kombucha

Janse, ik denk dat het afhankelijk is van hoe groot je zwam is. Die moet capaciteit hebben om de suikers om te zetten. Wat ik nu doe, is de tweede zwam bij de eerste laten in de pot. Als het goed is moet er dan veel sneller resultaat zijn, dus ik moet na een week echt goed kijken of de suikers niet al weg zijn. Hoe ik dat kan bepalen weet ik niet zeker, maar de hoeveelheid bubbels geeft toch wel iets aan.

En dan is het een kwestie van 1 keer een paar zwammen in een grotere pot laten zodat die genoeg kracht hebben om zo'n groot oppervlak te beschimmelen. Dan heb je een grotere zwam en dan is het makkelijk natuurlijk. Genoeg voeding blijven geven.

De kleintjes ga ik dan in de vriezer doen of uitdelen aan mensen die er ook mee willen beginnen. Kombucha is dus eigenlijk heel sociaal ;-)

 
Quote:
Ondanks

dat de drank zuur smaakt bleek er namelijk toch een redelijkehoeveelheid suiker in de drank

achter te blijven. Dit is o.a. te meten door het bepalen van het gewicht van exact één liter

drank. Deze bleken bij de conventionele hoeveelheden ruim boven de 1 kg te liggen.


Je zou dus aan het gewicht moeten kunnen zien of er nog veel restsuikers in de drank zitten. Ik ga het gewicht dus morgen wel even testen.

http://www.manivivendi.nl/shop/data/mediablocks/Het recept van de kombucha drank.pdf

 
Ik heb nu net mijn muesli op. Die heb ik gisteravond op fermenteren gezet met wat lauw water, een lepel griekse yoghurt en deze keer een scheut kombucha erbij.

Vanochtend afgegoten, griekse yoghurt erop, lepeltje honing en flinke klont gesmolten roomboter (zoals elke ochtend).

Smaakt prima, een beetje exotisch zelfs. Het zal mij benieuwen of ik nog wat ga merken, qua vertering c.q. ontlasting.

 
Net ook even geproeft. Echt ontzettend zuur. Ik ben er wel zeker van de alle suikers zijn opgebruikt. Dit voelt stukken beter dan mijn waterkefir. Ik weet zeker dat je geen HCL nodig hebt als je kombucha drinkt. Heb nu 2 zwammen. De volgende lading ga ik maken met zoethoutthee en de andere met koemis koetjing thee. Allebei ongeveer 120 gram billington suiker en 30 gram manuka honing. Echt goed spul die kombucha 8)

 
Ik had het eens veel te lang laten fermenteren (ruim 3 weken). Dat proefte je wel... Dat was de laatste keer dat ik kombucha maakte.

 
Oke, je ziet hier wel weer heel duidelijk de zuur-base balans. OxaalZUUR veroorzaakt nierstenen en calcium (alkalisch) helpt dit te neutraliseren. Galstenen bestaan vaak uit cholesterol en calcium en zijn dus een teken van een te basische omgeving. Nierstenen bestaan vaak uit oxaalzuur en worden dus veroorzaakt door een te zure omgeving.

Ik weet het niet, moeten we de schuld wel geven aan voeding die rijk is aan calcium of oxaalzuur? Ik begin eigenlijk te denken dat we het meer moeten zoeken richting onze tekorten aan maagzuur (de zuren) en onze tekorten aan gal (de basen) door verstopte levers.

Ik denk dat je met een gezond lichaam met een goed functionerende lever en voldoende maagzuur helemaal niet zoveel zorgen moet maken om oxaalzuur. Voedingsmiddelen rijk aan oxaalzuur worden al honderden jaren als gezond gezien. Die chinezen die 2000 jaar geleden al kombucha dronken maakten zich volgens mij helemaal geen zorgen om nierstenen.

Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel galstenen en nierstenen. Komt dit dan doordat we met z'n alleen veel te veel spinazie en rauwe cacao eten? Dacht het niet. We proppen ons vol met supermarkt"voeding" vol met suiker, e-nummers, transvetten en andere rommel. We gaan dan weer bepaalde stofjes de schuld geven van nierstenen en laten ons bangmaken voor supergezonde dingen als spinazie, sla, zuurkool, rauwe cacao, asperges en kombucha.

Ik laat me niet meer zo bang maken en ga lekker door met mijn kombucha, voel me er supergoed bij.

 
Quote:
Ik weet het niet, moeten we de schuld wel geven aan voeding die rijk is aan calcium of oxaalzuur? Ik begin eigenlijk te denken dat we het meer moeten zoeken richting onze tekorten aan maagzuur (de zuren) en onze tekorten aan gal (de basen) door verstopte levers.


BINGO! Helemaal waar!

Mike

 
Dank je voor je antwoord Janse. Ik was al bang dat ik geen rauwe cacao meer in mijn dagelijkse shake kon doen, mijn zuurkoolsapje moest laten staan en de hoeveelheid spinazie drastig verminderen.

Nu maar zorgen dat mijn maagzuur meer wordt. Aan de appelazijn denk ik? Dit voeg ik trouwens ook aan mijn shake toe. Of moet het persé met water gedronken worden om het maagzuur te bevorderen?

 
Sylvia,

Vat dit aub niet op als een vrijbrief voor ongelimiteerde consumptie van oxaalzuur! Evan geeft nl. (terecht) aan dat de meesten van ons onvoldoende zure en basische spijsverteringssappen produceren in de vorm van maagzuur en galzouten. Voorzichtigheid is dus wel degelijk geboden bij de consumptie van rauwe cacao en spinazie!

Mike

 
Oh jee, cacao eet ik dagelijks en spinazie zeker 3 keer in de week! Ik wist dat helemaal niet.

 
Mits zowel de cacao als de spinazie verhit zijn valt het allemaal nog wel mee, maar in rauwe vorm ben je enorme hoeveelheden oxalaten aan het opbouwen en dat levert op termijn grote schade op. Raw foodists stapelen fytinezuur, oxaalzuur, goitrogenen en neurotoxines in nachtschades op en uiteindelijk betalen ze daar een zware prijs voor.

Het probleem is dat mensen de neiging hebben om alleen te lezen wat goed voor hen uitkomt. Jij vond in de woorden van Evan de perfecte rechtvaardiging om juist geen veranderingen aan te brengen in wat essentieel een schadelijke eetgewoonte is. Vandaar dat ik je hier nog maar eens met de neus op de feiten druk.

De waarheid is dat plantaardig voedsel vrijwel altijd gekookt moet worden vanwege de chemische oorlogsvoering die planten erop nahouden om zichzelf te beschermen tegen consumptie door andere organismes. Hier een heel interessant artikel hierover van de Amerikaanse WAPF-site:

http://www.westonaprice.org/food-features/plants-bite-back

Mike

 
Ja dat klopt Mike. Een lastige spiegel om in te kijken soms. Veranderen van patronen vind ik inderdaad erg moeilijk. Vooral omdat mijn voedingskeuze al vrij beperkt is.

Toch nog een vraagje: ik eet iedere dag een eetlepel rauwe cacao in mijn smoothie. Is het mogelijk om deze cacao zelf te bewerken, zodat de schadelijke stoffen eruit zijn? Of zo op maken en niet meer bestellen? De cacao die je gewoon in de (reform) winkel koopt is niet rauw. Is die beter, of bevat die ook schadelijke stoffen?

Ik wil niet doordrammen op cacao hoor, ik vind het gewoon lekker in de smoothie, vandaar mijn vragen. Als blijkt dat het echt niet goed is voor mijn lichaam, neem ik het niet meer.

 
Quote:
Ik heb trouwens nog een complete kweekset voor kombucha te koop. Het is een 25 L bokaal met alle accessoires die je nodig hebt. Dan kun je per keer zeker genoeg maken om de 14 dagen te overbruggen. Al maak je geen 25 L in één keer. Ik vulde de bokaal maar voor 2/3 of zo.


Dus je maakt in een keer ongeveer 16 liter? Dat betekent dus ook meer dan 1.5 kg suiker per keer. Dat kan zo'n zwam toch nooit in 14 dagen opeten??

Ben wel opzoek naar een manier om grotere hoeveelheden te maken zonder dat je met 5 zwammen tegelijk aan het werk moet gaan. Ik wil elke dag eigenlijk wel een half litertje drinken, dus dat komt op 7 liter per 14 dagen. En dan lust mijn vriendin en mijn moeder ook nog wel wat af en toe, dus 5 liter per week zo zou wel mooi zijn. Ik werk nu met 2 zwammen met ongeveer 2.5 liter zoals ze op de meeste websites aanraden. Ik kan dus 2.5L per week maken. als ik dit wil verdubbelen moet ik met 4 zwammen tegelijk werken.

 
Janse, als je de eerste keer een groter oppervlak gebruikt (grotere doorsnede van een bokaal/pot), dan wordt de zwam zelf dus ook zoveel groter. Dit omdat de cultuur de bovenkant van de vloeistof dichtgroeit.

Als je dan een grotere zwam hebt, misschien iets dunner tijdelijk, kun je wel degelijk zo'n grote pot gebruiken om 16 liter te kweken. Dat is aardig wat thee en suiker, maar daar krijg je weer gratis zoveel beters voor terug als de zwam z'n best doet.

 
Oke, cool! Krijg gelijk zin om een echte mega kombucha te kweken. Ik heb volgens mij op zolder nog wel een oud aquarium staan, dan wordt ie wel een stuk groter. Krijg ik dus een rechthoekige kombucha :D

Ik neem nu een paar keer per dag een paar slokken, omdat het anders veel te snel op is. Je proeft gewoon gelijk dat je iets supergezonds in je lijf aan het gooien bent.

 
Ben net met mijn melkkefir bezig en ik krijg ineens een idee :idea: Zou het mogelijk zijn om kombucha te kweken in melk? Heb geen idee, maar ik ga het zeker proberen binnenkort!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.845
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan