Roomboter en vet

Of ga opzoek naar een biologische melkboer en vraag gewoon of jij daar de rauwe melk kunt kopen.

 
Er zijn kennelijk op het "Grunninger laand" niet zoveel bioboeren. Ik ben al een maand aan het zoeken. De "bioboeren"moeten toch ook wel voldoen aan bepaalde normen met betrekking tot tbc etc. Ik ga maar door met speuren.

 
zelf haal ik het niet eens van een echte biologische boer maar heb ik na gevraagd wat voor voeding ze dieren geven en dat is nog te overzien, met hoeveel krachtvoer ze gebruiken. Ik accepteer het risico maar dat het iets mindere kwaliteit is. Ik koop er ook hun rauwe boter.

 
1)Hoe zit het eigenlijk met het verteren van gepausteuriseerde bio roomboter.

De vetoplosbare vitamines blijven wel intact maar de enzymen niet en je krijgt dan toch gebroken eiwitten.

Is het dan niet moeilijk verteerbaar vooral als wij als gezin zo'n bijna twee kilo per week wegwerken.

Het liefst heb ik rauwmelkse gefermenteerde roomboter maar die is en moeilijk verkrijgbaar en vaak zijn de adressen te ver weg waardoor je er niet zo heenrijdt en komen ook nog verzendkosten bij en ik weet voor je gezondheid is niets te duur maar je moet het ook allemaal kunnen betalen.

2)nu heb ik nog een vraag:heeft iemand ervaring met roomboter van de Lidl, die kost € 1,29 per pakje. Wat aanzienlijk scheelt met andere roomboter maar ja dan rijst mij weer de vraag wat krijgen de koeien te eten.Er zijn namelijk maar weinig boeren die puur gras en klaver voeren.Helaas dus hoe zit het dan met producten die uit Duitsland komen.Minder controleerbaar.Het merk is Biotrend en het wordt door Hansa-Milch AG geproduceerd.Volgens mij wordt in de Nederlandse roomboterpakjes ook buitenlandse melk gemixed.

Zelf roomboter maken is te duur omdat je dan heel veel magere melk overhoudt en ja ik kan niets met magere melk.

3)Verder zag ik ergens een schrijven van Weston Price dat het lichaam twee a drie generaties nodig heeft om zich weer te herstellen cq regenereren.Duurt het zolang of bedoelt men hier de blauwdruk?

 
Quote:
1)Hoe zit het eigenlijk met het verteren van gepausteuriseerde bio roomboter.


Ik denk dat het eiwitgehalte zo groot niet is bij roomboter. 82% is al vet, dan nog een redelijke hoeveelheid vocht en ... (even spieken op een pakje) ... 0,5 gr eiwit per 100 gram, oftewel slecht 0,5%! Daar zou ik me nog niet druk om maken al at ik een pakje per dag. Of heb je een allergie of zoiets?

Ik lach altijd wel een beetje om die hoeveelheden bij jullie, 40 eieren en 2 kg roomboter per week. Hoe groot is je gezin eigenlijk Haluk? :)

 
@ Magje

Aan welke kant van Groningen woon je?

Voor rauwe melk:andeniedijk

Daarnaast kun je even kijken op het kaartje van vaneigenerf met de cursor de kaart verschuiven naar jouw woongebied en dan op een groen blokje klikken voor de adres- en aanbodgegevens.

Suc6!

 
Dennis,

Dank je voor je uitleg.

Wij hebben geen allergie of zo en ons gezin bestaat uit vier personen:

Man en vrouw en twee zoons:tien en twee jaar.

Ja we halen ook nog 20 liter melk op de zaterdagen maar meestal is deze op de woensdag of uiterlijk donderdag al op dus denk ik dat we naar 25 of meer liter per week moeten gaan.

Het enigste wat ik me bij roomboter nog een klein beetje druk om maak is de verpakking, het is wel papier maar de coating aan de binnenkant ben ik niet zo kapot van aangezien roomboter bijna puur vet is migreren de stoffen heel makkelijk in de boter en vooral omdat het toch wel een tijdje in de verpakking blijft zitten dus mijn voorkeur zou naar ongebleekt en ongecoat papier gaan maar geeneen fabrikant denkt daaraan alleen als je lokale boeren zo ver kunt krijgen verpakken ze het wel zo voor je.

-Waar ik ook nog bij stilsta is het feit dat ook biologische melkboeren hoe goed ze ook boeren verplicht zijn om met een chemische spoelmiddel de tank en leidingen te spoelen en dat spul is niet biologisch ecologisch en het zit dan ook nog in plastice vaten en ja daarna wordt de tank nog twee keer met heet water doorsgespoeld maar ja restjes zullen wel blijven maar ik geloof wel dat de natuurlijke antibiotica in rauwe melk dit wel oplost.

Verder blijft melk toch wel een paar uurtjes tot een dag in een metalen tank zitten waardoor je weer een migratie van metaal in je melk krijgt.Een hoge dosis van geïsoleerde mineralen.

Het beste is het direct uit de uier tappen maar ja dat gaat niet meer.

Ik ben zo tevreden anders word ik te extremistisch you know.

 
vd Voort (Remeker) verkoopt rauwmelkse boter en dat zit in een soort dun papier. Mijn boer komt daar wel eens in de buurt en neemt dan "een partijtje" mee. Ik koop het dan weer van hem over. Je kan het goed in de vriezer bewaren. Ik weet niet meer precies wat ik betaal, 3 euro of 3,5 per half pond. Best prijzig en daarom gebruik ik het af en toe. Je zou dus een hoeveelheid kilo's (misschien delen met anderen in de buurt) kunnen halen 1x in de 2 maanden bv. !?!

 
@ Haydarpasa

Quote:
Het enigste wat ik me bij roomboter nog een klein beetje druk om maak is de verpakking, het is wel papier maar de coating aan de binnenkant ben ik niet zo kapot van aangezien roomboter bijna puur vet is migreren de stoffen heel makkelijk in de boter...


Ik kan begrijpen dat je bij dit soort dingen stil staat en eens rondkijkt of rondvraagt of het ergens beter kan. Werken aan verbetering, daar is niks mis mee. Maar ik zou me wel vooral blijven concentreren op de grote lijnen en de details meepikken waar mogelijk. Gaat het niet zoals ik zou het zou willen, so be it. Dat probeer ik gewoon te accepteren en als ik het niet los kan laten, dan zou ik het zelf moeten gaan doen, maar ik heb er geen zin in om voor koeien te gaan zorgen in het leven dat ik nu heb. Ik ben blij dat er bio en bd voeding is en dat ik de weg ernaar heb gevonden. Ik dacht gelezen te hebben dat het met dat migreren wel meevalt wanneer het vaste vetten zijn.

Daarbij vertrouw ik mijn lichaam ook wel het nodige ontgiftigingswerk toe, zeker als ik zo nu en dan ook nog eens een periode ga vasten. We kunnen wel wat hebben, zeker als je zo gezond eet. Dit vertrouwen is een positieve energie. Angst voor van alles is een negatieve energie en die kan ook ziekmakend werken. Ik probeer daar ver bij uit de buurt te blijven, maar dan zonder mijn kop in het zand te steken. Bewustzijn en waakzaamheid is belangrijk, maar dat is ook genoeg. Zo denk ik er over.

 
@Dennis

Helemaal mee eens... denk er precies hetzelfde over. Hetzelfde ook in de tandenborstel topic waar Hayadarpasa het heeft over de plastic borsteltjes die slijten.

Precies hetzelfde antwoord kan ik hier op geven, ik gebruik dagelijk 4 gram chlorella en vast minstens 1x in de week (18-20 uur). Ik doe elke dag lichte lever reinigingen... ik vertrouw er op dat de giftige stoffen die ik nu nog binnen krijg via voeding, dat deze gewoon weer uit mijn lichaam worden gewerkt en niet eens de kans krijgen om ergens te gaan 'nestelen' of 'ophopen'.

Dat is het voordeel als je op een gegeven moment bijna alleen maar 'clean' eet.

 
@ Cavemen

Ik denk ook vaak na over alle troep die we dagelijks toch onbedoeld binnenkrijgen. Jij zegt eens in de week te vasten en elke dag aan leverreiniging te doen. Mag ik vragen hoe dat er precies aan toe gaat? Welk protocol volg je? Ik weet dat het niet ongevaarlijk is als je niet weet wat je doet. Ik zou graag willen vasten, maar ik wil niet afvallen. Ik ben namelijk al best tenger gebouwd.

 
Die lichte reiniging bestaat uit: begin van de dag beginnen met een lauw glas water met sole en citroensap. Daarna 2 glazen rauwe melk met 2 rauwe eigelen, theelepel kokosvet, theelepel levertraan+boterolie, theelepel visolie. En vaak daarna nog een groot stuk minimaal 50-100 gram boeren gras kaas. Daar leef ik dan uren op. Pure 'levervoeding' ;-)

Vasten doe ik eigenlijk niet op een vaste dag, ik laat het gebeuren... dus soms is het niet echt elke 7 dagen maar soms 9 dagen. Je kan al vasten als je in de avond heb gegeten en je eerste volgende eet punt is de volgende dag om 10 uur in de ochtend bijvoorbeeld, als je vorige eetpunt om 18.00 uur was. Ik had ergens gelezen dat vrouwen beter niet langer dan 16 uur kunnen vasten. Mannen kunnen dit makkelijker volhouden. Op deze manier vasten val je niet te veel af. Zorg er in ieder geval voor dat je genoeg eet door de week heen, in ieder geval voldoende... niet op een calorier-arm dieet zitten ;-) en GENOEG vetten nemen... dat is je energie voor je vastdag

 
@ kokos meisje (leuke naam trouwens)

Je kunt ook gewoon af en toe eens een dagje sapvasten, bijvoorbeeld fruitsap in de ochtend en groentesap in de middag en avond. Eet daar wat chlorella of spirulina bij en je er prima de dag mee door komen. Ik ben zelf ook erg tenger gebouwd en vast zo nu en dan ook wel eens op deze manier of gedurende een langere tijd. Als ik echt voor een kuur ga val ik er altijd wel wat van af, maar dat komt er nadien gewoon weer bij. Meer info op de topic Sapvasten.

Bedenk je ook dat na een dag of langer vasten ook je spijsverteringsorganen een heel eind leger zijn. Dat scheelt naar schatting ook wel een kilo of zo. En dan nog wat vetten die verbrand worden....

De volgende link geeft je info over een 2-daagse leverkuur.

Ik kan beiden kuren aanraden.

 
@ Dankje Dennis!

Dat sapvasten is misschien wel wat voor mij. Alleen wil ik eerst weten of ik gezond ben. Volgende week ga ik een bloedonderzoek doen en dat zal uitwijzen of er eventueel iets is met mijn schildklier, omdat ik nogal vaak vermoeid ben. Na jouw verhaal te hebben gelezen vermoed ik dat dat ook kan komen door verzuring van mijn lichaam. Dat is eerder door mijn hoofd geschoten. Ik zal met mijn huisarts bespreken of ik er verstandig aan doe. Ik zal dan ook niet meer dan twee dagen willen vasten, maar dan wil ik eerst nog een beetje aankomen :)

 
Quote:
Angst voor van alles is een negatieve energie en die kan ook ziekmakend werken. Ik probeer daar ver bij uit de buurt te blijven, maar dan zonder mijn kop in het zand te steken. Bewustzijn en waakzaamheid is belangrijk, maar dat is ook genoeg. Zo denk ik er over.


Helemaal mee eens, Dennis! Haluk, het valt me vaker op dat je je wel heel erg blindstaart op allerlei details. Ik heb soortgelijke dingen als Dennis ook al vaker gezegd:

Quote:
We leven niet in een perfecte wereld en we doen wat we kunnen. In deze context moet je mijn woorden zien. Anders zijn we m.i. te krampachtig bezig met voedsel en is het geen feestje meer om goed voedsel te eten.


Quote:
Ik denk dat we niet zo krampachtig met randverschijnselen rondom voeding bezig moeten zijn, maar ons juist moeten concentreren op de INHOUD van dat blik, dat pakje of bakje en gewoon als stelregel moeten aanhouden dat koele of koude conservering niet half zo problematisch is als blootstelling van de verpakking aan warmte of hitte, waardoor plastic schadelijke gassen gaat afgeven.


Mike

 
Mike, Dennis, Bastiaan:

I know 'bout the details.Soms let ik er te veel op en dat is ook stressen maar van de andere kant ken ik mezelf dat als ik maar even verslap ik mijn discipline verlies waardoor ik dan iets makkelijk met voeding omga en dingen eet die ik niet zou moeten eten.Het is dus een soort van zelfbescherming en mischien leer ik er op een dag ook beter mee omgaan en het loslaat.

Thanks for your wise advise.

 
Mijn schoonzoon is chaufeur in het veevoer .

Van hem weet ik dat het vee gevoed word door GM Mais en Soja .

Ik ga dus ook liever naar een Bio boer !

 
Ik lees net in de Allerhande een advertentie voor Lurpak roomboter uit Denemarken. Volgens de advertentie en hun website 100% natuurlijk. Iemand bekend hiermee? Er is op de site niks terug te vinden over biologisch dus ik ga er vanuit dat ook niet het geval zal zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.449
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan