Roomboter en vet

ze hebben bij de c1000 vanaf morgen boter met grof zout uit guerande. 79 vent per pakje van 125 gram. Het is alleen niet biologisch en grasgevoerd

 
@Marijan,
Quote:
vd Voort (Remeker) verkoopt rauwmelkse boter en dat zit in een soort dun papier. Mijn boer komt daar wel eens in de buurt en neemt dan "een partijtje" mee. Ik koop het dan weer van hem over. Je kan het goed in de vriezer bewaren



Weet je of ze bij vd Voort nog steeds rauwe boter verkopen?

En even een algemene vraag. Hoe lang kan je vet bewaren?

Ik bedoel voornamelijk rundvet en runder niervet.

Als je het vet eenmaal hebt gesmolten en gescheiden van de stukjes vlees etc zodat je puur vet overhoud moet je dat toch heel lang goed kunnen houden in de koelkast ?

En in de diepvries nog veel langer?

Iemand een idee?

 
Pike,

Nee, helaas geen rauwe boter meer bij Remeker.. Heel jammer, want dit is de lekkerste boter die ik ooit gegeten heb. Werkelijk niet te vergelijken met de roomboter uit de winkel.

Ze verkopen nog wel ghee, ook heerlijk! Dit gebruik ik ook samen met levertraan, als een soort van vervanging van die dure boterolie.

 
Ja dat is jammer. Maar de ghee is inderdaad ook erg lekker van hun. Deze gebruik ik ook af en toe. Goed idee om dat als vervanging van de boterolie te gebruiken.

 
Pike,

volgens mij is het beste om het vet in de vriezer te bewaren, alhoewel in de koelkast ook lang kan.

Wat doe je met de kaantjes die over zijn? Sommigen vinden dat uitgebakken lekker, ik niet. Laatste keer heb ik de kaantjes gemalen in de vleesmolen en verdeeld in kleine portie's en dat roerbak ik mee in het vet als ik stoofschotel maak of zo, of omelet enz.

Dan wordt het goed gebruikt.

Aan de hond was geen goed idee, die ging ervan kotsen en ik gaf maar klein beetje.

 
Pike,

Heb gisteren nog vet gesmolten van wildgrazende koeien.Doe ik regelmatig.

Goed zeven en dan in glazen potjes, het liefst zonder deksel in de koelkast bewaren.

Die is na een of anderhalf jaar nog goed.Geen enkel probleem.Ik gebruik het al zo lang.

Als je grote hoeveelheden hebt kun je dat invriezen.

Het is heerlijk om in te bakken of als je je gehakt nog vetter wilt hebben erdoorheen malen.

De vet kun je ook een paar keer opnieuw gebruiken als je het telkens zeeft en je kunt ook een soort smaaklaag in je pan maken.

 
@ Marijan,

Ik heb vandaag weer niervet uitgebakken maar ik doe de kaantjes weg. Vind ik echt niet lekker. Kaantjes van varkensvet is wel lekker. Vooral met een beetje zout erbij echt heerlijk.

Goed dat ik het weet van de hond! Wilde het al weggeven aan de hond van mijn ouders maar nu dus niet meer.

@Haydarpasa,

heb je runderniervet of gewoon rundvet?

Ik heb net zo'n 7 kilo niervet uitgebakken en deze in potjes (met deksel) in de koelkast gedaan.

Doe ik wel vaker en ze zijn ruimschoots op voor ik maar ook enig bederf merk maar het vreemde is dat ik wel eens wat vet afschep van de bouillon en dit vet ruikt na een bepaalde tijd in de koelkast wel zurig dus niet meer goed denk ik.

Maar goed ik denk dat ik als ik wat (niervet) over heb deze dus gerust in kan vriezen en dan gaat het zeker een jaar mee?

 
Pike,

Ik heb gewoon rundvet.

Het blijft echt ontzettend lang goed en het wordt bij mij echt niet zurig.

Als je de vet echt goed klaarmaakt blijft het zonder probleem zeker een jaar in de koelkast goed hoor.

Heb ook wel eens schapenstaart vet wat ons mam uit Turkije meeneemt, dat blijft ook heeeeel lang goed.No problem.

Heb net wat kaantjes naar mijn buurvrouw gebracht. Haar hond is er dol op en eet ze bij het leven.Is gezond voor ze.

 
Bedankt Haydarpasa en Marijan.

Het overige niervet dat niet in de koelkast past ga ik invriezen en de kaantjes fijnmalen en door de stoofpot of omelet doen. Toch zonde om weg te gooien.

 
haha, gelijk heb je Pike, zonde inderdaad.

Trouwens, ik denk dat ik mijn honden teveel had gegeven, het is heel "machtig" en een hond schrokt enorm :)

 
Nietvet, reuzel en ghee (geklaarde boter) zijn probleemloos buiten de koelkast te bewaren. Dat is ook de reden waarom men dit vroeger deed. Koelkasten zijn een relatief nieuwe uitvinding en deze bestonden ook al in grootmoeders tijd, maar ze waren onbetaalbaar voor de meeste mensen. Daarom bakte men vetten uit, fermenteerde men voedsel en pekelde men voedsel voor de houdbaarheid.

Mike

 
Juglen heeft de 20 gezondheidsvoordelen van roomboter op facebook gezet.

Aangezien mijn Engels niet zo best is heb ik de 20 voordelen in het Nederlands vertaald, euh....of beter gezegd laten vertalen (google vertalen), zodat de lezers van mijn blog ook konden meegenieten van dit goede nieuws.

Ron Fonteine heeft mijn link gedeeld en dat leverde mij vandaag 975 bezoekers op.

Nu weet ik ook eens hoe dat voelt. Cooooool 8)

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/08/09/de-20-gezondheidsvoordelen-van-roomboter/

 
Mooi stukje Food en Mood.

1 dingetje, de anti stijfheidsfactor, nummer 12 en 13, zit helaas alleen in rauwe boter.

Maar ja dat is dan ook eigenlijk 'real butter' alleen vrij moeilijk aan te komen in Nederland.

 
O, dat wist ik niet Pike, bedankt voor het vermelden.

Quote:
Wauw, gaat goed F&M! Leuk he, dat je niet voor niets schrijft! Ga vooral zo verder!


Ja Alexandra, het gaat heel goed en het is ontzettend leuk om te doen.

De bezoekers zijn gisteren nog opgelopen tot 1037 8O

 
Ik heb rauwe boter gevonden, hoera! Dat wilde ik even meedelen ;-)

Fijn F&M, dat je zoveel bezoekers op je blog hebt!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.472
Berichten
501.616
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan