krachttraining

Ad wat vindt jij van de trend van de laatste tijd dat iedereen aan het Crosfitten is. Zitten natuurlijk wel goede dingen in zoals kort en intensief trainen.

Je hebt het over efficiënt trainen. Ik heb al eerder gelezen dat jij een HIT trainingsvorm voorstaat. En ik snap ook dat je niet zomaar voor iedereen hetzelfde programma kunt voorschrijven, maar hoe ziet voor jou een efficiënte en effectieve training er uit? Qua tijdsduur/aantal oefeningen etc.

 
Crossfit is een prima concept waarin mensen hun lichaam uitdagen in korte tijd erg veel energie lost te maken en veel spiervezels aan te spreken. Het probleem is echt vaak met crossfit, naar mijn mening, dat de oefeningen technisch vaak onveilig uitgevoerd worden.

Als je kijkt naar trainingsprincipe kan crossfit ook prima, je ziet dat het werkt aan de mensen zelf ;) mits het natuurlijk in veilige norm wordt uitgevoerd. Ik weer zelf als ex-topsporter dat topsport niet gezond is en te veel eist en te ver gaat... Dat is natuurlijk ook als je met crossfit een WK wilt winnen.... :)

kan wel wat linkjes geven naar onderzoeken van CF als je wilt? :)

 
Ik zie inderdaad dat Crossfit werkt aan mensen. Ik heb zelf een tijd aan kickboxen gedaan en dat werkte ook. Al is dat toch meer cardio dan kracht (al zit er wel een element van push-ups, squats en buikspieroefeningen in. Na zo'n uur ben je echt doorweekt en voel je je voldaan.

Maar ik geloof zeer zeker dat dit niet de meest efficiënte manier van trainen is. Toch zag je veel mensen die af willen vallen daar goede resultaten mee halen. Ik vraag me af of je zoals Ad met 1x 20min per week dit ook kan bereiken.

 
het klopt dat er in korte tijd veel energie vrijgemaakt wordt met crossfit en dat er veel spiervezels aangesproken worden.Anders kan je ook niet veel energie vrijmaken in korte tijd.

Er worden technische oefeningen uitgevoerd,en zoals Dereon aangeeft onveilig. Komt oa. doordat het simpelweg meestal geen atleten zijn die deze oefeningen doen(kom ik op terug) en doordat de oefeiningen juist in vermoeide staat uitgevoerd worden ,is niet de bedoeling van die technische oefeningenCrossfit wint snel aan populariteit en het trekt veel mensen aan die graag als atleet gezien willen worden.Of ze willen eruit gaan zien als een deel van de crossfit mensen(veelal wel atleten). De therapeuten zullen er wel bij varen.

ieder z'n eigen ding.

Ik sta met mijn instructies maar voor een ding,en dat is stimulatie van het groei mechanisme en dat zonder omwegen.Er staat al e.e.a in dit topic beschreven hierover. De praktijk moet echter meestasl de'klik'geven. Dat is mogelijk bij mij. Men kan altijd contact opnemen met mij.

Trainen om af te vallen dmv het cal. verbruik? Ook daar is al veel over gezegd in verschillende topics. Het idee zelf.......wat denk je zelf? Je zou netzo goed kunnen zeggen dat je teveel eet.

Overigens is het wel zo dat paleo en crossfit vaak gecombineerd wordt.Misschien zit daar het afval resultaat wel achter.

ad

 
Ad,

Quote:
Trainen om af te vallen dmv het cal. verbruik? Ook daar is al veel over gezegd in verschillende topics. Het idee zelf.......wat denk je zelf?


Jij als krachttrainer zal het ongetwijfeld heel erg vaak meemaken dat mensen naar je toe komen met het doel om af te vallen. Nu is dat calorieen tellen misschien niet de beste oplossing, dus ik ben erg benieuwd hoe jij dit dan aanpakt als een man of vrouw naar je toe komt en bijv 10 kg wil afvallen?

Het lijkt me toch een feit dat krachttraining ontzettend goed werkt voor mensen die graag wat willen afvallen.

 
ja dat is inderdaad de nr.1 vraag.

Eerst even de juiste context geven. Ik werk in een centrum dat een low budget zou kunnen noemen. Dus wij zorgen voor en goede omgeving om in te trainen maar tevens ook goed advies kunnen krijgen. En dit heeft eigenlijk alleen betrekking op training. Voeding wordt wel over gepraat maar geen advies gegeven ,het bedrijf 'verkoopt'dit advies niet.

Ikzelf praat wel vaker met mensen over voeding en wat ze daarmee doen...ik weet het niet.

In mijn eigen trainingsruimte begleid ik mensen een op een .Ook hier weer enkel met training. Voeding......ik heb geen controle over wat er met een evt. advies gedaan zal worden.iedereen eet toch gezond!!! Dat weet je toch wel.

Ik geef wel algemene richtlijnen over goede voeding zodat ze evt. de echte rotzooi uit hun lijf laten. Of ze dan afvallen vindt ik niet zo belangrijk.Ik doel meer op het goed kunnen verwerken van een training en ook weer fit op de volgende training verschijnen(denk bv. aan reduceren van laaggradige ontsteking).

Moet nu stoppen . Morgen wanneer ik even tijd heb reageer ik verder.

ad

 
Ad ik heb ook nog een vraagje. Ben begonnen bij een fysiopraktijk waar je 12x onder begeleiding kan trainen. Daarna ga ik dan wrs de sportschool in en of koop zelf wat spullen.

Ik merkte al bij de kickbokstrainingen paar mndn geleden dat mn spieren heel snel gingen trillen bij inspanning. Bij opdrukken of planken mn benen en soms bijna hele lijf. Dit gebeurde veel sneller als anders. Ook gingen mn benen al trillen bij lichte wandelingen in oostenrijk (dalen!) En nu ook bij de fysio al heel snel.

Dit voelt voor mij als (spier)zwakte en ik voel me er niet prettig bij. Ik heb er t label "zwak lichaam" aan gekoppeld voir mezelf.

Wat kan nu de reden van dit snelle trillen zijn en kan het kwaad?

 
Geert,

je hebt er eerder over geschreven en volgens mij ging je nog onderzoeken laten doen.Uitslagen?

Het is moeilijk om hier op afstand een antwoord op te geven en ben benieuwd of de therapeut dit wel al heeft gedaan,of een denkrichting. Hij/zij ziet immers op z'n minst het 'fenomeen'.

Omschrijf jij jezelf eerder als een krachtpersoon of duurpersoon(samenstelling v/h lichaam en energie omzetting)?

Ben je vrij lang en heb je in verhouding langere ledematen tov de romp of andersom?

ad

 
Krachttraining en het effect ervan spelen een belangrijke rol bij vermindering v/h vet%.Kilo's verliezen gaat sneller.

Dit heeft vnml.te maken met promoten van hormonen,enzymatische aanpassingen maar ook met de snelheid waarmee glycose/glycogeen aangesproken zal worden(adrenaline)en het positieve effect daarvan (op den duur)mbt de glucose huishouding.

Het gaat erom dat je een hormonale situatie creeert die meer vet vrij laat komen dan opslag ervan. Uiteraard is krachttraining maar een factor in dit geheel.

Verder zorgt krachttraining voor behoud van spiermassa en daarmee voor selctief gewichtsverlies.

Maar, dit is voor een deel afhankelijk van de beginsituatie.iemand die al vrij weinig vet heeft en toch nog een aantal kilo's wil verliezen zal (uitzonderingen daargelaten)ongetwijfeld ook vetvrije massa verliezen. Iemand die nogal veel vetreserves heeft zal makkelijker vet verliezen .

Het cal. verbruik gedurende een training is simpelweg niet relevant.

ad

 
Ha ad. Ik ben 183 en ong. 73kg zwaar. Wat langere ledematen tov romp. Ik denk dat ik meer duursporter ben.

Testuitslagen salvia waren:

Oestradiol 0,6 Testosteron 46,4 DHEA 347

Verder tsh 2,1 en later een keer 2,7. En vit b12 309 en foliumzuur 29.

Mn orthom. Therapeute vond alleen schildklier iets verhoogt. Over b12 heb ik t nog niet met haar gehad, (uitslag) maar kan wel hoger en ook omdat foliumzuur wel vrij hoig is zou de test niet helemaal betrouwbaar zijn.

Gr gj

 
Geert,

Over de B12 test is in een ander recent topic e.ea gezegd. Wellicht interessant voor je. B12 en B11 hebben wel een relatie met elkaar in verschillende processen. Echter ik geloof dat bepallde bacterien een test ook kunnen maniluleren door productie van B11 en dus een hogere waarde hiervan kunnen laten zien. Ik weet dit niet zeker en moet het nog eens nalezen.

Maar goed, dit zou dan ook kunnen betekenen dat er te weinig maagzuur geproduceers wordt...hierdoor kunnen deze bacterien overleven.

Te weinig maagzuur .....slechte eiwit vertering......slecht voor eiwit synthese en dit kan uiteraard weer een uitwerking hebben op spier werking/metabolisme. Misschien wel een richting om in te denken.

De andere waarden zou ik ook moeten nakijken,weet ik niet uit mijn hoofd.

Trillen kan ook onstaan door overbrenging van kracht op een 'langer'voorwerp incl. ledematen.Vandaar mijn vraag over je samenstelling.Bij opdrukken/plank zou dit een factor kunnen zijn. Inspanning vermoeid spieren en wanneer er weiniger 'frisse'spiervezels overblijven ervaar je oa. trillen en hoe langer bv. je armen hoe meer je dit zult merken.

Bergaf lopen is een eccentrische activiteit en als het maar lang genoeg duurt zal ik dit voor vermoeidheid in de spieren kunnen zorgen. Het gevolg is dan trillen(o.a)

Maar het feit dat je dit met andere activiteiten ervaart waar het mechanisme van bv. lange ledematen minder een rol speelt zou ook kunnen betekenen dat het puur gebaseerd is op snelle vermoeidheid bij krachtigere activiteiten (een overmaat aan adrenaline kan je ook laten trillen)al dan niet met een probleem op niveau v/h zenuwstelsel(bv.bij de synapsen).

Zoveelfactoren die een rol spelen en dus heel moeilijk om van afstand te beoordelen.

Ik heb je hier snel een paar gedachte(misschien een beetje warrig) neer gezet. Misschien kun je er iets mee.

Wanneer ik meer 'rust'heb zal ik het nog eens overdenken.

ad

 
Quote:
Het cal. verbruik gedurende een training is simpelweg niet relevant.


En toch lijkt me dat hele calorie verhaal ook weer niet 100% onzin. Als ik wat minder calorieën eet, dan val ik af.

En stel je krijgt er door krachttraing 5 kg spiermassa bij, dan verbruiken deze extra 5kg ook extra energie, 24 uur per dag. Hierdoor gaat het afvallen ook weer makkelijker en sneller.

Of is dit echt grote onzin allemaal?

Quote:
Of ze dan afvallen vindt ik niet zo belangrijk.


Maar dat is dan toch jouw taak als trainer? Je zult deze mensen toch zo goed mogelijk moeten helpen om hun doelen te bereiken? Daar betalen ze je toch ook voor?

Quote:
Ik doel meer op het goed kunnen verwerken van een training en ook weer fit op de volgende training verschijnen(denk bv. aan reduceren van laaggradige ontsteking)


Het reduceren van laaggradige ontstekingen, kun je daar wat meer over vertellen?

 
In principe zei hij dat ook, dat je door minder te eten ook een calorie tekort kunt bereiken. Dat is dus niet het belangrijkste van de training. De trainingen boosten de goede hormonen. De extra spieren helpen mee maar doen niet veel op het totaal. Zo begreep ik het tenminste.

 
Quote:
En toch lijkt me dat hele calorie verhaal ook weer niet 100% onzin. Als ik wat minder calorieën eet, dan val ik af.

En stel je krijgt er door krachttraing 5 kg spiermassa bij, dan verbruiken deze extra 5kg ook extra energie, 24 uur per dag. Hierdoor gaat het afvallen ook weer makkelijker en sneller.

Of is dit echt grote onzin allemaal?


Om vet te verliezen moet je vet verbranden en wanneer je je vetresrves voldoende aanspreekt zul je minder honger hebben en dus eten. Je kunt inderdaad minder cal. eten en hopen dat dit ook ervoor zorgt dat je je vetreserves aanpsreekt,maar hoe lang ga je dit doen?En wat doe je daarna? Met minder cal. kun je toch vet opslaan(uithongeren daargelaten.....concentratiekamp/noord korea etc!!)wanneer je hormoonbalans niet goed is.

5kg spiermassa extra verbrand echt niet zoveel energie extra,evolutionair tegenstrijdig.

Het geeft wel een beter uiterlijk en dat is toch vaak waarom menin de eerste plaats af wilt vallen.

Quote:
Maar dat is dan toch jouw taak als trainer? Je zult deze mensen toch zo goed mogelijk moeten helpen om hun doelen te bereiken? Daar betalen ze je toch ook voor?


Hoe weet jij wat mijn taak is? Ik ben daar toch echt duidelijk in geweest in dit topic en zelfs in mijn post waarop je reageert. Hier dan nog eens:

Ikzelf praat wel vaker met mensen over voeding en wat ze daarmee doen...ik weet het niet.

In mijn eigen trainingsruimte begleid ik mensen een op een .Ook hier weer enkel met training. Voeding......ik heb geen controle over wat er met een evt. advies gedaan zal worden.iedereen eet toch gezond!!! Dat weet je toch wel.

Over laaggradige ontstekingen is op dit forum meer dan genoeg informatie te vinden. Maar het mag duidelijk zijn dat wanneer iemand gezond eet en een goede leefstijl nastreeft ook beter de 'stress'van een training kan verwerken en dus adapteren.

ad

 
Ad,

Ik ben steeds meer geïnteresseerd in de "mc Guff" methode van krachttraining en heb nu net zijn boek gekocht.

Ik realiseer mij de laatste weken pas dat je met deze methode echt maar max 8 herhalingen per oefening doet en that's it! En dat x 5 oefeningen en je bent klaar binnen 12 a 17 min!

Daarna een dag of 6/7 rust en het volgende kwartiertje. Oke, in die 15 min ga je er dan wel helemaal 110% tegenaan maar toch..

Zeker een revolutionair concept als het echt werkt. Dus 15 min training per week en dat levert meer voordelen op qua vetverbranding, spierkracht, verbeterde insuline resistentie enz enz dan drie keer per week 45 min krachttraining of 6 uur cardio of iets dergelijks.

Je zou denken dat zoiets inmiddels waanzinnig populair zou zijn...

Is er veel animo om op deze manier te trainen? En wat zijn over het algemeen de resultaten? Train jij ook veel vrouwen? (sorry, ben een beetje nieuwsgierig :wink: )

 
Quote:
Ik ben steeds meer geïnteresseerd in de "mc Guff" methode van krachttraining


Hoe komt dat zo?

Quote:
Ik realiseer mij de laatste weken pas dat je met deze methode echt maar max 8 herhalingen per oefening doet en that's it! En dat x 5 oefeningen en je bent klaar binnen 12 a 17 min!


Het aantal herhalingen staat in relatie tot de duur van een setje en dus ook weer de manier van uitvoering v/d oefening. Tijd,herhalingen etc. zijn echter niet meer dan richtlijnen vergeet dit nooit want loopt dan de kans dat je denkt 'het werkt niet'. En dan ook mijn vraag....wat bedoel je met
Quote:
als het echt werkt

.

Revolutionair is het concept niet want trainen met hoge intensiteit en daarom infrequent trainen wordt al decennia lang gedaan. Deze methode is echter een variant hierop,zelfs een verbetering naar mijn mening. Het blijft echter zo dat de specifieke toepassing per individu bekeken moet worden en aangepast. Apparatuur speelt een belangrijke rol. Deze kan van voordeel zijn maar ook van nadeel. Wanneer je dit principe in combinatie met losse gewichten wilt toepassen veranderd weer e.e.a .

Populair worden alleen de door marketing doordrenkte methoden. Veel hype, mooie lijven en vooral........het idee wekken dat iedereen dit kan bereiken door het 'geheim' te kopen!!

Zelf train ik al 30 jaar volgen de H.I.T methode met allerlei varianten. Zelf heb ik geen klachten over de resultaten. Belangrijk is om te beseffen wat mogelijk is maar ook hoe je wilt leven. Stel je zou nog 5% verbetering kunnen verkrijgen door iets vaker of langer te trainen. Is dat het waard en kun je die 5% blijven vasthouden. Wanneer het een piek moment is zeker niet. Dit zijn zaken waar men niet gefrustreerd door moet worden want dan loopt men van de ene naar andere valse belofte.

Zelf train ik 1x per week ongeveer 20 minuten.

Ik train(en eigenlijk bedoel ik instrueer, gebruik train(en) omdat het algemeen gebruikt wordt hier) enkele vrouwen en er is eigenlijk geen verschil met mannen. Belangrijk is dat het concept begrepen wordt. Maar ja tussen begrijpen en accepteren zit nog een wereld van verschil.

ad

Ps. wanneer je bij mij in de buurt bent/komt ben je welkom voor een training.

 
Quote:
Ik ben steeds meer geïnteresseerd in de "mc Guff" methode van krachttraining

Hoe komt dat zo?


Als ik mensen in mijn omgeving enthousiast probeer te maken voor krachttraining (ik ben zelf onlangs ook weer begonnen) dan is het grootste excuus dat ze liever iets doen om vet te verliezen, ze hebben dan geen tijd om ook nog eens drie keer per week kracht training te gaan doen.

Dus deze methode waarbij je maar 1 keer per week traint is dan een uitkomst. Alleen is het erg moeilijk om mensen ervan te overtuigen dat dit net zo goed zo niet beter werkt, zelfs voor vetverbranding.

Het idee is dan misschien wel oud maar ik vind het wel revolutionair. Al dat zinloze geloop of getrap op die cardiomachines levert vaak zo weinig op. Die mensen zouden veel meer rendement halen uit zo'n HIT krachttraining in letterlijk een fractie van de tijd die ze nu besteden aan sport.

Daarbij komen nog al die andere voordelen van, goed uitgevoerde, krachttraining.

Maar goed, daar zijn de meeste mensen absoluut niet van te overtuigen. Ze willen het niet eens proberen, zeker de vrouwen niet terwijl het voor hun nog meer voordelen schijnt te hebben.

Quote:
En dan ook mijn vraag....wat bedoel je met

als het echt werkt


Ik geloof zeker dat het werkt maar ik bedoel meer hoe goed het werkt.

Vertel aan de gemiddelde Nederlander maar eens dat eenmaal per week 15 min HIT meer voordelen heeft dan die 3 a 4 uur cardio die sommige mensen doen. Geen hond geloofd dat.

Quote:
Ps. wanneer je bij mij in de buurt bent/komt ben je welkom voor een training.



Bedankt, zal ik zeker doen. Helaas woon je wel erg ver weg.

Weet jij toevallig ook trainers in Oost Nederland die volgens deze methode trainen?

 
Pike, ik heb vorig jaar ook geexperimenteerd met HIT en McGuff en moet zeggen dat het mij goed beviel. Wat mij betreft 'werkt het'. In die zin dat je ondanks de geringe trainingsduur toch lichamelijk groot resultaat kunt boeken.Zeker het proberen waard dus!

 
Klopt. Ik train nu 2x in de week Krav Maga en doe thuis wat optrek oefeningen en dat vind ik wel genoeg krachtsinspanning.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.367
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan