kombucha

Er zijn mensen die tonnen of badkuipen gebruiken, dus waarom niet?

En wat die melk betreft, ik doe nu af en toe een scheutje kombucha in mijn griekse yoghurt bij de muesli om te fermenteren. De smaak is goed te mengen, maar of de cultuur het ook 14 dagen uithoudt?

Ik zag dat er ook een Tibetaanse melk zwam bestaat. Ga ik me nog even in verdiepen.

 
Ik las ergens dat in Israel men deze zwam nog wel vaak gebruikt en ook weggeeft als sociaal iets. Immers, het groeit vanzelf en je kunt het dus makkelijk delen.

Iemand verteld dat ze in Duitsland die zwam wel verkopen, maar dan krijg je maar een kleintje. Dan moet je die op zien te kweken, met de kans dat die vatbaar is voor andere stoffen. Het duurt dan een tijdje voor de zwam zich thuis voelt zeg maar. Of niet, en dan is het weggegooid geld.

Ik ben het zelf nog niet tegengekomen waar je het kunt bestellen. Zodra ik iets zie, post ik dat hier.

 
Ik vermoedde het al, maar nu weet ik het zeker. Ik dacht dat men melk-kefir verwarde met de Tibetaanse melk zwam. Dat er dus 2 soorten waren en dat die door elkaar werden gehaald.

Maar de melk-kefir komt uit Tibet en de Caucasus. Het is dus hetzelfde.

 
Ik heb ooit een recept gehad voor een heel eenvoudige kombucha-creme, maar kan op internet alleen nog een recept vinden met nogal wat ingrediënten :-(

Iemand een tip??

 
Heeyy bedankt vrysuyver :)...ik zal het eens uit gaan proberen ......eventuele bevindingen zal ik ook zeker melden ;-)

 
Dat klinkt heel simpel, dit ga ik morgen denk ik eens proberen. Morgen is mijn nieuwe lading klaar en heb ik weer wat zwammen over.

Maar uierzalf zie ik niet zo zitten, hier zal wel de nodige rommel aan zijn toegevoegd. Zou kokosolie een optie zijn? Even verwarmen tot 40 graden en dan de uitgeperste zwam erdoor mengen. Weet alleen niet of het kan doordat kokosolie sterke anti-bacteriele stoffen bevat zoals caprylzuur, capronzuur en laurinezuur.

Ik zat er pas trouwens aan te denken om dit ding te kopen om zelf EM te maken http://www.emwinkel.nl/index.php?pa...id=960&option=com_virtuemart&Itemid=4

Maar dit is natuurlijk ook een super ding om grotere hoeveelheden kombucha mee te maken. Vooral in de winter ook om een constante temperatuur te houden. Het beste is als de kombucha tussen de 24 en 30 graden gekweekt wordt.

@vrysuyver,

Je had het een tijdje geleden ook over EM bokashi maken met kombucha. Heb je dit al geprobeerd? Waar heb je dit trouwens gelezen?

 
Evan, ik had hier een artikel gelezen en die man ook wat vragen gesteld:

Winter Bokashi Update

Ik heb het nog niet geprobeerd, omdat ik ook nog geen vat had gevonden. Die van EM-winkel ziet er wel goed en compleet uit. Alleen zo'n vat kost al gauw EUR 30

 
Wat stom van me! Heb ik zo'n EM fermentatievat besteld, om EM te maken, maar ik wilde er eigenlijk vooral ook kombucha in kweken. Hiermee zou ik grotere hoeveelheden in een keer kunnen maken en kan het hiermee ook op de perfecte temperatuur houden. Nu realiseer ik me net pas dat het ding van plastic is en misschien wel helemaal niet goed om kombucha in te maken :twisted:

Er staat wel een duitse tekst op: "Geeignet fur lebensmittel". Iemand hier die goed is in duits? Goedgekeurd voor levensmiddelen? Zou het van een speciale stof zijn gemaakt die wel tegen warmte (ongeveer 24 graden) kan?

 
Geschikt voor ;evensmiddelen, maar of het dan ook tegen warme levensmiddelen kan? 24 graden is natuurlijk niet echt warm, maar gewoon niet erg koud.

 
Inderdaad, en de kombucha wordt ook nog eens zuur. Maar dat wordt de EM natuurlijk ook. En dat fermentatievat is speciaal gemaakt voor EM..

 
Ik ben dus helemaal in de EM gedoken. Ik heb 2 boekjes: over EM in de praktijk en EM-X als anti-biotica.

Nu ben ik op YouTube filmpjes aan het kijken over EM voor de moestuin.

Kom ik dit filmpje tegen.... Wow, legt die man even in 40 minuten uit hoe het zit met Lacto Acid Bacillus (LAB) en hoe het werkt als super micro-organisme.

Nog meer reden om zuivel te gebruiken!

 
Mooi filmpje, vrysuyver!

Dit jaar ga ik ook helemaal voor een super gezonde moestuin. Ik zat er pas nog over na te denken of je rauwe melk zou kunnen gebruiken voor de tuin. Als dit goed werkt met de rijst, dan zou je bijna denken dat gewoon simpel melkkefir ook super moet zijn voor de planten. Gewoon 1 op 20 verdunnen. Of kombucha 1 op 20 verdunnen, dat zou toch ook gewoon moeten kunnen.Ik zal eens gaan zoeken op internet of er meer mensen zijn die dit geprobeerd hebben.

Op dit moment ben ik een mega kombucha aan het kweken in het EM fermentatievat. Maandag of dinsdag heb ik 15L kombucha 8) Dan heb ik elke dag een liter, niet alleen voor mezelf natuurlijk, maar ik wil eigenlijk wel een half litertje per dag gaan proberen. Mijn vriendin reageert ook heel erg goed op de kombucha.

 
Ja, ik ben nu echt super EM-fan geworden. Ik moet er alleen nog wat mee gaan doen.

Het is dus mogelijk om organismen te vangen, te cultiveren en te vermeerderen. Dit kan met elke probiotica. Het grappige is, dat die man dus stap voor stap uitlegt hoe je dat doet.

Ik zat ook aan kefir en kombucha te denken als fertilizer. Ik ga het allemaal uitproberen in mijn moestuin.

 
Vandaag eens kefir gegeten. Dit is prima te doen en nu hoef ik het niet meer weg te gooien. Ik had ook nog een kombucha zwam in de koelkast staan, dus hier ook maar even een hapje van geprobeerd. Dit is minder lekker, een beetje rubber achtig. Ik las pas ergens dat honden en katten het vaak heerlijk vinden, maar onze hond keek me aan of ik hem wilde vergiftigen :mrgreen: en ook de kat rook er alleen even aan en liep toen weg.

Ga het nu even laten drogen en kijken hoe het dan smaakt.

 
Janse:

Ik las in het topic over Kombucha dat je Billingtons suiker gebruikt bij de bereiding van je Kombucha.

Je leest echter overal dat je witte geraffineerde suiker moet gebruiken.

Hoe bevalt de Kombucha met de Billingtons?

(Trouwens heel vroeger, toen er nog geen geraffineerde suiker was, moet men toch ook ongeraffineerde suiker gebruikt hebben, lijkt me).

Ik vind de Kombucha die ik met witte suiker gemaakt heb toch wel erg zoet smaken (heeft ruim 16 dagen gefermenteerd)

Dus ik vraag me af of ik die wel moet drinken?

 
Marianu,

Ik weiger om witte geraffineerde suiker te gaan gebruiken, waarvoor dan ook. Zoals je zelf al aangeeft moet men vroeger ook ongeraffineerde suiker gebruikt hebben, dus dat kan nu nog steeds.

De kombucha die ik maak met billington suiker smaakt echt heerlijk. Ik moet juist oppassen dat het niet te zuur wordt. Ik heb het al 2 keer verdund met water door de tuin heen gegooid, omdat het gewoon te zuur was, echt niet meer lekker, bijna azijn.

Waarschijnlijk zitten er bij mij ook nog weleens wat restsuikers in de kombucha, voor mij is dit niet zo'n probleem, omdat billington suiker ook gewoon volwaardige voeding is met alle mineralen er nog in. (oa veel chroom voor een stabiele bloedsuikerspiegel!).

De restsuikers die jij nu binnenkrijgt is de grootst mogelijke rotzooi die er bestaat, want biologische rommel is ook gewoon rommel..

Of je deze kombucha moet drinken mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zou het zelf niet doen, maar ik ben gewoon echt tegen witte geraffineerde suiker. Het mindste wat je kunt doen is het nog even een paar dagen laten fermenteren tot in elk geval de meeste suikers eruit zijn. Als na 16 dagen de kombucha nog te zoet is, dan gebruik je waarschijnlijk een pot met een te kleine opening, waardoor de zwam niet groot genoeg kan groeien. Het kan ook zijn dat je teveel suiker gebruikt. De meeste kombucharecepten gaan uit van 100 gram suiker per liter. Ik gebruik max 75 gram.

Ik heb het een tijdje niet gebruikt, maar ben sinds zaterdag weer begonnen met kweken. Heb een grote vaas met een grote opening gevonden waar ik nu 10L kombucha in aan het maken ben. Hier heb ik ongeveer 750 gram billington suiker gedaan.

De volgende keer dus gewoon de billington gebruiken. Ik weet zeker dat je dit lekkerder vind en het is nog een heel stuk gezonder ook. :)

Evan

 
Je hebt helemaal gelijk Evan! Ik had er ook geen goed gevoel over, maar overal wordt uitdrukkelijk gemeld dat je geen ongeraffineerde suiker moet gebruiken (zelfs Sarah Pope, The healthy home economist zegt dit in haar filmpje).Dus ik was niet zeker of het dan wel zou lukken en ik wilde mijn eerste scooby niet verpesten.

Ik denk dat ik de kombucha die ik nu klaar heb maar sterk verdun met water en dan opdrink.

In mijn volgende brouwsel gaat zeker Billingtons.

Ik gebruik trouwens een grote vaas met een opening van 20 cm doorsnee dus dat lijkt me groot genoeg.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik trouwens terecht op de site van Daniel Vitalis: hij had een tip over kombucha maken van kruiden (St. Janskruid) ipv. thee en ahorn-siroop ipv. de witte suiker.

Ga ik zekers eens proberen maar dan met Billingtons ipv. die ahornsiroop. Zie link:

www.danielvitalis.com/.../an-official-challenge-to...

 
Tja, ik vond dat altijd al zo'n raar verhaal dat je geraffineerde suiker moest gebruiken om de zwam te laten groeien. ALLES groeit beter en wordt gezonder met volwaardige voeding, dus waarom zo'n zwam niet?

Leuk idee trouwens om ook kruiden te gaan gebruiken. Ik zit er over na te denken om de volgende keer gewoon weer groene thee te gebruiken en dan een klein handje leverkruiden of nierkruiden 14 dagen mee te laten fermenteren.

Kombucha staat al bekend om zijn reinigende werking voor lever en nieren, als je dat combineert met de nierkruiden van Andreas Moritz, of met wat lever/gal kruiden, dan wordt het dus NOG gezonder 8)

Dan alleen nog maar hopen dat het ook nog lekker blijft smaken :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.856
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan