kombucha

Janse, als je wesseli.us na het @ gebruikt en dan gewoon Aschwin voor het @, dan ben je er toch?

 
@janse wat fijn dat het gelukt is!!! ik weet eventjes niet meer of en/of welke gezondheidsklachten je hebt. merk je positieve of negatieve reacties op de kombucha? het werd mij afgeraden ivm gisten in de darmen. maar ik weet niet of dat een goede reden is om kombucha (of kefir of azijn wat ook gisten bevat) te vermijden.

 
Claireelis,

Ik heb er nu nog maar een half glaasje van gedronken dus een beetje vroeg om te zeggen of het iets doet. Het smaakt in elk geval goed. En ik vind het vooral ook leuk om te experimenteren met die bacterien en gisten. Kefir, yoghurt en kombucha maken vind ik gewoon heel erg leuk om te doen. De kombucha ook, zo leuk om te zien dat het elke dag aan het groeien is. Met kombucha kun je ook weer alle kanten op met verschillende soorten thee, suiker en honing.

Wat ik trouwens wel weer merkte was dat een tijdje na het drinken ik mijn lever weer begon te voelen. Sinds de laatste leverflush heb ik dat vaker. Kan het gevoel niet zo goed uitleggen, het doet geen pijn, maar voelt eerder als iets positiefs.

Vanavond weer de flush, dus ben benieuwd of er deze keer weer zoveel rommel uitkomt.

 
Waarom het wordt afgeraden bij darmproblemen snap ik trouwens helemaal niets van. Kefir en kombucha staan juist bekend om de helende werking voor de darmen! :?

 
Ik wil de kombucha-drank straks ook als tonic gebruiken en de zwam pureren tot zalf/creme.

 
ze worden afgeraden als je gisten in je darmen heb wegens een kruisallergie van goede kombucha gisten met de slechte darm gisten. dat mogelijk de goede toxienen toch ook weer keihard gevochten worden.

in eerste instantie ging het super goed met mij en mijn water kefir, maar op gegeven moment - mogelijk toen ik het langer door liet fermenteren - moest ik na een slokje meteen braken. mijn acupuncturist zei dat ik moest oppassen met gisten innemen totdat mijn darmen weer in balans waren. maar ik ben zo iemand die overal vraagtekens bij zet dus ik ben benieuwd hoe anderen de kefirs en kombuchas bevallen :) en dan na meer info maak ik een beslissing van of ik het weer aandurf ;)

 
Hier een mooi stuk over de verschillen tussen kombucha en kefir. http://commonsensehomesteading.blogspot.com/2011/01/water-kefir-versus-kombucha.html

Allebei hebben ze hun voordelen. Ik ben van plan om ze gewoon allebei te gaan gebruiken. Zo ontzettend veel goede bacterien en andere dingen, daar kan een probiotica tabletje bij lange na niet tegenop. Kombucha helpt ook erg goed mee met de vertering van voedsel en volgens mij dus ook voor extra maagzuur.

Jammer dat je steeds 14 dagen moet wachten voor de kombuchadrank klaar is. Ga straks gewoon met 2 zwammen tegelijk aan de gang, dan heb ik elke week 2 liter. Daarnaast nog lekker dagelijks melkkefir en/of waterkefir en dan moet het zeker wel wat goeds gaan doen. Ongeloofelijk trouwens hoe groot die kombucha wordt. Heb pas een mega grote vaas gekocht waar hij makkelijk in past. Nu na een dag of 8 heeft hij zich al helemaal aangepast aan de breedte van de vaas!

Ik zag eerst het woord nicotinic acid staan en dacht gelijk dat er ook schadelijke nicotine in zou zitten, maar kom er net achter dat nicotinic acid niets anders is dan vit b3. :D

@ vrysuyver,

Hoe gaat het met jouw kombucha trouwens? Heeft ie de reis overleefd?

 
Quote:
Waarom het wordt afgeraden bij darmproblemen snap ik trouwens helemaal niets van. Kefir en kombucha staan juist bekend om de helende werking voor de darmen!


Quote:
ze worden afgeraden als je gisten in je darmen heb wegens een kruisallergie van goede kombucha gisten met de slechte darm gisten. dat mogelijk de goede toxienen toch ook weer keihard gevochten worden.


Hmm. nu gaat er een lampje branden. Ik was vorig jaar super-enthousiast aan de kweek van kombucha begonnen, maar ik kon de kombucha niet zo goed verdragen. Ik heb al heel lang last van huiduitslag op mijn gezicht die soms komt en weer weg gaat. Als ik kombucha dronk, werd de huiduitslag veel erger! Bij een mesoloog heb ik laten testen hoe kombucha op mijn lichaam reageerde. Toen bleek ook dat mijn lichaam het heel moeilijk met kombucha had/heeft.

Echter, de kombucha-tinctuur die ik als een klein flesje bij de reformwinkel kocht hielp juist heel goed tegen mijn huiduitslag. Dit smeerde ik gewoon op mijn gezicht en binnen een of 2 dagen was de uitslag weg.

Nou vraag ik me hoe je van die gisten in je darmen afkomt als dat is waar ik nog mee zit. Ik zal denk ik wel neerkomen op het bekende verhaal: koolhydraatarm eten en vooral suikers vermijden...

Ik ben ook wel benieuwd of ik nog wel last heb van gisten. Misschien toch maar weer eens een glaasje kombucha drinken...

 
Ja, Janse! Nog bedankt natuurlijk. Hij heeft gelijk een nieuw warm badje gekregen van zwarte thee met maracuja blaadjes (heerlijk fruitig) en een flinke dot rauwe honing.

We zijn maandag al weer een week bezig, dus dan hoef ik nog maar een weekje. En dan ga ik ook gelijk met 2 zwammen aan de slag, want dat werkt gewoon het prettigst.

Op een gegeven moment had ik 4 potten, allemaal voor mij alleen. Dus nu maar wat rustiger aan doen.

Ja, die zwam neemt de hele oppervlakte van het vocht aan. Er zijn mensen die er hele kuipen mee broeien om er organische textiel van te maken. Dit vergaat natuurlijk heel snel, maar bij wijze van experiment nog niet eens zo raar. Alleen als je jasje nat wordt heb je er niet zo heel veel meer aan ;-)

Waar sluit je de bovenkant mee af bij die vaas? Of sluit je het niet af?

Ik laat volgende week wel weten hoe de kombucha is geworden.

 
Mooi dat ie het overleefd heeft, vrysuyver!

Ik maak hem deze keer met groene thee, billington suiker en honing. Hou jij je echt aan die 14 dagen? Ik ben eigenlijk van plan om het een paar dagen langer te laten fermenteren zodat ik zeker weet dat alle suiker eruit is. Of denk je dat dat niet nodig is?

Als de kombucha zich altijd aanpast aan de oppervlakte van het vocht, dan zou je dus best een mega kombucha kunnen maken. En als je die mega kombucha dan gewoon 2 liter thee met 150 gram suiker/honing geeft zou het dan niet veel sneller moeten kunnen dan die 14 dagen?

Ik zou eigenlijk wel dagelijks een half litertje willen drinken, dat betekent dus 3.5 liter per week. Dan zou ik zelfs met 3 zwammen moeten gaan werken. Daarnaast wil ik ook weer aan de slag met melkkefir, maar mijn kefir is helaas dood. Ga ook eens waterkefir proberen. Zou zelfs eens een mix kunnen proberen van waterkefir en kombucha 8)

Ik sluit de vaas af met plastic folie en daar prik ik dan heel wat gaatjes in. Tot nu toe gaat dat nog prima.

Je had het ook over een zalf of een creme maken met kombucha. Heb je dit aleens eerder gedaan, en hoe doe je dat dan precies?

 
Dennis,
Quote:
Nou vraag ik me hoe je van die gisten in je darmen afkomt als dat is waar ik nog mee zit. Ik zal denk ik wel neerkomen op het bekende verhaal: koolhydraatarm eten en vooral suikers vermijden...


Hieronder een vertaald stuk over schimmels/parasitaire bacteriën uit een andere topic.

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=384

Quote:
Hier de vertaling van de door Gerrit geplaatste samenvatting:

http://www.scdkat.com/2011/11/wise-traditions-talks/

Ik begreep eindelijk, gedurende zijn toespraak, waarom sommige mensen het heel erg goed doen op een lage koolhydraten inname via het SC dieet (specifieke koolhydraten dieet) en anderen niet. Mensen met bacteriële infecties neigen zich goed te voelen op een lage koolhydraat inname (net zoals ik) omdat bacteriën leven van glucose. Mensen met schimmel/parasitaire infecties doen het heel slecht op lage koolhydraten (ik heb het vaak genoeg gezien bij SCD). Omdat deze zich beiden voeden met glucose en ketonen die door het lichaam gemaakt worden op een laag koolhydraten dieet. Als mensen deze infecties hebben is het het beste om toch wat goed verteerbare koolhydraten tot zich te nemen. Als je teveel koolhydraten inneemt voeden de schimmels/infecties zich met de restjes, als je te weinig tot je neemt voeden ze zich met ketonen. Een goede hoeveelheid is waarschijnlijk ongeveer 100gram koolhydraten per dag.

Dus als je een lage koolhydraten inname hebt en last hebt van schimmelnagels, gist infecties, spruw, etc, probeer dan je koolhydraten inname te verhogen.


 
@Janse, je hebt gelijk met de oppervlakte ten opzichte van de hoeveelheid suikers die de kombucha dan moeten voeden. Het zal niet precies op die 14 dagen uitkomen, soms langer, soms korter. Hangt ook af van de temperatuur en de hoeveelheid suiker die je er exact in doet.

Ik heb het misschien 3 maanden gedaan een aantal jaar geleden. Dus ik ben er geen expert in, maar wil er wel weer meer mee gaan doen.

De creme is niet moeilijk, maar ik heb het zelf nog niet gedaan. Ik heb wel kombucha als tonic aangebracht op delen van mijn huid en dat ging prima.

Een recept voor de creme vind je hier.

 
Quote:
De bacteriën daarentegen gebruiken die alcohol om, onder zuurstofopname, organische zuren, zoals rechtsdraaiend melkzuur, azijnzuur, oxaalzuur en glucoonzzur te produceren.


http://www.fonteine.com/komboecha_kargasok.html

Ik lees hier dat kombucha ook oxaalzuur bevat. Kombucha zou moeten helpen bij nierstenen, maar volgens mij zorgt oxaalzuur er toch juist voor dat je nierstenen krijgt? Ik las net dat het innemen van vitamine c ook zorgt voor extra oxaalzuur en dus nierstenen.

Oxaalzuur zorgt voor nierstenen, feit...of fabel??

 
Oke, aan de ene kant helpt het dus met het oplossen van stenen en aan de andere kant krijg je er weer net zo snel stenen bij. Ik weet ook niet hoeveel oxaalzuur kombucha bevat, misschien is het minimaal. Ook vreemd, dat oxaalZUUR juist voor stenen zorgt, terwijl ze veroorzaakt worden door een tekort aan maagzuur. En het superzure appelazijn is ook weer goed voor nierstenen. Cranberry is ook zurig en staat ook bekend voor de helende werking voor blaas en nieren. Volgens mij zijn de meeste zure dingen juist goed voor de blaas en nieren.

Oppassen dus ook met vit c poeder. Dit schijnt ook te zorgen voor grotere hoeveelheden oxaalzuur in je lichaam.

En toch staat kombucha al meer dan 2000 jaar bekend als een supergezond middel. Ik denk dus eigenlijk niet dat we hier zo bang voor moeten zijn.

 
Is het niet uit te sluiten hoe dat oxaalzuur gevormd wordt in de kombucha? Zou dat komen door de soort thee of door geraffineerde suiker wat gebruikt wordt voor het voeden van de cultuur? Of iets anders.

Het moet toch een bron hebben die te verklaren is.

 
Quote:
De bacteriën daarentegen gebruiken die alcohol om, onder zuurstofopname, organische zuren, zoals rechtsdraaiend melkzuur, azijnzuur, oxaalzuur en glucoonzzur te produceren.


Het ligt dus niet aan de suiker of de thee, maar het zijn die "goede" bacterien die oxaalzuur maken. Op bijna elke website over kombucha wordt gezegd dat het een soort wondermiddeltje is TEGEN nierstenen. Ik ga me er dus niet zo druk over maken.

 
Ik heb besloten dat het vandaag de dag is om de kombucha in te flessen en te verversen. Scheutje maracuja-thee-kombucha geproefd en het is werkelijk super!

Ik ga dus weer verse maracuja thee (via Simon Levelt winkel) zetten en nu iets meer honing en suiker er in doen.

Alleen het doek wat ik bovenop de pot had zitten was volgens mij niet open genoeg. Door te weinig zuurstof is de zwam niet echt superhard gegroeid en is de kombuchadrank niet zuur genoeg naar mijn idee.

Dus nu voor de zekerheid maar de oude methode gebruiken: een stuk mitella uit de verbanddoos van Hansaplast. Gaatjes zijn groot genoeg voor lucht, maar te klein voor vliegjes etc.

Ik ga wel op zoek naar een grotere pot, want meer liters tegelijk over ca. 14 dagen is meer kombucha klaar ;-)

 
Mooi, ben blij dat ie het goed doet. Ik wacht nog een dagje voor ik het ga proeven.

Als je grotere potten en meer liters gaat gebruiken, dan lijkt het me dat je ook langer moet wachten dan 14 dagen toch? Maar ben het wel met je eens, 2 liter in de 14 dagen schiet niet echt op. Ga maar eens beginnen met 2 potten tegelijk. Dan kom ik op 2 liter per week. Dit vul ik dan aan met de waterkefir en binnenkort ook weer melkkefir.

Ga vanavond mijn eerste waterkefir proeven en morgen lekker aan de kombucha!

Goed idee trouwens van die mitella, die heb ik denk ik ook nog wel liggen. Gebruik nu plastic folie waar ik veel kleine gaatjes in heb geprikt. Die van mij komt in elk geval geen zuurstof tekort, want hij is echt mega gegroeid.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.281
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan