Roomboter en vet

Buffelmelk en kaas zijn heerlijk inderdaad. Gelukkig verkoopt "mijn" boer hier in het oosten des lands het ook. Buffelmozerella wordt ook veel verkocht.

 
Buffelmozzarella is zó lekker! Eén van de weinige kazen die ik echt graag over mijn eten smelt. Jammer dat het relatief duur is, maar toevallig ben ik daar een week of twee mee begonnen. Ik hoop ooit nog een biologische, ongepasteuriseerde buffelmozzarella te kunnen vinden, want ik heb het nog nooit expliciet erop zien staan.

Dat, ghee, creme fraiche en roomboter zijn echt mijn favoriete vetten.

 
Ik had mijn hersens ook al gepijnigd, nog nooit van de vet 'dat' gehoord.

En ik vond mezelf al zo vooruit gegaan.. :roll:

 
Oh, sorry. Had niet door dat ik zo cryptisch bezig was. Maar Mike had gelijk, ik had het over buffelmozzarella. Niet dat mozzarella echt een vet is. Misschien had ik beter 'bron van vetten' kunnen schrijven.

 
Quote:
ik meen te weten dat bij de moderne manier van boter produceren het proces karnen niet meer wordt gebruikt. Ik heb al het woord centrifugeren gebruikt, maar ik heb over ook andere methoden gehoord. Feit blijft, dat de meeste NL boter weinig of geen smaak heeft (de meeste boerderijboters uitgezonderd trouwens). Ook de meeste Franse boter is uitermate smakelijk en ook in...more

België is de smaak van boter beduidend veel beter als het industriële product dat we hier voorgeschoteld krijgen.


http://www.foodlog.nl/artikel/franse-boter/P10#reacties

 
Ik koop elke week een emmer van 10 liter rauwe melk bij de boer in ons dorp. Ik doe 300 ml biologische yoghurt in deze emmer van 10 liter melk. Even goed roeren. Dan zet ik die rauwe melk op kamer temp weg voor 24 uur.

Na 24 uur is de melk helemaal dik, en als je erin gaat roeren lijkt het klonterig. Ik heb zelf op mijn boor standaard een KARNSPATEL gemaakt. Dat is dus een vierkante plastic rad. Ik karn dus electrisch ongeveer 20 minuten de melk.

Na 20 minuten drijft de boter boven en heb ik verder volle romige karnemelk.

Ik schenk de karnemelk via een zeef in glazen en flessen, en heb de hele week heerlijke karnemelk voor het hele gezin. Ongeveer per 10 liter melk hou ik 800 gram pure roomboter over. Je kunt dan zelf evt zout toevoegen. Belangijk is wel om de roomboter goed met koud water uit te spoelen, anders krijg je een zure smaak aan de roomboter.

 
Thnx IJsbeer!

De tip van de eeuw:)

Ik vind karnemelk ook erg lekker.

Volgens mijn energetische therapeute kon ik niet tegen gewone roomboter maar wel die van de boer (en daar stond ze zelf ook van te kijken!).

Dat ligt volgens mij dus niet alleen aan dat het rauwe boter is, maar ook aan het proces van karnen!

Ik heb een foodprocessor waarmee ik van room slagroom kan maken, misschien lukt dit ook wel.

De hoeveelheden boter die jij nodig hebt, krijg ik echter in mijn eentje niet op:)

 
'S morgens bij mijn moeder gaan ontbijten en ja hoor ze had weer buffel kaas en ook buffel roomboter gemaakt. Super wit van kleur en mama mja wat is deze roomboter lekker.Ik eet het gewoon met de lepel.Daar kan slagroom van de ijsboer nooit en te nimmer aan tippen. Een bakje roomboter meegekregen en ja hoor lekker dik op de boterham smeren. Heb een oom die eet ook ontzettend veel roomboter. Als er geen roomboter op tafel is en er is margarine gaat ie niet aan tafel.Zei zijn arts altijd niet zo veel roomboter eten is ontzettend slecht voor je hart etc. etc.Hij zegt altijd jullie met jullie nep boter, dat is pas slecht. Hebben ze zijn hart gechecked en wat denk je kern gezond en hij heeft zijn hele leven lang roomboter bij het leven gegeten. Is nu dik 75 jaar en een perfect hart.

Heeft één van jullie ook wel eens buffel roomboter gegeten? Give it a try.

 
Weet iemand van jullie of je volvette ongepasteuriseerde of gekookte melk in kunt vriezen?

Wat ik weet wel, mijn moeder doet dat wel eens en dan maakt ze er yoghurt van maar hoeveel verlies heb je dan aan vitamenen etc. en hoe lang zou het in de diepvries houdvaar zijn.

Heeft het nadelen?

 
Ik weet niet hoe lang het houdbaar is (heb het zelf nog nooit gedaan). Er is nauwelijks verlies bij invriezen, dus rauwe melk kun je invriezen. Over het invriezen van gekookte melk weet ik niets zinnigs te zeggen, geen idee.

Mike

 
Ik heb wel vaker rauwe of gepasteuriseerde melk ingevroren en naar mijn idee kun je het best een paar maanden bewaren. Ik gebruik weinig melk en heb het lang niet altijd in huis. Ik maak melk-ijsklontjes, zodat ik gemakkelijk kleine hoeveelheden melk te voorschijn kan toveren voor een omelet beslag of een sausje. Ik heb wel eens gelezen dat de levensenergie er wel onder te lijden heeft als je producten invriest. Yoghurt en karnemelk kun je wel invriezen, maar die schift als je hem ontdooid.

 
Hoe goed is biologische melk als je bedenkt dat kalveren heel snel van de koeien worden gescheiden en dan meteen kunstmelk krijgen. Deze kalveren groeien op en zo gaat dat maar door. Wij eten dan toch ook een beetje kunst als we vlees eten en roomboter van hun vet maken en de rest?

Het kan namelijk ook anders, ik weet niet wat de richtlijnen hier zijn en of er verschil in zit tussen Skal en Demeter. Tenminste als het om biologisch vee gaat.

 
Van biologisch-dynamische melk weet ik dat de kalveren wel degelijk koeienmelk te drinken krijgen. Ik weet niet of biologische melk ook aan dit criterium voldoet. Daarom ook moeten we de spullen niet in de winkel kopen maar van de boer(in). Hij of zij kan je dan precies vertellen hoe ze dat daar op de boerderij doen.

Mike

 
Bij de biologische boer in Eindhoven worden kalveren vroeg gescheiden van de koe. Dat doen ze om hechting te voorkomen zodat kalveren gemakkelijk verkocht kunnen worden of zo. Ik weet niet welke voeding ze krijgen, dan ga ik nog eens navragen daar. Ik vind het wel jammer dat dit zo gebeurt.

Ik zie de biologische klasse als een aanvaardbare kwaliteit bij gebrek aan beter. Biologische-dynamisch is zoals het behoort te zijn en zal ik indien mogelijk altijd verkiezen boven biologisch.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan