Raw food

De grootste winst is vaak de afwezigheid van junk food, dat alleen al is ook een detox te noemen. Ook het idee ontzettend goed in de weer te zijn en bewust met het lichaam om te gaan helpt enorm om je beter te voelen (onderschat nooit de kracht van de gedachte/placebo). Door alle suikers minder last van een after-dinner dip, dit wordt als positief ervaren, terwijl deze dip juist goed is om je eten eens rustig te verteren (rest and digest).
 
Ik heb ook goed nagedacht over een zo compleet mogelijk antwoord, Daan. Ik ben op de volgende redenen gekomen en er is overlapping met de punten van Tanja:

- De grootste winst wordt behaald door wat je NIET eet, maar dit wordt toegeschreven aan wat je wel eet (raw food). Raw foodists eten over het algemeen biologische of anderszins kwalitatief hoogwaardige voeding en laten hierdoor bewerkte en onnatuurlijke rommel grotendeels of geheel weg.
- Planten bevatten niet of nauwelijks voedingswaarde van betekenis en zijn helemaal geen 'superfoods'. Daarom grazen herbivoren ook gemiddeld 16 uur per dag en werken ze dagelijks kilo's plantenstoffen naar binnen. Je komt dus in een zelfgekozen staat van ondervoeding, waardoor je inderdaad je reserves aan gaat spreken. Je zou het semi-vasten kunnen noemen. Meestal gaat dat zo'n zes maanden goed, daarna raak je verzwakt en uitgemergeld door gebrek aan bouwstoffen (eiwitten en vetten).
- Hieruit volgt dat je door dit niet-voedzame vasten extreem gaat ontgiften. Het kan fantastisch voelen om te reinigen en te zuiveren, een soort inwenidge douche, maar uiteindelijk reinig en zuiver je jezelf als het ware weg.
- Plantaardige voeding grossiert niet in eiwitten en vetten, maar wel in suikers (koolhydraten). Bovendien wordt er veelvuldig gebruik gemaakt in de raw food-wereld van 'natuurlijke' zoetstoffen. De inname van stimulerende suikers is dus hoog, waardoor er een vals gevoel van energie ontstaat, dat uitsluitend is gebaseerd op stimulatie.
- Hieruit volgt weer dat je veel adrenaline gaat produceren, wat resulteert in endorfines, natuurlijke feel-good chemicalien bedoeld om je uithoudingsvermogen te stimuleren. Je zelfgekozen uithongering is nl. een regelrechte uitputtingsslag!
- Het placebo-effect. Het gevoel 'goed bezig' te zijn en hierin gesteund worden door een 'community' van gelijkgestemden. Dit kan semi-religieuze vormen aannemen, waardoor je vervalt in voedselextremisme.

Enne, geen antinutrienten? Juist wel. Door al dat gejuice krijg je vloeibaar binnen:

- Fytinezuur in granen, noten, zaden, pitten, bonen en peulvruchten. Dit zijn mineraalrovers eerste klas!
- Oxaalzuur in o.a. rauwe spinazie, cacao en rabarber. Dit bindt aan calcium en zorgt voor nierstenen!
- Schildklieronderdrukkers (goitrogenen) in kruisbloemigen, die veelvuldig in raw food-kringen worden geconsumeerd.
- Fyto-oestrogenen. De ergste is soja, maar vlak bijv. lijnzaad en alfalfa ook niet uit. Dit zijn hormonale verstoorders!
- Neurotoxines in nachtschades, waaronder ook de 'superfood' de goji-bes, maar natuurlijk ook tomaten, paprika's, aubergines, aardappels en hete pepers. Deze ontregelen het centrale zenuwstelsel.

Planten bedienen zich van chemische oorlogsvoering, onthoud dat goed! Ze zijn bij lange na niet zo vriendelijk als in de raw food-wereld wordt gedacht. De film Into The Wild is een waarschuwing voor iedereen die denkt in het wild op plantaardig voedsel te kunnen overleven!

Mike
 
Goede punten Mike, dat semi-vasten/zuiveren doet ook wonderen, maar idd niet op de lange termijn.
 
Mike,

Fyto-oestrogenen. De ergste is soja, maar vlak bijv. lijnzaad en alfalfa ook niet uit. Dit zijn hormonale verstoorders!

Ik koop nog wel eens een pakje kiemen van alfalfa, maakt het kiemen hier nog iets uit of is het beter af te raden te eten?
 
Juist kiemen bevatten nog volop levenskracht en zijn dus veel krachtiger. In het geval van oestrogenen pakt dat dus negatief uit. Hetzelfde met broccolikiemen en schildklieronderdrukkers.

Mike
 
En laten we dan ook maar meteen gehakt maken van die groene smoothies, die zo 'zuiverend' en 'basisch' zijn. Niemand minder dan Sally fallon hierover in de laatste Wise Traditions:



TOXIC OXALATE CRYSTALS
Green smoothies are all the rage these days, as a way to "cleanse the body"and "improve the diet." The problem is that the recommended ingredients for such concoctions are foods high in oxalates, such as spinach, kale, Swiss chard and arugula - often as high as 10 percent of the dry weight. Oxalic acid is an extremely acidic organic acid that traps heavy metals like mercury and lead, and deposits them in a variety of tissues throughout the body - so much for leafy greens being "alkaline" and "cleansing" to the body. William Shaw, PhD, reports consistently finding high urine oxalate levels in kidney stone patients consuming a lot of raw spinach or green smoothies. Other side effects of oxalates include reproductive problems, reduced calcium in bones and teeth, anemia, immunosuppression, stroke, atherosclerosis, endothelial cell dysfunction and fibromylagia. Urine tests consistently show high oxalate levels in individuals with autism, kidney disease, fibromylagia and vulvodynia (http://www.townsendletter.com/Jun2015/green0115.html).

Mike
 
Bedankt voor de info, Mike. Ik wou op aanraden van iemand eens wat gaan juicen, maar dat kan ik dus beter niet of hooguit met niet-groene groenten doen, zoals wortels. Volgens mij nemen ze bij de Gerson Therapy ook veel wortel smoothies.

Mark
 
In wortels zit geen oxaalzuur. Als je dan tocht aan de groene sapjes wilt kun je bv komkommers, sla, bleekselderij, verse tuinkruiden gebruiken en natuurlijk niet vergeten om vet toe te voegen.
 
Uit het artikel Cleansing Myths and Dangers, in de nieuwste Wise Traditions:



Green smoothies contain goitrogens (from cruciferous plants such as kale) in concentrated doses. Goitrogens suppress the function of the thyroid, which lowers the metabolism and weakens the elimination of toxins in addition to all other body functions.

Mike
 
De ontdekking van groene smoothies heeft me in het begin veel goed gedaan. Helaas daarna veel kwaad (net als de rest van de raw food).

Goed dat er hier nu duidelijk staat dat het kwaad kan en waarom.
 
Het artikel heeft nog meer kritiek op dat weinig voedzame raw food, dat de auteur ziet als een vorm van calorierestrictie. Ik heb nu te weinig tijd om dat te citeren, ant ik moet het letterlijk overtypen uit het artikel. Hopelijk staat het artikel snel online op de WAPF-site.

Mike
 
Omdat ik koemelk (ihb de eiwitten) momenteel voorlopig wil vermijden, begin ik de dag tegenwoordig weer met een smoothie. Maar dan redelijk WAPF-proof. Een avocado, een flinke scheut kokosmelk, een half bakje schapenyoghurt, een rauw ei, een banaan (ja, die is dus niet WAPF-proof ;-)), citroen, kaneel en soms wat zwarte bessen of frambozen. Maar een smoothie met boerenkool of spinazie... ik was het snel zat.
 
Zelfs ik vind het smerig, terwijl ik niet die-hard WAPF, maar meer paleo eet. Als ik trek heb ik een smoothie, dan maak ik ook echt een goede fruitsmoothie met mango, frambozen en aardbeien (lekkere suikerbom!), maar géén groene smoothie. Overigens geloof ik dat ik fruitsmoothies echt niet lekker meer vind. Sinds een paar maanden eet ik nu volledig suikervrij en koolhydraatbeperkt. Gisteren had ik voor het eerst weer eens een gewone appel en wat aardbeien. Beide vond ik echt niet te eten, zo zoet. Voor mij dus helemaal geen smoothies meer.

Maar, to the point: sommige mensen zeggen groene smoothies heerlijk te vinden. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd, maar gruwel van gepureerde sla, boerenkool, spinazie of andere groente. Als ik groente eet, eet ik het ook als puree, maar dan stoof ik het tot puree. Dan pas vind ik het echt lekker.
 
Ik geef hier wel even een samenvatting in mijn eigen woorden van wat er in dat artikel staat over dieetprotocollen die ofwel calorierestrictie, ofwel restrictie van voedselgroepen voorstaan. De auteur (John Kozinski) schrijft dat je aanvankelijk een 'rush' van energie ervaart, omdat je lichaam in een stress/overlevingstoestand komt en adrenaline en cortisol aanmaakt en deze hormonen maken letterlijk energie in het lichaam vrij.

Het 'ontgiftende' effect dat wordt toegeschreven aan de veranderde voeding is in werkelijkheid een versnelling van het metabolisme (stofwisseling) door stresshormonen! Uiteindelijk crash je echter en leidt het juist tot een trager metabolisme en tot verzwakking van de uitscheidingsorganen (darmen, lever en nieren), waardoor je ontgiftingscapaciteit juist eraan gaat. De kortstondige energiestoot en 'ontgifting' die je ervaart noemt de auteur een stress 'honeymoon'.

De auteur rekent zero-carb en raw food-dieten tot de allerergste en allerschadeljkste. Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Mike

 
Heel herkenbaar en uit ervaring kan ik zeggen dat Kozinski gelijk heeft. Ik ben benieuwd naar het stuk wat online komt. Bedankt Mike voor je samenvatting!
 
Als mensen lid worden van de Weston A. Price Foundation (voor slecht 50 dollar) valt de Wise Tradions ieder kwartaal op de deurmat kunnen ze het rustig nalezen op een terrasje in de zon, zoals ik :)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.047
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan