzelfde.

Neem nu bijvoorbeeld gluten. Hier op WAPF zijn we het erover eens dat één van de schadelijksten eiwitten zijn die je binnen kunt krijgen. Het richt een chaos aan in je lichaam en je lichaam heeft veel tijd en energie nodig om daarvan te herstellen. Wanneer je af en toe een broodje eet of iets anders waar gluten inzitten kun je net zo goed stoppen want de schade is dan alweer aangericht. Mensen met coeliaki, de traditionele gluten allergie, kennen dat verschijnsel omdat zij direct de uitwendige verschijnselen krijgen. En dat gebeurt zelfs al bij een kruisbesmetting van voedsel (een kruimel in een gerecht per ongeluk). 

Wanneer je kern gezond bent geloof ik best dat je een keer mag zondigen maar wanneer je ziek bent is er geen alternatief dan volledig. Zelf weet ik hoe moeilijk het is maar het is de moeite waard. Zelf ben ik al jaren ziek en ook nog eens erg jong en daarnaast verliefd op eten maar wat moet dat moet. Dus zaken als uit eten gaan en andere dingen zitten er even niet in tot ik stabieler ben en dan nog volgens mijn protocol. Ik ben namelijk nog meer verliefd op leven zoals ik dat ken van vroeger en die liefde wil ik terug!

Dus ga AUB volledig of niet hier in mee. Kies voor jezelf een variant qua voedsel dat werkt maar blijf bij de basisprincipes qua eten. Paleo is een goed startpunt op de noten, de nachtschades en het vele fruit na en eigenlijk ben je dan al bij WAPF. Zuivel is een twijfelgeval maar binnenkort schrijf ik een stuk waarom je ook op moet passen met zuivel.

Dan sluit ik af door te zeggen dat je al goed bezig bent om te beginnen met beter eten en dat iedereen meer dan welkom is op het forum (niet dat ik daar wat over te zeggen heb) maar besef goed dat er helaas geen middenweg is. Dit zeg ik om jou te helpen ook al komt dit wellicht agressief over.

Ontwaak!

 
Maar moeten we relatieve beginners, daarmee bedoel ik mensen die hier toevallig of via een tip terecht komen en nog geen jarenlange zoektocht achter de rug hebben dan niet verder helpen?

Daar ben ik niet voor. (en jij ook niet als ik je verhaal lees)

Bijvoorbeeld iemand met eczeem kan al geholpen zijn door alleen van supermarktmelk naar rauwmelkse kefir over te stappen. Grote kans dat die persoon het boek niet gaat lezen, maar wel andere klachten heeft, de stap om helemaal over te stappen is dan groot, maar met een beetje hulp kan ie een eind in de goede richting komen. Vragen die bij ons als tegensputteren overkomen zullen dan waarschijnlijk zijn, maar veel mensen onder invloed staan van familie, vrienden en erger: artsen.

Mensen met klachten die echter bepaalde tips niet op willen volgen zijn hier wat mij betreft niet welkom.

Ik kwam laatst zelfs het woord cola tegen.. :cry:

Hoe ver moeten we hier in gaan, ben ik zelf dan nog wel welkom? 8O

Het wordt ook steeds drukker op het forum, alles goed lezen lukt me soms niet meer, maar ik wil ook niks missen.

Misschien is het er nog te vroeg voor, maar we zouden aan een tweedeling kunnen denken.

Een volledig open gedeelte en een gedeelte waar iedereen kan meelezen, maar waar je alleen kan posten als je aan bepaalde eisen voldoet.

Of een anders systeem waarmee leden makkelijker op waarde kunnen worden geschat.

 
Hallo, ik ben ook geinteresseerd in gezond leven maar geloof ook, dat er vele wegen naar Rome leiden. Lees ook graag het forum en neem veel tips over. Verwacht of eis echter van mij niet dat ik strikt volgens een bepaalde voedings(geloofs)leer ga leven of bepaalde tips van bepaalde mensen (ook al hebben ze het goed met je voor) ga volgen.

Zo zal ik altijd chocolade blijven eten en ik heb soms ook wel eens zin in een zak chips. Maakt me dat nu meteen een slecht persoon waardoor ik geen recht meer heb om vragen te stellen op het forum? Mischien heb ik dan een paar kwaaltjes maar die neem ik dan voor lief.

Een (sociale) alles of niet tweedeling op het forum vind ik niet verstandig overkomen. Ik accepteer, dat er mensen zijn die volledig in iets op kunnen gaan en zelf kan ik ook heel ver gaan maar ik zal nooit eisen, dat anderen daarin mee gaan.

Het zou wel fijner zijn om de topics on topic te houden. Dus bijvoorbeeld als het gaat om rauwe melk, het dan ook alleen maar echt over rauwe melk te blijven houden.

 
Beste JP,

Eerst wil je 'relatieve beginners' verder helpen.

En vervolgens stel je voor om de boel gaan splitsen in 'Ingewijden' en 'grauwe massa'. Sektarisch gedrag is dé stap bij uitstek om je als organisatie te vervreemden.

Misschien moet je het 'niets willen missen' eens tegen het licht houden.

 
Fundamentalistisch taalgebruik als:

"Zondigen in het weekend", "alles of niets", "ergens van overtuigd zijn", "ergens vol voor gaan", "volledig ergens in mee gaan of niet", "geen middenweg", "mensen die niet welkom zijn omdat ze tips niet opvolgen"

vervreemdt mensen van zichzelf en elkaar.

En zo onnodig: gezond en lekker eten is echt mogelijk volgens mij, ook al vraagt het concentratie, verdieping en dat soort dingen.

Die weg kan heel individueel zijn of lijken.

Zo erg als hierboven voorgesteld hoeft het toch allemaal niet te zijn?

 
JP, beginners moeten op weg geholpen worden en dat moeten we blijven doen. Cola icm WAPF is idd erg ongelukkig.

John, je zwakt het verhaal af om zodoende een andere draai eraan te geven. Wanneer je de openingspost goed leest gaat het met name over mensen die beter willen worden van wat voor ziekte dan ook maar niet doen wat nodig is en verbaasd zijn dat het niet werkt. Dit is geen kwestie van fanatiek of er helemaal voor gaan maar gewoon half werk. Daarnaast vind ik dat je je aanstelt over het zijn van een 'slecht' persoon wanneer je vragen stelt op het forum terwijl je niet helemaal WAPF eet oid. Niemand zegt dat je geen vragen mag stellen maar ik geef aan dat voor zieke mensen het lastig is om met half werk volledige resultaten te verwachten. Dus alles of niets in dat geval.

De tweedeling op het forum is daardoor ook overtrokken

 
@lievergezond. Wanneer je ernstig ziek bent is er geen ruimte voor nuance. De woorden in jouw post zijn niet allemaal van mij (iedereen is welkom) maar ja je moet er wel vol voor gaan, alles of niet dus. Dat is geen fundamentalisme maar noodzaak. Je krijgt niet veel kansen in het leven en alle verloren tijd door half werk is zonde.

Iedereen heeft inderdaad zijn eigen weg maar verwacht geen resultaat met half handelen. Zoals ik uitleg over gluten bijvoorbeeld. De Poldernuance waar wij zo trots op zijn is desastreus hierin. Kunnen we met zijn allen wel een fijne middenweg daarin beargumenteren maar die is er niet voor velen! De natuur denkt daar namelijk anders over en ziet geen middenwegen daarin.

 
Het is slechts een uitgesproken gedachte.

Om zoiets sektarisch te noemen vind ik nogal ver gaan, alles blijft openbaar.

Ingewijd zou simpelweg 2 maanden lid kunnen betekenen.

Een betere eis zou zijn het alleen lezen gedeelte te lezen, maar om nou een toets af te gaan nemen, gaat nogal ver.

Het zou bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn voor iemand die 2 weken lid is te beginnen over een leverreiniging op basis van cola in het draadje van iemand anders.

Die vraag zou in een ander gedeelte gesteld kunnen worden.

Ik begrijp goed dat aan elke verandering ook nadelen zitten.

Toen ik hier net begon te lezen, vond ik de rust (qua kleur en opzet) van dit forum fijn, nu mis ik dingen als ik een paar dagen hier niet geweest ben. Dingen zijn nu vanzelf aan het veranderen.

 
@ Micave:

Quote:
Wanneer je ernstig ziek bent is er geen ruimte voor nuance.


Ik zie niet waarom niet. Maar belangrijker nog: geen ruimte voor nuance op welk gebied precies?

Als je het zo algemeen stelt dan is het lastig communiceren.

Het is niet dat ik me er verder niets bij voor kan stellen, bij wat je zegt, maar je kleurt niet genoeg in wat je precies bedoelt als je dat zegt.

Dat van je gluten: dat kan ik trouwens wel heel goed volgen in concrete zin uit mijn eigen ervaring ook.

Met name de gluten van de huidige tarwe, dat is mijns inziens gewoon puur gif voor mensen, ook gezonde mensen.

Maar ja, dat is zoals ik er nu over denk.

God weet hoe ik over 10 jaar denk.

Dat weet niemand.

Quote:
je moet er wel vol voor gaan, alles of niet dus.


Je kunt beter erbij zeggen waarvoor je dan wel precies vol wil gaan, anders zegt het nog niet zoveel.

¨Half handelen¨: maar wat is dan volgens jou dan precies half handelen?

 
@micave, wat betreft die vermeende aanstellerij, laten we gewoon even on topic blijven :).

Jij hebt de overtuiging dat als je ziek bent je voor alles moet gaan en als dat niet werkt, je half werk hebt geleverd en niet moet gaan klagen als het niet werkt. Fijn voor jou. Maar niet iedereen heeft al de volledige kennis of tenminste nog niet de kennis die jij al hebt maar het zou wel attent zijn als je die kennis zou willen delen.

Dat doen we met zijn allen hier op het forum door vragen te stellen en te beantwoorden. En soms komt het wel eens voor, dat er iets niet werkt of dat mensen zich afvragen waarom ze nog niet beter zijn ondanks dat ze al veel dingen hebben geprobeerd. Door meteen te stellen, dat deze "klagers" nog niet alles hebben geprobeerd helpt die mensen ook niet verder. En wat voor een forumlid als geklaag kan overkomen, kan voor een ander forumlid als een andere invalshoek overkomen.

 
@John, je draait het om.

Dit forum biedt een hele oplossing.

Als je die voor de helft volgt dan moet je niet komen klagen.

Dat is heel iets anders als er voor gaan en het werkt niet.

Mensen die hier nieuw zijn en alle informatie nog niet tot zich hebben kunnen nemen zijn vrij om te vragen. De manier waarop er op informatie gereageerd wordt zegt vaak veel.

Neem jezelf: stel je komt met darmklachten, je krijgt advies, maar een paar weken later kom je vertellen dat je nog wel chocolade en chips eet.

Dan wordt het wat mij betreft tijd om hier te vertrekken en je huisarts lastig te gaan vallen.

Over mijzelf: Hiermee zeg ik niet dat ik heilig ben, ik ben nog lang geen volledig WAPF-er. Stel ik ga toch terug naar supermarkt voer en ik wordt ernstig ziek, dan zou ik best eens tot de conclusie kunnen komen dat dat mijn eigen stomme rotschuld is, want ik heb alle informatie om de kans op een ernstige ziekte zeer te verkleinen.

 
Ik denk dat Micave met name spreekt over mensen die dingen blijven gebruiken waar we het hier allemaal over eens zijn dat ze uit den boze zijn. Dus bijvoorbeeld niet verbaasd zijn dat je suiker niet daalt wanneer je de cola weigert te laten.

Experimenteren binnen de WAP richtlijnen kan ook nog individuele verbetering brengen.

Ik denk dat de WAP richtlijn eenvoudig is en tegelijkertijd algemeen: eet voldoende mineralen en vitaminen (veeel meer dan de ADH)uit natuurlijke bronnen, zorg dat je er veel verzadigd vet bij eet om ze goed opneembaar te maken, vermijd ALLE bewerkte producten en suikers, en eet zo veel mogelijk biologisch. Kortom, eet wat je in de natuur aantreft aan dieren (verzadigd vet) en planten die niet door mensen zijn gecreeerd. Inhet Engels: energy dense food.

 
@lievergezond, goed punt wat betreft algemeenheid. Dacht dat het al duidelijk was. Ook hier ga ik later op in.

 
Ben ik de enige die het vreemd vind dat de topicstarter spreekt over "alles of niets" maar zelf een belangrijk onderdeel van WAPF (zuivel) ter discussie wil gaan stellen??

Volgens mij doet iedereen zijn best op zijn/ haar manier en is niet iedereen even goed in de discipline mbt. voeding als dat de ander is.

Het stellen van vragen mag altijd vind ik... maar als je moedwillig slechte voeding blijft eten is het antwoord niet altijd even leuk!

 
Er zijn vele vormen van levensvreugde, gezond eten om gezond te blijven is een belangrijke, maar zeker niet de enige en misschien ook wel niet eens de belangrijkste. Ik kan ook gemakkelijk praten en gemakkelijk mijn dieet iedere kant op gooien die me uitkomt. Ik woon alleen en heb weinig boodschap aan mensen die me raar vinden als ik dingen eet die minder sociaal geaccepteerd zijn. Maar mensen die met een partner samen zijn of die kinderen hebben of die op andere manieren veel dingen samen doen zoals ook samen eten met vrienden of familie, voor hen is het een stuk moeilijker. Misschien halen zij zo veel vreugde uit het sociale gebeuren van samen eten, dat de gezondheidsprincipes soms op een lager pitje komen te staan. Voor veel mensen is sociaal geaccepteerd worden in hun eigen kring een hele belangrijke factor voor het ervaren van levensgeluk en misschien geldt dit voor mij net zo. Ik mag me gezegend voelen met een ruimdenkende kring van mensen om me heen die mij accepteren met al mijn fratsen op het gebied van voeding. Maar als je dit niet hebt, wordt het ook moeilijker.

Daarnaast geeft in mijn ogen gezonde voeding en strikt een protocol volgen geen garantie voor een gezond en gelukkig leven. Er zijn heel wat andere factoren die ook zijn invloed hebben op je stemming, je gevoel, je bewustzijn en je gezondheid. Denk aan erfelijkheidsfactoren, je woonsituatie, je werksituatie, relatieomstandigheden, familiaire aangelegenheden... voorspoed en tegenspoed op al deze gebieden. En dan kom je ook uit op karma en zielsprogramma's. Wij weten niet waar onze ziel allemaal voor heeft gekozen bij aanvang van dit leven en we weten ook niet wat voor een koerswijzigingen er nog zullen volgen. Het hangt echt niet alleen van voeding af, weliswaar ik erken dat dit een grote en onderschatte factor is.

Verder hebben we zo ongeveer allemaal te kampen met verslavingspatronen en mogelijk komen die voort of worden die in stand gehouden door connecties met entiteiten die zich aan ons vastgeklampt hebben. Hier kan je je pas goed van bevrijden wanneer je emotionele blokkades in jezelf hebt geheeld en verstoringen in je energielichamen hebt geneutraliseerd. Tot die tijd mag je blij zijn als het je op wilskracht lukt om van alle ongezonde verleidingen af te blijven. Zo simpel van 'gewoon stoppen' is het niet altijd. Op diepere lagen is er heel wat aan de hand waardoor we ons ooit aangetrokken hebben gevoeld tot ongezonde verslavende middelen of gewoontes en waardoor we hier in het nu nog steeds mee door blijven gaan. Zo kijk ik er zelf althans tegen aan.

 
Overigens Micave snap ik boodschap ook wel hoor. Ik ben zelf ook vrij grondig in de richtingen die ik kies, waardoor mensen me vaak fanatiek noemen. Het punt wat ik wilde maken is dat het niet altijd gebrek aan ruggengraat is wanneer mensen concessies blijven doen. De vreugde die ik beschrijf heeft ook invloed op de vertering van je voedsel. Je kunt denk ik beter met een lichte concessie gezellig met je gezin aan tafel samen eten, dan strijd uitlokken door eigengereid je vast te klampen aan je voedingsprincipes of erger nog, ze opleggen aan anderen. Als je omgeving het prima vind als iedereen aan tafel zijn eigen soort eten eet, dan heb kan je denk ik wel beter je het goede voorbeeld geven in de hoop dat iemand er iets van oppikt.

 
Micave 'ergert zich aan mensen, die klagen, dat het niet werkt, terwijl ze de voorschriften niet volgen....'. Draai dit eens om:

Micave klaagt, dat mensen zich ergeren, dat het niet werkt, terwijl ze de voorschriften niet volgen.

("terwijl ze de voorschriften niet volgen"....wat jij vervolgens ook wilt doen door aanpassingen over melk te willen doen)

Het enige, dat deze deze mensen VRAGEN is extra uitleg, (zoals Bastiaan hierboven in een enkele zin heel mooi verwoord heeft).

De achtergrondgedachte is hen nog niet duidelijk, en behoeft meer uitleg. Vaak duurt het vallen van een kwartje wat langer. Ook andere, oudere leden zie ik soms 'aparte' gedachtesprongen maken. Mensen hebben een weg af te leggen, vaak gekenmerkt door veel vermijdingsgedrag.

Is niet erg, morgen nieuwe kans.

Met een beetje begrip vóór jezelf en mét jezelf, zal morgen ALTIJD beter gaan.

Als jij, Micave, nu deze mensen de mond (& mind)gaat snoeren, zullen ze niet meer om die extra uitleg (durven) vragen en ook andere lezers zullen zich terugtrekken en zal dit forum alleen nog overblijven voor enkele dominante individuën.

Voor jij hebt leren praten, heeft er ook iemand het geduld opgebracht om jou het alfabet te leren. En keer op keer naar jouw gebrabbel willen luisteren.

Micave, jouw klacht is te vergelijken met 'de slechte programma's op t.v.', terwijl op het apparaat een knop zit, zodat je er niet naar hoeft te kijken.

Sommige posts hóef je niet te lezen, als ze je ergeren.

Net zoals je niet alles hoeft te weten, wat er gebeurt, omdat alles willen weten niet gelukkig maakt.(@ John)

 
Een uitspraak van Weston Price waar ik mij wel in kan vinden:
Quote:
‘Wij moeten allereerst beschikken over een sterk karakter en dito wilskracht om ons ertoe te brengen de voeding die ons lichaam nodig heeft te nuttigen, in plaats van de voedingsmiddelen die wij lekker vinden’.


Maar er zijn zoveel voedingsmiddelen die ons lichaam nodig heeft die ook lekker zijn, heb je twee vliegen in één klap.

Ik kan me heel goed de gevoelens van Micave indenken en ben het met Bastiaan eens.

Ga eten zoals het hoort, vanuit de natuur. Naar mijn gevoel heeft Weston Price het helemaal bij het rechte eind.

En hij heeft het wel over granen (ook tarwe) en zo maar hij wist toen nog niet van het fytinezuur.

En heb je klachten ga dan dit voedingspatroon eens een tijdje proberen, maar ga er dan ook voor en niet halfbakken.

Dat is wat Micave bedoelt. Als je iets niet volledig uitprobeert kun je ook niet achteraf aankomen van; het werkt bij mij niet.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan