kombucha

de gal/leverthee die ik heb smaakt goed, dus ik denk dat de smaak van de kombucha dan ook lekker zal zijn. Ik wil het in elk geval wel gaan proberen.

 
Ik heb verschillende suikers geprobeerd. Ik heb het ook een keer met alleen suikerwater gedaan, dus zonder de thee of kruiden.

Zonder de thee wordt de nieuwe zwam heel dun en zwak. Dit houdt in volgens mij dat de cultuur mineralen en andere stoffen ontrekt aan de thee.

Mijn idee is dat het met elke suiker kan, als het maar voedzaam genoeg is. Geraffineerd is dus waardeloos, ongeacht of men het aanbeveeld of niet. Er kan bijna geen besmetting ontstaan door een andere suiker, waar men volgens mij wel bang voor is.

Honing, melasse, siroop, al zou je de meest vaste vorm van koolhydraten gebruiken, dan zal de cultuur er alsnog iets mee kunnen doen denk ik.

 
Mijn kombucha is gisteren overleden :cry:

Gisteren zou het eigenlijk klaar zijn voor gebruik, maar toen ik ging kijken bleek de zwam helemaal onder de schimmel te zitten.

Dit kan door 2 dingen gekomen zijn:

-Ik was deze keer te lui om 10L water te koken en heb dus gewoon heet kraanwater gebruikt.

-Omdat de kombucha nogal ruikt heb ik het deze keer in de schuur gezet ipv in de keuken. De temperaturen verschillen nogal de laatste 2 weken, dus het zou ook kunnen dat het te warm of te koud is geweest.

Echt jammer..

 
zelfs de vitens raadt af om heet water uit de kraan te gebruiken om in te koken of om te drinken of thee/koffie van te maken. Altijd het koude water uit de kraan en dit koken, warm water uit de kraan alleen gebruiken voor schoonmaken. ( heeft te maken met deeltjes die loskomen van de leidingen)

 
Evan,

Ik heb weer bijna een batch kombutcha klaar om te oogsten, dus dan kan ik je wel een scooby toesturen.

Het is een mooie dikke zwam van 20 cm doorsnee.

Ik heb dekombucha deze keer gemaakt met half Billingtons melasse en half ongeraffineerde rietsuiker omdat ik de smaak met alleen Billingtons echt te sterk vond.

Als je me je gegevens op een of andere manier toespeelt stuur ik je de zwam wel toe.

 
Janse, Zodra ik je email-adres van Mike heb mail ik je.

Gr. Marian

 
Hoi Maianu, zou ik misschien een keer iets van jou kumbucha mogen ontvangen? mijn adres is ook bekend bij Mike. alvast heel erg bedankt

Lucy

 
quote van mij een aantal weken geleden:

Quote:
Mijn kombucha is gisteren overleden

Gisteren zou het eigenlijk klaar zijn voor gebruik, maar toen ik ging kijken bleek de zwam helemaal onder de schimmel te zitten.


Nu heb ik gisteren een mooie nieuwe zwam van Marianu gekregen (waarvoor dank!), dus ik wilde deze weer in mijn grote vaas doen die ik altijd gebruikte. Ik was mijn oude beschimmelde zwam helemaal vergeten, deze stond nog steeds bij mijn ouders in de schuur te beschimmelen (dacht ik).

Nu het grappige, toen ik vandaag de vaas ging halen zag ik tot mijn verbazing dat ALLE schimmel verdwenen was en de kombucha er weer super fris en gezond uit zag! Er was ook weer een mooie nieuwe zwam geboren.

Dit zegt toch wel wat over de geweldige kracht van kombucha! 8)

 
Proficiat Evan, Nu heb je er twee!

Verbazingwekkend hoe die kombuchazwam de schimmel kan 'opeten'.

Ik was gisteren aan het zoeken hoe je kombucha-zwammen kunt bewaren (wel of niet in de koelkast?) en toen vond ik een filmpje over een scooby-hotel: je doet gewoon een aantal zwammen (scooby's) in een pot en daaroverheen kombucha tot alles onder staat en daar werd de pot gewoon op een donkere plaats weggezet met daaroverheen een luchtdoorlatende doek (of een metalen deksel, als die maar niet in aanraking komt met de kombucha)http://www.kombuchakamp.com/2010/08/scoby-hotel-video-quick-tip.html

 
Ik heb mijn zwam in een diepvrieszak ingevroren. De bacteriecultuur stagneerd (slaapt) dan en komt weer tot leven wanneer het de juiste temperatuur bereikt.

Zo'n scooby-hotel is ook een prima oplossing zolang het maar vochtig genoeg is. Af en toe een schepje suiker o.i.d. kan ook geen kwaad zodat je de bacterien wel voeding geeft. Bij invriezen hoeft dat dus niet.

Er zijn mensen die het afraden om in te vriezen, maar het kan wel.

 
Iemand nog interesse in een kombucha zwam? Aanstaande zondag ik de nieuwe lading klaar en heb ik weer een zwam over. Ik stuur het op tegen de verzendkosten. Misschien kan ik iemand er blij mee makan, en anders gaat het gewoon weer naar mijn kipjes, die smullen er ook heerlijk van :D

 
Hoi Evan,

Wij hebben wel interesse in een kombucha zwam, heb je nog in voorraad?

Het gaat er dan toch van komen.

Wil je me mailen zodat ik je mijn adres door kan geven?

Of wie weet halen we het bij je op, spreken we via de mail even verder af.

Alvast bedankt.

Lia

 
Evan

Kun je aangeven wat we precies in huis moeten hebben als we de zwam ontvangen, wil graag een 'warm bedje' maken.

Wat ik zelf verzin: billington suiker, honing en groene thee.

Ik lees over vazen en aquarium's.

Wij hebben nog een grote glazen karnpot van ca.10 liter. We denken erover om er horrengaas overheen te spannen.

Ik begrijp ook dat je het water moet koken.

Zou je een gebruiksaanwijzing kunnen plaatsen in dit topic, jij (en anderen) zijn tenslotte de ervaringsdeskundigen in deze.

Alvast bedankt.

Lia

 
Poekie,

Meer dan (Billington!) suiker en/of honing, groene thee en een grote glazen pot/vaas heb je inderdaad niet nodig.

Het is wel handig als de vaas een beetje een brede opening heeft bovenaan.

-Kook een aantal liter water (ik doe altijd 5 liter) en doe dit in de vaas.

- Voeg hier aan toe de groene thee. Ik doe meestal op die 5 liter een stuk of 15 zakjes.De meeste recepten gaan uit van ongeveer 3 gram per liter. Losse thee zou daarom een stuk handiger zijn, geen idee waarom ik nog altijd met die losse zakjes loop te klooien :lol:

- Ik wacht altijd tot het water flink is afgekoeld voor ik de suiker toevoeg, zodat zoveel mogelijk voedingsstoffen uit de suiker en honing bewaard blijven. De meeste recepten gaan hier uit van ongeveer 80 tot 100 (of zelfs meer) gram suiker per liter. Ikzelf gebruik 70 gram billington per liter, maar ga de volgende keer denk ik zelfs minder proberen, 60 ofzo. Je kunt ook een mix maken van honing en billington, net wat je lekker vind. Met billington vind ik de kombucha het lekkerst, maar doe er vaak ook wel een klein beetje honing bij, omdat wat gefermenteerde honing me super gezond lijkt.

-De suikers er goed doorheen roeren met een schone houten lepel.

-Als het water rond de 25-30 graden is doe je de kombucha zwam erin.

-Over de vaas leg je een theedoek (of iets anders wat luchtdoorlatend is), zodat er geen vliegen en andere insecten bij kunnen.

-14 dagen wachten en smullen maar!

 
Dank voor je aanwijzingen.

Zet je de kombucha dan in het donker of licht / op een warme of koude plek?

Moet het een constante temperatuur blijven?

Moet het perse een doorzichtige pot zijn?

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.907
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan