Raw food

Voor mij was de kennismaking met de Hormoonfactor van Ralph Moorman een omslagpunt. Zijn Hormoonfactorconcept is iets gematigder dan compleet omschakelen naar RAW, maar ik heb er heel goede resultaten mee behaald. Raw zal best goed zijn, maar is voor mij iets te extreem :)

 
Even een vraag. Ik lees pas een half jaar mee en ben me nu aan het verdiepen in de genezing van kanker.

ik lees hierover op dit forum en elders. Nu lees ik ook dat er mensen zijn die genezen van kanker door eten van raw food?

Wat is hier jullie mening? Komt dat door de ontgiftende werking van rauwe groenten en fruit?

 
Mensen genezen op basis van speciale dieten vaak door datgene wat ze ineens NIET meer eten i.p.v. van wat ze wel eten. Als iemand overstapt op raw food, eet hij/zij ineens geen (geraffineerde) suikers en transvetten meer. Vaak is raw food ook biologisch, dus ineens worden er geen pesticiden meer geconsumeerd. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De gezondheidswinst wordt niet of nauwelijks geboekt op basis van rauwe plantaardige voeding, hoewel ik de ontgiftende werking hiervan erken, maar vooral op basis van het vermijden van de 2 ergste boosdoeners in modern voedsel: suikers en bewerkte plantaardige olien/vetten.

Mike

 
Quote:
Even een vraag. Ik lees pas een half jaar mee en ben me nu aan het verdiepen in de genezing van kanker.

ik lees hierover op dit forum en elders. Nu lees ik ook dat er mensen zijn die genezen van kanker door eten van raw food?

Wat is hier jullie mening? Komt dat door de ontgiftende werking van rauwe groenten en fruit?


Er zijn ook mensen die claimen dat het eten van o.a. rauw vlees kanker zou genezen...
Quote:
[URL]http://www.curemanual.com[/URL] - Cancer cures require a raw paleolithic diet. The original human diet of raw fat, raw meat, raw fruit, raw vegetables. In this video I demonstrate how easy and appetizing it is to eat fatty raw beef sirloin. What I ate here in this video is only 1/2 of my entire lunch. I eat around 600 grams of raw meat a day on average. Join the [URL]http://www.rawpaleoforum.com[/URL] to socialize with fellow raw paleo diet practitioners.



[URL]http://www.curemanual.com/diseases-and-tweaks/how-to-cure-cancer/[/URL]

Wat video's.

Cancer Cure: Raw Meat and Raw Fat Eating Demonstration

Cancer Cure: How to Eat Raw Bone Marrow

Cancer Cure: How to Eat Raw Liver with Raw Red Onion

 
Rauw zeehondenvlees deed de eskimo's in ieder geval veel goeds. Zie hier hoe Anthony Bourdain samen met een Eskimo-familie rauw zeehondenvlees eet:



Mike

 
Groentesapjes kun je toch prima inpassen in WAPF? Wel de voeding, niet de vezels. Als je maar koolhydraatarme groentesoorten kiest, en dat zijn er nogal wat.

 
Ik krijg het zo koud en vaak ook buikpijn van sapjes. Nog maar weer eens proberen dan.

Ik kook tegenwoordig mijn groente lang mee in de stoofpotten en dacht dat mineralen dan ook bewaard bleven. Sterker nog, ik heb het idee gekregen dat groente en fruit helemaal niet zo nodig zijn om te nuttigen, daarentegen vet en eiwitten wel. Leg ik het WAPF nu verkeerd uit?

 
@Heksje,

Informatie overload...een van de problemen die we in een moderne maatschappij hebben. Voor alles is wel een goed argument te vinden en kunnen er boeken over geschreven worden of zelfs bedrijven op gebouwd worden.

Belangrijk is dat je de basis van gezonde voeding begrijpt. Is je fundament sterk dan kun je onzin of onbelangrijke waarheden naast je neerleggen. Veel boeken of informatie heb je helemaal niet nodig om gezond te leven (eten). maar ja , daar kom je vaak pas achter wanneer je er al veel gelezen hebt. Wanneer je de rode draad gevonden hebt, dan denk je vaak....tsjjj....wat een onzin etc.

Succes op je weg.

ad

 
Absoluut waar Ad. Totale overload, al is het ook wel weer zo dat juist al deze informatie bij daar gebracht heeft waar ik nu ben. Vrij van medicijnen, meer kennis van hetgeen ik moet vermijden, meer kennis van wat me nog te doen staat, meer kennis van gezonde voeding. Alleen al die meningen strijden nu in mijn hoofd en helaas is mijn fundament niet altijd even sterk. Ik heb het idee dat ik aardig op de goede weg zit en dat ik de basis van gezonde voeding begrijp, maar altijd toch weer vertroebelt mijn hang naar zekerheid mijn blik.

 
Quote:
Alleen al die meningen strijden nu in mijn hoofd en helaas is mijn fundament niet altijd even sterk


Meningen bepalen niet of voeding gezond is. Voeding is ook geen wetenschap.

Kennis over voeding is honderd duizenden jaren van generatie op generatie overgedragen. Het is eeuwenoude wijsheid en traditie.

 
Met meningen bedoel ik meer te zeggen dat er zoveel informatie is en al deze informatie-verstrekkers zeggen dat de voedingswijze die zij voorstaan gebaseerd is op oude tradities. Ik heb dit in de raw food gelezen maar ook natuurlijk WAPF en Paleo. Iedereen heeft zijn argumenten waarop ze een en ander baseren.

De kennis die generaties lang werd gedeeld is in mijn familie ergens verdwenen en het is voor mij (net als bij velen denk ik) van begin af aan weer uitvinden wat bij me past, rekening houdend met alle manco's die opgebouwd zijn in de loop der jaren.

Wat nu nog niet zo goed voelt, kan later wel goed voor me zijn. Maar ook vice versa. Jaren heb ik op raw food geleefd wat in het begin supergoed voelde maar uiteindelijk was het één lange detox sessie. Ik had toch echt de informatie dat wij mensen juist gebouwd waren om ons zo te voeden en in mijn hoofd klopte het ook allemaal, maar helaas klopte deze kennis niet. Nu heb ik een afkeer ontwikkeld tegen rauwe dingen omdat ik me er zo beroerd op heb gevoeld; dat gevoel moet weer vanuit het zwarte naar het grijze terug ebben.

Het is gezond verstand gebruiken, maar dit verstand is -bij mij- vertroebelt door alle informatie die ons alsmaar verstrekt werd (op school, in de media, etc.). Als voorbeeld noem ik maar dat WAPF 180 graden contra de voedingsadviezen van het Voedingscentrum staat.

Ik kan het moeilijk uitleggen zo in een bericht maar ik begrijp wel dat de verstrekte informatie van het Vc niet juist is, maar het zit er zo enorm bij me in gebakken. Net als alle andere informatie die ik opzuig als een spons.

Ik heb zelf er wel een mening en een gevoel over, maar wie zegt dat dit de juiste is? De tijd zal het leren.

 
Ratten die ongeveer net zo omnivoor zijn als wij die trek je op een composthoop aan door gekookte groente, kaas en vlees erop achter te laten.
De rauwe groente en fruit hebben minder aantrekkingskracht voor ze.
 
Een deel van de populariteit van raw food zit ‘m in de energiestoot als gevolg van de overschakeling naar rauw voedsel. Je voelt je erg goed en het is je ook aan te zien. Hoe het best dit fenomeen te verklaren?
Volgens Joe Cross, de maker van beide Fat, Sick and Nearly Dead-documentaires, zijn het de nutriënten in de sappen die hij voorschrijft. Na de 'reboot', zoals hij het noemt, gaat hij verder met de sappen, maar nu aangevuld met vlees en vis. Over de energiestoot hoor je ook dat het de lichamelijk reserves zijn die worden aangesproken om je aan te zetten weer voedingsstoffen tot je te nemen. Of dat het de afwezigheid is van de anti-voeding die je eerder at. Of allebei. Maar wat zijn de feiten, wat zijn de best-mogelijke bronnen hier over, vroeg ik me af.
 
Wat dacht je van de stimulerende suikers die raw foodists tot zich nemen? Het zijn ongelooflijke zoetekauwen!

Mike
 
De bereiding van voeding heeft nogal wat mitsen en maren voor onze gezondheid.
Neem bijv. de Advanced Glycation Endproducts: AGE's:

verbindingen tussen suikers en eiwitten*) in de voeding. Deze verbindingen vormen sterke vrije radicalen die gezond oud worden in de kunnen weg staan. AGEs ontstaan o.a. uit de zogenaamde Maillard-reactie: de prachtige bruine kleur (en heerlijke geur) die het bakken van brood en het roosteren van vlees geeft en die je het water in de mond laat lopen.

*) Suikers en vetten kunnen deze verbinding trouwens net zo gemakkelijk aangaan. Dan hebben we het over ALEs. Deze zorgen voor oxidatie van vetten en hebben net zo’n negatieve uitwerking. http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/anti-aging.html

.
 
Karamellisering van vlees is niet het probleem:



Before our readers abandon crispy chicken skin or the occasional barbecued steak, please visit Chris Masterjohn’s blog on AGEs at http://blog.cholesterol-and-health.com/search/label/AGEs. The evidence indicates that AGEs in food are poorly absorbed and that a number of factors in the WAPF diet offer robust protection: adequate protein, wellrounded intake of vitamins and minerals, raw foods, fruits and vegetables and avoidance of industrial vegetable oils.

http://www.westonaprice.org/book-reviews/stop-alzheimers-now-by-bruce-fife-nd/



When we consider that pyrraline is absorbed from food but not present in the bloodstream while MG-H1 appears not to be absorbed from food but is nevertheless abundant in the bloodstream (7), and when we consider the evidence below that as long as our kidneys are working we quickly pee out most free AGEs regardless of where they come from, we have to conclude at least for the time being that most AGEs within our body at any given moment do not come from food.

http://blog.cholesterol-and-health.com/2011/10/where-do-most-ages-come-from-o.html

Mike
 
Dank voor de reacties.

Toch blijf ik nog met mijn vraag zitten wat de bekende positieve lichamelijke en soms ook geestelijke reactie verklaart die te zien is bij mensen die al dan niet tijdelijk overschakelen op raw food. Zijn het de rauwe nutriënten in de groentesappen, de detoxificering, de reserves die worden aangesproken, de afwezigheid van wat je antivoeding kunt noemen?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.472
Berichten
501.717
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan