Waarom Gluten een groot probleem voor je gezondheid kunnen zijn

Als gluten echt zo problematisch zouden zijn voor de gezondheid, waarom zien we glutenproblematiek dan niet de laatste 10.000 jaar terug? Hoe kan het dat dit pas in de naoorlogse generaties, dus hooguit de laatste 60 jaar, optreedt? Wat dacht je van pesticiden:

https://alignlife.com/articles/toxi...ican-wheat-doused-with-roundup-before-harvest

De WAPF is deze mening ook toegedaan:



Grains—including wheat—have been part of traditional diets for thousands of years. Also note that we are part of the first generation or two in which chemically grown wheat treated with pesticides may be virtually the only wheat some of us have ever eaten.

http://www.westonaprice.org/health-topics/traditional-diets/to-gluten-or-not-to-gluten/

Mike
 

Nog een link waarin Tony Pantalleresco hetzelfde zegt: het ligt niet aan gluten maar aan glyfosaat (roundup)
 
En ik meen ook dat de glutenproblematiek ( even los van Coeliakie) pas is begonnen na 1970.

Ik denk meteen aan een andere beruchte pesticide: DDT. Overigens ook een creatie van Monsanto.

Mike


 


Vitamin B12 Deficiency Linked to Gluten Sensitivity
Glutenology
Published on Dec 23, 2015

http://simonandschusterpublishing.com

In Dr. Osborne's new book, No Grain No Pain, he discusses the highly inflammatory processes caused by grain consumption. This video dives into a chapter of the book that was left out due to publishing constraints.
In Summary,
Gluten creates an autoimmune response in the stomach that hinders your ability to properly absorb vitamin B12.

Via http://www.leefbewust.com/2015/videos/271215.html
 
The primary issue at hand is IMMUNE function (specifically, a need for immune modulation).

Most if not nearly all cases of autoimmune thyroid are profoundly tied to gluten sensitivity and/or celiac disease (either as an initiating or complicating issue). Avoiding ALL gluten and whatever cross-reactive compounds you have a sensitivity to should be 100%, immediate and permanent. Nearly all available testing for gluten sensitivity currently is quite unreliable…so if you think you aren’t gluten sensitive you may want to seriously reconsider revisiting this though more in depth testing. If it were me, I’d just assume an issue with gluten and avoid it like the plague. http://www.sarahwilson.com/2011/10/healing-autoimmune-disease-8-a-podcast/#more-3127
 
Als je op gluten reageert, dan is het groot kans dat je ook op de volgende produkten reageert (kruisreactiviteit):

Amaranth
Boekweit
Chocola
Koffie
Mais
Zuivel zoals melk en kaas (alfacaseine, betacaseine, butyrofiline, weiproteine en casomorfine)
Eieren
Hennep
Gierst
Haver
Aardappel
Rijst
Soja
Sesam
Sorghum
Gist
Teff

Als je als je gluten vermijdt nog steeds problemen ervaart, dan is het misschien zinvol bovenstaande produkten te elimineren uit je dieet gedurende twee maanden.
Dan stuk voor stuk reintroduceren en kijken welke reactiviteit opleveren en welke niet. http://goedgezond.info/2016/01/deze-voeding-geeft-kruisreacties-met-gluten/

 
Als ik alle lijsten zo bekijk waar herkenbare symptomen bij genoemd worden dan kan ik beter maar stoppen met ademhalen.

Waak dus voor teveel voeding(smiddelen) te schrappen en blijf je eigen gevoel volgen.
 
hoi Heksje, de keerzijde van de aanpak die je voorstelt is: als je autoimmuun reageert op voeding die je niet verdraagt: dan schrijdt de auto-immuunziekte voort. Bijv. met hashimoto verschrompelt je schildklier langzaam verder als je dingen blijft eten waar je lichaam van zichzelf gaat aanvallen. Als je eenmaal de echte boosdoeners kent, dan gebeurt dit je niet en dan schrijdt de ziekte niet verder met orgaanschade aanrichten.

Hier http://www.dehormoonfactor.nl/hashimoto-diagnose lees ik bij de reacties van het artikel dat bij een onvoldoende behandelde hashimoto: deze uiteindelijk verschrompelt, waarbij je je heel, heel langzaam steeds slechter gaat voelen.
 
Het blijft balans zoeken. Gevoel volgen lijkt me heel belangrijk en daarom benadruk ik het ook steeds weer. Het is namelijk zo dat je merkt als bepaalde voeding je weerstand vermindert.

Telkens maar bezig zijn met hashimoto of andere aandoeningen, verschrompelde schildklieren, verkalkte aderen, auto-immuunziekten, lijsten met verkeerde dan wel te elimineren voeding, ziekten, etc. etc. leveren mijns inziens alleen maar stress op. Laat stress nou de eerste factor zijn die geëlimineerd dient te worden!
 
Bezie overigens eens goed wat er allemaal op de lijst staat wat je niet zou kunnen nuttigen als je gluten wilt vermijden. Dan mag iemand mij vertellen hoe nog wel aan goede voeding te komen.
Eieren, zuivel en rijst moeten vermeden worden. Honing is ook veelal niet goed voor een schildklier, evenals zoete aardappel. Dieet dan maar beperken tot vlees, vis, olijfolie en kokosolie? Dan maar hopen dat iemand niet ook reageert op stoffen zoals salicylaten of histamine.

Overigens zijn alle 'experts' er nog helemaal niet over uit welke voeding wel of niet vermeden dient te worden in geval van hashimito. Verder is het de vraag wanneer er sprake is van hashimito, want ook daar lijkt men nog niet eenduidig over eens te zijn.


 
Honing is ook veelal niet goed voor een schildklier, evenals zoete aardappel
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat je heel veel dan niet meer kan/mag eten en dat het dan bijna ondoenlijk wordt.
 
Overigens zijn alle ‘experts’ er nog helemaal niet over uit welke voeding wel of niet vermeden dient te worden in geval van hashimito.

Heksje, dat zal ook nooit vast komen te staan voor alle mensen omdat het altijd persoons- en momentgebonden is waar iemand allergisch / intolerant voor is. Die aanpak van twee maanden al die dingen vermijden kun je ook overslaan door ergens ineens goed vast te laten stellen welke voedingsmiddelen in de grote gevaarzone zitten en welke iets minder en welke helemaal niet.

De grootste vermijdklappers over het algemeen genomen bij hashimoto zijn wel: gluten, melkprodukten en soja vermijden. Alleen bij sommige mensen houdt het dan niet op. Bij mij in elk geval niet. Para- hazel- cashewnoten gaan bijv. bij mij ook niet echt goed tenzij dat ik ze een hele tijd eerst niet gegeten heb.

Over stress hebben over allergieen / voeding die je beter kan vermijden in geval van hashimoto i.v.m. eventueel verschrompelende schildklieren: echt makkelijk is het misschien niet om rekening te houden met een aantal allergieen, maar dat zal allengs makkelijker worden: dat is een levenswijze waar elk mens handigheid in kan krijgen. Als ik zelf kan voorkomen dat mijn schildklier op zijn kont gaat liggen, dan doe ik dat met liefde en plezier.
 
Gluten zijn er indirect verantwoordelijk voor dat de darmwand meer stoffen doorlaat dan die eigenlijk zou moeten doen. Doordat er stoffen in het bloed circuleren die daar niet horen, kun je last van allergieën krijgen maar ook van auto-immuunziektes. Een trage of snelle schildklier kunnen veroorzaakt worden door een auto-immuunziekte zoals bv. Hashimoto of Graves, het is dus heel belangrijk om goed op je voeding te letten als je hier last van hebt. Door je leefstijl aan te passen, stoppen met gluten is daar een grote stap in, kun je je klachten verminderen.

Als je darmen veel stoffen doorlaten in het bloed, moet de lever hard werken om deze stoffen alsnog af te voeren. Buiten het afvoeren van afvalstoffen heeft je lever nog zo’n 500 andere functies waaronder, zoals je al hebt kunnen lezen, het omzetten van het inactieve hormoon (T4) in het actieve (T3). Als je lever alleen maar bezig is met ontgiften van allerlei stoffen, voert het de andere functies misschien wat minder goed uit. Ontgiften heeft nl. prioriteit. http://www.primabalans.nl/gluten-en-de-schildklier/

 
At Tahoma Clinic, our colleague Davis Lamson N.D. pointed out to the rest of the physicians that a fasting serum triglyceride measurement below 50 milligrams per deciliter (normal in most laboratories is said to be 50 to 150 milligrams per deciliter) means gluten sensitivity and gluten-induced malabsorption until proven otherwise. (In my experience, this has been true nearly 100 percent of the time.) Dr. Lamson also points out that any individual with both undiagnosed symptoms and health problems and a fasting serum triglyceride below 75 milligrams per deciliter should always be checked for gluten-gliadin sensitivity too, as the probability is high. http://www.faim.org/autoimmune/root-cause-autoimmune-disease.html

A little-recognized reason for the seeming epidemic of gluten sensitivity can be traced directly to the use and over-use of antibiotics, all beginning in the 1940s.

Mainstream Medicine doesn't understand this at all, and would likely deny even the suggestion. Even many natural medicine practitioners overlook this problem. However, both groups do know that use and overuse of antibiotics has caused many, many Candida albicans (yeast) infections.

In 2003, a group of Dutch researchers reportedii that Candida albicans may stimulate the formation of antibodies to gluten as well as auto-immune antibodies against tissue transglutaminase and endomysium, other types of antibodies found in many gluten-sensitive individuals.

In 2009, another group of researchers reported a single case of chronic candida infection in a four-year-old boy who also was found to have elevated anti-gliadin antibodies. Treatment with anti-fungal patent medicines resulted in improvement in the candida infection, while at the same time the anti-gliadin antibodies declined. Although not a controlled study or even close, this case supports the findings of the research reported in 2003.

In addition to improved diagnostic techniques finding more and more individuals with gluten sensitivity (read more about that on page XX), it appears very likely that the use and overuse of antibiotics leading to many more candida infections has in turn resulted in many more cases of gluten sensitivity also. http://www.faim.org/autoimmune/root-cause-autoimmune-disease.html
 
Heeft er iemand enig idee of je gluten binnenkrijgt door de bloem die in de lucht hangt in een bakkerij een beetje in te ademen? Ik wil heel graag een paar uurtjes per week vrijwilligerswerk doen op een toffe plek maar eet geen tarwe, rogge, spelt en kamut voor mijn Hashimoto (wel een beetje haver, boekweit en rijst zo nu en dan)
Vraag me af of ik de proef op de som zal nemen of op safe zal spelen. Wat zouden jullie doen?
 
?t=1156

Peter Osborne zegt dat coeliakie een zeldzame verschijningsvorm is van glutenintolerantie, die volgens hem in eerste instantie vooral zenuwen in het lichaam aantast.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.645
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan