krachttraining

Het lichaam heeft ook geen idee dat je in de gym bent. Spierspanning/duur en metabolische belasting is wat het registreert en waar het zich aan zal aanpassen (indien het toegelaten wordt,tijd).

Wat ik doe is een moderne manier om onder de huid te bewerkstelligen wat in de evolutie zo nu en dan voor kwam.En ,ja ook met een split programma(niet noodzakelijk).

ad

 
Pike,

Zoals al vaker gezegd is kracht voor mij veel meer dan alleen spiermassa kweken. Ik houd me met mijn trainingen bezig met (maximaal) kracht, hypertrofy, explosiviteit, mobiliteit, flexibiliteit, blessurepreventie, core strength en stability, conditioning (geen oersaaie lange cardio).

Ik gebruik geen machines, maar alleen oefeningen met losse gewichten of het eigen lichaamsgewicht.

 
Maar drie keer per week het hele lichaam dus?

Ik bedoel, als ik aan het bankdrukken ben dan train ik op dat moment mijn benen natuurlijk niet dus dan ben je noodzakelijkerwijs toch al aan het trainen per spiergroep? (ook al train je dan natuurlijk ook je schouders en triceps)

 
Quote:
Maar drie keer per week het hele lichaam dus?


Soms wel, maar zeker niet altijd. Ik gebruik ook weleens een upperbody/lowerbody of een push/pull methode etc.

Dit is een beetje wat ik bedoel. Trainen naar beweging en niet per spiergroep.

http://www.pt-nijmegen.nl/bewegen_en_trainen_in_bewegingsvlakken_en_niet_per_spiergroep.htm

http://www.pt-nijmegen.nl/het_lichaam_functioneert_niet_per_spiergroep_maar_naar_beweging.htm

Het bankdrukken moet je zeker blijven doen, want dit is een hele effectieve oefening. Maar vergeet zeker ook niet de ouderwetse push up! Deze moet je wat mij betreft eerst/ook perfect beheersen!

Het is ook maar net wat je doelen zijn. Als je puur en alleen wat spiermassa wilt kweken, dan zal de methode van Ad ook zeer zeker goed werken.

 
Quote:
Zoals al vaker gezegd is kracht voor mij veel meer dan alleen spiermassa kweken. Ik houd me met mijn trainingen bezig met (maximaal) kracht, hypertrofy, explosiviteit, mobiliteit, flexibiliteit, blessurepreventie, core strength en stability, conditioning (geen oersaaie lange cardio).


Meer spiermassa = meer kracht.

Hoe meer spiermassa hoe meer maximaal kracht mogelijk is. Demonstratief kan dit per persoon verschillen.

Explosiviteit wordt groter met meer spiermassa alle andere omstandigheden gelijk blijvend en per persoon(individueel). Explosiviteit is een maximale of bijna maximale krachtontwikkeling en/of een hoge acceleratie.Om dit toe te passen in een specifieke oefening moet je deze oefening ook specifiek oefenen -vaardigheid training/techniek.

Er is geen overbrenging van deze techniek naar een andere techniek-oefening of beweging.techniek/vaardigheid is uiterst specifiek.Spiermassa is zeer algemeen.

Explosiviteit en blessurepreventie staan lijnrecht tegenover elkaar - een sterkere spier beschermt tegen blessures.

Core strength=marketing hype.

Conditioning is gerelateerd aan spiermassa/kracht/uithoudingsvermogen.

Cardio = is weer een nietszeggende marketing term.

Wil je optimale conditioning dan moet je aan krachttraining doen,wil je goed zijn in een activiteit dan moet je specifieke bewegingspatronen oefenen. ben je goed in zo'n activiteit dan ben je niet automatisch goed in een andere activiteit.Explosieve oefeningen hebben geen relatie met 'beter'zijn in het dagelijkse leven. Enkel alleen wanneer deze oefeningen als bijprodukt een voldoende mate van overload bewerkstelligen en dus spiergroei.

Connecting the dots........

ad

 
Dan kan ik beter investeren in een goede drukbank en wat gewichten en attributen dan een duur sportschoolabbonement? En wat die paul chek zei, veel oefeningen maken je spieren maar eenzijdig sterk zonder dat ze ook tegenwicht leren geven.

 
Dat zou een betere investering KUNNEN zijn. Het hangt er maar vanaf,en een abo hoeft niet duur te zijn. Maar de apparatuur doet niets,het gaat erom wat je ermee doet.Zo ook de middelen die je thuis hebt.Context bepaald wat beter is.

Quote:
En wat die paul chek zei, veel oefeningen maken je spieren maar eenzijdig sterk zonder dat ze ook tegenwicht leren geven.



??

ad

 
Quote:
Dan kan ik beter investeren in een goede drukbank en wat gewichten en attributen dan een duur sportschoolabbonement?


Jazeker kan dat! Het kost je wel wat, maar dat heb je zo terug verdiend, want voor een abonnement op de sportschool betaal je ook zo €40 per maand. Ik train altijd samen met een vriend van me, dus we hebben de kosten ook nog eens kunnen delen.

Toch ben je al snel meer geld kwijt dan je denkt. Dingen die je toch echt nodig hebt zijn een power rack, (olympische) stang, een 100-150kg aan gewichten minimaal, wat dumbells zijn ook handig, en een goed en stevig bankje.

Dit is wel zo'n beetje de basis en dan kun je altijd nog uitbreiden met andere dingen als je wilt.

Nadeel is voor beginners dat er geen trainer in de buurt is om te kijken of je de oefeningen goed uitvoert etc.

Quote:
En wat die paul chek zei, veel oefeningen maken je spieren maar eenzijdig sterk zonder dat ze ook tegenwicht leren geven.


??

 
Ik betaal nog geen twintig euro per maand. Als ik alles dat ik nodig heb zou moeten aanschaffen inclusief degelijk power rack dan ben ik volgens mij wel 1500 euro kwijt.

En dan nog heb ik op de sportschool veel meer mogelijkheden.

Ik ga toch maar maximaal twee keer per week naar de fitness en deze zit 5 min fietsen bij mij vandaan dus ik begin er niet meer aan om dat allemaal aan te schaffen.

 
Ik gok dat ik dit voor minder dan €1000 heb aangeschaft. En dat dan delen door 2.

Ja je hebt groot gelijk hoor dat je dan gewoon naar de sportschool gaat. Je hebt misschien meer mogelijkheden op de sportschool, maar als ik naar een sportschool zou gaan zou ik waarschijnlijk nog steeds alleen de dingen gebruiken die ik nu ook heb.

 
Ik ben vooral van plan wat meer kracht / spieren op te bouwen maar hoef er niet als een "sportschool jongen" uit te gaan zien ;) want ik lees dat die (lichte) krachttraining posistief is voor je bijnieren en hormoonopbouw. ik hoopte met wat gewichten, kettlebell en een drukbank, eigen lichaamsgewicht een eind te komen.

Ik surf ook graag, ik wil vooral wel soepel blijven en sterk in armen schouders.

Wat ik bedoel met...wat ik dacht dat paul chek bedoelde... zoek ik straks even op!

 
Janse poste 3 weken terug dit filmpje. Toen had ik nog nooit gehoord van die paul chek. Wel super interessant wat ie allemaal vertelt.



Wat ik btje bedoelde komt vanaf ongeveer 10.15

 
Quote:
Ik ben vooral van plan wat meer kracht / spieren op te bouwen maar hoef er niet als een "sportschool jongen" uit te gaan zien


Je wilt aan de ene kant spiermassa bouwen, maar aan de andere kant mag dat niet te zien zijn aan je lichaam? Wordt erg lastig volgens mij.

Ik denk dat je een beetje bedoelt dat je er niet uit wilt zien als zo'n Arnold schwarzenegger achtig figuur. Dat zal ook niet snel gebeuren, want dan heb je ook een flinke apotheek met rotzooi nodig.

Quote:
want ik lees dat die (lichte) krachttraining posistief is voor je bijnieren en hormoonopbouw.


Lichte krachttraining? Als je kracht en spiermassa wilt opbouwen moet je gewoon relatief zware gewichten gebruiken en zwaar trainen.

Volgens mij verwar je trainen met "oefeningen doen".

Quote:
ik hoopte met wat gewichten, kettlebell en een drukbank, eigen lichaamsgewicht een eind te komen.


Dat kan ook zeker, maar een power rack is wel zo veilig als je alleen wilt gaan trainen.

Quote:
Ik surf ook graag, ik wil vooral wel soepel blijven


Een foamroller, tennis/lacrosse bal kan hier heel goed bij helpen.

 
Oke bedankt heren

ja dat van die "sportschooljongen" was een geintje, zie knipoog! Maar idd zou er ook zeker niet echt als arnie uit willen zien nee.

@pike dat is idd niet duur wat jij betaald en ook dichtbij. Ik zou ongeveer 25euro voor 1x pw betalen, vaker pw wordt al snel duurder. Voordeel van de sportschool is wellicht wat begeleiding. Het fijne van zelf spullen hebben lijkt me ook dat je kan trainen wanneer je zelf tijd en zin (lees energie) hebt.

misschien is t een mooi compromis om te beginnen in de sportschool en dan later zelf wat spullen aan te schaffen.

 
Quote:
Voordeel van de sportschool is wellicht wat begeleiding

.

Mwaaa........dat kan ook een nadeel zijn.En ik zeg KAN,het kan verschillen hoor .

Persoonlijk denk ik dat je,algemeen gezien, thuis met eigen aanschaf beter af bent,mits je de ruimte en de geldelijke middelen hebt. Eigen tijden , geen wachten, geen geklaag over 'gedrag',en heel belangrijk....geen afleiding.

De meeste apparatuur is inderdaad niet beter dan losse gewichten en dan niet omdat je er in zit maar vanwegen de manier van belasting overbrenging. Ook al heeft trainen met losse gewichten nadelen en moet je goed weten wat je doet,wanneer het om belasting gaat zijn ze beter(maar ter verduidelijking :in de juiste context).

Ik kan me ook helemaal vinden in de vorige post van Janse(behalve de kettlebell).

Maar, ik zou me niet te druk maken wanneer je teveel massa op zou bouwen.Je zou nu al flink gespierd uitzien wanneer je de aanleg zou hebben om veel massa op te bouwen (eigen hormonen,voeding,leefstijl,motivatie spelen ook een rol).

ad

 
Tja ik weet nog niet wat ik doe met die gewichten. Opdrukken squats crunches etc zijn mijn enige vormen van krachttraining die ik ooit gedaan heb. Maar daar zullen vast genoeg instructie videos voor zijn?

Nee ik ben echt niet bang voor "massa" zoals jullie dat noemen, zo fanatiek zal ik niet trainen hoor. Mijn doel is uiteindelijk vooral veel meer energie te hebben en niet me zo vaak/snel slap en uitgeput te voelen. Ik heb begrepen dat krachttraining, samen met vele andere puzzelstukjes hier een bijdrage aan kan leveren. Voordeel is dat ik sport leuk vindt . Nadeel is dat ik momenteel zelden motivatie/kracht heb echt iets te doen.

Maargoed daar wil ik verder niet over zeuren ik hoop dat dit weer een stukje gaat helpen.

Ps. Ad. Waarom geen kettlebell? Misschien kan ik zelf al invullen, jij adviseert vooral langzaam gecontroleerd bewegen en "slingeren" met die bell is wrs tegenovergesteld?

 
Ik adviseer ook overload en wanneer je dat met zo'n kettlebeel van plan bent...succes ermee.Stel toch gewoon je doel,meer kracht, en bereik dat op de neest efficiente en veilige manier. Wil je beter de kettlebell swingen ,tja dan moet je dat oefenen.

Stel je de vraag.....waarom een kettlebell.

ad

 
Dat was omdat iemand me zei dat zoiets heel handig en veelzijdig was. Dus ik dacht dat is wellicht iets voor mij, iets waar ik op verschillende manieren mee kan trainen voor relatief niet teveel geld. En t leek mij wel te passen in t verhaal van niet te eenzijdig trainen (spieren maar in 1 bepaalde beweging sterk maken), als je daarmee zwaait moet je t ook tegenhouden om te voorkomen dat je een ruit ingooit :)

Maar je hebt gelijk. Gewoon een doel stellen en eraan gaan werken. Ik ddddenk al heel lang aan krachttraining maar doe t nog steeds niet. Ik ga ermee aan de slag.

Bedankt voor de reacties tot zover.

 
Even over dat check fragment. Spieren zijn de ruwe materie waarmee je kracht ontwikkeld aangestuurd door het zenuwstelsel.De precieze bewegingspatronen en momenten van 'tegenkracht'zijn zeer specifiek en oefen je dan ook het beste specifiek. Leer over motorische vaardigheden.

Verder is het zo dat bv.de bell training plaats vindt in een gesloten systeem,je weet van tevoren hoe de beweging zal zijn etc. In de voorbeelden die check noemt,tennis,martial arts (en zo zijn er nog duizende voorbeelden)heb je met een open systeem te maken.je weet nooit de precieze beweging. Techniek/vaardigheden zijn uiterst specifiek en niet overdraagbaar. Nogmaals .....spieren zijn algemeen.Ze contraheren, de beweging/tegengaan van beweging is specifiek.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.883
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan