Roomboter en vet

Interessant artikel over hoog LDL en een gebrek aan essentiële aminozuren uit eieren en dierlijke produkten.

http://news.illinois.edu/news/14/0225cholesterol_FredKummerow.html

 
Niet interessant naar mijn mening(wel goed bedoeld, de link).Er bestaan wel meerdere verklaringen en een is dat de schildklier niet voldoende werkt,de ander weer dat de vorm van het ldl veranderd is en dus minder goed past aan/in de ldl receptor op de lever.

Ik zelf eet meer dan 120 gr. hoogwaardige eiwitten en heb ook een hoog ldl.ben er niet bang voor noch zie ik het als een probleem.De wetenschappers vergeten wellicht dat de chol.waarden systematisch omlaag 'beredeneerd 'zijn over een langere periode.

ad

 
Best veel eiwit Ad.

Dat is vast lekkerder met wat extra grasboter zoals Mike zojuist ook al zei ;)

Ben je in training wellicht?

Er zijn altijd net zoveel andere verklaringen als het aantal 'objectieve' wetenschappers in dienst van Unilever en consorten.

Inderdaad lijken de chol. waarden almaar naar beneden bijgesteld te worden om maar zoveel mogelijk mensen aan winstgevende 'medicatie' te krijgen.

 
Veel eiwit?Valt wel mee.Ik let niet zozeer op het beperken ervan maar zorg juist dat ik gemm. 35-45 gr. aan eiwitten eet.Wanneer ik ga uit eten ook wel (veel)meer. Kom ik niet aan die 120 gr dan is dat voor mij ook geen probleem.Eiwitten van dierlijke afkomst zijn ook al vaker gebruikt om mensen bang te maken in het verleden en zal in de toekomst ook wel weer vaker als zodanig opduiken.Je weet wel,bevorderd kanker,slecht voor de nieren etc..Tot nu toe gaat het goed met mij,maar ja ook ik heb geen garantie op onbeperkte houdbaarheid.....ooit krijgen de 'waarschuwers'dus hun gelijk. :wink:

ad

 
Ja, er wordt vaak gesproken over zo oud mogelijk worden, maar naar mijn idee is het veel boeiender dat je de tijd die je op aarde leeft vanuit vitaliteit beleeft dan dat je koste wat kost zo lang mogelijk leeft.

Als je echt leeft hoort doodgaan daar gewoon bij - net als grasboter trouwens :D

Wellicht kom ik ook wel regelmatig uit rond de 120 gr. eiwit op een dag, maar ik meet dat nooit.

 
Het feit dat we sterfelijk zijn maakt het juist noodzakelijk dat we dingen doenaktief zijn om in leven te blijven(lange termijn )en dat we kunnen genieten(pijnplezier,gulukkigongelukkig).leven behelst inderdaad meer dan in leven zijn.

Ik tel mijn eiwitten eigenlijk ook nooit maar heb wel een goed idee van hoeveelheden produkt tov eiwit gehalte.Daarbij eet ik vrij monotoon en dat maakt het wel makkelijker.Maar ik heb daar geen moeite mee,ben ook al bijna 34 jaar bij dezelfde partner.Oh ja....ik mis niets hoor,zeg maar goed gevoed. :lol:

ad

 
Wordt de laatste tijd via de media de volgende voedingshype aangestuurd?

- Vergeet koolhydraten, eet zo weinig mogelijk vetten, eet zoveel mogelijk eiwitten, dat is pas echt gezond!

Die Unilever en consorten doen natuurlijk ook echt alles om de aandacht zo mogelijk blijvend af te leiden van het eten van natuurlijke vetten.

Mensen zouden zichzelf eens echt bevredigd en gezond gaan voelen!

Dat zou pas echt een ramp zijn voor de omzet van pseudevoedsel- en nepmedicatieproducenten :shock:

 
Quote:
Vergeet koolhydraten, eet zo weinig mogelijk vetten, eet zoveel mogelijk eiwitten, dat is pas echt gezond!


Dus, met andere woorden: honger jezelf volledig uit!

Mike

 
Ja, en het moet niet gekker worden.

Eerst waren er campagnes dat iedereen zo weinig mogelijk eiwitten en dierlijke vetten moest eten - veel eiwitten eten zou ook asociaal zijn naar de hongerende mens elders in de wereld - en nu moet iedereen juist zoveel mogelijk eiwitten eten!

En ook nog zo veel mogelijk fruit - net als Steve Jobs RIP.

Volgt u het nog? 8O

De steden raken onderhand bevolkt met enerzijds uitgeteerde en graagmagere zombie dames en anderzijds zwaarlijvige obese dames.

Feitelijk zijn beide groepen dames ernstig uitgehongerd omdat ze de juiste vetten - en mineralen - in hun dieet missen.

Daarom dames: eet meer grasboter! :D

 
Hoi :),

Ik ben overigens nieuw maar dat komt later wel.
Ik was voorlopig nog niet van plan iets te posten of mezelf voor te stellen maar wil dit toch even kwijt.
Weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen dus ik doe het in dit onderwerp.
Ik ben net opzoek naar roomboter die niet gehomogeniseerd is en het liefst van grasgevoerde koeien uiteraard.
Kan hier in de buurt niet aan goede rauwe boter komen, moet ik 140km (bij elkaar 280km) voor rijden en dat heb ik er in principe wel voor over want dan kan ik in alle rust bunkeren. Maar liever niet natuurlijk. Of ik moet beter zoeken.

Ik gebruik al een tijdje de grasboter van Zuiverzuivel maar achterdochtig als ik ben...
Ik heb ze een email gestuurd met de vraag of deze boter gehomogeniseerd is en ik had heel snel antwoord van Campina. (?)

Het antwoord: "Voor het bereiden van de boter wordt de melk niet gehomogeniseerd."

Ze zeggen van niet. Heeft iemand goede of slechte ervaringen met deze boter? Ik weet ook niet onder welke voorwaarden zij het grasboter mogen noemen maar misschien moet ik allang blij zijn dat het niet gehomogeniseerd zou zijn.

Ook heb ik Proef nu een mail gestuurd over de Proef roomboter met dezelfde vraag en kreeg het antwoord:

"Deze is gehomogeniseerd. Dit is nodig om het vet in de melk goed te kunnen verdelen en hier een goede boter van te kunnen maken."

Dit vond ik een beetje een vreemd antwoord. Je gaat toch geen vet verdelen in melk en er dan boter van maken? Want boter is bijna alleen maar vet. Ik weet eigenlijk niet eens precies hoe je boter maakt maar dit klinkt niet logisch.
Wel jammer want deze is van Jersey koeien.

Misschien is dan de Demeter boter van Zuiverzuivel de beste optie want dan heb ik in ieder geval de garantie dat het niet gehomogeniseerd is. Hoop ik.
Maar dan weet ik nog niet wat ze eten. Ik weet er ook te weinig van af.

Ik heb ook bij de biowinkel gevraagd of de Laitois slagroom gehomogeniseerd is maar volgens die man was daar geen sprake van bij slagroom/boter enz omdat volgens hem homogenisatie alleen bij melk gebeurt dus pas ná het afromen. Maar hij wist het niet zeker. Voor demeter slagroom moet ik ook 2x een uur rijden. (voor zover ik nu weet) maar dat valt nog wel mee voor af en toe.

Dat waren mijn bevindingen tot nu toe.
Voorlopig aan de grasboter want ik moet nog 6 pakken opmaken.
 
Hoi Adyuna,
Toevallig was ik gisteren aan het zoeken over homogeniseren en zuivel. Ik had uit diverse berichten op dit forum begrepen dat Demeter zuivel niet gehomogeniseerd is, dus dat antwoord van Zuiverzuivel zou kunnen kloppen.

De slagroom van Laitois is wel gehomogeniseerd. Er is slagroom van de Waddenhoeve en Schrozberger die niet gehomogeniseerd is.

Voor goede adresjes kan ik je de site van forumlid Poekie (Lia) site aanraden: http://www.voedingisgezondheid.nl/Handige_adresjes.html
Ik heb geen idee wat bij jou in de buurt is want ik weet niet waar je woont, dus misschien is het handig dit te vermelden zodat mensen hier gerichte tips over kunnen geven.
 
Goed om te weten dat de Proef Nu!-boter gehomogeniseerd is, want dan komt-ie er bij mij ook niet meer in! Je verbazing over Campina kan ik me indenken, maar de realiteit is dat het biologische Zuiver Zuivel-merk inderdaad van de Campina is, niets aan te doen. Pasteurisatie is bij boter niet zo'n groot probleem als pasteurisatie van het basisproduct, de melk. Dit komt omdat botervet de pasteurisatie overleeft, vanwege de zeer stabiele en hittebestendige verzadigde vetten. Je hoeft boter dus niet per se rauwmelks te consumeren.

Mike
 
@Heksje

Dat klopt maar mijn vraag in de mail naar Zuiverzuivel ging specifiek over de Grasboter (groen pakje). Deze is niet Demeter.
Zou dus inderdaad de Demeter variant van zuiverzuivel kunnen nemen maar ik twijfel nog een beetje want dat is weer geen grasboter.
Mijn pakje Laitois gaat in elk geval de prullenbak in. Bedankt :)
Ik woon in Twente.


 
@Adyuna, ik gebruik zelf ook de grasboter van ZuiverZuivel, en heb ook contact met hun hierover gehad. Ze vertelden mij dat de boter inderdaad niet gehomogeniseerd is maar wel gepasteuriseerd. Ondanks de pasteurisatie blijven de goede stoffen bewaard werd mij verteld, de pasteurisatie had alleen invloed op de dikte van de boter, wat trouwens goed merkbaar is. Voorheen gebruikte ik altijd roomboter welke bij mij in de buurt verkocht word. Deze roomboter word gemaakt van rauwe melk en is niet gepasteuriseerd en niet gehomogeniseerd. Omdat de koeien, verantwoordelijk voor deze boter, buitenom het gras ook krachtvoer en granen krijgen te eten (dus meer omega 6), heb ik gekozen voor de 100% grasgevoerde boter van ZuiverZuivel omdat deze meer omega 3 bezit. D'r is alleen 1 ding dat me dwars zit en dat is dat ZuiverZuivel van Campina is.....
 
Mike, de reden dat ik het allerliefste rauwe boter wil is omdat ik geneigd ben alleen het beste van het beste te willen. Ik wil zeker weten wat de koeien eten en dat alles gewoon goed is. Maar dat kan gewoon niet altijd.
Ik ben gewoon snel bang dat ik toch iets eet wat gehomogeniseerd of niet gezond blijkt te zijn want dan heb ik er gewoon niets meer aan.
Dat pasteurisatie bij boter niet erg is weet ik gelukkig, heb hier al veel gelezen op het forum :). Maar er valt nog veel te leren voor mij.

Niburu, de grasboter van zuiverzuivel 100% grasgevoerd? Weet je dat zeker? Het staat er niet op. Alleen dat het uit de weideperiode is. Dat zegt mij niet zoveel. Zou wel heel goed zijn maar voor mij klinkt dat net als 100% puur sap wat ze overal op verpakkingen zetten.. dan is in werkelijkheid die ene procent van de verpakking 100% sap.

Dat het Campina is doet mijn vertrouwen ook enigszins kelderen.
 
Het Campinaverhaal, daar is gewoonweg niets aan te doen. Zij hebben nu eenmaal het monopolie. Zolang er niet voldoende gewone consumenten rechtstreeks naar de boer gaan en die melktank leegtrekken, zal er altijd een grotere centrale verwerker aan te pas komen. Campina houdt zich echter wel aan de biologische spelregels, zoals alle andere produceten die onder SKALcontrole staan.

Mike
 
Interessant dit. Ik haal 1x in de zoveel tijd rauwe boter bij Matthijs de Haan in Ingen. Niet naast de deur, maar misschien wel dichterbij voor jou, Adyuna.

Daarnaast neem ik demeter roomboter van Zuivel Zuivel en niet hun grasboter omdat ik dacht dat alleen hun demeter roomboter niet-gehomogeniseerd is.

De grasboter is namelijk niet demeter, maar biologisch. Op hun website staat bij demeter specifiek genoemd dat het niet-gehomogeniseerd is.

Specifieke extra eisen voor biologisch-dynamische zuivelproducten zijn dat:

de melk niet gehomogeniseerd mag worden
• alleen extracten, geen aroma’s als smaakstof mogen worden toegevoegd
• aan kaas geen lysozym mag worden toegevoegd

Dit lijkt er op te duiden dat biologische grasboter dan dus niet aan die specifieke extra eisen hoeft te voldoen.

Verder lees ik nog dit op hun site:

Voor de productie van biologische melk worden biologische voeders gebruikt die niet zijn vervaardigd met amazone-soja. Bio soja productie heeft niets te maken met vernietiging van regenwoud. Streven is om zoveel mogelijk grondstoffen uit de regio te betrekken.

Bio soja kan geen kwaad?

Mark
 
@watisgezond Inderdaad, daarom heb ik het ook gevraagd. Zeggen dus dat de grasboter niet gehomogeniseerd is. Maar toch vertrouw ik het niet. Want zoals je zegt, ze hoeven daar niet persee aan te voldoen omdat het niet Demeter is. Ze kunnen morgen anders besluiten.
De Haan uit Ingen is inderdaad de boerderij waar ik naartoe wil voor de rauwe boter (en slagroom hebben ze dacht ik ook) maar dat is alles behalve in de buurt. Ik ga gewoon door met zoeken. Misschien toch eens, als ik het durf, boerderijen in de buurt gaan vragen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.348
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan