Recepten

Hallo Enjoy,

Niet vanwegen 3 eieren maar wel vanwege:

Quote:
Begon in het hotel elke ochtend met omelet of scrumbled eggs van drie eieren met veel bacon en kaas.

:wink:

 
Ah de kaas! Nee, dat was niet veel hoor, veel sloeg op de gebakken bacon. Ik probeerde één keer kaas op m'n omelet, maar dat smaakte naar zo weinig (lees: niks) dat ik dat daarna uit m'n hoofd liet. Af en toe deed ik nog een plakje kaas op m'n geroosterde broodje (die ik als drager voor de roomboter at). Maar echt veel was het niet.

Of bedoel je de bacon? Maar daar zit naast eiwitten toch veel vet in? Ik eet thuis zo vaak eieren met spek. Niet goed? :oops:

 
Natuurlijk kun je eieren met spek eten ,doe ik ook. Maar ik dacht inderdaad aan de beschrijving'veel'.

Je zit dan toch al snel over de 30 gr eiwitten.En bij veel spek wellicht meer.Vandaar.

ad

 
Tja, "veel" is een subjectief begrip. Laat ik zeggen: vijf of zes plakjes bacon, zo lekker crispy gebakken, hmmmmm!!!!!!

 
Enjoy wrote:
Ik ben altijd vrij geneigd me aan reeds beproefde recepten te houden omdat die niet voor niets worden gepubliceerd. Waarom het wiel nog eens uitvinden?



Omdat het leuk is! :) Als kind was ik heel creatief en organiseerde vanalles, dat veranderde op de middelbare school door.....angst. Ik wilde erbij horen. En met het loslaten van mijn creatieve vermogens, liet ik mijn eigenwaarde los. Ik wist niet beter en gedane zaken nemen geen keer, maar zonder recepten koken is absoluut onderdeel van mijn weg terug. Mijn moeder vindt het lastig dat ik dat doe, want voor haar is het houvast (controle) die ze in mijn keuken niet krijgt. Het koken laat ze dan ook aan mij over. Het grappige is dat ze mijn kookkunsten roemt, dus hopelijk valt nog een keer het kwartje bij haar. ;-) Veel experimenteel kookplezier Enjoy!

 
Ik had nog eens een keer nostalgisch zin in een kom warme pap. Ik kan dat wel waarderen op koude dagen. En opeens dacht ik: maar natuurlijk, ook dat met slagroom!

SLAGROOMPAP

250 ml slagroom

25 gr havermout

snufje zout

Even koken en klaar.

Zo'n kom pap bevat 91,75 gr vet en 22,5 gr koolhydraten. Eiwitten zitten er nauwelijks in, maar je kunt er wel bijvoorbeeld wel walnoten aan toevoegen. Ik vind dat walnoten nog erg smakelijk zijn na het wellen en drogen. Je kunt natuurlijk ook het havermout vervangen door bijvoorbeeld quinoavlokken.

Ik vraag me opeens ook af: zou je aan kefir ook slagroom toe kunnen voegen? Iemand ervaring mee?

 
Hoi Dennis, ja dat doe ik ook aan de kefir slagroom toevoegen, het maakt de kefir echt lekkerder en voller. Soms fermenteer ik ook alleen slagroom met de kefirroosjes ook lekker..

 
Griekse yoghurt

Het geheim van de beste Griekse yoghurt is: uitlekken. Dikke, romige boerenyoghurt heet yiaoúrti sakoúlas - yoghurt uit de zak, verwijzend naar het kaasdoek waarin het uitlekt. Dikke yoghurt uit potjes (met een vetpercentage van 10 procent) wordt aangeduid als strangistó, uitgelekt. Het is heel makkelijk zelf te maken en elke yoghurt is geschikt: vol, halfvol of mager.

Meng een beetje zout door de yoghurt en laat het in een met kaasdoek beklede vergiet op een koele plaats uitlekken. Zet er een kom onder om het vocht op te vangen. Het zout versnelt het uitlekken en verdwijnt met het vocht. Na een uur is een kwart van het vocht eruit. Na 4 of 5 uur lijkt het op zure room en is het geschikt om te worden gebruikt. Als de yoghurt nog langer uitlekt, met wat extra zout, wordt het steeds dikker, bijna als verse roomkaas.

In de koelkast blijft deze yoghurt zeker twee weken goed.

Deze info uit een nieuwsbrief van levenvanhetland.nl.

 
Dat is geen Griekse yoghurt, maar ouderwetse hangop ;) Heel lekker, dat maak ik ook wel eens. Je kan het ook maken van zuur geworden melk of van kerir. Als je het hebt laten uitlekken kan je er slagroom bij doen en het geheel opklopppen totdat het half stijf is. Daar kan geen yoghurt tegen op, of het nu Griekse Bulgaarse of Turkse is...

 
Lever.

Vandaag voor het eerst lever gebakken. Heerlijk!

Vroeger kreeg ik thuis ook altijd lever en dat moest ik als kind eten. Het was anders en dus niet lekker :)

De lever bak in aan beide kanten aan (in Ghee) en tijdens het aanbakken bestrooi ik het met Keltich zeezout. Op laag vuur, onder af en toe omdraaien en schuiven, laat ik het een kleine 15 minuten doorbakken. Ondertussen bak ik in een andere pan, in roomboter, flink wat uien en champignons. Op het laatst voeg ik een klein beetje mosterd toe en leg de lever lapjes erbij. De lever is mals en bijzonder van smaak. Ik heb er witlof bij gegeten.

 
Tulsi Jello

Tulsi is een adaptogeen, er worden o.a deze gezondheidseigenschappen aan toegeschreven

- Stimulering van het immuunsysteem

- Bevordering van een gezonde stofwisseling

- Ondersteuning van een gezonde schildklierfunctie

- Ondersteuning gezond bijnierfunctie

- Verbetering van de slaap


Ingrediënten

- 4 kopjes sterke Tulsi thee , gekoeld (gebruik 1 theelepel, losse thee per kopje water en laat dit gedurende 10 minuten trekken)

- 3 eetlepels grassfed gelatine

- Snufje kzz



Lees meer op deze site:

http://empoweredsustenance.com/tulsi-gelee-for-natural-hormone-healing/

Losse thee:

http://www.gekruid.com/tulsi-gemalen.html

 
Nog mensen met lekkere kerst recepten?

Wij hebben bij de slager een kalkoen van 4kg 8) gehaald, Deze wordt nog gevuld met een mengsel van vlees, kastanjes etc. en bacon aan de buitenkant. Ben benieuwd of t gaat lukken. Verder wat salades erbij en geen brood, aardappels, patat etc...

 
Soon to make: Tonkotsu: Varkenspoten in kippenbouillon. Hier alvast het recept van de website http://norecipes.com/blog/tonkotsu-ramen-recipe/

 
Ik heb niet stilgezeten en weer wat nieuwe recepten bedacht.

Gefermenteerde kefir-pannenkoeken

Ingrediënten:

250 ml melkkefir (in plaats van melk)

100 gr gebuild tarwemeel

1 ei

een snuf Keltisch zeezout

Meel en kefir kloppen en een nacht op kamertemperatuur laten fermenteren

De volgende dag het ei en het zout er doorheen mixen

En dan de pannenkoeken bakken (lees: frituren :p ) in veel vet

Resultaat: best lekkere pannenkoeken met niet eens zo'n sterke zure smaak en ook stolde het beslag in de pan voor een gefermenteerde pannenkoek nog best snel. Ergens jammer om zo'n gezonde drank te verwarmen, maar ik wilde het toch eens proberen.



Kefir met slagroom

Gewoon een beker room aan de melk met kefir toevoegen en je krijgt een dikke variant op de gewone melkkefir




Wat heb ik nog in huis dat op moet? Ooh, ik verzin wel wat en hopelijk wordt het lekker. En dat werd het!

Oosterse stoofschotel

Ingrediënten:

een pond sucadelappen in stukjes gesneden

veel kokosolie

veel ghee

wat rode palmolie

2 grote uien in stukjes

een schepje ongeraffineerde palmsuiker

een paar plakjes gember in kleine stukjes gesneden

een stuk of 5 tenen knoflook in stukjes

Marinade:

een max. volle tl tamarindepuree (of zure appelstroop)

een max. volle tl sambal badjak

een tl zwarte peper gemalen

een paar tenen knoflook uitgeperst

een flinke scheut worcestershiresaus

een scheutje sole (of Keltisch zeezout)

een scheutje water

-Marinade maken en het vlees er een uur of langer in leggen (marinade daarna bewaren)

-Vlees uit de marinade halen en beetje bij beetje in een kom met een beetje water afspoelen en goed uitknijpen (water bewaren)

-Kokosolie in de wok en het vlees op hoog vuur aanbakken

-Uien, palmolie en ghee toevoegen en rustig meebakken

-Gember en knoflook toevoegen en rustig meebakken

-Voorzichtig de marinade en het spoelwater toevoegen

(Ik doe altijd het vlees aan een kant van de wok en dan het water toevoegen en warm laten worden aan de andere kant, waarbij ik de wok een beetje scheef hou. Koud water is niet goed voor de structuur van het vlees...)

-Dit een paar uur laten stoven op een laag pitje

-Ten slotte de palmsuiker toevoegen en eventueel nog wat om te binden



Gefermenteerd kwarkbrood

Een heel eenvoudig, maar lekker recept!

Ingrediënten:

500 gr volle kwark

500 gr volkoren spelmeel

2 tl zout

1 zakje droge gist

Kwark en meel mengen en een nacht afgedekt op kamertemperatuur laten fermenteren.

De volgende dag het zout door het deeg mengen

De gist al roerende oplossen in een minischeutje lauw-warm water

Gistmengsel toevoegen aan het deeg

Deeg 15 minuten kneden

Deeg een paar uur laten rijzen

Deeg in een voorverwarmde oven van 250 graden doen en zorg dat er een schaaltje met water in de oven staat voor de stoom

Direct de oven terugdraaien op 180 graden en dan het brood 35 minuten bakken

Ik heb als laatste nog een handje spaanse vijgen en een handje geroosterde hazelnoten aan het deeg toegevoegd voor een oudjaarsfeestbrood.



Kokosomelet

Omeletbeslag maken met wat extra kerrie of currypasta

Kokosrasp in een droge koekenpan lichtbruin bakken

Kokosrasp in omelet beslag doen

Uitje met ghee of kokosolie fruiten in de pan

Beslag eroverheen en gaar bakken

 
In het recept van de 'oosterse stoofschotel' van hierboven horen ook nog 3 salamblaadjes. Dat zijn een soort Indonesische laurierblaadjes te koop bij de tok, waar ze de tamarindepuree overigens ook hebben.

 
Piccalilly:

Ingrediënten:

1 grote bloemkool

6 eetlepels olijfolie

1 theelepel kzz

1 theelepel palmsuiker/black molasses

vers gemalen zwarte peper naar smaak

1 theelepel gemberpoeder

2 theelepels kerriepoeder

4 theelepels kurkuma

6 theelepels mosterd

1 ui

2 teentjes knoflook

200 gram broccoli

250 gram winterwortel

200 gram zure augurken (geen zoet-zure vanwege de toegevoegde suiker)

250 ml biologische witte wijnazijn/appelazijn

 

Bereiding:

Snijd de bloemkool in roosjes, kook deze in 8 minuten gaar en giet af.

Snijd de ui, broccoli, worteltjes en knoflook in zeer fijne blokjes.

Breng de azijn met de klein gesneden groenten aan de kook en laat 5 minuten koken met het deksel op de pan.

Snijd de augurken in fijne blokjes.

Voeg in de keukenmachine de bloemkool, olijfolie, suiker, zout, peper, gemberpoeder, kerriepoeder, kurkuma en mosterd samen en mix het geheel tot een gladde massa.

Neem een grote mengkom en doe hierin de bloemkoolmix, de augurken en de gekookte groenten (inclusief de azijn waarin ze gekookt zijn). Meng het geheel goed door.

Gebruik weckpotten of lege jampotten om de piccalilly in te bewaren. Maak de potten goed schoon met heet water en soda. Bij voorkeur de potten en deksels daarna nog even uitkoken en op zijn kop op een schone theedoek zetten.

Verdeel de piccalilly over de potten en sluit af met het deksel. Bewaar de potten twee weken op een koele en donkere plaats om de smaken goed in te laten trekken. Als je de potten goed hebt schoongemaakt, is de piccalilly in een ongeopende pot een half jaar tot langer houdbaar. Als je een pot hebt opengemaakt kan je deze het beste in de koelkast bewaren en binnen 2 weken opmaken.

 
Recept met kalfshart en een met lamsnier, uiteraard naar believen aan te passen naar wapf standaard:

http://theoptimist.nl/restvlees/

 
Tanja,

Ziet er lekker uit, ga ik zeker een keertje maken als we weer thuis zijn.

Mag ik het op onze site zetten bij de recepten, ik zet jouw naam er bij.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.907
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan