Recepten

Eens met Fem, helemaal niet overzichtelijk hier op t forum! Ti's dan ook een forum en geen receptensite. Misschien ga ik eens kijken hoe ik een website kan maken met alleen wapf proof recepten.

 
Ik heb net foto's gemaakt van het recept zeeuws spek. Ik zal ze doorsturen naar Tanja en Food&Mood. Misschien kunnen zij ze gebruiken.

 
Deze vind ik zelf erg lekker om te maken. Het is een Atkins receptje en smaakt door de mozarella en room niet eiig.

Mozzarella crepes

Ingrediënten:

2 bolletjes mozzarella à 125 gr

8 el room

5 eieren

5 el water

1 tl kzz

Alles mixen en op een heel zacht vuurtje het liefste met een deksel op de koekenpan bakken in roomboter.

Ik beleg ze zelf met dik roomboter en kaas of ook erg lekker beleggen met zuurkool en worst.

 
Eergisteren ben ik begonnen met het lezen van dit topic. In word heb ik een overzicht gemaakt van de recepten die ik graag wil proberen. Zelf heb ik de gedachte om een WAPF receptenboek te maken. Ik lees in dit topic dat deze wens bij meerdere forumleden leeft. Daarom hierbij mijn oproep: wie doet er mee aan het maken van een WAPF recepten-/kookboek?

Ik heb al een paar gedachten. Recepten zouden getest moeten worden, opdat alleen de echte goede recepturen overblijven. Misschien dat hier een aantal mensen met mij een testpanel willen starten?

Een kookboek moet worden uitgegeven. Mogelijk isBlurb een optie. Omdat je kan werken met een programma kan je ook echt aandacht besteden aan de lay-out en er een mooi boek van maken. Met foto's. Voedsel fotograferen is niet gemakkelijk maar wel een leuke uitdaging. Wat mij mooi lijkt is dat je via beeld een bepaalde sfeer weergeeft waardoor ook nieuwe leden geprikkeld raken. Maar ook gewoon een mooi boek met plaatjes. Blurb biedt de mogelijkheid om het boek online te verkopen, ook als e-book.

Mijn idee is niet in gaan op de achtergrond van de recepten (fytinezuur, waarom vet, etc.). Daar lijkt mij Mike de aangewezen persoon voor en dit forum.

Ik hoop dat iemand dit een leuk idee vindt en er tijd in wil stoppen.

 
Kaasmeisje, als je dit echt wilt gaan doen, dan zou ik op zijn minst hiervoor een nieuw topic maken. Je ideeen zijn leuk en goed. Maar vergeet niet dat smaken verschillen. Zo kan ik dat leverrecept heerlijk vinden, Mike gruwelt ervan ;)

Ik ben een kok van een beetje van dit, een beetje van dat en dan nog een snufje zo. Niet iemand om recepten uit te testen dus, want ik hou me er nooit aan.

 
Dat smaken verschillen klopt. Ontkom je niet aan (met welk kookboek dan ook). Mijn idee van een receptenpanel is wel dat de meest smakelijke recepten over moeten blijven en dat temperaturen, ovenstanden, hoeveelheden moeten kloppen. Maar ik zal een nieuw topic starten.

 
SLAGROOMBROOD

Ik keek naar een beker slagroom in de koelkast en kreeg opeens dit idee.

Ingrediënten:

500 volkoren speltmeel

150 roggedesem

40 ml sole

100 gram gesmolten roomboter

250 ml slagroom

Mengen en kneden, en onder het kneden nog wat water toevoegen om het deeg soepeler te maken.

Het is verder geen bijzonder brood qua smaak of structuur. Ik merkte weinig aan de slagroom. Maar het is het een manier om je brood nóg vetter te krijgen. :)

 
Tomatensaus zonder tomaten:

2 uien

2 wortelen gekookt

1 rode biet gekookt

2 tenen knoflook

boter/ghee

3 eetlepels balsamico

oregano

basilicum

kzzout en verse zwarte peper

Uien snipperen en aanfruiten in ruim ghee/boter, gekookte groenten in blokjes erbij, fijngesneden knoflook erdoor en op smaak maken met peper en zout. Dan balsamico en kruiden toevoegen en alles pureren, met staafmixer of in de keukenmachine.

 
Pizzabodem zonder granen, gluten of fytinezuur:

En zonder magnetron

http://detoxinista.com/2012/01/the-secret-to-perfect-cauliflower-pizza-crust/

 
Haha grappug, ik zeg net in een ander topic dat je de bloemkool moet uitknijpen om een 'echte' pizzabodem te krijgen. Zelfde verhaal als de link van pike dus!

 
En die link heb ik net gejat van Tanja op dat andere topic. Ik denk ik zet hem hier ook neer staat ie mooi bij de recepten. :)

 
Erwtensoep zonder erwten.

Een recept van de Atkins-site met hier en daar wat aanpassingen.

Twee mogelijkheden, je maakt het of van een selderijknol (in stukjes) of van een struik bleekselderij (fijn snijden m.b.v. de keukenmachine).

Gaar koken met BBbouillon en kerry, dan goed pureren met de staafmixer of in de blender, uitgebakken spekjes, geruld gehakt of saucijzen in plakjes erdoor en afmaken met groene kruiden: peterselie, lavas of bieslook en wat prei erdoor of prei meekoken en mee pureren.

De soep moet lekker dik zijn, een dag in de koeling maakt het nog lekkerder. Maak je de BBbouillon van varkenspoten, oren, staartjes dan heb je de echte smaak van erwtensoep.

 
Panacotta

- een vanillestokje

- slagroom

- gelatine (great lakes)

Voorbereiding

Los de gelatine poeder op in een klein beetje water

Bereidingswijze

Verwarm het vanillestoje met de slagroom, het mag niet doorkoken.

Neem het vanillestokje ui de pan en schraap het merg eruit en doe dit weer bij de slagroom.

Haal de slagroom van het vuur en laat deze iets afkoelen waarna je de gelatine erbij doet.

Verdeel dit over glazen bakjes en laat het opstijven in de koelkast.

Eventueel garneren met verse bessen

 
Eiervla

- 1,5 dl slagroom

- 4 eidooiers

- 1 dl water

- 1 vanillestokje

- Mocht je het zoeter willen dan kun je een beetje honing toevoegen

- een klein snufje zout

Doe alle ingredienten in een pan en roer alles op een zacht vuurtje totdat het dik wordt, het mag niet koken anders gaat het schiften. Neem het vanillestokje ui de pan en schraap het merg eruit en doe dit weer bij de rest van de ingredienten.

Verdeel de eiervla over glazen bakjes. Je kan het warm eten of af laten koelen in de koelkast

 
Ragout

- BBbouillon

- stukjes kip of rundvlees

- een uitje

- paddestoelen

- mascarpone

- slagroom

- peper en zout

Bak het vlees met een uitje en de paddestoelen. Voeg dan de bouillon, mascarpone en een beetje slagroom toe, laat dit inkoken en voeg als laatste naar smaak de peper en zout toe.

 
Kaascrackers

-plakjes rookkaas

Verdeel de plakjes rookkaas over de ovenplaat of bakpapier. Bak de plakjes op ongeveer 180 graden voor 8 minuutjes in de oven. Even af laten koelen en klaar zijn de kaascrackers.

 
Dit kan met alle soorten Hollandse kaas, een supersimpele manier om toastjes te vervangen, goeie recepten allemaal cham!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.475
Berichten
503.286
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan