Raw food

Zeer bedankt - vooral Mike - voor het uitgebreide antwoord. Stof tot nadenken! En een paar vragen, als dat mag.

Mike schrijft bijvoorbeeld: 'Planten bevatten niet of nauwelijks voedingswaarde van betekenis [...]'. Wat exact het tegenovergestelde is van wat bijvoorbeeld Joe Cross beweert en met hem massa's slowjuicende raw foodies. Mike en Joe kunnen niet allebei gelijk hebben. Dus ik vraag me af wat de argumentatie is achter de opmerking over de gebrekkige voedingswaarde. Zit het hem erin dat het onverhit is, misschien?

En hoe moet ik de kwestie zien van de valse energie. Is energie niet energie? Is energie afkomstig van koolhydraten niet net zo waardevol als dat uit vetten, eiwitten of verhitte groenten?

Als laatste, nog even over die verhitting, is dat de truuk om het verweer van de oorlogvoerende planten te breken en ze voedzaam te maken?

Alvast bedankt,
Daan
 
Over de voedingswaarde van plantaardig voedsel vs. dierlijk voedsel:

De dierenwereld laat het heel mooi zien. Herbivoren grazen de hele dag door, gemiddeld 16 uur, en werken kilo's plantenspul naar binnen. Carnivoren kunnen dagenlang zonder voedsel nadat ze een redelijk grote prooi naar binnen hebben gewerkt. De prooi is de herbivoor, die de plantenstoffen concentreert en omzet naar zeer dichte en voedzame massa: vetten en (complete) eiwitten. Plantaardige voeding bevat zeer vluchtige energie, met name water, is vooral rijk aan vezels en suikers (koolhydraten) en bevat geen complete eiwitten en nauweliks vetten.

Nog niet overtuigd? Dan gaan we naar de mensenwereld. Momenteel zijn de survival-proramma's heel erg in op o.a. Discovery Channel, dat elke donderdagavond zelfs een heuse survival-avond heeft. Morgenavond dus eens lekker ervoor gaan zitten, Daan! Wat je ziet is dat als ongetrainde mensen moeten gaan overleven in de wildernis ze vrijwel meteen gaan verzamelen (planten en klein wild) en zorgen voor vuur en onderdak. Gaandeweg de dagen zie je ze ondervoed en uitgemergeld raken op al dat 'gezonde' rauwe plantenvoer en hunkeren, echt snakken, naar dierlijke vetten en eiwitten. Ongetraind als ze zijn lukt de jacht vaak niet en zijn ze aangewezen op nog meer 'snacks' in de natuur, waarbij hun calorie-inname niet zelden rond de 500 per persoon per dag ligt. Het heeft een effect op hun gemoed en ze raken uitgeblust, gedemotiveerd en chagrijnig. Is er dan uiteindelijk toch die grotere dierlijke prooi, dan is het een ware feestmaaltijd en krijgen ze meteen hun energie en vechtlust weer terug. Ik had ook al het voorbeeld gegeven van Into The Wild, een zeer indrukwekkende film gebaseerd op een waargebeurd verhaal die je beslist moet gaan zien.

Over energie:

Energie uit koolhydraten (suikers) is korte-termijn brandstof. Energie uit eiwitten en vetten is lange-termijn energie. Weston Price sprak over go foods (koolhydraten) en grow foods (vetten en eiwitten), wat ik heb vertaald als: gauwstoffen en bouwstoffen. Trekvogels zijn in staat om op basis van vet lange afstanden te vliegen, zonder eten of rusten. Een beer is in staat om in het koudste seizoen een winterslaap te houden, zonder eten of bewegen. Vet houdt hem in leven en vooral warm (thermogenese door verbranding van bruin vet). Probeer dergelijke prestaties maar eens te leveren op koolhydraten! Ga bij jezelf na: na een ontbijt van twee boterhammen (koolhydraten) met willekeurig beleg heb je anderhalf uur later alweer honger, maar na een Engels ontbijt van eieren met spek, in roomboter gebakken, heb je zeker tot 15.00 u geen honger en soms heb je aan deze ene maaltijd zelfs genoeg voor de hele dag. En of er verschil is in energie tussen plantaardig, koolhydraatrijk voedsel en dierlijk, vetrijk en eiwitrijk voedsel!

Over verhitting vs. rauw:

Verhitting dient niet alleen om de gifstoffen in planten (deels) te neutraliseren, maar ook om de onverteerbare vezels verteerbaar te maken door ze letterlijk stuk te koken. Daarom moet plantaardig voedsel ook langdurig gekookt worden, net zoals grootmoeder dat deed. De vezels rauw eten levert minder voedingswaarde op, omdat de weinige voedingsstoffen die er in de plant zitten opgesloten zitten in die onverteerbare vezel, die linea recta als afval via de ontlasting zal worden afgevoerd (en met een beetje pech op zijn weg naar buiten ook nog de darmwand irriteert of beschadigt). Een herkauwer heeft meerdere magen nodig om de vezels te fermenteren en moet ze vervolgens nog herkauwen en terugsturen de spijsvertering in, zo onverteerbaar zijn plantenvezels!

Mike
 
Dank voor deze duidelijk uitleg Mike. Ik vraag me nu toch al maanden af of we wel -gekookte- groente nodig hebben. De enige groente die ik eet zijn paksoy, uien en knoflook. Ik lijk niets te missen.
 
Ik heb ook in het verleden voor een periode van Max 2 maanden met groene smoothies ontbeten. Ik werd het zo zat en totaal niet smakelijk, ik heb er toen bijna een trauma aan overgehouden, als ik al een blender zag dan gruwelde ik ervan haha.
En wat mij opviel is dat ze die zogenaamde overheerlijke groene smoothies nagenoeg bijna altijd lekker moeten maken met....jaja banaan!

Ik eet eigenlijk ook niet veel soorten groenten nu ik er zo over nadenk.
 
Ik drink wel veel sapjes/smoothies door de dag heen.
Ik doe er zeker geen banaan in, gatver.
Niet dat ik banaan niet lekker vind, maar niet in mijn smoothies!
Het is niet dat ik in topconditie ben, maar de griep of zo krijg ik niet itt mijn collega's.
Maar ja: dit kun je ook negatief zien: dat vind ik nog steeds een puzzel.
Een vriendin van mij met gezondheidsproblemen vergelijkbaar met de mijne, maar nog een tandje erger (kan helemaal geen gluten verdragen) zegt ook dat haar gezondheid beduidend beter is geworden sinds ze -op voorspraak van haar complementaire arts- groene smoothies maakt en mee naar haar werk neemt ook.

Ook maak ik regelmatig een sandwichspread van avocado, jummie, met rauwe ingredienten zoals ui, bleekselderij en paprika en daarbij kruiden als mierikswortel, mosterd, curcuma, pepertjes etc. voor op mijn boekweitcrackertjes.

Tja, ik moet wat i.p.v. de kaas op de boterham en met mijn moeite om dierlijk eiwit te verteren.
 
Hoi Lievergezond, ik lees in andere berichten dat je -nog- niet tegen -dagelijks- nuttigen van bouillon kan. Volgens mij heb ik wel meer van dit soort berichten van je gelezen.

Besef je wel wat je je lichaam aan doet met die "jummie" sandwich van je? Ik vermoed dat je op die manier nooit in het stadium komt dat je lichaam tegen WAPF voeding kan.
 
Er zijn meer mensen die WAPF voeding niet verdragen, ik denk niet dat heel veel rauwe groenten dan de oplossing is, al zijn er groenten die niet zo schadelijk zijn zoals idd avocado. Ik zou zelf het GAPS/AIP protocol proberen te volgen ipv op de rauwe tour, maar er zijn ook zoveel mensen die het promoten en er goede ervaringen mee hebben dat het blijkbaar toch verleidelijk blijft dat uit te proberen ondanks alle informatie die we hier er tegenover zetten. Wat we met informatie doen mag iedereen gelukkig nog voor zichzelf weten.
 
Helemaal waar Tanja. Ik verbied dan ook niets want ieder leidt zijn eigen leven, maar ik verbaas me hier soms wel over de langdurige en uitvoerige klachten van mensen waarna er toch een zeker aapje uit de mouw komt.
 
lievergezond,

Het is niet dat ik in topconditie ben, maar de griep of zo krijg ik niet itt mijn collega’s.

Ja hier t zelfde.


Maar ja: dit kun je ook negatief zien: dat vind ik nog steeds een puzzel.

jaa, dat van, 'je kan ook zo ongezond zijn dat je nooit ziek of verkouden/griep word' vind ik ook maar een vreemde gedachtengang, nooit begrepen.
Voordat ik anders ging eten was ik echt heel vaak aan het snotteren en verkouden enzo.
Daarna niet meer, zelden nog, 2jaar geleden voor t laatst verkouden en griep zou ik niet eens meer weten.
Toen ik dat hier ooit eens zij was het van 'misschien ben je zo slecht aan toe dat je niet meer ziek kan worden..?! Dan denk ik wat wil je nou? Zeggen dat wapf slecht is? Want daar komt het dan wel op neer, als ik met niet wapf wel ziek werd en dus beter af was hahaha.

Raar verhaal.

Maar Ik heb later dus een hernia gehad wat mega stress gegeven heeft voor lange tijd en toen nog (nu ruim jaar geleden) met de A moritz reiniging mijn spijsvertering naar de donder geholpen (ook al slechter van de stress) maar evengoed niet ziek geworden, balans blijkt dus wel intact ofzo??! Ik weet t ook niet.
 
Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen dat ziek worden gezond zou zijn. Deze stelling snap ik niet. Volgens mij is het niet gezond of goed om ziek te worden. Het is wel gezond om uit te zieken (ipv onderdrukken met middelen).
 
Tanja, mijn leidraad is: wat ik verteer.
Wat ik wel nog verteer, dat eet ik.
En ik merk dat avocado bij mij goed valt.
En die ingredienten die erbij zitten zijn plantaardig en rauw en die vallen gelukkig ook goed.
De enzymen die in die planten zitten helpen mij om die voeding te verteren.
Het is niet dat ik geen dierlijk eiwit of vet eet, maar ik moet het heel spaarzaam en gericht gebruiken en niet te veel en te vaak.
Bij mij is dat jammer genoeg al snel te.
Het gaat niet om iets te promoten, alleen ik verlies de planten niet uit het oog, omdat er voor mij anders niet eens iets over blijft.
Een uitgebreid onderzoek door een holistische tandarts -die me met success hielp met mijn sinusitis ver van mijn bed verdrijven- bevestigt alleen maar wat ik al voel: dat plantaardige voeding nu voor mij het beste werkt.
Ik zou liever willen dat het anders was, maar het zij zo.
 
@ Maarten en Heksje: als je klachten hebt van een nieuw griepvirus in je lijf is dat misschien wel beter dan dat je er niets van merkt als die toch in je lijf zit. Als je geen energie hebt om ertegen te vechten dan merk je niets en kun je je -misschien onterecht- gezond wanen.
 
Als het de enzymen uit rauwe voeding is Lievergezond vraag ik mij af of je dan bijvoorbeeld kleine beetjes rauwe lever bijvoorbeeld wel zou verdragen of rauwe vis (ceviche/sushi).

Wat betreft niet ziek worden zie ik dit meer in het licht van de 6 fases van de Reckeweg en kun je inderdaad zeggen dat sommige griepachtige klachten opgevat kunnen worden als een teken dat het lichaam nog in staat is om afvalstoffen uit te scheiden en het nog niet naar binnen is geslagen.

Als je echter continu aan het snotteren bent lijkt het erop dat je steeds teveel belastende afvalstoffen tot je neemt en/of te weinig goede voeding/nutrienten om pathogenen efficient te bestrijden omdat o.a. je darmflora verstoord is.
 
Avocado lijkt me toch vooral een vrucht/groente waarvan we het eten enorm kunnen stimuleren. Lekker vet. Geen fytinezuur, oxaalzuur en dat soort dingen. En voedingsrijk.
 
Wat oxaalzuur in groene smoothies kan aanrichten: http://townsendletter.com/Jan2015/green0115.html
 
Interessant artikel, zeker voor degenen met een kwikvergiftiging een aanrader.
Oxaalzuur gebruik ik om roestende ijzerdeeltjes van polyester schepen te verwijderen, die lossen er in op.
 
http://www.ergogenics.net/gekookte-gebakken-groenten-gezonder-dan-rauwe-groenten.html

Gekookte en gebakken groenten zijn gezonder dan rauwe groenten
Gekookte, gebakken en gestoomde groenten zijn gezonder dan rauwe groenten. Dat melden gezondheidswetenschappers van de universiteit van Sydney in de International Journal of Behavioral Nutrition. De Australiërs baseren hun uitspraak op één van de grootste studies naar het gezondheidseffect van groenten die tot nu toe is verschenen.

Studie
De onderzoekers gebruikten de gegevens van meer dan honderdvijftigduizend 45-plussers, die waren verzameld in de Australische 45 and Up Study. De onderzoekers hadden de studiedeelnemers gemiddeld 6.2 jaar gevolgd.

Goede gewoonten accumuleren, en dat gold ook de studiedeelnemers aan de studie. De mannen en vrouwen die veel fruit en groenten aten hadden ook op andere punten een gezonde leefstijl: ze sliepen vaker 7-9 uur per etmaal, ze hadden vaker een gezond gewicht, ze hadden vaker een relatie en ze hadden vaker eeen lichamelijk-actieve leefstijl.


 
In aanvulling op het vorige bericht: nog wat citaten zelfde onderzoek:

Resultaten
Hoe meer fruit de studiedeelnemers dagelijks aten, hoe lager was hun sterftekans. Dat was te verwachten.
Groenten hadden eenzelfde effect, zie je hierboven. Hoe hoger de inname van groenten, hoe lager de sterftekans.
Het positieve effect van groentenconsumptie was echter niet erg sterk, en de p for trend was aan de lage kant. Daarom keken de onderzoekers nog eens apart naar rauwe en gekookte groenten
Rauwe groenten verlaagden de sterftekans niet, ontdekten de Australiërs. De p for trend was blasfemisch hoog.
Bereide groenten - gekookt, gebakken of gestoomd - verlaagden daarentegen wel de sterftekans.

Conclusie
"The association of raw versus cooked vegetables in relation to mortality requires further investigation", schrijven de onderzoekers.

De Australiërs zijn verrast door hun ontdekking dat gekookte, gestoomde en gebakken groenten wel een gezondheidsbevorderend effect hebben, en rauwe niet. Ze weten niet hoe ze dat moeten verklaren. Misschien, opperen ze, zijn allerlei bioactieve stoffen in groenten beter beschikbaar in bereide dan in rauwe groenten.

Maar desondanks bevestigt deze studie wat we al weten. Groenten en fruit zijn gezond. Als je graag zo lang mogelijk wilt blijven leven en tot op hoge leeftijd gezond wilt blijven, dan zorg je ervoor dat je veel groenten en fruit binnenkrijgt.
Bron:
Int J Behav Nutr Phys Act. 2016 Jan 25;13(1):9.
http://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12966-016-0334-5
Meer:
Dieet met veel groenten vermindert sterftekans en kans op kanker (6-6-2015)
http://www.ergogenics.net/dieet-met-veel-groenten-vermindert-sterftekans-en-kans-op-kanker.html
Optimale inname van groenten en fruit is een halve kilo per dag (22-10-2014)http://www.ergogenics.net/optimale-inname-groenten-fruit-halve-kilo-per-dag-metastudie.html
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.047
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan