Recepten

Webmaster

New member
Hakul heeft de aanzet gegeven tot dit topic, dus laat ik beginnen met zijn vegetarische, Turkse gerecht:

k zal proberen een lekkere recept op het forum te zetten wat vegetarisch is, ik ben niet vegetarisch hoor maar het is toevallig.

Het is erg lekker en ook erg voedzaam en gezond en ook makkelijk te maken.

Ben niet zo'n held in zoveel van dit en zoveel gram van dat, ik doe dat altijd op gevoel en ruik ook aan de ingrediënten en weet dan of het bij elkaar past en ik moet zeggen dat mensen het altijd heel lekker vinden wat ik maak maar genoeg gepraat hier is het recept.

Natuurlijk alles zo veel mogelijk biologisch, volkoren en vers nemen. Dat smaakt ook het lekkerste maar dat weten jullie al hoef ik niet te vertellen.

Ingrediënten:

-Een pak (500 gram) volkoren donkere bulgur, bij reformwinkels hebben ze het ook en anders is het gewoon te bestellen maar let wel op er zijn twee varianten. Je moet de fijne korrel nemen want de grote groffe korel is om het als rijst te koken.

Als het bij een reform winkel niet te krijgen is kan het ook bij een Turkse winkel gehaald worden maar dan wel van het merk Duru, deze zijn natuurlijk en ook al is daar geen bio stempel op ze voldoen helemaal aan de bio criteria.

-Twee of drie rode uien(witte mag ook maar rode zijn gezonder en ook lekkerder)

-3 lenteuien

-Zeezout, Himalaya zout of Keltisch zout maakt niet uit maar wel de fijne korrel.

Naar behoefte bijdoen, ben niet te bang om meer zout bij te doen ongeraffineerd zout is niet ongezond integendeel.

-Paprika's 3 stuks

-Één of twee komkommers met schil

-Halve tot een kilo tomaten

-Een bosje verse peterselie, hoe meer peterselie hoe lekkerder

-Twee kroppen gewone sla

-4 teentjes knoflook

-Een paar eetlepels tomaten puree

-1 eetlepel peper puree

-twee eetlepels vers gehakte mint

-Klein beetje sambal zonder pitten

-Naar behoefte zwarte peper

-Een of twee kopjes olijfolie

-Granaatappel siroop (hebben ze ook bij reform winkels)

Doe de bulgur in een heel grote soort van een wok, moet echt groot zijn, ik verkijk me er nu nog steeds op.Je moet namelijk ruimte hebben om te kneden.

Strooi er olijfolie overheen, gooi er de peper, tomatenpuree, zout, zwarte peper, sambal, fijngehakte mint, fijngehakte peterselie, knoflook en granaatappelsiroop erop en begin dan te kneden.Let op je moet best wel lang kneden en op een gegeven moment wordt de bulgur zachter en iets dikker.Niet opgeven blijven kneden, ik schat zo'n 15 tot 30 minuten.De korrel mag wel een beetje knapperig blijven.

Snijd dan de rest van de groentes in blokjes en gooi deze er ook bij en kneed zodat alles goed gemixed is.

Het is niet erg om af en toe te proeven zodat je naar behoefte wat extra zout of olijfolie of granaatappelsiroop bij kan doen maar er moet best wel veel peterselie in, dat is belangrijk.

Het moet ook fris smaken anders mag er ook een beetje verse citroensap bij.

Het moet rijk aan groente zijn, je kan ook andere groentes erbij doen, je kunt het op zoveel verschillende manieren maken.

Hoe vaker je het maakt hoe lekkerder het wordt, mijn vrouw is er dol op.

Succes en laat het smaken, ik hoor het wel.

Groet,

Haluk.


Aanvullingen uit diverse culturen zijn meer dan welkom!

Mike

 
Lekker toetje, kennen jullie vast wel, maar toch:

uitgelekte yoghurt.

Yoghurt helemaal uit laten lekken(zeef/theedoek erin/dan de yoghurt,paar uur of een nachtje laten staan)

Slagroom kloppen met wat honing en dit door de uitgelekte yoghurt spatelen.

Ik vind het heerlijk om er nog wat blauwe bessen door te doen.

Als de yoghurt goed is uitgelekt dan kun je deze haast van de theedoek in een bakje laten vallen, blijft vrijwel niets achter op de theedoek.

Simpel en erg lekker.

 
Frozen yoghurt!

http://nrc.tv/video/kookt/article1214082.ece/Frozen_yoghurt

(je kunt zelf dingen weglaten zoals suiker en amandelkoekjes: in de plaats gewoon amandelen o.i.d.)

 
Mike,

Jij had toch ergens een lekker curry recept op dit forum geplaats? Het was al een wat ouder recept, van een tijdje geleden toen je ook nog nachtschades gebruikte.

Ik heb gisteren een mooie gietijzeren wok besteld, dus ik wil dit van het weekend weleens proberen. Zou je deze nog eens willen plaatsen?

 
Wij hebben vanavond knolselderijpuree op en die was erg lekker, je hebt nodig:

1 grote knolselderij

1 appel

125 ml slagroom

2 eetlepels roomboter

zout, peper, kaneel

Snijd de knolselderij in blokjes en kook ze in 15 a 20 minuten gaar. Schil de appel in blokjes en breng de slagroom aan de kook. Voeg de appel toe en laat hem zacht worden. Vervolgens doe je de blokjes knolselderij er doorheen en pureer je het samen met de boter tot één geheel. Op smaak brengen met het zout, peper en de kaneel.

 
zodra de knolselderij in de moestuin klaar is ga ik het proberen thx!

 
Hopelijk komt het er een keertje van dat ik een boek vol met gezonde (Weston price) recepten ga vullen.

Jullie hebben ook lekkere recepten.Krijg trek.

 
getverderre ik dacht nu heb ik weer een receptje van iets dat bij mij in de moestuin groeit............... lang leve de voedselbank dan maar weer :)

 
Tegen Wommes schreef ik laatst nog:

Quote:
Je zult anders moeten leren denken: niet zetmeel moet je basis zijn, maar vetten en eiwitten.


Kennelijk is deze boodschap nog steeds niet doorgedrongen.

Mike

 
Quote:
ang leve de voedselbank dan maar weer


Ratel, ik weet dat je het goed bedoelt, maar deze uitspraak geeft dezelfde houding weer van de vroege adel (en huidige elite, die hiervan afstamt). Terwijl zij zich tegoed deden aan weelderige banketten, vol met viseitjes (kaviaar) en wildvlees, en op hoge leeftijd vredig in hun slaap stierven aan ouderdom, werd het 'plebs', het 'klootjesvolk', getrakteerd op granen en aardappelen. Zetmeel en zetmeel dus, waardoor de minder bedeelden in de samenleving veel ziekte kenden en een aanzienlijk kortere levensduur hadden.

Wat je in feite met zoveel woorden zegt is dat zetmeel in knollen 'goed genoeg is voor de armen', terwijl jij je de luxe kunt veroorloven om betere keuzes te maken, op basis van kwalitatief hoogwaardige dierlijke vetten en eiwitten. Om deze zelfde reden is 'voedselhulp' door het westen in ontwikkelingslanden ook rampzalig. We denken goed te doen, maar helpen mensen alleen maar van de regen in de drup.

Mike

 
Ja ik had er geen idee van dat een knolselderij zetmeel was. Weer wat bijgeleerd. En het was niet de basis maar een bijgerecht, maar dat terzijde

 
@fatsnotbad dat is totaal niet mij intensie met deze zin.

wanneer ik start met de moestuin zaai ik altijd express teveel van wat ik heb om een deel naar de voedselbank te brengen.Dit in mijn (on)wetendheid wat wel of niet goed zou zijn voor de medemens.

Ik weet hoe het is om rond te komen met weinig, ben ook alleenstaande werkende moeder geweest en dit is poepiezwaar!

Nu heb ik het beter en wil wat doen voor de ander.

Nu weet ik ook meer en meer en zal bepaalde groente volgend jaar niet of zeer weinig zaaien, omdat ik weet dat ze niet goed voor me zijn, bv. aardappelen

Dit jaar bracht ik 50 kroppen sla,gourgette,bootnjes, wortelen enz naar de medemens omdat ik genoeg ruimte heb op de tuin.Zeker niet om de dingen die ik zelf niet wil eten te dumpen.

Mijn houding staat denk ik haaks op de zin die ik hierbvoven zet, ik zou eerder mijn laatste weg geven.

Het was meer een uiting van pfff nou dat wordt hem ook niet, dan maar voor wie het wel wil.

ratel

 
Daarom schreef ik ook:

Quote:
ik weet dat je het goed bedoelt


Je hoeft je niet te verdedigen, hoor, dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde alleen maar aangeven dat we onbewust wel degelijk onderscheid maken. Zo hoor ik ook vaak: dat geef ik aan de kinderen. Of: dat geef ik aan de eendjes (of de dieren in de kinderboerderij). Terwijl we ALLEMAAL hetzelfde nodig hebben: rijke mensen, arme mensen, kinderen en dieren. Datgene wat slecht is voor jou, is ook slecht voor een ander.

Mike

 
@fatsnotbad weet ik, ik mag graag uitleggen hoe ik het zie ;-)

ik geef mijn kids ook nog steeds dingen waarvan ik weet dat ze het niet nodig zijn of het minder goed voor hen is.Dit heeft te maken met verschillende visies op eten/drinken en alles eromheen. Het is niet zomaar even KLIK ik maak die keuze en iedereen doet mee.

Ik verbied daarentegen ook bepaalde dingen aan mijn kinderen omdat ik weet dat er vergif in zit.

Aan de andere kant wanneer ik visite krijg ga ik geen speltkoekjes aanbieden als ik weet dat men een "lekkere" koek verwacht, deze haal ik dan speciaal voor de visite hoe idioot het ook klinkt.

Mensen die niet "willen" nadenken/luisteren hoe je het noemen wilt die horen ook niet.

Ik maak nu bv extra kefir voor de dochter van anita omdat ik weet dat het goed is, wat het doet en dat ze er belang bij heeft, ook al heb ik dan minder, ik weet dat ze er open voor staan.

Dat we onbewust en soms ook heel bewust onderscheid maken heeft ook zijn redenen denk ik, op mijn werk probeer ik duidelijk te maken waarom bepaalde voeding niet heel goed is voor kids,maar weiger ze het niet te geven.Ik zit dan zo zonder werk denk ik.

aan de andere kant zet ik bepaalde producten niet meer op tafel, omdat ik het zelf ook niet wil eten, je zoekt een soort middenweg, waar je zelf mee kan leven.

Als het niet goed voelt bij mij dan kan ik het ook niet.

De knolselderij beland in de container nu denk ik, deze woorden blijven in mijn hoofd rond " spoken", het gevoel gaat dan spreken of is dat het geweten............

 
Geef de knolselderij gewoon terug aan het land door deze niet te oogsten en te laten vergaan. Dan kan het bodemleven zich er tegoed aan doen. De natuur kent geen afval, alles wordt gerecycled.

Mike

 
@Mike een hele goede optie!

Ik zal een lijst maken met dingen die ik wel wil verbouwen en welke niet voor volgend jaar.

Thuis gaan we bezig met kruidenbakken te maken voor in de achtertuin, deze wil je bij de hand hebben merk ik de laatste tijd.

Wie weet komt het kookboek met de lekkerste recepten vanuit de visie wpf er nog, ik zou het leuk vinden.

hint hint........... @Haydarpasa ;-)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.734
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan