kombucha

Vandaar dat de kombucha wat bitter was, wij hebben de thee er nl. ingelaten.

Volgende keer eruit dan maar.

Lia

 
Poekie, gewoon zoals je normaal thee zet met heet water, daar de suiker in oplossen. Theezakjes eruit, af laten koelen tot redelijke temperatuur.

Zodra de thee een redelijke temperatuur heeft ca. onder de 42 C, dan kan de scoby er in. Anders dood je door de hitte de cultuur en verliest het enorm veel of zelfs alle kracht.

En laat de temperatuur daarna zo stabiel mogelijk blijven. Niet te veel tocht of andere schommelingen, gewoon lekker behagelijk badje voor de scoby ca. kamertemperatuur of iets daarboven door een warmteplaatje.

 
Ik wil ervaringen delen, moet alleen wel zeggen dat we twee dingen tegelijk hebben aangepast: kombucha drinken (kleine beetjes) en we hebben de wifi in huis uitgezet.

Ik loop al 1,5 maand met opvliegers, dat is overgang ga je dan vanuit. Zit nog steeds op de bijnierextract te wachten.

Heb progesteroncreme op de reservebank maar wil eerst de bijnierextract proberen.

Maar vorige week donderdag hebben we de wifi uitgezet en afgelopen zaterdag zijn we begonnen met een paar slokjes kombucha, 's ochtends van bed af. De eerste opbrengst, niet veel dus dat is op dit moment een paar slokjes per keer.

Nu heb ik vandaag alleen vanmorgen in bed een opvlieger gehad en de rest van de dag nog helemaal niet, terwijl dat de hele dag doorging.

's nachts werd ik 4 a 5x wakker en dan moest het dekbed aan de kant vanwege de hitte die door het lijf gaat.

Vannacht heb ik 1 opvlieger gehad en die was veel minder intens, het dekbed kon blijven liggen.

Alleen is het nu jammer dat we niet weten waar het van komt. Ik zet mijn kaarten op de kombucha.

Mijn man had gisteravond en vandaag ontzettende jeuk over zijn hele lichaam, hij had helemaal slecht geslapen vannacht, en dat is iets waar hij nog nooit last van heeft gehad. Dat zegt toch wel iets. Het zal een ontgifting zijn.

Wij hebben zelf het idee dat het komt van de kombucha, hoe weinig we er dan nu nog maar van kunnen drinken.

Dat wordt wat als volgende week zaterdag de volgende 3,5 liter gereed is. Dan gaan we er nog meer van drinken, ben benieuwd.

Lia

 
@Poekie

Zo te lezen denk ik ook dat het van de kombucha komt.

Zelf heb ik ook veel last van wifi maar de klachten die ik daarvan had lijken daar niet op. Als je echt veel last van de wifi zou hebben dan merk je de effecten binnen een dag als je de wifi uitzet en niet pas een paar dagen later.

Wat betreft je man denk ik ook dat het ontgifting is, of hij kan niet tegen de kombucha om wat voor reden dan ook.

 
Marianu,

Ik heb de scoby ontvangen hoor, een mooie grote; heeft de reis goed doorstaan, bedankt voor het toezenden.

Ik zal er goed voor zorgen.

Wil je me nog even de kosten mailen en zo?

Lia

 
Marian,

Dank je voor de kombucha. Een dikke vette vlezige kombucha.Ziet er goed uit.

Toen mijn moeder deze zag zei ze meteen hee dit ken ik en nu gaat zij er ook thee van zetten.

Nogmaals thanks.

 
Ja, zo heb ik dat ook met die van jou gedaan.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon wat meer geduld hebben, het verdubbelt zich elke 2 weken :wink:

 
Dat geduld heb ik wel hoor. Maar ik heb nu de scoby in een grote wijde schaal gedaan, die is volgende week gereed.

Dan wil ik er mee verder gaan in smallere potten. Vandaar mijn vraag of je de zwam op kunt delen.

Lia

 
Evan,

bewaar jij de kombucha in de koelkast als die gereed is?

Bij onze eerste kombuchadrank vormde zich een nieuwe kombucha, zelfs nadat we het door de zeef hebben gedaan.

Ik heb alle 'flubbertjes' verzameld in een nieuw badje en het heeft een nieuwe scoby gevormd.

Lia

 
Ja, deze bewaar ik gewoon in de koelkast. Het kan inderdaad soms gebeuren dat er na verloop van tijd in de flessen weer een nieuwe soort zwam gaat vormen. Helemaal niet erg als je dit binnenkrijgt natuurlijk, maar het is niet lekker, zo'n slijmerig iets door je drankje. Even nog een keertje zeven en het probleem is opgelost.

De zwam die ik over heb na 2 weken knip ik in kleine stukjes en voer ik aan de kippen. Die vinden het heerlijk 8)

 
Een vriend van ons met sarcoïdose is vorige week begonnen met de kombucha te drinken.

Hij merkt dat zijn ogen (zicht) minder wordt. Frappant, de sarcoïdose is bij hem in zijn ogen begonnen, vind ik een goed teken, deze reactie.

Hij mailde vanmorgen dat hij ook in zijn voeten een vreemd gevoel krijgt, net of er iets onder zit.

Wij stelden voor dat hij misschien zijn voeten eens zou moeten gaan wassen. We kregen de reactie terug dat dat het niet kon zijn want voeten wassen doet-ie niet elk jaar.

Lia

 
Wat kun je verder doen met een zwam die je over hebt? Kun je het eten of in de smoothie verwerken?

Lia

 
hoi lia, als jij een zwam over hebt???.mag ik hem dan van je overnemen.??ik hoop dat het kan.grt lola

 
Nou bij mij staat de kombucha ook te rijpen, heb vanmorgen al wat geproefd bij Poekie en vindt het heerlijk.

Kan niet wachten op meer.

Poekie en Janse bedankt hiervoor.

 
a.s. zaterdag is er weer een hoeveelheid kombucha gereed. Dan heb ik weer volop zwammen.

Wie wil er eentje. Tegen verzendkosten van € 2,50 heb je het in je brievenbus.

Mail me maar even.

Lia

 
Wie nog betaalbare spullen zoekt voor het werken met kombucha, bij de IKEA hebben ze redelijk grote wekpotten en beugelflessen.

De wekpotten zijn in het midden wat breder. Hoe groter het oppervlak van de vloeistof hoe beter het is voor de scooby. Te brede flessen/potten/schalen zijn niet zo makkelijk. Al zijn er mensen die een echte brouwfles gebruiken waar 5 liter in kan...

De beugelflessen zijn ideaal om de kombucha mee in de koelkast te zetten. Op een bierforum werden wel zorgen geuit over de druk die deze flessen aan kunnen. Kombucha maakt ook koolzuur en kan dan druk opvoeren. Maar ik zie niet zo dat kombucha teveel druk zal maken om de flessen te doen springen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.468
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan