krachttraining

Hoi downunder, ik merkte meer energie op dat moment. Maar ik deed het vooral op dagen dat ik energiek was, waardoor ik altijd weer teveel doe en dus was ik de volgende dag weer te moe.

Ik word er vrolijk van en mijn rugpijn neemt af. Ik heb mijn spieren behoorlijk 'opgevreten' tijdens de raw food periode dus daar lag al een probleem, ik zou daarom niet weten of dit door de Bellicon verbetert.

Mijn vermoeidheid staat veelal dit soort dingen in de weg. Dus helaas kan ik niet juichende resultaten laten horen. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit ding goed voor je is. Bedenk wel dat Bellicon zelf aanraadt om het 10 minuten op een dag te doen. Het is dus heel wat anders dan het fanatieke trampoline springen wat ze doen in alle filmpjes. 10 minuten springen klinkt niet veel en lijkt alsof het niets doet maar het heeft veel meer impact op je hele systeem dan lang wandelen of rennen, terwijl het je minder uitput.

Je berichten werken aanstekelijk. Ik ga zo maar eens de Bellicon pakken :D

 
Mind over matter. Het bestaat, maar matter over mind ook. Het werkt twee kanten uit, van boven naar onder en van onder naar boven. de een moet het hebben van een krachtige geest en de ander van een krachtig lichaam. Ik doe dagelijks aan 'hersengymnastiek', dat is mijn krachtigste orgaan.

Mike

 
Janse,

Ik weet dat je het als grappig bedoeld/leest. Toch ben ik niet verbaasd over het onderzoeksresultaat omdat het lichaam een eenheid is. Eigenlijk is het niets nieuws, denk maar aan motivatie voor een training.

Denken aan de activiteit zet toch een aantal processen aan de gang die een onderdeel vormen van, in dit geval, het behouden van spiermassa/opbouwprikkel.

Kijk eens verder, stress reacties zijn altijd gelijk ongeacht onze juistheid van interpretatie van een situatie. En de chronische stress die velen hebben heeft een slopende uitwerking.....ook al was er eigenlijk geen rede tot stress. Of wat dacht je van seks......

Of men veel heeft aan zulke onderzoeken weet ik niet. Ik denk dat de resultaat dat haalbaar is te verwaarlozen zal zijn en er wellicht veel betere methodes zijn om onder bepaalde omstandigheden het verlies aan spiermassa, en dus vitaliteit te beperken.

ad

 
Dag allemaal,

Ik ben nieuw hier en zit met een vraag. Lukt het jullie om vetpercentage te minderen zonder aan de proteine shakes en andere zooi te zitten?
ik train (krachttraining, crossfit, zwemmen etc.) gemiddeld zo'n 2 uur per dag/5 dagen per week en let daarbij veel op mijn voeding (geen suikers, veel gezonde vetten, zoveel mogelijk rauw en biologisch etc.) maar het lukt mij niet om af te vallen, terwijl ik graag mijn vetpercentage zou minderen.

heeft iemand tips?

groeten Roelof
 
Je hebt helemaal gelijk, bij dezen:

Mijn naam is Roelof en ik ben een man van 22 jaar oud.
Ik weeg rond de 85 kg en ben ongeveer 185 cm groot.
2 jaar geleden ben ik begonnen met het boek: 'de voedselzandloper'. Dit was voor mij een ware eyeopener, omdat ik erachter kwam dat er veel meer bij voeding komt kijken dan de gemiddelde burger weet. (ook al weet ik nu dat dit boek hier en daar de spijker ook flink mis slaat.)
Daarna las ik het boek 'eet vet, word slank' waar ik nu mijn voedingspatroon vooral op heb gebaseerd.
Ook heb ik kleine gedeelten uit 'het verzwegen verhaal over kanker' gelezen en lees ik tegenwoordig af en toe op dit forum.

De laatste jaren heb ik altijd wel veel gesport, maar ben ik de laatste maanden echt serieus bezig op dat gebied. Als het een beetje kan doe ik 's ochtends een sport gericht op conditie zoals hardlopen, zwemmen of als het kan, crossfit en dan 's middags gericht op krachttraining in de gym.
Ik let er altijd op dat ik spiergroepen 48 uur de tijd geef om te herstellen en in het weekend neem ik ook altijd rust.
Ik doe dit omdat ik het leuk vind lekker bezig te zijn en fit te blijven. Ook vind ik het belangrijk om er fit uit te zien. (lees: een atletisch lichaam met een functioneel vetpercentage, DUS NIET bodybuilding etc.!)

Mijn probleem is dat ik eigenlijk wel iets meer vet heb dan nodig is als reserve.
Dit kan denk ik niet aan mijn activiteiten liggen omdat ik toch behoorlijk veel beweging krijg, dus ben ik het in mijn voeding gaan zoeken.
Inmiddels heb ik aardig wat fitness websites afgestruind maar dit is allemaal koolhydraat/eiwit rijk en vet arm. Of alleen maar poedertjes hier, poedertjes daar.

Momenteel is dit mijn eten op een gemiddelde dag:
ontbijt met griekse yoghurt, walnoten/cashewnoten en blauwe bessen of bramen.
tussen de middag vaak 4 eieren gebakken in kokosvet met wat biologisch spek en groenten.
in de avond vaak biologische kip/rund met groente.
tussendoor eet ik nog wel eens een blokje zwarte chocolade (86%), kaas of wat vette vis als ik nog echte trek heb.
ik drink alleen water, koffie, groene thee, soms rauwe melk en hooguit 1 glas rode wijn per dag.

Mijn vraag aan jullie is of jullie tips hebben omtrent mijn voedingspatroon. Ik weet dat er meer mensen zijn (in mijn omgeving in ieder geval) met hetzelfde probleem.

groeten Roelof


 
I.85 m en 85 kg en dan het idee dat je teveel vet hebt? misschien weinig spieren en dus skinny fat? Je schrijft dat je een functioneel vet% wilt. Welk % functioneel is hangt maar af van de situatie. Maar ik denk dat je toch gedreven wordt door de fitness hype(wasbordje??).
Je zegt niet te denken dat je teveel aan vet aan je activiteit ligt. Ik denk van wel. Niet dat je te weinig doet, integendeel. Je zou op die manier dus al veel meer vet kwijt moeten zijn...uitgaande van cal.'verbranden'. Je lichaam houdt echter vet vast vanwege stress(en te weinig KH voor jouw activiteiten). Dat is tenminste mijn eerste gedachte.
Ga nu slapen moet morgen vroeg op en de hele dag actief zijn. RUST is belangrijk.
ad
 
@ad
Bedankt voor je reactie!
Ik heb denk ik een 'normale bouw'. Niet bepaald skinny fat maar ook niet echt fors. Misschien heb je daar gelijk in en kijk ik inderdaad teveel naar de fitnesshype, maar zelf denk ik dat ik toch echt wel iets kwijt kan/mag. Heb toch wel echt een buik om zomaar te zeggen.
Stel dat het inderdaad aan stress ligt, wat is dan de oplossing?
Minder sporten, meer KH of meer rust nemen? Of een combinatie van deze?

gr Roelof
 
Roelof,

Ik herken mezelf wel in jouw manier van trainen, toen ik ook een jaar of 20-22 was. Krachttraining, kickboksen, zwemmen, hardlopen.

Dat kan ook allemaal prima, maar rust is hierbij wel zeer belangrijk!

Mij werd het in die tijd teveel, vooral ook omdat ik daarnaast 6-7 dagen per week alcohol dronk, laat naar bed, psychisch veel stress etc.

Ik vermoed namelijk ook dat het bij jou ligt aan te weinig koolhydraten en te veel stress.

De trainingen zelf zijn ook erg stressvol. Dat moet ook, want anders wordt je niet sterker. Wat ik daarom erg belangrijk vind en wat mij veel helpt is voor en na de training een korte ademhalingsoefening.

Als je dit niet doet, dan blijf je waarschijnlijk nog lange tijd na de training te snel en teveel ademhalen. Je lichaam zit dan ondertussen stil op de bank, maar je ademt dan nog alsof je hard aan het trainen bent (en dus blijft je lichaam in de stress stand staan).

Het zijn 2 hele simpele oefeningen, kijk maar even welke je het fijnste vind. 2-3 minuutjes is al voldoende, maar meer mag natuurlijk ook.

Oefening 1: adem normaal in via de buik (dus niet extra diep!), verleng ontspannen de uitademing.

Oefening 2: adem normaal via de buik (dus niet extra diep!)in, adem normaal uit, pauzeer even.

Als je hartslag hierdoor gaat zakken doe je de oefening goed.
 
185cm en 85kg klinkt trouwens helemaal niet verkeerd. Ik ben ongeveer 182 en weeg 80. Ik heb een redelijk gespierd lichaam. Geen strakke sixpack, maar je ziet de buikspieren wel zitten bij mij.

Misschien heb je inderdaad te weinig spiermassa en ligt het Aan je trainingsschema?

De extra koolhydraten hielpen mijn trouwens erg goed om aan te komen en extra spiermassa.

Ik heb de koolhydraten gewoon nodig. Er zijn hele sterke powerlifters bijvoorbeeld die ook helemaal no carb zijn, maar voor mij persoonlijk werkt dat absoluut niet.
 
Bij zijn lengte en gewicht zou Roelof op z'n minst een redelijk vet% kunnen hebben. Met een buikje echter zal er een neiging tot skinny fat zijn. Maar....wat versta jij Roelof onder een buikje. Het probleem op de dag van vandaag is dat men al snel zegt dat men een buikje heeft terwijl er eigenlijk sprake is van een normaal vet %. Ik hoor dit soort verhalen iedere dag en ben dus waakzaam op een verkeerd realistisch beeld..met dank aan de fitness media/industrie. Creer een ideaal en biedt de oplossing om tot het resultaat te komen aan(producten en diensten).
Je doet in principe niets aan de opbouw va spiermassa maar eerder afbraak door het volume en frequentie van je trainingen. Waarschijnlijk valt het nog mee maar je bent ook nog jong. En geloof, nog een paar jaar en dingen veranderen(trouwens waar haal je de tijd vandaan? OOk dat zal veranderen). Je kunt ademtechnieken(schijnbaar een hype aan het worden)oefenen zoveel je wilt . Je reduceert je stress nada daarmee....je traint teveel.Basta.
Ik vindt het juist geweldig dat ik een tijdje na de training nog sneller dan normaal adem. Dan is mijn cardiovasculair systeem nog 'aan het trainen' terwijl ik al iets anders doe. Maar, ik train dan ook vroeg in de ochtend. Geen last van tegen de tijd ik ga slapen.
Ik denk zelfs dat je pech hebt gezien je leeftijd. Veel van jou leeftijdgenoten hebben, ondamks veel fysieke activiteit, een buikje/lovehandles. Ik ik denk dat dit komt doordat jullie vanaf de geboorte bloot zijn gesteld aan foute voedingsstoffen(denk bv. aan soja en oestrogenen). Afvallen is vnml. een hormonaal proces en je moet dit goed aansturen. Jij zet je lichaam in overlevingsmodus...er zit continu een tijger achter je aan.Chronisch op de vlucht. Je lichaam wilt snelle energie en met weinig KH....spierweefsel.
Mensen krijgen een sixpack(om dit maar eens als maatstaf te nemen)zonder te trainen, gewoon minder eten. Maar dan verlies je ook spiermassa en daarmee vitaliteit etc. Wanneer je er correct bij traint en de samenstelling van je voeding goed is zal het hormonale proces ook beter werken.
Gewoon een paar gedachte kronkels. Je moet uiteindelijk je eigen plan trekken. Je bent al op weg maar kijk dat je de juiste afslagen neemt.
ad
 
Je kunt ademtechnieken(schijnbaar een hype aan het worden)oefenen zoveel je wilt

Hier zullen we het niet snel over eens worden, zoals ook al duidelijk was in het topic "ademhaling". Geen probleem.

Inderdaad zal de kans groot zijn dat Roelof teveel traint/lange cardio doet. Moest ineens ook denken aan wat sommigen het "fat ass cardio syndroom" noemen.http://www.pt-nijmegen.nl/fat_ass_cardio_syndrome.htm
 
Ja, ik had die opmerking beter niet gemaakt, hoort bij een ander topic waar ik bewust voor heb gekozen niet meer naar te kijken.
Teveel cardio of teveel andere training,zeg krachttraining etc.is stress. Daar moet je slim mee omgaan. De vraag is of roelof nu al die activiteit doet om 'lean'te worden of om een beetje goed in van alles te worden. Is dit om erbij te horen, bewust of onbewust. Dit kan een weerstand zijn in het maken van slimme beslissingen.
Als het verkeerde 'plaatje'in het onderbewustzijn opgebouwd is.....
ad
 
Excuses voor de late reactie, kwam er door drukte niet echt aan toe.
Dank jullie wel voor de info! Ik zal deze dingen eens uitvogelen voor mezelf.
Ik begrijp dat ik meer rust zal moeten nemen en ga toch maar eens wat meer KH eten.
wel nog wat vragen:
- op welke momenten op de dag dan KH gebruiken?
- KH in welke vorm?
- hoeveel sport/rust is volgens jullie dan aan te raden?

gr Roelof
 
Ik heb ongeveer dezelfde lengte en gewicht. Ik ben wel atletisch gebouwd, dat wil zeggen laag vet% en duidelijk gespierd. Ik deed vroeger fanatiek bodybuilding, wat ik niemand zal aanraden. Rust is heel belangrijk.
Ik denk eerder dat je veel te actief bent en veel te weinig eet. Je kan makkelijk met 2x krachttraing per week, 2x per week conditioneel. Dat is wat ik doe en dat werkt uitstekend voor een gezond atletisch lichaam. (Voor mij)
Daarbij lekker wapf eten, low carb en eten tot je verzadigd bent.
Misschien heb je hier wat aan ;)
 
Ik zorg er inderdaad ook voor dat ik de adem niet inhoud tijdens een herhaling. Ook met de mond een klein beetje open inderdaad, maar om nou te zeggen dat ik heel soepeltjes dooradem kan ik ook weer niet zeggen. Vooral als de gewichten wat zwaarder worden is dat lastig, inderdaad om de intra abdominale druk te behouden.

Jij zult wel meerdere keren moeten ademhalen tijdens een herhaling, simpelweg omdat jij traint in een heel erg langzaam tempo.

Maar zou je dit ook aanraden bij mensen die niet dezelfe methode trainen zoals jij doet? Dus vaak snellere herhalingen en wat zwaardere gewichten?


Alles een kwestie van mate. Wat is snel, wat is zwaar en wat is erg langzaam?
Zware gewichten snel bewegen is een tegenstrijdigheid. natuurlijk weet ik ook dat je bij bv een squat zelfs met bijna een max. gewicht relatief snel zult kunnen bewegen. maar dan komt dit doordat je een snelle en krachtig start impuls geeft en ook snel in een gunstigere positie komt(qua hefboom ) en daar zeker weer snel door kunt bewegen. Het gewicht is een ding maar het gaat om weerstand en daarmee komt torsie om de hoek kijken. Stel je pakt een max. gewicht maar de weerstand die je ervaart blijft hetzelfde over de gehele bewegingsuitslag, maximaal dus. Dat zal de snelheid beïnvloeden. Hoe lang kun je de adem inhouden bij een max. inspanning? Zolang ongeveer kun je de inspanning volhouden , je gaat toch naar adem happen en dan.....boem is alles weg.

Mijn rep tempo is zeer gecontroleerd en dit begint al met de start...langzaam.....en dan snel genoeg om de spanning op de spier te houden, en dit varieert per oefening/apparaat.
Ik adem onafhankelijk van het tempo maar laat de frequentie door het lichaam reguleren, ik blokkeer het enkel niet. Alleen de mond openhouden is niet voldoende. Het gaat erom de luchtpijp niet af te sluiten en de mond geopend houden helpt hierbij.
In sommige situaties is het goed om te zorgen voor een intra abdominale druk zodat je romp goed stabiel is, en dit is dus niet beperkt tot training. En het is echt niet zo dat ik bang ben dat men bij de bosjes omvalt. Ik denk echter dat zoiets niet nodig is wanneer de doelstelling spiergroei activatie is. Veel methodes zorgen voor resultaat en ik heb mijn methode gekozen.
Wanneer bij een bepaalde oefening die men perse wilt doen , het beter is om de adem kort in te houden dan is dat zo. Maar je lichaam heeft er schijt aan waarom je een bepaalde oefening doet.........het reageert simpelweg.

Hoe gaat het met je training?
ad
 
Zware gewichten snel bewegen is een tegenstrijdigheid


Ik bedoelde dit in vergelijking met de methode die jij gebruikt. Je beweegt de gewichten zeer langzaam, en omdat bij jou de set ook meestal een stuk langer duurt zijn ook de gewichten iets minder.



Ik adem onafhankelijk van het tempo maar laat de frequentie door het lichaam reguleren, ik blokkeer het enkel niet

Aha, nee, ik blokkeer de ademhaling ook nooit helemaal. Bij bijv zware squats of deadlifts haal ik wel heel diep adem, omdat ik erachter kwam dat ik dan inderdaad een stukje sterker/stabieler ben. Meerdere keren ademen voor een herhaling gebeurt bij mij zelden tot nooit.

Er schiet me ineens wat tebinnen. Een tijdje geleden kreeg ik het idee om eens de handstand te gaan leren (gewoon omdat het kan en omdat ik het leuk vind). De eerste paar keren dat ik het probeerde hield ik mijn adem in, met als gevolg dat mijn ogen helemaal rood werden. Niet gezond dus dat adem inhouden.



Hoe gaat het met je training?


Erg goed. Ben nu in totaal een kg of 9-10 aangekomen en ben sterker dan ooit. De trainingen die ik volg vind jij waarschijnlijk verschrikkelijk, maar dat maakt verder niet uit, en de resultaten spreken voor zich.

Ik train niet alleen voor Hypertrofy, maar heb ook nog andere doelen (explosiviteit, mobiliteit, conditioning, wat kickboksen etc) waar ik graag aan werk en die de trainingen ook nog eens super leuk maken.

Ik vind alles wat met trainen temaken heeft zo ongeloofelijk leuk dat ik er heel hard over na zit te denken om te proberen hier mijn beroep van te maken.


 
Over gewichten versus weerstand en herhalingstempo etc hebben we het al vaker gehad. Ik volg gewoon geen gym hype, ondanks de daar mee te behalen resultaten. Deze zijn er omdat er een gemeenschappelijke deler is....weerstand en ergens in de training een hierdoor ontstane prikkel.
je hebt het ook steeds over het feit dat ik enkel voor hypertrofie train, en dat zeg ik zelf ook. Mijn vermoeden is dat je daarbij denkt dat het mij dan om het uiterlijk gaat en verder vergeet je de waarde van spiermassa en... dat al die 'aparte' functies die je wilt ontwikkelen van een en hetzelfde weefsel komt(neuromusculaire). Je kunt jezelf wel trainen om met een bepaalde oefening 'explosief' te worden, maar dan heeft dit weinig waarde voor weer andere bewegingen in je dagelijks leven (specificiteit). En zo is er nog meer. Training is voor mij spiertraining en dit dicteert mijn activiteit.
Het uiterlijk is voor mij op z'n best een secundaire factor ,simpelweg het gevolg van..... De waarde van de spiermassa is echter enorm voor het lichaam en dit wordt door velen nog niet begrepen. En ik heb het hier over iets wat je van naturen op kunt bouwen. Daarnaast hoeft dit niet het max. mogelijke te zijn maar wel het optimale.
Binnenkort ga ik een paar dagen naar een congres in Dresden waar dit het hoofd thema is. denk dan aan de relatie tot pijn, kanker, stofwisseling/hart en mentale gezondheid etc. Meer wetenschappelijk bewijs/bevestiging dat de spieren een centrale rol spelen. Verder wordt er gesproken over methodieken en voeding mbt het thema. En oh, ik zal er Doug Mc.Guff ontmoeten......zeer interessant dus.
Janse , uiteindelijk zitten we op hetzelfde pad maar met een andere manier van naar het doel gaan. Het zijn de mensen die beweren ons doel 'onnatuurlijk en slecht is waar we het tegenop moeten nemen. Dat je een beroep in deze richting wilt gaan uitvoeren is momenteel emotioneel aangedreven(vermoed ik). Bedenk wel, dat wat je nu leuk vindt zal waarschijnlijk niet hetgene zijn waar je de dag mee gaat doorbrengen. En financieel is het bagger, uitzonderingen daargelaten. Je zult dan al snel in een management functie moeten werken. Of zelfstandig werken maar ook dit is meestal beperkt mogelijk.Denk hier goed over na, spreek met mensen uit de branche(niet de werkgevers)en leg contacten.
Trouwens, ik doe ook nog sporadisch aan wing chun, dus 'spieren in actie'.
ad

 
Mijn vermoeden is dat je daarbij denkt dat het mij dan om het uiterlijk gaat en verder vergeet je de waarde van spiermassa

Nee, dat denk ik absoluut niet. Ik lees al wat langer mee op dit forum, dus ik weet heel goed dat dit bij jou absoluut niet het geval is.




Dat je een beroep in deze richting wilt gaan uitvoeren is momenteel emotioneel aangedreven(vermoed ik). Bedenk wel, dat wat je nu leuk vindt zal waarschijnlijk niet hetgene zijn waar je de dag mee gaat doorbrengen. En financieel is het bagger, uitzonderingen daargelaten.


Bedankt. Ik kan met zekerheid zeggen dat dit geen tijdelijk emotioneel iets is. Sport en (Kracht)training is iets wat ik mijn hele leven al helemaal geweldig leuk en interessant vind.

Ik heb nu verder geen tijd, maar ik kom hier vanmiddag nog even op terug.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.499
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan