Recepten

lekker makkelijk met dit weer.

1 bataat schillen,wassen en raspen
1 ui schillen,raspen
1 teentje knoflook,pellen en in de knoflookpers.

alles in een bak doen.
toevoegen:peper,KZZ,kerrie

2 eieren.
goed door elkaar roeren
10 minuten laten staan.
goed door roeren.
met lepel in koekenpan doen en plat maken [pannekoekjes]

bakken in olijfolie [lekker krokant]
eten met een dikke laag roomboter.

jammie :]
 
Dank je Tanja, voor het recept. Ik ben gek op satehsaus, ik kan er niets aan doen. Maar ik weet ook dat het op de gangbare manier klaargemaakt (inclusief sojasaus) voor mij niet gezond is. Dus ik ga dit zeker proberen.
 
Ik ben weg van deze soep, recept is origineel van Jamie oliver:

Om zo gezond mogelijk te maken kan je als basis je zelfgemaakt bottenbouillon nemen als bouillon.

2 zoete aardappelen
1 brocolli
Liter bouillon
1ui
2 teentjes knoflook
Evt zout en peper naar smaak, als je bouillon al goed op smaak is hoef je niks toe te voegen.

Je bakt de ui en knoflook even aan in ghee of ander vet. Dan doe je de zoete aardappelen in blokjes erbij en de brocolli in stukjes ook erbij.
Lekker laten sudderen tot zacht gekookt is dan doe je de staafmixer erdoorheen lekker glad pureren. Als de soep klaar is moet je er eigenlijk 2 theelepels harissa doorheen doen, maar kan je uiteraard weglaten(nachtschade) Eerlijk ik heb het met en zonder harissa gegeten maar het maakt de soep wel af met harissa ;-)
 
Hou ben op zoek naar het recept met zuurkool en bataat en hachee van Mike. De link aan het begin van deze topic werkt niet meer helaas!
 
Ik heb eens in de recepten gesnuffeld. Lekker. Ik zie veel bataat en die eten wij ook graag. Toch lees ik dat het veel zetmeel heeft.

Welke knolgewassen zijn niet zetmeelrijk? Ik denk bv. aan uien en knoflook. Zijn er nog andere knolgewassen die aan te raden zijn? En welke zijn zeer gezond dat men ze toch af en toe kan nuttigen?

Dorothé
 
Wij weten dit al:
http://healthbytes.me/ze-dronk-deze-geheimzinnige-soep-wekelijks-nu-verklapt-ze-haar-geheimpje/

Dorothé
 
Gister nog een lekker recept gemaskt van rode kool.

Goudrenetten en uien gebakken in een pak roomboter met azijn en honing en kaneel.
Daarna de verse rode kool erbij net zout en peper.
Mee gebakken met de appeltjes.
Daarna wat water erbij en zo laten sudderen met kruidnagel laurier en kaneel. Aan het eind melk of room nog erbij en even warm laten worden.
Ik heb de kool daarna iets gebonden met tapiocameel.
Ik heb gemerkt dat je daar weinig van nodig hebt. Je kan het zonder water een schepje erbij doen dan word ie al snel wat dikker. Lekker met draadjesvlees.
 
En 1 van mijn favoriete soep recepten.

Avocado zalm soep.

Je neemt een komkommer, 2 avocado's, sjalotten en knoflook. Ik gebruik bij voorkeur natte knoflook. een groot stuk wilde zalm. Daarnaast vis bouillon. En natuurlijk zout en peper.

De uien bakken in kokosolie.
Komkommer erbij, dan de zalm in stukken gesneden erbij, vis bouillon erbij, knoflook erbij samen met keltisch zeezout en peper en laten sudderen tot de komkommer ook zacht is.
Dan de stukken avocado erbij en pureren met de staafmixer.
Proeven en op smaak maken met wat je lekker vind erbij.
Ik zorg altijd dat er meer vis in zit dan groenvoer. Soms doe ik er nog een paar plakjes gerookte wilde zalm bij pureren voor iets meer smaak.

Ik kook puur op gevoel dus weet niet hoeveel kruiden je erbij moet doen. Ik weeg het niet af zeg maar.
Zo heb je toch snel een voorraad lekkere soep.
Je kunt er ook nog room bij doen. ?
 
En ik kan weer eens iets niet vinden :O
Ik zoek een recept(en) voor een goede kippenbouillon. Daar heb ik opeens zo'n zin in. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Thineke
 
http://www.cathelijne.nl/2012/kippenbouillon/

Deze heb ik inmiddels gevonden (gezocht op 'Weston Price kippenbouillon') en nu ben ik benieuwd of dit een goed recept is en wat jullie hier evt. nog aan toe zouden voegen, of misschien iets zouden wijzigen.
Heb zelf nog nooit kippenbouillon gemaakt, vandaar.

Thineke
 
Ik durf het haast niet te vragen, maar: niemand die een beter recept heeft?

Thineke
 
Ik trek kippen bouillon altijd met een paar kippen poten of een hele kip. Daarnaast doe ik er een kip karkas bij. En meer groenten mee laten trekken voor de smaak.
Peterselie, prei, knoflook, wortel, lavas en heel veel ui.
En natuurlijk keltisch zee zout en peper.
 
En nadat je de kip van de botten hebt gehaald, botten terug in de bouillon en langer laten trekken, rustig nog een uur of 10.
 
Bedankt voor het recept en de tip van Tanja ;-) Heb het opgeslagen en ga daarmee aan het werk!

Thineke
 
@Dorothé dank voor je compliment. Het was even zoeken naar het topic recepten.

Ik had van gewone pure chocolade 800 gram en van wit ook 800 gram (4 bakken mee en thuis 1,5 bak nog over), 2 zakjes kokosrasp (meer kan ook), +/- 200 gram noten.

Witte chocolade met geroosterde noten:
Ik heb gekozen voor amandelen, hazelnoten en walnoten, en een paar paranoten.
De noten stukslaan of vermalen en langzaam roosteren in de pan op laag vuur, veel omscheppen anders brandt het snel aan. Dat is al eens gebeurt en dat is zonde.
Intussen de chocola in kleine stukjes, au bain marie smelten. Als het glad is, de geroosterde noten erdoor roeren. Op bakpapier gieten of in ijsblokjes vormpjes gieten. Als het wat is afgekoeld in de koelkast, anders wordt het niet echt hard.

Pure chocola met kokos:
Gewone pure chocola of extra puur, in stukken slaan, au bain marie smelten, kokosrasp erdoor roeren, in vormpjes of op bakpapier gieten en klaar.

Melkchocolade met geroosterde noten is ook een idee maar niet echt bijzonder vind ik. Mandarijnpartjes in gesmolten pure chocolade dopen is ook lekker en zo klaar.

De chocola moet eigenlijk getempereerd worden zodat het minder snel smelt, harder wordt en een glans krijgt. Maar ik heb geen voedselthermometer dus dan maar op deze manier.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.192
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan