zeezout

Zo kan het eerst lijken, omdat je alleen maar ziet wat je moet veranderen. maar je kunt ook eerst eens gaan lezen, en inderdaad langzamerhand dingen gaan veranderen/toepassen. Begin met vervangen van onverzadigde vetten voor de verzadigde. Nog veel lekkerder ook hoor.

Ipv tarwebrood kun je brood kopen bij www.vanmenno.nl Heerlijk desembrood, en het lekkerste stokbrood.

je kunt ook zelf eens speltbrood gaan bakken, jou gezin zal je dankbaar zijn en je lichaam ook.

En langzamerhand pas je dingen aan en heb je veel minder gesnaai nodig, doordat je verzadigd eet.

 
@ Anika (Lid) :wink:

Quote:
Het is dan beter gezonde vetten te eten dan (gezonde) suikers?


Suikers zijn een ramp voor je lichaam en bovendien nog verslavend ook. Zie de topic over suikerverslaving.

Quote:
Roomboter/ghee ken ik niet, gewone roomboter wel, maar is gewone roomboter dan ook gezond?


Gewone roomboter is zeer gezond, wanneer die gemaakt is van biologische of liever nog biologisch-dynamische melk. Lees op deze topic het verschil tussen biologische en reguliere voeding. Ghee is geklaarde roomboter en dat is ook heel gezond. Op het forum staat een recept voor ghee, erg lekker! Het smaakt een beetje naar roombotercroissants en het is buiten de koelkast lang houdbaar.

Quote:
Bakken in olijfolie doe ik veel en kokosvet ook, maar gebruik ook soms alpro soja bakboter. In beste boter bakken is toch ook goed?


Alleen extra vierge olijfolie is gezond en het liefst biologisch. Hetzelfde geldt voor kokosolie, alleen heet het dan extra virgin. Sojaproducten zou ik zo veel mogelijk vermijden tenzij ze gefermenteerd zijn zoals: sojasaus, miso, natto, tempeh en misschien ook soja-yoghurt.

En bedenk je dat alle soorten bakboter, margarine en halvarine gemaakt zijn van geraffineerde olie die het meeste van zijn voedingswaarde heeft ingeruild voor schadelijke stoffen door het raffinageproces! Een olie behoort geur en smaak te hebben en soms ook kleur. Ook in de biowinkel liggen veel geraffineerde olieproducten die ik graag in de schappen laat liggen...

Zoek je vragen in eerste instantie op het forum, want er is al zó veel geschreven. Onder aan de pagina die verschijnt na een zoekopdracht staat: You may also try your search at Google. Die functie gebruik ik vaak. Daar kan je gemakkelijker dingen mee vinden. Succes ermee!

 
@anika ik ben ook een full time werkende vrouw met een gezin. Mijn mening is dat je ook op je werk vet kunt eten. Zelf meenemen. Ik sta er graag wat vroeger voor op. Een paar suggesties: blikjes sardientjes, of makreel op water van de AH met een zelfgemaakte salade, avocado, zelfgemaakte soep, bakje gebakken lever, eigen gebakken brood met roomboter, boekweitpannekoekjes, rauwe melk, kokosmelk, etc. Allemaal vette voedende, ipv alleen vullende, voeding.

Als je echt je eetpatroon wilt veranderen, zul je er wat voor moeten doen. Denk in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.

 
Quote:
En brood te eten met roomboter, maar das waarschijnlijk dan niet goed.


Je kunt gerust een of enkele sneeën brood eten, maar ga dan voor stevig zuurdesembrood en smeer er zo dik roomboter op dat je aan 2 sneeën ook genoeg hebt. Als je van vis houdt, ga voor rauwe haring. Eet dagelijks een gekookt ei, denk aan een beker volle kwark of een avocado of een stuk braadworst of spek van gisteren. Rauwe noten zijn met mate ook gezond wanneer ze een nacht geweld hebben in verband met fytinezuur. Ik heb altijd een glazen flesje e.v. olijfolie in mijn tas en neem daar gewoon een slokje van als ik mijn lunch eet.

 
Gisteravond zat er ook iemand in de zaal die dacht vanuit onmogelijkheden. Zo iemand gebruikt dan het argument dat ze werkende moeder is om toch maar vooral niet te hoeven veranderen. Waar een wil is, is een weg. De kinderen worden aangehaald, maar het probleem is niet dat de kinderen niet kunnen/willen veranderen, maar de moeder. Op elk alternatief dat ik aandroeg volgde onmiddellijk een 'ja, maar'.

Mensen zitten veel te vast in vastgeroeste patronen en vertonen de flexibliteit van een mammoettanker. Ik zie zo vaak die dubbelheid: aan de ene kant wil men veranderen, aan de andere wil men er geen moeite voor hoeven doen. Ik haal hier opnieuw de woorden aan van Ramiel Nagel in het boek Cure Tooth Decay:

Quote:
De meesten van ons hebben een mengeling van emoties met betrekking tot onze wens om gezond te zijn. Net als de maan hebben we een lichte en een donkere kant.

Maar als we ons alleen richten op onze lichte kant en de donkere kant negeren, gaan we voorbij aan datgene wat het leven prachtig en evenwichtig maakt.

Onze lichte kant wil gezond zijn en onze duistere kant wil ongezond zijn. Het klassieke resultaat van dit innerlijke conflict is de wens dat ons tandbederf geneest, zonder dat we het werk hiervoor willen verzetten.

Dit is een belangrijk principe waaraan de moderne tandheelkunde haar ontstaan en macht ontleent. De tandheelkunde helpt ons niet onze donkere kant die ziek wil zijn onder ogen te zien. De reguliere tandheelkunde houdt ons ziek door ons te vertellen dat tandbederf niets met onszelf te maken heeft, maar volledig te wijten is aan bacteriën en waar deze bacteriën zich mee voeden.

Het gevolg van het niet onder ogen zien van je eigen duistere kant, die zich uitsluitend vertoont als er niemand kijkt, is dat we onbewust gezondheid met leed kunnen gaan vereenzelvigen.

Het leed dat we in verband brengen met de moeite die we moeten doen om gezond te worden kan zich in vele vormen voordoen: klagen over lichaamsbeweging, geloven in informatie die de kracht van zelfheling tegenspreekt of niet extra willen betalen voor gezond voedsel of voor een betere tandarts.

Deze gedragingen komen voort uit het steekspel tussen je lichte kant, die gezond wil worden, en je duistere kant, die het niets kan schelen of die geen gezondheid nastreeft.

Om je einddoel van een goede gezondheid meer kracht en energie bij te zetten moet je beschikken over positieve gevoelens, overtuigingen en goede wil.

Als je je niet volledig wilt inzetten voor dit positieve resultaat, dan is er sprake van een of andere verborgen negativiteit. Deze verborgen donkere kant heeft het gevoel dat het leven lijden is en wil niet het allerbeste voor jou. De duistere kant kan het je moeilijk maken om goed voor jezelf te zorgen.


Mike

 
Hartelijk bedankt voor de vele info en tips.

Als ik nog vragen heb laat ik het je weten.

Ik zal mij ervoor inzetten om me voeding aan te passen.

Veel lieve Grtjs Anika x

 
Quote:
Deze verborgen donkere kant heeft het gevoel dat het leven lijden is en wil niet het allerbeste voor jou. De duistere kant kan het je moeilijk maken om goed voor jezelf te zorgen.


Daarom breng ik ook vaak in dat het najagen van gemakzucht en vooral genotzucht een hele donkere kant heeft. Dat het je afleid van je zielsopdracht en dat je hiermee je tijd en je ontwikkelingskansen verwaarloost is al een zonde op zich, maar in het kleine kringetje van lagere begeerten bevredigen krijg je zulke oogkleppen op dat je niet meer in de gaten hebt dat je je hele lichaam aan het slopen bent! En dit gaat zoals we hier allemaal wel weten veel verder dan tandbederf. Het alsmaar blind staren op genot en gemak is ronduit schadelijk voor jezelf en ook je omgeving. Bedenk maar eens wat voor een mondiale vervuiling onze genot- en gemakzucht met zich mee brengt!

Ik stel er graag een andere levenshouding tegenover: zelfredzaamheid en doelen verwezenlijken. Een verwezenlijkt doel geeft groei, bewustwording en voldoening. Je zaait en investeert en vervolgens oogst je vooruitgang. Een behaald doel hoef je nooit opnieuw te behalen. Je kiest een nieuw doel en groeit in een stijgende lijn verder. Een behoefte kun je keer op keer blijven bevredigen, maar nooit zul je duurzame bevrediging vinden! Altijd was het voor korte duur. Een stukje wat ik er eerder eens over schreef naar een vriend van mij:

Een behoefte duidt op een prikkel die vraagt om bevrediging. Je wilt die behoefte bevredigen en even genieten, want de bevrediging is altijd maar tijdelijk. En als je kijkt naar het woord bevredigen, dan kun je dit lezen als be-vredig-en, oftewel vredig maken. Als je iets vredig wilt maken, dan moet er ook onvrede zijn. Zonder onvrede valt er niks vredig te maken. Daarom zeg ik: als je werkelijk geheeld en in vrede bent met jezelf, dan heb je echt niks extra's nodig, niet eens 1x per maand en ook niet minder. Dan is het altijd goed. Sterker nog, wél gebruiken ervaar je dan als afbreuk, als vermindering van de kwaliteit van dat moment. Als je dan ook nog eens bedenkt dat je hiervoor een schadelijk middel gebruikt die je bewustzijn vertroebeld en je lichaam beschadigd, dan wordt het onacceptabel. Waarom zou je dan nog voor een fake-energie, een fake-ervaring, een fake-bewustzijn gaan als je al goud hebt in het moment en daarvan kunt genieten?

Dit geldt niet alleen voor ongezonde middelen die een roes opwekken, ook voor ongezonde voeding! Laat 2012 het jaar worden van het onder ogen komen van je onvrede, van je donkere kanten, van je ongeheelde wonden. Als je hier genezing vind, heb je die ongezonde gewoontes ook niet meer nodig!

 
Uiteindelijk komt het neer op een essentiele keus tussen angst of liefde. Bekijk dit stukje van Bill Hicks waarin hij dit supergoed uitlegt:



Het is een essentiele keus tussen angst en schuld en kennis en verantwoordelijkheid. Dus: mee eens, Dennis!

Mike

 
Dit was zeer zeker een topic met veel humor.

We hebben tranen met tuiten gelachen.

Eerst Rapunzels goed bedoelde advies om te beginnen met 'Je zou eens kunnen denk aan gebakken eieren met spek'.

En Anika schreef net dat ze niet moest denken aan vet eten.

En dan Janse, 'je begint het al te snappen'

Mike met: @lid: Dit is geen Korea waar iedereen Kim heet!

Geweldig.

 
Quote:
De kinderen worden aangehaald, maar het probleem is niet dat de kinderen niet kunnen/willen veranderen, maar de moeder. Op elk alternatief dat ik aandroeg volgde onmiddellijk een 'ja, maar'.



Je hebt gelijk hoor Mike.

In Soest afgelopen vrijdag zei jij: als je iets werkelijk wilt dan verander je het gewoon, dan doe je het.

En zo is het ook. Je zet een knop om en je gaat ervoor.

Zo hebben wij al heel veel aangepast in ons voedingspatroon.

Als we overtuigd zijn van iets dan wordt het veranderd.

 
@Poekie.

Is dit een topic om mensen uit te lachen misschien ?

Ik vraag gewoon wat raad op dit forum, das al.

 
Anika,

Wees niet zo snel op je teentjes getrapt! Dit is wat Poekie schreef:

Quote:
Dit was zeer zeker een topic met veel humor.

We hebben tranen met tuiten gelachen.


Vervolgens haalt ze enkele voorbeelden aan die ze grappig vond. Jij maakt dit meteen persoonlijk en hebt een te kort lontje. Er is niets aan de hand, dus haal een paar keer diep adem, dan zul je zelf zien dat je je druk maakt om niets.

Mike

 
Anika,

Het was niet om jou uit te lachen hoor en ook niet de mensen op dit forum.

Maar we hadden net het topic gelezen waarin men het niet eens was met de wijze waarop Mike communiceert en antwoorden geeft.

En toen kwam dit topic naar voren. En ik vond de uitspraken zo leuk van de diverse forumleden.

Ik ben helemaal niet zo dat ik mensen kleineer of naar beneden druk, in tegendeel.

Wij proberen juist mensen te helpen. We hebben van het weekend juist twee lezingen georganiseerd waar Mike de spreker was en daar zijn 120 mensen op af gekomen. En dat is onze missie, mensen bewust maken van goede voeding.

Maar ik vond bovenstaande antwoorden zo leuk dat ik het niet kon laten om te reageren.

Dus sorry als je je aangesproken voelde. Ik ben overigens wel van mening dat je je eerst eens in moet lezen op dit forum.

Alleen de alleen lezen topics zijn al heel verhelderend. Die vind je onderaan de hoofdpagina.

Zie hier: https://www.fatsforum.nl/bbpress/forum.php?id=4

 
Ok Poekie, het kwam enkel aanvallend over.

Bedankt voor de topics om te lezen.

 
Annika,

Je doet er inderdaad verstandig aan je hier in te lezen over veel meer dan zout alleen. Het feit dat je iedereen aanvankelijk 'Lid' noemde, je korte lontje en de algemene tendens van je vragen doet me vermoeden dat zout alleen je onvoldoende soelaas zal brengen. Wat jij nodig hebt is veel vet en cholesterol van dieren! Ga op zoek naar de beste bronnen van dergelijke voeding bij jou in de omgeving, te beginnen met biologische of biologisch-dynamische boeren. Helaas ben ik te weinig bekend in Belgie om je te helpen met adressen. Ik heb wel met een snelle Google-search dit gevonden:

http://natuurvoeding.startpagina.be/

http://biologisch.startpagina.be/

Mike

 
Anika, je bent vast per ongeluk op dit forum beland. Ik kan mij voorstellen dat het eerst duizelt, van alle informatie en misschien ook wel de direkte manier van communiceren. je zult merken, dat er veel respect is onderling.

En dat het handig is even een weekje uit te trekken om alle informatie die er is tot je door te laten dringen.

 
Er was net een item bij RTL Nieuws over gebotteld zeewater uit de Oosterschelde. Ik heb er al eerder iets over gezien op TV, maar ik kan me niet meer herinneren waar.

Het water wordt gezuiverd alvorens gebotteld te worden. Het is nu alleen nog maar verkrijgbaar in de horeca maar moet in de toekomst ook beschikbaar worden voor de gewone consument, voor ongeveer één euro de liter. Ik vraag me af hoeveel mineralen er nog in dat eindproduct zit.

Een directe link naar het fragment staat er nog niet. Dit is de link naar de uitzending:

http://www.rtl.nl/xl/#/u/8b52f949-3e7f-35a3-8e73-d52c787712ee min. 14:52

Dit is het bedrijf achter het product:

lepetitpecheur.nl

 
Mike,

Even nog een vraagje over zeezout in een juten zak doen om zo de natrium eruit te halen. Op deze manier kun je een veel grotere dosis aan je planten geven. Dit kan dus ook bij mensen. Ik ben van plan om dit eens te proberen als ik ergens aan een juten zak kan komen. Weet jij iets van de hoeveelheden als ik dit ga doen? Ik zat te denken aan een paar keer per week een borrelglaasje ofzo?

Evan

 
Ik heb er geen ervaring mee, omdat ik van mening ben dat natrium erbij hoort. Maynard Murray, de man die Sea Enegry Agriculture schreef over zeemineralenbemesting, was van mening (m.i. terecht) dat natrium een bindend mineraal is met magneetwerking en dat alle andere mineralen en spoorelementen erdoor aangetrokken worden.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.472
Berichten
501.792
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan