Recepten

Pasta zonder Pasta

Een courgette in dunne slierten schillen met zo'n mesje waar je asperges mee schilt.

Even opbakken in de pan. Mixen met creme fraiche en bijv. groene pesto. Wat pijnboompitjes. Erg lekker met stukjes kip of zalm

 
Het is weer boerenkool-tijd. Ik was altijd dol op boerenkool stamppot met rookworst.......maar ik wil liever geen aardappels meer eten.

Heeft iemand nog een WAPF-proof boerenkoolrecept?

Het recept van Mike heb ik nog niet gemaakt, ik hik tegen het grote aantal ingrediënten aan (rundergehakt, zoute Japanse sojasaus, rode wijnazijn, Billington's suiker, blik kokosmelk, enkele eetlepels pindakaas, in blokjes gesneden zoete aardappel, kerriepoeder, garam massala, five spice, gember, zwarte peper, koriander, knoflook, kaneel en komijn). Ik hou meer van gerechten met relatief weinig ingrediënten. Daarnaast vraag ik me af of met "minstens 45 minuten wokken" sudderen wordt bedoeld. Wokken is roerbakken, oftewel constant roeren. Ik zie mezelf niet 45 minuten in een pan staan roeren :cry:

 
Die recepten komen bij mij spontaan tot stand, op basis van wat ik op dat moment in huis heb. Je kunt het boerenkoolrecept gigantisch versimpelen en even lekker maken. Japanse sojasaus gebruik ik niet meer, tegenwoordig gebruik ik simpelweg Keltisch zeezout. Je hoeft ook lang niet alle kruiden te gebruiken en ook andere ingredienten kun je weglaten of vervangen door andere.

Mike

 
He Enjoy,

Ter vervanging van de aardappel kun je bloemkool, bataat of koolraap gebruiken of een combinatie.

Hier kun je (room)kaas, slagroom of extra veel boter aan toevoegen zodat het lekker smeuig wordt.

 
Cham, je hoeft mijns inziens geen ingrediënten uit ongezonde westerse gerechten te vervangen. Dat is een manier van denken die getuigt van hangen aan het oude. Wees creatief, verken nieuwe wegen en durf te experimenteren. Dat geeft veel meer voldoening dan copycat-gedrag en maakt daarmee gelukkiger. En ja, dan moet je weleens iets eten wat minder goed gelukt is dan je had gehoopt. So be it, daar leer je van en bovendien weet je nog steeds welke ingrediënten je erin hebt gedaan en hoe gezond die zijn voor jou, dus je hebt er lichamelijk geen nadeel van. Mensen zijn tegenwoordig veel te bang zich buiten de gebaande paden te begeven. Ik zeg: "Neem jezelf voor elke dag fouten te maken". Zo, tot zover de peptalk voor mezelf. Wellicht hebben anderen er ook wat aan. ;-)

 
Een zoete aardappel oid zuigt wel lekker wat vet/saus op en zorgt dat het een beetje bindt/een geheel wordt. Ik eet zelf bijna 7 dagen per week uit een soepkom en van mij mag alles op soep lijken, maar er zijn misschien nog mensen die van een bord willen eten. :D

 
Moondust, dat hoeft idd niet. Ik eet zelf zo simpel mogelijk. Ben gek op alle zuivel en zou het liefst alleen maar zuivel eten (het is dat je dan niet aan de benodigde vitamine mineralen komt) en zoet heb ik al helemaal geen behoefte aan. Dat neemt niet weg dat ik het leuk vind om te kijken en te zoeken naar gezonde alternatieven voor bestaande gerechten en die hier te posten.

 
Moondust,

Mooie woorden, maar ze zijn denk ik niet gericht tegen cham, maar tegen Enjoy. Zij was het die niet van plan was mijn recept te maken omdat er teveel ingredienten in zouden zitten en teveel tijd zou kosten.

Mike

 
Ik dacht dat het Moondust ook misschien ging om de recepten die ik had gepost over de ragout, pannacotta en kaascrackers...

 
Cham bood alternatieven, dus vandaar gericht aan cham, maar wat mij betreft mogen anderen zich ook aangesproken voelen. ;-)

 
Quote:
Moondust,

Mooie woorden, maar ze zijn denk ik niet gericht tegen cham, maar tegen Enjoy. Zij was het die niet van plan was mijn recept te maken omdat er teveel ingredienten in zouden zitten en teveel tijd zou kosten.

Mike


Ja ik voelde me al aangesproken :lol:

Okay, nou dan probeer ik zelf wel iets met boerenkool zonder aardappels te maken. Ik ben altijd vrij geneigd me aan reeds beproefde recepten te houden omdat die niet voor niets worden gepubliceerd. Waarom het wiel nog eens uitvinden?

Rundergehakt erdoor lijkt me lekker, of spekjes, kokosmelk ook. Niet teveel zoete aardappel en natuurlijk peper en zout kunnen er ook in. Verder denk ik dan aan een grote ui, en mosterd of wat sambal.

Ui 2 minuten roerbakken, gehakt erbij en verder roerbakken, daarna de rest toevoegen en het geheel 25 minuten laten sudderen.

Ik denk dat de kokosmelk het gerecht vochtig genoeg maakt. Anders nog wat roomboter erbij.

Zie je? Ik kan het wel :wink:

 
Oh dat wist ik niet 8O . Maar zal zo'n half theelepeltje sambal op z'n tijd nou al zo schadelijk zijn? Een mens moet ook een beetje genieten in het leven hoor :wink:

 
Ik vind sambal ook heel erg lekker. Die gele, Antilliaanse is mijn favoriete! Ook ik 'zondig' wel eens, maar niet heel erg vaak.

Mike

 
Ik eet ook niet zo vaak sambal, maar bij Indisch eten hoort het wel vind ik. Als je dat nou elke week of zelfs elke dag zou eten....

Ik ben toevallig net terug van een vakantie in Bali. Als je toch ziet wat die mensen aan hoeveelheden rijst eten! En veel sambal! Dan zouden ze toch behoorlijk ongezond moeten zijn? Maar ja, er zijn veel arme mensen die allang blij zijn dat ze rijst kunnen betalen.

Ik heb m'n best gedaan zo WP mogelijk te eten. Begon in het hotel elke ochtend met omelet of scrumbled eggs van drie eieren met veel bacon en kaas. Vroeger at ik me in dat soort landen ongans aan al het rijpe fruit, maar dat heb ik deze keer nauwelijks aangeraakt. Ook geen rijst gegeten. 's Avonds voornamelijk groente en vlees. Veel saté met pindasaus :D Of gado gado. Ook een aantal keren een verse kokosnoot (incl. de melk) gegeten.

Door de warmte heb je daar weinig eetlust, dus een kilo afgevallen. Maar hier thuis eet ik dat er wel weer bij door slagroom en (tenminste lekkere) kaas en rauwe melk. Oh wat had ik dat allemaal gemist zeg! De kaas daar lijkt meer op plastic en smaakt naar nog minder dan plastic :twisted:

 
Quote:
De kaas daar lijkt meer op plastic en smaakt naar nog minder dan plastic


waarschijnlijk was het ook plastic. :idea:

Ik had er dan toch wel van afgezien.Genoeg keuze lijkt me.

Wellicht dat je ook teveel eiwitten in eens hebt gegeten met zo'n ontbijt.Maar goed ,je hebt het overleefd en in denk ook een fijne vakantie gehad.

ad

 
Je hebt gelijk Ad, die plakjes kaas had ik beter kunnen laten liggen :wink:

Hmm.....teveel eiwitten? Vanwege de drie eieren? Ik nam ook nog een paar dunne kleine sneetjes geroosterd brood met een hele dikke laag roomboter erop.

Het is altijd lastig om op vakantie gezond te eten. Dus je moet er maar het beste van maken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.854
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan