magnesium

• Onderwerp starter Onderwerp starter elmo
  • Startdatum Startdatum
Wellicht heb je hier iets aan. Er zijn forumleden die het drinken. Heb ik ook wel eens gedaan. Wel heel vies vind ik en merkte niet echt effect daarvan.

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/magnesium-zoveel-soorten-inname-of-opname/

Ik voel dat ik meer magnesium nodig heb. I.p.v. die dure van zechzal, is dit goed voor in mijn bad of om olie van te maken en op me te smeren? Of toch alleen maar voor paarden?

Ik voel dat ik meer magnesium nodig heb. I.p.v. die dure van zechzal, is dit goed voor in mijn bad of om olie van te maken en op me te smeren? Of toch alleen maar voor paarden?
Ik denk niet dat deze heel veel anders is als die van zechzal wat ook magnesium vlokken zijn of kant en klare olie. Waarom zou je het niet proberen?

Andere optie is evt epsom zout oftewel bitterzout en niet duur.

Ik denk niet dat deze heel veel anders is als die van zechzal wat ook magnesium vlokken zijn of kant en klare olie. Waarom zou je het niet proberen?

Andere optie is evt epsom zout oftewel bitterzout en niet duur.
Dank Binc voor je voorstel van epsom zout. Weet jij een adresje waar ik dat dan kan kopen niet te duur ? Ik zoek maar vind niets. :)

Dank Binc voor je voorstel van epsom zout. Weet jij een adresje waar ik dat dan kan kopen niet te duur ? Ik zoek maar vind niets. :)
Ik bestel hier meestal:

Ze hebben ook voordelige magnesiumvlokken:

Hoe meer je bestelt hoe voordeliger het wordt.

Wat is t verschil tussen magnesiumzout/chloride, bitterzout en dode zee zout?
3 verschillende soorten zout te koop bij online-zeepwinkel.nl.
Wat is t beste om magnesium bij te vullen in ons lichaam? maken van magnesiumolie met magnesiumchloride/vlokken of een half uurtje in een bad zitten met bitterzout of dodezeezout?

Ik neem nu de magnesiumolie om te sprayen en gebruik de vlokken voor een voetenbad. Ik vroeg mij af, welke magnesiumpoeder hier ingenomen wordt.

Ik nam vroeger (zo'n 2 jaar terug) de magnesiumcitraat van Now (maar hoorde ik ook wel eens dat daar grote hoeveelheden arsenicum inzitten???)
Daarna ben ik een tijdje de tri-magnesium van Ron Fonteine gaan gebruiken, deze is minder scherp voor de maag maar is natuurlijk wel een iets ander product.

Ik neem nu de magnesiumolie om te sprayen en gebruik de vlokken voor een voetenbad. Ik vroeg mij af, welke magnesiumpoeder hier ingenomen wordt.

Ik nam vroeger (zo'n 2 jaar terug) de magnesiumcitraat van Now (maar hoorde ik ook wel eens dat daar grote hoeveelheden arsenicum inzitten???)
Daarna ben ik een tijdje de tri-magnesium van Ron Fonteine gaan gebruiken, deze is minder scherp voor de maag maar is natuurlijk wel een iets ander product.

Ik gebruik die van Plent, handig, want daar krijg je ook 10% korting op (net als de levertraan en de bone broth) met code esther10

Ik gebruik die van Plent, handig, want daar krijg je ook 10% korting op (net als de levertraan en de bone broth) met code esther10

Waarom moet alles tegenwoordig geioniseerd? neemt hetlichaam het dan beter op?
Ik begrijp iig dat de magnesiumcitraat van Now hier niet zo populair is. Ook hoor ik hier en daar dat sommigen alleen maar de vlokken gebruiken voor het voetenbad.

Heeft iemand hier belangstelling voor 4 kg Zechsal magnesiumkristallen? Het is ongeopend en zit een navulzak. Ik heb vorige maand helaas teveel besteld.

Beslistabel: welke vorm bij welke klacht?​

• Slaapproblemen of stress: Magnesiumglycinaat
    • Spierkrampen of sportprestaties: Magnesiummalaat of glycinaat
    • Trage ontlasting: Magnesiumcitraat of oxide
    • Geheugen en brein: Magnesiumthreonaat
    • Ontspanning via bad: Magnesiumsulfaat (Epsom-zout)
    • Ontspannen van galblaaskanalen (dus minder last bij galstenen): Magnesiumsulfaat (Epsom-zout)
    • Dagelijks basisgebruik: Magnesiumcitraat of glycinaat

Beslistabel: welke vorm bij welke klacht?​

• Slaapproblemen of stress: Magnesiumglycinaat
    • Spierkrampen of sportprestaties: Magnesiummalaat of glycinaat
    • Trage ontlasting: Magnesiumcitraat of oxide
    • Geheugen en brein: Magnesiumthreonaat
    • Ontspanning via bad: Magnesiumsulfaat (Epsom-zout)
    • Ontspannen van galblaaskanalen (dus minder last bij galstenen): Magnesiumsulfaat (Epsom-zout)
    • Dagelijks basisgebruik: Magnesiumcitraat of glycinaat
Ik heb magnesium bisglycinaat van Golden naturals. Werkt perfect

If you’re taking magnesium for sleep or muscle cramps and notice it’s not working, you could be making one of these common magnesium mistakes. Learn how to take magnesium correctly for the most magnesium benefits. Your health will thank you.

Ff een samenvatting van de video over magnesium hiervoor uit de post van @Medusa

The #1 Magnesium Mistake Everyone Makes
Dr. Eric Berg DC
"De RDA voor magnesium (350-420 mg) is het absolute minimum om ziektes te voorkomen, niet voor optimale gezondheid.
Voor therapeutische effecten bij slaap, angst of spierklachten heb je 600-1200 mg nodig van een goed opneembare vorm (magnesium glycinate, niet oxide)
."

Magnesium werkt als een "rem" op je zenuwstelsel door GABA-receptoren te ondersteunen.
Veel symptomen die we toeschrijven aan "stress" (slapeloosheid, angst, spierkrampen) zijn eigenlijk neuronale overexcitatie door onvoldoende magnesium om het gaspedaal (glutamaat) af te remmen.

Actiepunt:
Switch van magnesiumoxide naar magnesium glycinate en verhoog de dosis naar 600+ mg per dag, verdeeld over meerdere innames.
  • De RDA (Recommended Daily Allowance) voor magnesium is misleidend:
    De aanbevolen 350-420 mg is het absolute minimum om ernstige deficiëntieziektes te voorkomen, niet om optimale gezondheid te bereiken.
  • De meeste mensen nemen te weinig:
    Voor therapeutische effecten (bij slaapstoornissen, angst, spierkrampen) zijn vaak doses van 600-1200 mg nodig, niet 400 mg.
  • Magnesiumoxide is ineffectief:
    Dit veelgebruikte supplement heeft slechts 4% absorptie (16 mg van 400 mg), waardoor het wetenschappelijk gezien weinig effect toont.
  • Magnesium glycinate is superieur:
    80% absorptie, geen maag-darmproblemen, en de glycine helpt GABA-productie voor betere slaap.
  • Magnesium werkt als "rem" op het zenuwstelsel:
    Het is een cofactor voor GABA-receptoren die overactieve neuronen (glutamaat) afremmen.
  • Veel symptomen van "stress" zijn eigenlijk magnesiumtekort:
    Angst, slapeloosheid, prikkelbaarheid en spierkrampen kunnen door overactieve neuronen komen, niet alleen cortisol.
  • Bloedtesten zijn onbetrouwbaar:
    99% van magnesium zit in cellen, niet in bloedplasma; zelfs rode bloedcellen testen 65% van magnesium niet (zit in mitochondriën).
  • Moderne leefstijl depleteert magnesium:
    Cafeïne, suiker, stress, intensieve training en moderne landbouw (NPK-kunstmest) verlagen magnesiumlevels.
  • Depressie kan magnesium-gerelateerd zijn:
    Een historische studie toonde 90% verbetering bij 220 van 250 depressieve patiënten met hoge magnesiumdoses (500-1200 mg).
  • Neem magnesium gespreid over de dag:
    Meerdere doses van 300-400 mg voor therapeutisch effect, niet één keer per dag.

Specifiek over verslaving i.r.t. magnesium:
    Daarover zei Eric Berg in de video ook iets i.r.t. de juiste magnesiumvorm (volgens hem in de video magnesiumbisglycinaat):

Hij legde uit dat:

- **Glutamaat** (het "gaspedaal") verslavingen en cravings drijft
    - **Magnesium** helpt om dit te remmen door GABA-receptoren te ondersteunen (het "rem" systeem).

Hij zei letterlijk:
    "Because with **addictions and cravings**, the **glutamate** is really driving you to these unhealthy habits."

En hij voegde toe dat als je je magnesiumlevels oppept, je "within hours you start turning this off" - verwijzend naar het afremmen van dat overactieve glutamaat-systeem dat de verslavingsdrang veroorzaakt.

Dus volgens hem helpt magnesium (via GABA-ondersteuning) om die **cravings en verslavingsdrang** te verminderen door het overactieve glutamaat te kalmeren.

Praktische inzichten/lessen
    1. Neem meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid als je therapeutische effecten zoekt (600-800 mg vs 400 mg)
    2. Kies magnesium glycinate, niet oxide, voor betere absorptie en minder bijwerkingen
    3. Verdeel de inname over de dag in meerdere doses voor betere tolerantie en opname
    4. Herken het verschil tussen cortisol- en glutamaat-gerelateerde symptomen: tandenknarsen, rusteloze benen en inslaapproblemen wijzen op laatstgenoemde
    5. Verwacht geen miracles van lage doses: Geef suppletie minstens 30 dagen (bij cortisol) of enkele uren (bij overexcitatie)
    6. Bloedtesten zeggen weinig: Een "normale" magnesiumwaarde sluit deficiëntie niet uit
    7. Combineer met leefstijlaanpassingen: Verminder cafeïne, suiker en stress die magnesium depleteren
    8. Sportvriendelijk: Intensieve training verhoogt magnesiumbehoefte significant

Uitweiding over verschil cortisol versus glutamaatprobleem:
      Cortisol-gerelateerde symptomen
      Volgens Berg wijzen deze op een cortisol/stress-probleem:

Buikvet ("belly fat")Hoge bloedsuiker("higher blood glucose")
      • Hoge bloeddruk
      • Verminderde immuniteit (cortisol onderdrukt het immuunsysteem)
      • Dawn phenomenon (hogere cortisol en glucose 's ochtends)

Neurotransmitter-gerelateerde symptomen (glutamaat/GABA)
      Deze wijzen volgens hem op overactieve neuronen door magnesiumtekort:
      • Slapeloosheid ondanks uitputting ("insomnia despite exhaustion") — vooral in de latere nacht
      • Spiertrillingen ("muscle twitches")
      • Kaakspanning en bruxisme (tandenknarsen)
      • Restless legs syndrome
      • Kuitkrampen of "charley horse"
      • Hartkloppingen/palpitaties

Het belangrijkste verschil volgens Berg
      Respons op magnesium:
      • Neurotransmitter-probleem: Je reageert binnen uren op magnesium
      • Cortisol-probleem: Het kan dagen duren voordat je resultaat ziet
      Dit is volgens hem de sleutel om te bepalen welk probleem je hebt: als je snel reageert op magnesium, is het een glutamaat/GABA-probleem; als het langzaam werkt, is het cortisol.

Citaten
      1. Over de RDA (Dagelijks aanbevolen hoeveelheid):
      "Dat getal is nooit ontworpen om de hoeveelheid magnesium te optimaliseren die je echt nodig hebt voor je hersenen, voor je zenuwstelsel.
      Dat getal is berekend om je de overlevingsdrempel te geven om ernstige deficiëntieziektes zoals epileptische aanvallen te voorkomen."
      2. Over magnesiumoxide:
      "Magnesiumoxide is supergoedkoop...
      Maar het probleem met magnesiumoxide is dat het slechts een absorptiepercentage van 4% heeft.
      Dat betekent dat als je een pil van 400 mg magnesiumoxide neemt, het lichaam misschien maar 16 mg opneemt."
      3. Over neuronale overexcitatie:
      "Glutamaat is het gaspedaal... GABA is de uitschakelaar of het kalmerende effect in de neuronen... magnesium is de helper, het wordt een cofactor genoemd, voor deze receptor om dit systeem te helpen afremmen."
      4. Over symptoomdifferentiatie:
      "Bij cortisol zul je de neiging hebben om meer buikvet te hebben...
      Maar laten we nu eens kijken naar dit probleem hier.
      Je zult problemen hebben met slapeloosheid ondanks uitputting...
      spanning in de kaak en bruxisme, dat is het knarsen van tanden.
      Restless legs syndrome."
      5. Over de Weston-studie:
      "Een arts genaamd P.J. Weston gaf magnesium aan 50 patiënten met ernstige agitatie-depressie...
      220 van de 250 depressieve mensen verbeterden.
      Dat is een succespercentage van 90%... ze gaven tussen 500 en 1.200 mg per dag."
      6. Over bloedtesten:
      "99% ervan zit niet in het bloed...
      65% van de magnesium is gebonden aan wat ATP wordt genoemd in je mitochondriën...
      er zijn geen mitochondriën in de rode bloedcel."
      7. Over therapeutische dosering:
      "Neem 300 of 350 of 400 mg meerdere keren per dag verspreid...
      Soms zijn er doses van 1.000 tot 1.400 mg per dag nodig."

Laatst bewerkt:
Voor mensen met ADD/ADHD:

Sinds kort gebruik ik -op basis van advies ingewonnen via AI- voor een betere nacht- en dagrust:
de supplementen glycine- en magnesiumtauraat;
en voor overdag L-theanine: dat is alleen de werkzame stof uit groene thee:
groene thee kan ik normaal niet tegen helaas, maar die ene werkzame stof gaat wel en helpt me overdag meer ontspannen alert te zijn.

Ik las dat mensen met ADD normaliter magnesiumbisglycinaat namen overigens i.p.v. magnesiumtauraat voor een goede nachtrust, maar ik had eens alle magnesiums bij mij laten testen en de tauraatvariant heeft specifiek voor mij voordelen: zag ook dat het voor de vetvertering goed werkt:
heb ik altijd wel moeite mee (gehad) bijv.

Magnesiumbisglycinaat / magnesiumtauraat passeren kennelijk de bloedbreinbarriere:
grofweg kun je zeggen dat de bisclycinaat meer voor lichamelijke ontspanning werkt en de tauraatvariant nog meer op de geestelijke ontspanning.
Voor mij werkt het goed : heeft kennelijk effect op het gaba-neurotransmittergebeuren (zie posten hiervoor):
rempedaal zenuwstelsel.
Bestaat ook een supplement dat beide combineert: https://new-care.nl/magnesium-bisglycinaat-tauraat

Heb ook magnesium-L-threonaat besteld: ook voor het brein maar nog niet binnen.

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.703
Leden
8.706
Nieuwste lid
Vuurvogel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan