Recepten

Ja Tanja, dat bedoel ik, dank je wel hoor.

Ik ben gevraagd om af en toe een recept te schrijven voor dit blog: http://www.kitchenandmore.nl/recepten

Heb de spits afgebeten en gelukkig staan er tot nu toe wel 'redelijk' gezonde recepten op van mensen die ook bewuster bezig zijn.

Zal in de toekomst misschien niet allemaal zo zijn maar daar pikken we onze dingen wel uit toch?

Als er meer mensen zijn die een recept willen schrijven voor het blog dan kan dat.

Het moet wel origineel zijn, het mag niet elders op het internet al staan zeg maar, ook niet op je eigen site.

Je kunt je er aanmelden het is dan wel de bedoeling dat je zelf ook een link plaatst naar hun site.

Lia

 
Preisoep

1 dikke prei (of meer)

1 ui

4 tenen knoflook

1 bakje gerookte spekjes 100 gr

1 beker room

1 tl kerrie

Peper

Zout

Ui bakken in olie/vet

Knoflook meebakken

De rest toevoegen en gaar koken in weinig water

Soep pureren

 
Gestoomde peen met sinaasappelsaus

Een paar winterpenen

Een klein stukje gember

Wat karwijzaadjes (niet te veel)

Wat geraspte sinaasappelschil (bio!)

Beetje maizena

Penen schillen en in stukken snijden

Peenstukken stomen

Gember raspen of heel fijn snijden

Gemberstukjes in olijfolie bakken

Karwijzaadjes meebakken

Maizena toevoegen

Stoomvocht van de penen toevoegen

Sinaasappelschilrasp toevoegen

Dit alles even laten koken

De volgende dag is de saus eigenlijk lekkerder, want dan zijn de smaken van de karwijzaadjes wat meer vrij gekomen. Misschien is het een idee om de zaadjes tijdens het stomen al bij het water in de pan met de penen te doen.

 
Momenteel staat er een heerlijke kaassoufflé in de oven! Als volgt te maken:

25 gr bloem

25 gr boter

300 ml melk

300 gr kaas naar keuze, geraspt

2 eieren, gesplitst

1 teentje knoflook, fijngesneden

peper en zout

Verwarm de oven op 180-200 graden en klop de eiwitten stijf.

Maak een bechamelsaus van de bloem, boter en melk. Roer daar de kaas doorheen totdat deze gesmolten is en vervolgens de eidooiers. Daarna knoflook, peper en evt. zout (eerst de saus proeven, door de kaas is de saus al redelijk zout!) toevoegen.

Schep met een metalen lepel het eiwit luchtig door de kaassaus en giet het geheel in een ingevette ovenschaal. 25 minuten in de oven en klaar is kees! Tijdens het bakken even in de gaten houden of de bovenkant niet te donker wordt...

Ik heb vandaag een mix van geitenkaas en oude kaas gebruikt. Maar ook heerlijk met een mix van oude kaas en blauwschimmelkaas. Serveren met bijv. broccoli.

Recept is voor 4 personen, maar nog leuker om met z’n tweeën een schaal leeg te eten!

Enjoy.

 
Ik heb net knolselderijstamppot gemaakt.

Het gaat wel om koolhydraten maar knolselderij heeft 5 gram koolhydraten per 100 gram waar aardappels 17 gram koolhydraten heeft per 100 gram.

Het is vrij simpel: althans helemaal als je een keukenmachine hebt.

Je maakt schijfjes (4 mm) van de knolselderij.

Daarna schijfjes in de stoompan (althans dat doe ik): zo kort als dat het beetgaar is.

Dan per 500 gram knolselderij 60 gram zure room (creme fraiche) er doorheen (ik stop het in de keukenmachine die er stamppot van maakt: maar met de stamper moet het ook lukken om er een brei van te maken).

Maar meer zure room is uiteraard zeker ook lekker.

Zout/peper erbij (ik gebruik ipv peper tegenwoordig de hete curcumavariant: superlekker).

In de plaats van de knolselderij kun je ook courgette en wortels gebruiken bijv.

 
Alvast voor de wintertijd:

Sukadelappen met boerenkool.

Per persoon: twee sukadelappen, 1 kleine / middelgrote zoete aardappel, 100 gram boerenkool, 2 ansjovis-filetjes, 2 uitjes. Kruiden: 2 theelepels dijon mosterd, 3 kruidnagels, 3 gedroogde cayennepepers

(mild: 2), 2 teentjes knoflook, nigella sativa, flink wat nootmuskaat en komijn, een beetje tijm.

Bestrooi de lappen met een beetje (witte) peter en een beetje zeezout, en braad ze 3 minuten aan in olijfolie en roomboter. Haal het vlees eruit, voeg 3 glaasjes water toe tot aan kookpunt, en het vlees kan er weer bij. Kruiden toevoegen, en anderhalf uur stoven. Zet ondertussen aardappels en boerenkool op (30 min.).

Zorg ervoor dat er steeds een centimetertje vocht overblijft in de braadpan. Dan nog 10 minuten laten koken, met 2 (in stukjes gesneden) ansjovisjes, 2 gesnipperde uitjes en nog wat knoflook. Serveer het vlees en stamp op het laatst de boerenkool en aardappels door het vocht. Bijzondere smaakcombi. Hij is behoorlijk pittig, voeg geen extra zout toe want de ansjovis doet al een hoop.

 
Baconaise:

Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn:

2 eigeel, liefst buitenloop biologisch

1 theel mosterd

1 1/2 eetl citroensap

100 ml olijfolie en 200 gr reuzel of in de verhouding die je smaakt

flinke snuf Keltisch zeezout, beetje curcuma

Doe in de keukenmachine of in een beslagkom met de mixer: eigeel en mosterd

Mix totdat het goed gemengd is, ongeveer 30 sec en nu voeg je heel langzaam, druppel voor druppel de olie toe tot het goed mengt dan kun je rustig wat sneller de olie toevoegen als alle olie goed geëmulgeerd is, de reuzel erdoor mixen. Dan de citroensap, curcuma en het zout erbij. Door de reuzel zal de mayonaise goed dik worden en is hij wat minder stevig als ie op kamertemperatuur is.

 
Rauwe Boter Granaatappel taart

This raw butter pie is made in 3 steps. First you make the raw crust, then the filling, let sit, and last you frost!

Filling-

8oz of raw cream cheese

16 oz raw sour cream

1 raw egg

4 Tablespoons raw butter

3 juiced limes

6 Tablespoons of fresh pomegranate juice

2-3 tablespoons raw honey

1 teaspoon vanilla bean powder.

Blend in the vita mix and pour over the crust. Let sit in the fridge for 8 hours or the freezer for 2

Crust-

1 cup of raw almonds*

2 Tablespoons raw butter

1 Tablespoon raw honey

Blend in Food processor. Then push into the bottom of a 8inch spring form pie pan.

Frosting-

8oz of raw heavy cream

1 Tablespoon raw honey

squeeze of 1/2 of an orange

Use a hand mixer and mix until thick. Frost pie. Enjoy!!

* De amandelen kun je vervangen voor geweekte paranoten

http://rawpaleo.com/recipe-raw-butter-pomegranate-pie/

 
Weet iemand wat Einkorn flour is.

Het is in ieder geval tarwe maar de originele.
Quote:
Einkorn is nature’s original wheat and has remained the purest because it was untouched by modern hybridization and large-scale agriculture.


weet iemand of het in Nederland te krijgen is?

http://nourishedkitchen.com/favorite-super-soft-maple-einkorn-dinner-rolls/

 
Hoi

Zijn er nog mensen die een lekker recept hebben voor de feestdagen. zou graag iets lekkers willen bakken voor sinterklaasavond zonder te veel suiker/koolhydraten.

Ben zelf helaas niet zo keuken prinses.

Kerst ideeën zijn ook welkom ;-)

 
Iedere maand staat er een nieuw seizoensgebonden receptje om mijn site: http://gezondgestel.nl/mei/
 
@tanja: een vraag aan jou over Ghee. Ik heb het zelf gemaakt maar de geur is veel minder sterk dan bijv de ghee die ik altijd uit de winkel kocht? Dat klopt dan wel?
 
Als het maar niet stinkt Sampjes. Ligt misschien aan de soort boter, plus jou ghee is vers nu.
 
Biologische asperges zijn erg duur.
Om zoveel mogelijk van de asperges mee te krijgen: zie dit recept: de schillen van de asperges kun je in de soep verwerken:

De schillen* van (witte en groene) asperges bevatten veel smaak en daarom kan het 'afval' van een aspergemaaltijd** goed gebruikt worden om deze lekkere aspergesoep van te maken. http://www.dekooktips.com/2-recepten/aspergesoep.htm
 
Ik verwerk al mijn groente- 'afval' door het te koken in water en hier een geconcentreerde bouillon van te trekken, die ik vervolgens kan toeveogen aan soepen en stoofschotels voor extra smaak en voedingsstoffen. Dit kan dus ook met bijv, uienschillen en knoflookvliesjes, of brocollistronken. Daarna is dit 'afval' bemesting voor mijn tuin. De natuur kent geen 'afval', alles wordt gebruikt en gerecycled.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.817
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan