krachttraining

ad ligtvoet

New member
Zoals in 'even voorstellen'aangegeven het onderwerp krachttraining.

Laat ik vooropstellen dat ik de term fitness compleet misplaats vindt mbt training maar omdat de term nu eenmaal veelvuldug gebruikt wordt zal ik hem toch zelf ook gebruiken.Fitness zou je kunnen zien als het verschil tussen het meest en het minst(de dood)dat je kunt doen.Wanneer we dit vergroten verbeteren we de functionaliteit en deze is afhankelijk van spierkracht/uithouding,cardiovasculaire efficientie,een sterk skelet en een goede flexibiliteit.Krachttraining is de beste trainingsvorm om dit te verbeteren mits deze juist wordt uitgevoerd.In het kort komt het erop neer dat we proberen de spier binnen 60-90 seconden vermoeid te krijgen zodat geen verdere beweging meer mogelijk is.Dit is dan een zeer belangrijke prikkel waardoor het lichaam zal reageren met spieropbouw,mits het hiertoe de tijd krijgt.Het is van belang dat zo'n training efficient en veilig is en daarom prefereer ik langzame gecontroleerde bewegingen zodat de spier(en) onder een constante gelijkmatige spanning blijft en verder prefereer ik training aan apparatuur ipv losse gewichten.De doelstelling is diepe lokale spiervermoeidheid en op zo'n moment is de angst dat een gewicht niet meer te controleren is het laatste waar je aan moet denken.

Het hebben van een gespierd lichaam is dus een consequentie van het feit dat het lichaam functioneel wil zijn (aangepast aan de eerdere belasting,adaptatie) en niet omdat jij er graag uitziet zoals de marketing boys je voorhouden hoe je zou moeten uitzien.Het hebben van veel spiermassa is biologisch/evolutionair gezien niet bijdragend aan overleven.Teveel spiermassa produceert teveel warmte tov het oppervlak waarover het afgegeven kan worden en verder is het tijdens de hele evolutie niet mogelijk geweest om de hoeveelheid voeding/calorien die nodig is om deze massa te onderhouden in te nemen.Ons verteringssysteem is er ook niet op gemaakt.De voorbeelden die je voorgeschoteld krijgt over hoe je er uit dient te zien behoren genetisch gezien niet tot de doorsnee burger(afgezien van gebruik van allerlei middelen).Wanneer deze doorsnee burger echter bv.5 kg spiermassa opbouwt dan zal hij er zeker goed gespierd uitzien en ook genieten van alle voordelen die deze opbouw met zich meebrengt.Stel je weegt 70 kg en na een jaar trainen 75 kg(spiermassa opbouw,niet vetter).Ga dan eens naar je slager en vraag hem om je 5 kg spiervlees te laten zien.Bedenk dan eens hoeveel werk je lichaam heeft verricht om deze hoeveelheid op te bouwen.

Zelf zie ik het graag dat mijn klanten voordat ze met de training beginnen hun stofwisseling in orde hebben (goed functioneren van het hormoonstelsel, geen laaggradige ontstekingen etc.)want de trainingen zijn een stressfactor ,daarom zijn de trainingen van korte duur en infrequent.Herstel en opbouw zijn essentieel en vergen tijd.Ok moet je er voor zorgen dat de voedingsstoffen opgenomen kunnen worden.Het een hangt ook hier met het ander samen en weston price voeding voorziet optimaal hierin.

Het is fijn om een sterk en vitaal gezond lichaam te hebben zodat je van alle dingen die je doet kunt genieten en kunt blijven doen en voeding speelt een belangrijkere rol mbt gezondheid dan training.Training dient net zo min tot het verbranden van calorien,dit is een idioot idee.Verbreng geen uren per week met training en laat je zelfwaardering niet afhangen van de wortel die de slimme marketing boys van de fitness branche je voorhouden.

Natuurlijk valt er veel meer te zeggen over training maar ik moet het hier nu even bij laten

ad.

 
Ho ad heb jij het over Body by Science van Doug McGuff en John Little.

Richard Nikoley van Free The Animal, heet het hier ook over, ook met vasthouden op verschillende hoogte.

Zie ook: http://freetheanimal.com/2012/08/my-butt-hurts-so-bad.html

Zie ook: http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2012/01/06/dr-doug-mcguff-on-exercise.aspx

Het klopt dat je deze manier van trainen beter met apparatuur kunt uitvoeren.

Je kunt ook kijken naar X-adaption training: http://www.trulyhuge.com/X-Adaptation.pdf

Ik train met zandzakken en losse gewichten, dus train iets anders.

 
Hallo amancay,

Yep, Doug mc guff is een van de personen wiens zienswijze ik deel.Het was echter mike mentzer die mij vele jaren geleden in de richting van HIT geduwd heeft en die mij via consulten duidelijk heeft gemaakt wat de eigenlijke zin van training is.Zelf ben ik regelmatig actief op de site van body by science,geef mijn mening en leer van anderen.Op het gebied van training kom ik tot dezelfde conclusies als mike hier aangeeft mbt voeding nml.dat je niet gehinderd moet zijn door enige academische opleiding.Jarenlang uitproberen ,beredeneren,boeken lezen en uiteindelijk de fundamenten begrijpen geven een overzicht van het totaal ,je blijft het bos zien ongeacht hoeveel bomen er komen.De kunst is om clienten dat te laten doen wat ze moeten doen,dit vergt inleving,juiste taalgebruik,geduld etc.Daarom is het belangrijk dat een client begrijpt waarom er op de specifieke manier gertaind dient te worden.

De middelen die jij gebruikt in je training geven weerstand die progressief ingezet kan worden en waarmee je goede resultaten kunt bereiken mits goed ingezet.Je spier weet niet wat je gebruikt,ervaart alleen de spanning.Belangrijk is echter dat je op lange termijn je gezondheid niet hebt ondermijnd tijdens de activiteit om fitter te worden.

 
EINDELIJK eens iemand die een genuanceerde kijk geeft op 'fitness'-training en ook nog eens met volledige kennis van zaken (inderdaad niet gehinderd door een academische 'opleiding')! Ik ben blij met je, Ad! Ik ben ook meteen heel erg benieuwd of je bekend bent met Paul Chek en, zo ja, wat je van zijn visie op training en voeding (hij spreekt zelfs op Wise Traditions-conferenties) vindt.

Mike

 
Quote:
EINDELIJK eens iemand die een genuanceerde kijk geeft op 'fitness'-training en ook nog eens met volledige kennis van zaken (inderdaad niet gehinderd door een academische 'opleiding')! Ik ben blij met je, Ad!


Dat had ik niet van jou verwacht. Ik zag dat jij gereageerd had, en dacht eigenlijk dat er een nu mega lange tekst zou staan over waarom sport en krachttraining zo mega slecht voor je zijn, stress, zuurstofrovend enz.

Sorry Ad, maar ikzelf ben het niet met Mike eens en had na het lezen de post in je voorsteltopic meer van je verwacht. Je zegt daar dat je ideeën over fitness erg afwijken van het gangbare, maar dat vind ik wel meevallen als ik je verhaal zo lees. Je post hierboven had van elke fitnessinstructeur met een beetje basiskennis kunnen zijn.

Ik heb eens even gekeken naar die Doug mcguff, maar daar wordt ik ook al niet blij van. Gewoon een soort HIT training, maar dan in superslowmotion,en dan ook nog eens alles op apparaten (net zoals de oermens dat deed?) en dan ook nog eens van die isolatieoefeningen erbij :roll:

Moet je hem hier eens zien hyperventileren aan het eind:

Heel gezond inderdaad!

Ja hoor Mike, eindelijk eens iemand met een genuanceerde kijk op fitness :roll:

 
Evan,

Ik zal nooit een voorstander worden van krachttraining en cardio, maar ik heb Ad persoonlijk ontmoet in Heerlen en hij is 'for real'. Misschien dat dit voor jou (nog) niet voldoende naar voren komt in de posts van Ad, maar dat gedeelte kan ik beter aan Ad zelf overlaten. Feit is dat hier mensen actief zijn die aan krachttraining doen en wat ik tot nu toe lees, bevalt me, o.a. dat Ad erkent dat krachttraining een vorm van stress is en dat je hier dus uiterst zorgvuldig mee moet omgaan.

Mike

 
Hai Janse, heb jij mijn post op dit forum gezien over Stanford Bennett. Ik heb het geplaatste bij het topic over haaruitval. In de eerste post staat een link naar een artikel over hem en daar staat een foto bij van toen hij 50 was en 72. Zelfs zijn hele gezichtsstructuur lijkt een stuk breder. Hij heeft 2 boeken die je kan lezen op internt. Exercise in bed en Old age its cause en prevention.

 
@Ad,

Ik lees mijn vorige post nog eens door en zie dat het wel een beetje negatief is richting jou. Ik ben het dan wel niet met je eens, maar ik bedoel het niet kwaad hoor! Ik kan waarschijnlijk nog veel van je leren. Leuk dat je ook meedoet op het forum :wink:

 
Hier in dit artikel speciaal over het haar regime staan zijn foto's

http://relaxedhairhealth.blogspot.nl/2011/06/what-i-learned-from-72-year-old-mans.html

En hier een quote en de link waar zijn exercise regime wordt besproken.....

http://transformetrics.com/forum/showthread.php?t=10456

Here's the bottom line Hank, I have studied Sanford Bennett's book in detail and examined every statement he made. The reason Mr Bennett achieved such extraordinary results was because he stimulated natural Youthful Hormone Production by performing his exercises intensely while causing no trauma to muscles, joints, ligaments and tendons. As a result his body wasted no energy in repairing trauma which drains the life force energy and gradually causes a loss of strength and development.

 
Het lukt mij niet om hele lappen teksten in het Engels te lezen, maar die foto's vind ik in elk geval wel bijzonder.

Hij ziet er op zijn 72e zeker jonger uit dan op zijn 50e.

Ik kan eigenlijk niet geloven dat het alleen komt door wat simpele oefeningetjes die hij in bed doet. Heeft hij ook nog een speciaal dieet, of komt het volgens hem echt alleen door die oefeningen?

Bij " exercise in bed" moest ik eigenlijk gelijk aan iets anders denken :oops: :lol:

 
Zo,ik kom net thuis en zie al enige reacties op mijn topic,leuk.

'Ik lees mijn vorige post nog eens door en zie dat het wel een beetje negatief is richting jou. Ik ben het dan wel niet met je eens, maar ik bedoel het niet kwaad hoor! Ik kan waarschijnlijk nog veel van je leren. Leuk dat je ook meedoet op het forum '.

Janse,

fijn dat je er zo over denkt maar ik kan wel wat hebben hoor dus blijf gewoon zeggen hoe je er over denkt.

Je had iets meer verwacht van mij?Zoals?

Er bestaat geen geheim mbt training waarmee je je lichaam tot iets kunt transformeren wat er niet inzit.Spieren contraheren ,laat ze dit regelmatig met een progressief stijgende belasting doen en geef ze de nodige rust en voedingsstoffen en je zult resultaat zien.Niets nieuws.Dit is wat iedere trainer met een beetje basiskennis weet.Wat velen(ik zeg niet iedereen)simpelweg niet weten is hoe dit in de praktijk efficient in te zetten.Dit omvat vele aspecten waar ik nu even niet op in wil gaan ,maar wellicht op een ander moment.Geloof me ,zo'n opleiding tot fitnessinstucteur stelt niets voor en het blijft basiskennis.Je schrijft dat zo'n instructeur hetzelfde zou vertellen als ik boven deed.Natuurlijk kan ik lang niet alles vertellen hoe ik over fitness denk in 1 bericht.Het was als een start tot discussie bedoeld.Maar vraag maar eens aan zo'n instructeur waarom spiermassa niet oneindig toe kan nemen,welk mechanisme schuilt hierachter of waarom je niet te vaak moet trainen.Nee ze zullen de klanten zelfs aanmoedigen om zo vaak mogelijk te komen.Weet je , deze branche is gewoon ziek net zoals de voedingsadviezen/middelen industrie.

'Ik heb eens even gekeken naar die Doug mcguff, maar daar wordt ik ook al niet blij van. Gewoon een soort HIT training, maar dan in superslowmotion,en dan ook nog eens alles op apparaten (net zoals de oermens dat deed?) en dan ook nog eens van die isolatieoefeningen erbij'.

Sorry maar ik zie hier geen isolatie oefeningen en het feit dat de oermens niet op apparaten trainde zegt niets.Hij trainde zowieso niet.Doel is om de fysiologische/metabolische belasting na te bootsen zoals de oermens die ook af en toe ervaarde en niet perse middels dezelfde activiteit.Jij gaat toch ook niet zelf de wei in om een dier te jagen en te slachten met een stenen(zelfgemaakt?)mes om zo aan je vlees te komen.Nee,je eet je producten met het idee dat deze dezelfde werking hebben zoals die dat ook bij de oermens had.

Ik moet het hier nu bij laten maar zal morgen verder gaan.

 
Die laatste opmerking over dat de oermens moest jagen en wij dat tegenwoordig ook niet doen maar inderdaad gewoon ons eten in de winkel of bij de boer halen vind ik wel treffend. Wij kunnen nu eenmaal gewoon niet meer het leven van het oermens meer hebben. Soms vind ik het wel moeilijk om naar mezelf te kijken in vergelijking tot de oermens. Dan lijkt bijna alles van wat ik leuk vind en boeiend niet overeen te komen met de oermens (en daarom dan 'fout' te zijn?).

Nog even een vraag Ad, geef jij je klanten ook cardio/conditietraining, in ieder geval niet alleen spieropbouwende oefeningen maar ook vetafbrekend/verbrandend?

En hoe denk je over hardlopen?

 
Quote:
Je had iets meer verwacht van mij?Zoals


Nou, omdat je zei dat je een totaal andere kijk had op fitness en krachttraining en dan kom je met superslomo HIT fitness op apparaten van vele honderden euro's per stuk.

Prima, maar ik had stiekem een beetje de hoop dat er nu iemand kwam met een ECHT andere kijk op fitness en krachttraining. Je schrijft je in op een Weston Price forum. Elke dag komen mensen er hier weer achter dat de waarheid TOTAAL anders in dan ons altijd is geleerd. Niet alleen over voeding, maar ook vele andere onderwerpen. Wapf gaat over oervoeding, omdat je zei dat je een hele andere kijk had op fitness, had ik meer verwacht richting de "oer trainen/bewegen".

Quote:
Weet je , deze branche is gewoon ziek net zoals de voedingsadviezen/middelen industrie.


Ja, hier ben ik het wel mee eens. Waarom heb je er dan eigenlijk voor gekozen om toch in deze branche te gaan werken??

Quote:
Maar vraag maar eens aan zo'n instructeur waarom spiermassa niet oneindig toe kan nemen,welk mechanisme schuilt hierachter of waarom je niet te vaak moet trainen.Nee ze zullen de klanten zelfs aanmoedigen om zo vaak mogelijk te komen


Je spiermassa kan misschien niet oneindig toenemen, maar er zijn mensen die een aardig eind komen. Ik hoorde pas van een man met biceps met een omtrek van 80 cm! 8O De omtrek van mijn middel is ook ongeveer 80 cm. Erg ziek inderdaad..

Welk mechanisme daarachter schuilt? Geen idee? ben benieuwd.

Waarom je niet tevaak moet trainen? Iedere serieuze fitnesser/bodybuilder kan je vertellen dat RUST de belangrijkste training is.

Quote:
Sorry maar ik zie hier geen isolatie oefeningen


Ik googlde even snel naar Doug Mcduff en kwam gelijk hier uit http://www.bodybyscience.net/home.html/

Zie hier gelijk barbell curl, triceps rope pushdown, leg extension etc. Maar gelukkig ben je het met me eens dat isolatie oefeningen onzin zijn.

Quote:
Doel is om de fysiologische/metabolische belasting na te bootsen zoals de oermens die ook af en toe ervaarde en niet perse middels dezelfde activiteit


Dat hoeft inderdaad niet met dezelfde activiteit, maar in superslomo tot muscle failure trainen op "speciale" dure apparaten is wel HEEL erg anders dan wat de oermens deed.

Ikzelf ben er ook nog lang niet helemaal uit wat dan wel goed is, maar hier ook vast mijn ideeën over traning:

Ik vind in elk geval dat de gemiddelde mens veel en veel te weinig beweging krijgt. Extreem sporten is niet gezond, maar de hele dag op je luie reet achter de pc of televisie hangen zoals de meeste mensen doen is zeker zo slecht.

Het doel van training is om een krachtig en lenig lichaam te krijgen en te houden. Het voelt gewoon ongeloofelijk goed als je een lekker sterk en soepel lichaam hebt waarmee je goed en vrij kunt bewegen, lopen, rennen, klimmen, springen, spelen, werken, tuinieren en meer zonder dat je daarbij gehinderd wordt door stijve of zwakke spieren en gewrichten. Ook is het volgens mij niet de bedoeling dat je loopt te hijgen als een paard als je een keertje de trap op en af sprint.

De beste manier om het lichaam sterk, soepel en in goede vorm te krijgen lijkt me dus door zoveel mogelijk te trainen met....het lichaam. Dus ook met het eigen lichaamsgewicht. En dus niet met veel te dure apparaten.

Ook moet het iets zijn wat voor IEDEREEN mogelijk is, dus niet met veel te dure apparaten in veel te dure sportscholen met veel te dure abonnementen.

Een ander belangrijk onderdeel van fitness is balans. Dit is prima en leuk te trainen met je eigen lichaam(gewicht), maar niet op veel te dure apparaten in veel te dure sportscholen met veel te dure abonnementen.

Ook zijn je spieren gemaakt om met elkaar te SAMENWERKEN. Nog zo'n groot nadeel van het langzaam uitvoeren van zware oefeningen op speciale apparaten. Door te trainen met je eigen lichaamsgewicht, of bijv zoals Amancay doet, met losse gewichten of zandzakken/bulgarian bags dwing je het lichaam om ook andere spieren te gebruiken om je balans te houden. Dit is al veel natuurlijker dan met apparaten die je niet in balans hoeft te houden en waarmee je keer op keer EXACT dezelfde beweging maakt.

Je zegt dat het niet gezond is om teveel spiermassa te bouwen. Hier ben ik het mee eens. Je geeft zelf al een voorbeeld van 70 naar 75 kg in een jaar, dus 5kg extra spiermassa. Prima, dat is voor iedereen goed te doen, en niet overdreven veel.

Maar ook het teveel spiermassa bouwen is opgelost door te trainen met het eigen lichaamsgewicht! Om echt veel spiermassa te bouwen moet je trainen met gewichten waarmee je max 8-12 herhalingen kunt maken (klopt niet helemaal, maar je snapt wat ik bedoel). Met je eigen lichaamsgewicht ga je met de meeste oefeningen al snel over de 12 herhalingen heen. Je kunt hiermee dus prima wat spiermassa bouwen, zonder te overdrijven zodat je er als een grote misvormde bodybuilder uit komt te zien.

Het trainen met het eigen lichaamsgewicht is ook nog eens erg leuk (vind ik :) ), je bent lekker bezig en kunt eindeloos variëren met oefeningen. Dit in tegenstelling tot het supersaaie trainen met apparaten waarbij je keer op keer (met flinke tegenzin) dezelfde saaie routine draait in een stinkende zuurstofarme sportschool.

Ik ga dus voor trainen met zoveel mogelijk het eigen lichaamsgewicht en minimale apparatuur. Hooguit een pull up stang, een zandzak zoals Amancay doet, of bijvoorbeeld een rugzak met wat gewicht erin voor bepaalde oefeningen.

Wat betreft cardio fitness, ik vind het prima als mensen wat hardlopen (dus ook weer het eigen lichaamsgewicht) of andere dingen doen, maar niet overdreven. Erg belangrijk vind ik dat je tijdens het trainen door de neus kunt in EN uitademen. Als dit niet lukt, dan ga je te hard. Meer info hierover in de topics over ademhaling.

Evan

 
Hoi Eli,

Ik zou het leven van de oermens(laten we het zo maar blijven noemen)niet al te veel romantiseren. We hebben een veel veiliger leven nu en veel technologische ontwikkelingen hebben hiertoe bij gedragen bv.het rioleringssysteem , betere bescherming tegen de elementen etc. (ga nu niet al deze dingen op weegschaal leggen,ik bedoel dit zeer algemeen). Het gaat erom dat we een eetpatroon en leefstijl aannemen die overeenkomt met wat ons DNA altijd gekregen heeft en dus ook nu verwacht. Dat is de bril waardoor ik de hele zaal bekijk.

Conditietraining,daarmee zul je wel bedoelen dat je een bepaalde activiteit langdurig( meestal + 30 minuten) kunt blijven doen met een bepaalde intensiteit. Dit is compleet overbodig mbt gezondheid en levert geen enkele bijdrage tot opbouw of behoud van de vetvrije massa .Uithouding is specifiek. Wanneer je dus goed wilt zijn in rennen ,ja dan zul je moeten gaan rennen en wil je goed zijn in fietsen of zwemmen idem.Ben je goed in rennen wil dit lang niet zeggen dat je goed bent in iedere andere activiteit. Het idee dat deze activiteiten goed zijn voor vetverbranding is een variant van calorieën verbranden middels training. Waarom zou je dit doen? Je moet je zo voeden zodat je de hele dag door vet verbrand. Blijf gewoon de hele dag door in beweging met activiteiten die bij het leven horen zoals schoonmaken , de trap gebruiken ipv lift , pak de fiets ipv de auto .

Cardio is een marketing term die conditietraining(eigenlijk uithoudingsvermogen training) heeft vervangen en nu suggereert dat deze activiteit je hart gezond zal houden. Maar dit is nonsens ,alleen al omdar er zeer veel hartziekten zijn die niet te verbeteren zijn met training. Het cardio vasculaire stelsel heeft maar een beperkte chronische aanpassing capaciteit mbt fitheid. Het echte werk/aanpassing gebeurd op spiercel niveau en het is juist middels intense spierarbeid waarmee dit geprikkeld wordt,en ook je hart kun je alleen maar harder laten werken door gebruik van je spieren. Intense spierarbeid is dus noodzakelijk om het gewenste resultaat te verkrijgen en ongeacht de modaliteit die je gebruikt. Het is wel zo dat, in mijn visie, krachttraining de efficiëntste en veiligste manier is,mits correct gedaan. En dat is waar ik mijn klanten mee bedien,tenminste diegene die gebruik maken van mijn diensten als persoonlijk instructeur, mijn fulltime baan is zoals men dat zegt, another story.Dus nee geen conditie/cardio in mijn privé trainingsruimte.

Kaasmeisje,

Ik zou alle vrouwen willen aanmoedigen om aan krachttraining te doen want het is gewoon goed voor het menselijk lichaam ongeacht geslacht en vanaf jonge leeftijd tot het einde van je dagen.

Hoe denk je zelf hierover?

Ik hoop dat bovenstaande een beetje gestructureerd overkomt.Ik heb dit nml. snel op een rustig moment tijdens het werk geschreven . Verder laat ik even weten dat ik niet veel tijd heb om vaak/lang op het forum te zijn .Het kan dus zijn dat ik pas later op een bericht reageer.Zal mijn best doen.

 
Hoi Evan.

Mijn training ziet er zo ongeveer uit (zie later). Ten eerste vindt ik het hormonenstelsel in het lichaam het belangrijkste, daar train ik ook op. Wat betekent dat ik vaak train op lege maag, en ook s’morgens drink ik alleen water met sole, en ga pas eten rond 13.00. Verder krijgt mijn spijsvertering even rust zodat het lichaam zich aan andere dingen kan richten dan.

Verder ben ik nu instinctief zo ver dat ik eet als mijn lichaam daarom vraag of dat nu heel vroeg is of heel laat. Ik volg geen schema, maar het lichaam geeft het zelf aan.

Verder pak ik mijn meeste koolhydraten na de training, en dat is gewoon volle rauwe melk, in kleine sipjes ingenomen vermengd met mijn speeksel. Ik pak ongeveer 800 ml rauwe melk dan wat ik op heb in ongeveer 20 minuten. Verder neem ik die volle rauwe melk soms pas een half uur of een uur of twee uur na het trainen. Mijn lichaam laat ik met het minste leren omgaan als wel met het meeste. Een oermens had ook niet altijd te eten, en at ook onregelmatig, soms veel soms weinig.

Ik pak de tweede volle rauwe melk van 800 ml ongeveer 1 a 2 uur later, daarna is het weer gewoon eten zoals vlees, vis, groenten, eieren, soms zoete aardappels en wat kiwi’s. Op geen trainingsdagen eet ik dus gewoon, met bij elke maaltijd of 500 ml rauwe volle melk of 500 ml kefir gemaakt van volle rauwe melk.

Bij mijn training is alles gewoon ingebouwd zowel de hormonen als het voedsel als de snelheid van de training, het tempo de rust en met workout finishers.

Ik train zo:

Ik werk dus progressief, met oftewel gewicht vermeerdering of de tijd onder spanning of meerdere sets en herhalingen of de tijdsduur van een hele trainingsronde. Verder wordt mijn hele lichaam erbij betrokken ook met evenwicht en stabalisatie.

Ik begin met een lichte opwarming, paar keer opduwen en hang effe aan de rekstok.

Daarna doe ik een deadlift met tegelijkertijd een shrug en een rise on toes erbij met een zandzak van nu ongeveer 150 kilo. Ik doe nu 2 sets van een van 8 herhalingen en een van 4 herhalingen. Wat dus dadelijk komt op 9 herhalingen en 8 herhalingen, waarna het gewicht weer omhoog gaat.

Dan doe ik een roei oefening met een zware dumbell ook 2 sets met herhalingen

Dan doe ik een voor overgebogen schouder dumbell oefening met 2 sets en herhalingen.

Dan doe ik roeien (deadrow) met een zandzak ook 2 sets met herhalingen.

Dan doe ik weer een deadlift met shrug en rise on toes 1 keer maar die ik op de top zolang mogelijk vasthoud.

En dan doe ik een workout finisher een soort powerclean met squat erin met schouder erin en met staand opduwen erin. Doe ik met een zandzak en doe 2 sets met herhalingen, en deze oefening voer ik snel uit.

Daarna doe ik nog effe uitrollen met een wiel voor de buikspieren

Daarna een oefening met inholling van buikspieren

Daarna een plank oefening

Daarna nog een voorarm oefening

Dan ga ik uithangen op de rekstok tussen de 1 a 2 minuten, zodat alles uitgerekt wordt, en doe er nog wat hanging leg raises bij.

Alles duurt ongeveer 20 – 30 minuten.

Dan rust, rust……………

Dan de volgende training die is:

Lichte opwarming, paar keer opduwen en hang effe aan de rekstok.

Dan optrekken aan de rekstok meer biceps gericht met zandzak op de rug 8x 7x 6x

Dan optrekken aan de rekstok meer rug gericht 8x 7x 6x

Dan ga ik liggend met zandzak op de borst met optrekken aan twee ringen 8x 7x

Dan gewoon wat biceps oefeningen met dumbells 9x 8x 7x

Dan optrekken op rekstok met alleen mij lichaamsgewicht 9x 8x 7x

Dan opduwen gericht op de triceps 20x 20x

Dan de workout finisher dat is nu een jump oefening

Daarna doe ik nog effe uitrollen met een wiel voor de buikspieren

Daarna een oefening met inholling van buikspieren

Daarna een plank oefening

Daarna nog een voorarm oefening

Dan ga ik uithangen op de rekstok tussen de 1 a 2 minuten, zodat alles uitgerekt wordt, en doe er nog wat hanging leg raises bij.

Dan rust, rust……………

Dan de volgende training die is:

Lichte opwarming, paar keer opduwen en hang effe aan de rekstok.

Squat met alleen lichaams gewicht 20x 20x

Zercher squat met zandzak 12x 10x 9x

Zercher squat met zwaardere zandzak 10x 8x

Opduwen 30x 20x etc.

Dan opduwen met ringenwerk met zandzak op de rug 12x 9x

Dan wijd opduwen met ringenwerk met zanzak op de rug 12x 9x

Dan nog effe opduwen zeer langzaam 10x

Dan de workout finisher dat is nu de kettlebellswing

Daarna doe ik nog effe uitrollen met een wiel voor de buikspieren

Daarna een oefening met inholling van buikspieren

Daarna een plank oefening

Daarna nog een voorarm oefening

Dan ga ik uithangen op de rekstok tussen de 1 a 2 minuten, zodat alles uitgerekt wordt, en doe er nog wat hanging leg raises bij.

Dan rust, rust……………

Dan de volgende training die is:

Lichte opwarming, paar keer opduwen en hang effe aan de rekstok.

Op de grond bankdrukken met zandzak 12x 8x

Dips met zandzak op de rug 9x 7x

Dumbell flyes op plastic ball 12x 11x

Incline dumbbell press op plastic ball 12x 11x

Op plastic ball dumbbell achterwaarts over hoofd doen en terug naar borstkast 10x 8x

Batman shrug 30 seconden

Staand zandzak opduwen 10x 8x 7x

Staand zandzak optrekken tot schouder hoogte voor schouders 10x 8x 7x

Dumbell flyes 9x 8x

Staand schouderduw met dumbell 10x 8x

Nek isometric alle kanten

Dan de workout finisher dat is nu jump oefeningen

Daarna doe ik nog effe uitrollen met een wiel voor de buikspieren

Daarna een oefening met inholling van buikspieren

Daarna een plank oefening

Daarna nog een voorarm oefening

Dan ga ik uithangen op de rekstok tussen de 1 a 2 minuten, zodat alles uitgerekt wordt, en doe er nog wat hanging leg raises bij.

Dan rust, rust……………

Daarna soms deloading phase

Verder doe ik pistols, dat is squaten met je lichaamsgewicht op een been, dat lukt een bodybuilder niet, de meeste mensen niet trouwens.

Ook een arm opduwen

Ook handstand opduwen voor schouders etc., etc…………

Sprintoefeningen 2 keer per week of snel trappenlopen omhoog en naar beneden.

Nunchaku oefeningen.

Verder fiets ik soms een keer in de week paar uur. Doe alles op de fiets of lopend.

Dus heb alles, techniek, snelheid, traag, zwaar, licht, stabalisatie, core, evenwicht etc..

 
Quote:
Daarna doe ik een deadlift met tegelijkertijd een shrug en een rise on toes erbij met een zandzak van nu ongeveer 150 kilo


Jemig! En ik al die tijd maar denken dat je een vrouw was. :lol:

Je bent op precies dezelfde manier bezig als ik een jaar of 6 geleden. Tot in de puntjes uitgewerkte schema's, zoveel herhalingen van dit, zoveel sets, zoveel seconden dit etc. Ik ben helemaal klaar met al die perfecte schema' en al dat meten en rekenen.

Wat jij doet vind ik te extreem. Toen je het had over een zandzak wist ik niet dat die 150kg zou wegen. :lol:

ik houd het zelf bij oefeningen met zoveel mogelijk alleen het eigen lichaamsgewicht. Pistols, one arm pushups en handstand pushups kunnen daar zeker bijhoren. Al zijn dit wel oefeningen voor gevorderden.

Dit noemen ze trouwens Calisthenics, een heel oude Grieks Romeinse manier van gymnastiek. Het betekent "mooie kracht".

Het is trouwens langzaam een hele hype aan het worden onder jongeren. Volgens mij vooral in Amerika, Israël en Tsjechië, Rusland en nog een aantal landen. &feature=g-high-rec

Het mooie vind ik ook dat oefeningen met het lichaamsgewicht voor iedereen mogelijk is. Voor mensen die niet zo fit zijn kunnen dit wat simpele pushups zijn, mocht zelfs dit niet lukken, dan pushups met de knieën op de grond. Of simpele squats. Als het te moeilijk is, dan zak je gewoon wat minder diep en bouw je dit langzaam op.

Voor gevorderden zoals jij zouden dit inderdaad pistol squats, handstand pushups of andere dingen kunnen zijn. De variaties zijn eindeloos, en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt/kan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.425
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan