Waarom Gluten een groot probleem voor je gezondheid kunnen zijn

Ja Mike dat besef ik mij. Ten eerste gaat het over het auto-immuunprotocol van paleo en niet paleo (dus geen zaadjes en nootjes op kokosmeel na). En ten tweede is dit forum meer dan alleen voeding, het is een gedachtegoed/leefwijze ;-)

Lees het protocol maar eens en dan zie je dat het heel erg overeenkomt met WAP/SC-diet.

Ik ben op zoek naar de weg om mijn lekke darmwand te herstellen. Hier hebben een aantal mensen gaps gedaan/dit advies gekregen om een lekkende darmwand te herstellen. Ik heb enkel vloeibaar geprobeerd maar hield het hier niet mee uit (waarschijnlijk door de bijnieruitputting). Daarnaast is uit bloedonderzoek gebleken dat ik geen zuivel/eieren voorlopig mag eten. Ik ging dus opzoek naar alternatief om de darmwand te herstellen en om auto immuunziekten aan te pakken en kwam bij dit protocol uit. En dat ga ik een kans geven en komt qua voeding zonder de zuivel en eieren voor het grootste gedeelte overeen (er zit alleen wat meer groenten in dit voedingspatroon). Dus toen ik las dat nog iemand anders op dit forum heeft gekeken naar dit protocol was ik benieuwd naar zijn/haar ervaring.

 
Quote:
Naast de voeding die je in een paleo dieet weglaat, laat je bij AIP ook de volgende voeding weg:

Eieren

Noten en zaden (en dus ook koffie, chocolade of specerijen van zaden)

Nachtschades (tomaat, aardappel, aubergine, paprika, rode peper en specerijen op basis van nachtschades zoals chilipoeder of paprikapoeder)


Het verbaast me niet dat AIP eieren weg laat. Eieren zijn vitaminebommen maar helaas volgens mij behoorlijk belastend voor de lever. Ik ervaar ze zelf als te zwaar op het moment.

Wat ik me wel afvraag is wat er dan nog overblijft om te eten (zowel voor mezelf als volgens het AIP); alleen nog maar kokosolie, olijfolie, vlees, vis, groente en met mate fruit. Klopt dit?

 
hoi Heksje,

Dat klopt. En elke dag iets van gefermenteerde groenten, orgaanvlees en bbb. Dus eigenlijk wel bekende kost voor de mensen op dit forum. De nadruk wordt ook gelegd op grasgevoerd vlees. En de koolhydraten haal je uit zoete aardappel of pompoen. Wat wel mag is kokosmeel maar geen rauwe cacao en nachtschades.

Maar ik las van een vrouw die dit protocol heeft gevolgd dat zij daarna wel meer klachten had van bijnieruitputting, zei vermoedde dat dat kwam doordat zij laag in haar koolhydraten zat. En dat is dus iets wat ik zelf ook heb ervaren bij enkel vloeibaar en daardoor het zo goed vond om te lezen dat je wel basmati rijst kon eten of linzen/boekweit voor de extra koolhydraten bij bijnieruitputting op dit forum. Maar ja blijkbaar genezen mijn lekke darmen daar niet van. Vandaar nu deze keuze.

 
Volgens mij kan je -zoals die dame - té laag in de koolhydraten zitten en dat geeft ook stress. Ik eet zelf toch wat fruit over de dag, daar ik rijst niets toe vind voegen behalve dan dat het mij verstopt.

De bbb bezorgt me pijn in mijn lever. Gefermenteerde groenten lijkt mijn lijf ook niet te kunnen waarderen.

Linzen en boekweit zijn twee soorten voeding die volgens mij niet binnen WAP vallen. Linzen sowieso niet want het is een peulvrucht. Het lijkt me ook niet te passen in een auto immuun dieet daar het mijn darmen echt zeer pijnlijk maakt, dus er zal toch iets mee zijn wat de darm niet om te juichen vindt. Boekweit bevat fytinezuur dus dat is ook al een no-go.

Het dieet lijkt dan erg op een eliminatiedieet. Is er een richtlijn hoelang iemand dit dieet 'moet' volgen?

 
Quote:
Ik ben op zoek naar de weg om mijn lekke darmwand te herstellen.


Ik lees nog niet zo lang mee met je situatie rotterdam, maar ik lees niets over probiotica, prebiotica, L-glutamine, zink, curcuma en andere mogelijkheden om je darmen te ondersteunen in het helen.

L-glutamine is 1 van de 8 essentiele suikers, en ik heb zelf gemerkt wat het doet zodra je dit gaat gebruiken. Samen met pro- en prebiotica ondersteun je hiermee je darmen aanzienlijk.

 
Quote:
Linzen en boekweit zijn twee soorten voeding die volgens mij niet binnen WAP vallen. Linzen sowieso niet want het is een peulvrucht.


Beide passen wel degelijk binnen WAPF. Ikzelf ben geen voorstander van peuvruchten, maar Weston Price zag linzen als de 'koning der peulvruchten' en roemde ze vanwege hun hoge fosforgehalte. Wat Price niet wist en wat we nu wel weten is dat er weliswaar in linzen veel fosfor zit, maar dat dit niet beschikbaar en opneembaar is vanwege de aanwezigheid vn fytinezuur. Fytinezuur was in de tijd van Price nog helemaal niet bekend.

Mike

 
hoi heksje,

Je mag geen boekweit, rijst of linzen bij het auto-immuundieet. Dat is wat ik at toen ik begon met WAPF voor de extra koolhydraten vanwege bijnieruitputting. Uiteraard wel geweekt vanwege fytinezuur.

Jammer dat bbb jou niet goed bevalt. Dat is eigenlijk echt de basis om mee te beginnen voor je darmen, bij heel veel verschillende voedingswijze om je darmen te helen.

Bij eliminatiedieet eet je niets anders dan rijst, wortel en rund en voeg je langzaam dingen toe. Het lijkt dus niet op het eliminatiedieet.

En ja die vrouw schreef dat zelf dus ook vandaar ook weer een beetje mijn 'zorg' dat dit dieet ook gevolgen heeft voor mijn bijnieren. Maar ja er moet iets gebeuren om de vicieuze cirkel te doorbreken. Het protocol gaat uit van 30 dagen en daarna langzaam eigeel toevoegen als eerste. Eiwit schijnt voor mensen met auto immuunziekten toch vaak verkeerd te vallen dus langzaam opbouwen. Overigens heb ik gisteren wel ghee gebruikt. Sommigen gebruiken dit wel en anderen weer niet die het protocol volgen.

 
Niet iedereen is gecharmeerd van L-glutamine. Kijk hier maar eens. Als je last van stress hebt kan de lever de glutamine niet goed verwerken en wordt deze in een andere stof omgezet. Ik heb onwetend van deze waarschuwing dit aan den lijve ondervonden want ik word ontzettend nerveus van dit spul. Enkele weken terug heb ik nog eens de proef op de som genomen maar werd er helemaal naar van. Het is dus niet voor iedereen geschikt, wat overigens mijns inziens geldt voor alle voedingsmiddelen en supplementen. Het is erg afhankelijk van iemands totale gestel hoe een voedingsmiddel of supplement valt. Doe daarom aub voorzichtig met dit soort uitspraken en adviezen, welke in mijn ogen gedaan lijkt te worden puur op je eigen ervaring. Wat voor jou goed werkt, werkt niet gelijk voor iedereen.

Ik ben erg benieuwd naar wat nu precies voorbeelden zijn van pre- en probiotica. Ik ben dit al vaker tegen gekomen en ken eigenlijk alleen de probiotica, wat toch de 'goede' bacteriën zijn?

 
Linzen kun je weken/kiemen/koken/fermenteren en boekweit ook, dan bevatten ze minder fytinezuur en zijn ze makkelijker te verteren. In elk geval vallen ze wel binnen WAP als ze goed bereid worden.

 
vrysuyver,

dank voor de tips maar dit alles wordt al geruime tijd gebruikt ;-) Ik kamp ook met een behoorlijke candida infectie. Ben nu wel gestopt met rauwe melkkefir en yoghurt voor wat betreft die probiotica.

 
Quote:
Ik ben erg benieuwd naar wat nu precies voorbeelden zijn van pre- en probiotica.


Er zijn her en der op dit forum al voldoende voorbeelden gegeven van zowel pre- als probiotica.

Prebiotica is de voeding waarmee je probiotica stimuleert te groeien en vermenigvuldigen. Daardoor kunnen ze overheersend worden, wat de bedoeling is.

 
Quote:
Er zijn her en der op dit forum al voldoende voorbeelden gegeven van zowel pre- als probiotica.


Laat ik ze nou niet met google kunnen vinden :oops:

Quote:
Bij eliminatiedieet eet je niets anders dan rijst, wortel en rund en voeg je langzaam dingen toe. Het lijkt dus niet op het eliminatiedieet.


Ik bedoelde het meer figuurlijk dan dat ik letterlijk op een bepaalde dieet doelde. Het lijkt me dat het er wel wat van weg heeft, want na de AIP lijkt me dat je langzaamaan weer meer voedingssoorten toevoegt. Het brengt me in ieder geval wel op het idee om nu ook eieren en kaas maar eens volledig te schrappen. Blijft er wel weinig over helaas, maar wellicht dat ik deze na 30 dagen weer toe kan voegen.

 
Gluten hebben onze oorspronkelijke jagerverzamelaarsdarmflora veranderd/verslechterd en Roundup (glyfosaat: Monsanto) heeft dit effect verder verergerd waardoor pathogene bacterievorming heeft kunnen plaatsvinden:

Quote:
First, the consumption of wheat preferentially favors the growth of pathogenic bacteria in the gut. Second, given that much of the Western diet now contains Roundup herbicide contaminated food, including wheat - where Roundup is used as a post-harvest dessicant, virtually guaranteeing it is contaminated with it despite being non-GMO - there is likely an amplifying effect of this pathogenic bacteria in those who consume both wheat and GMO food. This may help to explain why the mass introduction of GMOs over the past decade has contributed to the explosion in diagnoses of gluten sensitivity.


Quote:
[...] modern humankind has become almost a new species due to our reliance on novel new 'foods' like wheat and agrochemical contaminated GMOs that have contributed to the development of a relationship with strains of bacteria that were alien to us, for some populations, even 100 years ago. The microbiome genome is 95% larger than our genome - containing 2 million protein coding genes versus only 23,000 for the human body alone. The shift towards pathological strains may have to do both with a radical change in the human diet to a grain-based --- and particularly wheat-based diet - and, again, the ever-expanding consumption of Roundup herbicide laden foods.


Quote:
[...] wheat is not something that we want to eat. It forces our body to become inhabitants of strains of bacteria that we have never before needed to occupy our bodies, and which are capable of doing great harm. While some of the strains that degrade gluten are non-pathogenic (e.g. 39% were from the mostly beneficial Lactobacillus family), taken as a whole, the discovery that a variety of Clostridium strains (as well as related potentially pathogenic strains from genuses such as Klebsiella and Staphylococcus) thrive in a wheat-based diet, and adding in the fact that GMO foods further contribute to their overgrowth, it seems that the pathway towards optimal health requires the elimination of both.

http://www.sott.net/article/278574-Why-eating-wheat-and-GMOs-will-destroy-your-health

 
http://melchiormeijer.wordpress.com/2014/05/27/de-sinistere-caleidoscoop-van-glutengerelateerd-lijden/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan