Roomboter en vet

Da's inderdaad dichtbij. Ik wist dat er ook iemand uit Deurne op het forum zit, maar Helmond is helemaal om de hoek.

 
vanmorgen hebben we weer nieuwe rauwmelkse boter en rauwe melk gekocht.

toen zei de boer dat de koeien 95% gras gevoerd werden met 5%krachtvoer, die krachtvoer gaf die om meer gezondere vetten in boter en melk te krijgen.

is dat zo??

ben gewoon benieuwd of dat zo is.

 
Dat is regelrechte onzin. In deze tijd krijgen de dieren krachtvoer om niet te veel te vermageren. Het kost veel energie voor een koe om dagelijks melk te geven, vooral als de temperatuur daalt. We hebben tot nu toe weliswaar mild weer, maar toch...

Mike

 
Blijkbaar kennen de Arabieren ook een soort van Ghee in hun voeding, het heet smen.

Smen is een speciale, met kruiden vermengde gerijpte boter die vaak in Marokkaanse gerechten wordt gebruikt en dan vooral in couscous en tajines. Kun je waarschijnlijk verkrijgen bij de meeste Marokkaanse voedingswinkels.

Heb ik zopas ontdekt via een filmpje op youtube. Ziet er lekker geel uit van kleur. :p

 
Poeh, dat moet volgens mij een zoute bedoening worden :O

Maar, mij doet het niet denken aan ghee (want daar haal je juist water en eiwitten uit; hier laat je de eiwitten zitten en doe je er meer water bij), maar juist aan verdunde (nep)kruidenboter, maar dan met kruidenaroma in plaats van echte kruiden... Opgevuld met water ook nog. Misschien is het hartstikke lekker, maar ik krijg associaties met de voedingsindustrie hier.

 
Wat interessant. Ga het zeker proberen.Ga het aan mijn Marokkaanse vrienden vragen. Één daarvan heeft een Toko.Zo kunnen we nog veel van andere culturen ontdekken zie ik.

Bedankt voor je tip.

 
Ik denk dat op die youtube video enkele stappen zijn overgeslagen om de smen te maken, want ik lees wel degelijk dat het geklaarde boter is en niet ranzig zoals sommigen beweren. Alhoewel, er zijn blijkbaar verschillende manieren om ze te maken.

Volgens een franstalige site met een recept voor smen:

ingrediënten:

  1. 2kg boter

    120 gr zout

    fijne (kaas)doek

bereiding:

  1. strooi het zout over de boter

    kneedt de boter

    laat een nacht rusten (andere recepten zeggen: 3 à 4 dagen laten rusten)

    laat het heel langzaam smelten op een laag vuur (heel langzaam opdat het zijn gele kleur bewaard)

    beetje bij beetje komt er een laag schuim op die je terwijl afneemt

    wanneer de boter er transparant en geel/amber van kleur ziet, neem de pan van het vuur

    giet het door de kaasdoek in een steriele bokaal

    laat koud worden

    sluit de bokaal hermetisch af en laat fermenteren op een donkere plaats

De smen kan zo ongeveer een jaar bewaard worden, soms meerdere jaren. Kan ook al gebruikt worden na één maand. Het geeft een hartige, kazige smaak (beetje parmezaan-achtig) aan gerechten. Hoe langer de boter wordt gefermenteerd, hoe sterker de smaak.

Dit is dan het recept zonder het kruidenmengsel. Ik vraag mij wel af of alle Marokkanen nog wel de boter eerst klaren voor ze het zout en andere kruiden aan toevoegen en ik denk dat ze meestal ook keukenzout gebruiken ipv zeezout.

Volgens een ander recept wordt er wel meer zout gebruikt:

1 kg boter met 200 gr zeezout

De persoon van het youtube filmpje specifieert niet of de boter eerst geklaard moet worden (ondanks dat iemand het al vroeg in de commentaren).

Hier nog een forum topic over smen.

En hier nog een goed Engelstalig artikel over smen.

In dit artikel nog meer over smen en zijn historiek, hoe het in verschillende Arabische landen werd gemaakt. In Marokko, meestal van geiten- of schapenmelk.

Interview over smen.

 
mijn buurvrouw gebruikt gepasteuriseerde slagroom, ik vertelde haar dat ze beter bio slagroom kon nemen ivm de...... ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nou moest zeggen.

dus wie vult mij aan??

 
Bio slagroom is ook gepasteuriseerd, dat moet bij wet. Als het gaat om vet (en dat is slagroom) is pasteurisatie niet half zo'n probleem, aangezien de vetten bestand zijn tegen verhitting. Het is dus nog steeds een prima product, maar ga inderdaad voor de biologische variant omdat deze vrij is van groeihormonen, antibiotica en bestrijdingsmiddelen.

Mike

 
Heeft iemand al eens voorgehad dat de slagroom een visgeur afgeeft?

Ik had 2 potjes bio slagroom gekocht, bij de eerste geen rare geur, maar het ander potje van hetzelfde merk heeft een visgeur (en is nog goed tot 26/01). Aan wat zou dat kunnen liggen? Het smaakt ook niet lekker, naar vis dus.

 
Ik wil een megalading roomboter gaan omzetten tot ghee voor jaar lang. Maar ik wil wachten tot de beste tijd van het jaar om de hoogste kwaliteit roomboter te hebben. Wat is nu de beste tijd om roomboter te kopen? Weston Price heeft het over het snelgroeiend lente- en herfstgras, maar benoemd ook juni als een geschikte maand. Dit hangt misschien ook van het gebied en het klimaat af, want hij heeft gebieden van over heel de VS onderzocht. Ik wil gewoon NL-se roomboter kopen en de beste kwaliteit. Wanneer koop je die?

 
Dat weet ik niet, ik geloof wel dat je aan de kleur kunt zien of de boter goed is, wat geler.

Ik heb ook al een paar keer ghee gemaakt, erg leuk produkt om zelf te maken :p

 
Ik woon in het noorden van het land (bij Groningen). Weet iemand daar een adres voor rauwe melk etc.?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.194
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan