kombucha

Officieel op een lichte plek, maar niet in vol zonlicht. Ik doe het echter de laatste tijd in een donker keukenkastje en dit gaat ook perfect, dus volgens mij maakt het niet zoveel uit. Het is mooi als de temperatuur een beetje constant is inderdaad. Ik geloof dat rond de 24 graden het beste was. Die van mij staat in het keukenkastje en tot nu toe gaat dit perfect. Gewoon op kamertemperatuur dus.

De vaas van mij is doorzichtig, maar staat in een pikdonkere kast, dus dit lijkt me niet echt nodig.

 
Evan,

De kombucha is vandaag aangekomen, dacht dat de postbode het voor zichzelf hield maar toch niet.

De scooby ligt al heerlijk te badderen in een warm badje met billington/honing en groene thee.

Je zou je er zowat een tevreden gesnor bij voor kunnen stellen.

Bedankt voor het toesturen, over twee weken meld ik me weer in dit topic.

Lia

 
Heb deze post heel globaal gelezen maar heb wel interesse in kombucha thee.Ik herinner mijn ouders ruim 20 tot 25 jaar terug hadden ze het meegenomen van vakantie voor mijn broer.Het zou goed zijn tegen astma.Ik bekeek het spul, een soort glibberige zwam dat gewoon in water groeit en als je de pot ruikt rook het naar een soort azijn en de smaak vond mijn broer toen vies en hij is er nooit aan begonnen.

Nu wordt deze thee natuurlijk door de reguliere geneesknudde mensen bestempeld als kwakzalverij en uiterst gifig als je googlet. Niet dat ik het geloof maar ziehier:

Komboecha

Komboecha is een drankje dat ontstaat uit fermentatie van gezoete thee door lactobacil- en gist-culturen.

thee met de Komboecha-symbiose

Biologie

De komboecha drank (ook kombucha genoemd) ontstaat door de inwerking van een symbiose van micro-organismen, nl. gisten en bacteriën, in de vorm van een dikke gelatine-achtige, glanzende paddenstoelvlechtwerk-membraan, die een symbiose van gistcellen met verschillende bacteriën vormt. Komboecha ontwikkelt in de drank vooral glucuronzuur, melkzuur, azijnzuur en verschillende vitamines.

De geclaimde eigenschappen zijn :

een ontgifting van het lichaam door glucuronzuur

de antimicrobiële werking van melkzuur

antibiotische eigenschappen in het algemeen

een reiniging van het kliersysteem

bevordering van de spijsvertering

neutralisatie van urinezuur

Geen van deze claims zijn wetenschappelijk bewezen.

Twee wetenschappelijke overzichtsartikelen naar de gezondheidseffecten van komboecha concludeerden dat de geclaimde gezondheidsvoordelen van deze drank nog onbewezen zijn, terwijl er in de wetenschappelijke literatuur wel bewijzen zijn voor schadelijke effecten van de komboecha drank. Genoemd worden onder andere leverbeschadiging, metabole acidose en antrax-infecties van de huid[1][2]. De wetenschappers raden het gebruik van komboecha daarom af.

Om deze reden is in België de verkoop van geneesmiddelen gebaseerd op Komboecha verboden.

Eveneens kreeg komboecha van de Stichting IOCOB in het beoordelingssysteem voor alternatieve geneeswijzen een rood stoplicht, wat staat voor de categorie kwakzalverij. Verder stelt de stichting: "Soms worden er zelfs heel gevaarlijke schimmels in de thee gevonden, zoals Aspergillus".

 
Ik wil het heugelijke feit melden dat er een nieuwe kombucha geboren is. :D

Een prachtige mooie nieuwe schijf; die alweer in een nieuw warm thee/suiker/honing badje dobbert.

Nu in een bredere schaal, krijgen we de volgende keer een grotere scooby.

Lia

 
Evan,

We gaan het vanmiddag eens proeven. Co is nog een klusje aan het doen met onze (sarcoidose) vriend.

Als ze klaar zijn dan gaan we samen een glaasje doen.

Je hoort het nog.

Lia

 
Ja, onverdund en ik vind het echt heerlijk. Ik heb ook eens gehad dat het te sterk was, maar toen heb ik het langer dan 14 dagen laten fermenteren. Dan begint het echt naar azijn te smaken en is het niet meer lekker. Heb het toen verdund aan de tuin gegeven.

Weet je zeker dat je de goede hoeveelheid suiker hebt gebruikt? En heb je je ook aan de 14 dagen gehouden en niet stiekem wat langer laten staan?

 
Evan,

We hebben 70gram suiker per 1 liter gebruikt. Zelfs iets minder omdat ik er ook een beetje honing bij wilde.

En het heeft op de kop af 14 dagen gestaan.

Maar wij vinden het ook erg lekker hoor, je proeft zuur en zoet.

Maar de eerste slok, die kwam wel even binnen.

We gaan het zeker alle dagen drinken, nu nog een klein beetje per keer, over 14 dagen weer meer.

Nogmaals bedankt voor het toezenden.

Over een tijdje zal ik het ook op onze site zetten, maar dan is het ook leuk als ik onze bevindingen/reacties erbij kan zetten.

Lia

 
Misschien is het ook wel een beetje wennen. Ik weet dat ik het in het begin ook nog wel een beetje zuur vond. Nu vind ik het echt perfect smaken, een beetje zurig met toch nog een zoetig tintje. Echt heerlijk en zeker een van mijn lievelingdranken.

Het zal dus waarschijnlijk gewoon een beetje wennen zijn. Vroeger luste ik ook geen

yoghurt zonder een halve kilo suiker erdoor, anders vond ik het veel te zuur. Nu vind ik yoghurt echt niet zo zuur meer smaken. (al smaakt yoghurt met een heel klein beetje honing of billington natuurlijk ook echt fantastisch).

Mocht je het trouwens echt te zuur blijven vinden, dan kun je gerust wat meer suiker toevoegen. De meeste officiele kombucha recepten gaan uit van 100 of meer gram suiker per liter. Ikzelf ben op het idee gekomen om het te proberen met wat minder suiker, dus probeer het gerust eens met wat meer suiker of honing tot je de voor jou perfecte smaak krijgt.

 
Waterkefir maak ik al een hele tijd en ben er erg tevreden over. Ik zou ook graag Kombucha willen maken en ben al een aantal maanden op zoek naar een Kombucha-scoby/zwam.

Kan iemand mij daarmee helpen? Veel dank!

 
Ik ben net begonnen dus heb nog niets over.

Haluk wil ook graag beginnen, dat wordt misschien via vrysuyver of janse.

Lia

 
a128, Ik heb nog wel een paar zwammen over, tegen betaling van de verzendkosten wil ik ze je wel opsturen.

en Poeki, Ik geef Haluks vrouw wel een zwam op het werk, is dat ook weer opgelost.

 
Poekie en marianu, beiden dank voor de reacties. Marianu, op welke manier kunnen we de benodigde gegevens uitwisselen?

 
Marianu,

Ik heb hier bij mij ook nog iemand die belangstelling heeft voor een zwam, onze sarcoidose vriend.

Zelf zijn we nog niet aan uitdelen toe, dus wij ontvangen graag een zwam van jou tegen verzendkosten.

Marianu, ik heb jouw emailadres dus ik mail je wel even.

Lia

 
Mijn vorige zwam is helaas al naar de kippen gegaan. Vanaf zaterdag of zondag ga ik weer een nieuwe kweek starten. Over ongeveer 2 en een halve week heb ik dus weer wat over.

Dus als er nog meer mensen eens kombucha willen proberen, laat maar weten. Ik stuur het op tegen de verzendkosten.

Evan

 
Evan,

Laat jij de thee al die tijd in de kombucha of haal je het eruit voordat de scoby er in gaat?

Lia

 
De thee laat ik een tijdje trekken en gaat er daarna uit.

Volgens was de thee vooral belangrijk voor de stikstof, anders zou de zwam niet of nauwelijks groeien.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.450
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan