insuline resistentie / diabetes 2

de laagste waarde tot nu toe is 4.7 en de hoogste 5.6
ik prijs me daar nog gelukkig mee en hoop het nu voor eens en altijd te kunnen verbeteren :)
 
krijg je geen melding wanneer iemand gereageerd heeft ?
kun je dat in stellen

en kun je geen PM sturen ? kan dit nergens vinden
 
wat wel duidelijk wordt na het meten is nue
voor slapen gaan 5.6 of 5.7
s'morgens telkens 5.5
dus : s'nachts daalt mijn glucose niet !
is dit vreemd ? zou dit naar 4 moeten normaal

reguliere geneeskunst zegt tot 7 s'morgens geen diabetes , maar dat is nogal erg ruim bemeten lijkt me. als ik zie hoe ik me voel
 
Ik denk dat de juiste naam voor wat ik heb is Hyperinsulinemie.
Te veel insuline in het bloed , met normale suikerspiegels.

Zou dat nog kunnen herstellen ????
 
Hans L,
Heb jij ook de glucosewaarden na maaltijden gemeten, of je hbA1c waarde laten testen?
Ook ldl/hdl/trygl. etc zou je kunnen laten meten. Simpelweg om zo een totaal plaatje te creëren en ook om na een bepaalde tijd een vooruitgang te zien(buiten hoe je je voelt).
Ik denk in eerste instantie ook dat je insuline niveau constant te hoog is om een goede vetverbranding mogelijk te maken. Maar wanneer je insuline onder controle krijgt zul je waarschijnlijk nog een poosje last hebben van energie tekorten omdat je eerst voldoende enzymen aan moet maken die een vetverbranding mogelijk maken (optimaal). Snel kunnen switchen van glucose naar ruime vetverbranding met genoeg ketonen aanmaak is een pre om je hersenen van voldoende energie te voorzien.
Goed van je dat je het probleem niet ontkend en er iets aan bent gaan doen.
ad
 
@ad ligtvoet

Snel kunnen switchen van glucose naar ruime vetverbranding met genoeg ketonen aanmaak is een pre om je hersenen van voldoende energie te voorzien.

Waarom is het nodig om te kunnen switchen? Is vetverbranding alleen niet goed genoeg?
 
wanneer je dan je KH inname continu beperkt tot de max. hoeveelheid waarbij jij nog steeds in de vetverbranding zit ,is dit geen probleem. Die grens is individueel. Maar, wil je zo leven??
Er is niets mis met zo nu en dan meer KH. eten maar wanneer je dan weer die KH mindert hebben je hersenen wel weer de ketonen nodig om voor een deel hun energie behoefte te dekken. Blijft deze ketonen aanmaak achter dan zit je weer voor een bepaalde tijd in de problemen en daarbij wilt je lichaam voldoende glucose halen uit bv spieren(gluconeogenese)om vooral je hersenen van glucose te kunnen voorzien. In welke mate iemand hier last van zal ondervinden is per persoon verschillend maar hoe gezonder je metabolisme hoe gemakkelijker je kunt switchen.
ad
 
@ Ad
ja , ik heb complete curves gemaakt , voor en na maaltijden , 2 uur erna , voor slapen etc. , maar de waarden zijn behoorlijk constant
2 uur na maaltijd 5.6 ongeveer , af en toe 5.5 , vind ik eigenlijk eerder laag dan hoog , maar ik eet al geen snelle koolhydraten meer , geen koffie etc
dus hoe het was weet ik niet , en ga ik ook liever niet meer proberen
ben nu de vetconsumptie aan het verhogen

vraagje : je zegt dat het insuline niveau te hoog kan zijn om over te schakelen op vetverbranding ? Hoe kan ik dat dan nog wel bereiken ? want dat moet toch gaan gebeuren
 
Ik ga er vanuit dat je pancreas een teveel aan insuline vrijgeeft als gevolg van een veel te hoge/langdurige KH. inname en slechte leefwijze en niet door een ziekte.
Je glucosewaarden zijn aan het verbeteren maar je weet niet hoe hoog je insuline niveau is om dit voor elkaar te krijgen en insuline heeft veel nadelige gevolgen bij een chronisch te hoog niveau. Vandaar dat ik die ldl etc waarden zelf wel zou willen weten, maar ook bv. de bloeddruk.
Ik zou ook willen weten hoe hoog mijn glucosewaarden zijn na een maaltijd met meer KH....hoe hoog stijgt de waarde en hoe lang duurt het tot deze weer omlaag gaat.
Voor nu denk ik dat je het systeem de tijd moet geven met consequent weinig KH eten(blijf wel rekening houden met je schildklier en bijnieren) zodat je lichaam 'gezonder'kan worden. Vetverbranding zou dan moeten optimaliseren waarna je weer iets meer KH zou kunnen eten. Nogmaals dit is individueel te benaderen en aan te passen.
ad
 
he zegt : hou rekening met schildklier en bijnieren
dat is mij onbekend , zou je dit aub nog wat kunnen verduidelijken

ben nog niet zo lang met deze materie bezig
 
Te weinig KH(voor jou) kunnen een negatief effect op je schildklier werking hebben. Daarnaast zal je lichaam meer cortisol afgeven om zo de benodigde glucose toch in het lichaam te krijgen. Dit is dus stress en belast je bijnieren waarschijnlijk op den duur te veel.
Enerzijds moet je dus tijdelijk de KH inname reduceren anderzijds moet je wel voldoende innemen om de werking van de schildklier en de bijnieren te ondersteunen. Blijft moeilijk. Vandaar dat je naast je eetpatroon ervoor moet zorgen dat je zo min mogelijk stress ervaart en zuinig met je energie omgaat.Stel prioriteit aan een verbeterde insuline regulatie.
ad
 
Pike
zou inderdaad graag weten wat er nu praktisch goed , handig en mogelijk , cq aan te raden is om eerst eens te zien of de schildklier schuld is en kanik daar ergens info over vinden ?



Hans,
Je kan de temperatuur test ook doen met een gewone thermometer. Gewoon eens kijken wat je basale temperatuur is, dus s'ochtends net na wakker worden. Rectaal, oraal, en onder oksel. Gewoon eens kijken of daar wat afwijkends uit komt. Verder kan je de TSH en vrij T4 laten testen desnoods op eigen houtje.

Hoe weet je trouwens zo zeker dat je een hyperinsulimina hebt? Je bloedsuiker valt binnen de bandbreedte.
 
Omdat hans prediabeteswaarden meet (boven 5) en zijn cellen dus niet gevoelig reageren zal zijn alvleesklier steeds maar meer dan normale hoeveelheden insuline blijven afgeven om zijn suikerspiegel onder normale waarden (tussen 4 en 5) te brengen, ja dat heet dan hyperinsulinemie, de insulinegehalte blijft zo hoger dan normaal bij zulke insulineresistente mensen
 
Waarden boven de 5 meten zijn echt geen directe indicatie voor prediabetes in ieder geval niet die 5,6 die hij gemeten heeft, na de maaltijd ook nog.
Ik denk dat minstens 50 % van de Nederlanders ongeveer zo'n bloedsuiker hebben. Misschien niet ideaal maar zeker geen verklaring voor zijn klachten.
 
Hij schreef dat hij steeds boven de 5 meet in de ochtend (nuchter), ja dat is echt wel prediabetes hoor, die 5,6 na de maaltijd zal vast door zijn inmiddels koolhydraatarme en vetrijke voedingspatroon komen, weet ik wel zeker. Ja 50% van Nederland is ook prediabetisch bezig hoor met onnodig veel koolhydraatconsumptie, en omdat ze zo bezig zijn moet dat dan maar de norm zijn? Dacht het niet Pike, het is net zoals met bijstellen van cholesterolwaarden om makkelijk mensen aan statines te zetten, wij zijn nogsteeds dezelfde mensen van duizenden jaren terug en horen geen hoge suiker/insulinespiegels te hebben.
 
Je leest verkeerd en/of je begrijpt mij verkeerd. Ik zeg dat zijn waarden vrij gemiddeld zijn. Ik zeg niet dat het dan maar de 'norm" moet worden. Ik heb o.a dezelfde waarden en als ik mij niet vergis ad ook. En ik heb nergens last van als ik 11 km fiets of 30 km desnoods. De waarden zijn niet ideaal maar geen directe aanwijzing voor zijn klachten.
 
Goede tip van jou Ad om die hbA1c-test aan te raden.
Valt niet altijd / altijd niet mee om artsen zover te krijgen dat ze de hba1c-test uitvoeren is mijn ervaring, terwijl die een stuk betrouwbaarder is dan de glucosewaarden als het gaat om de insulinehuishouding over een langere periode te peilen.
Voor meer info over de hbA1c-test verwijs ik opnieuw naar deze url: https://sites.google.com/site/quackinvestigator/diabetestype2
 
Juist daar staat insulineresistentie precies bekend om...je hoeft ook niet altijd wat te moeten voelen, meeste mensen voelen juist ook niks en leven vrolijk verder, totdat de klachten zich langzamerhand wel beginnen aan te dringen van jarenlange (iets) te hoge suiker/insulinespiegel, precies zoals het bij hans gebeurde dus. Ja ik zelf zou waarden boven de 5 niet al te normaal beschouwen en werken aan een gezondere waarde tussen 4 en 5, ook al voel je je hedendäags prima.
 
Test jij regelmatig of heb je dat in het verleden gedaan en komen jouw waarden niet boven de 5 uit? Ook niet na de maaltijd?
 
YT dat ben ik met je eens: wetende dat ziekte een bedrijfsmodel is, zullen de reguliere artsen -geheel volgens de geldende richtlijnen- pas aan de bel trekken als de boel echt op instorten staat. Vandaar dat de huidige referentiewaarden niet serieus te nemen zijn van de testen als het uitgangspunt van preventie van ziekten de boventoon zou voeren. Van de testen voor bijnieruitputting (lees het gelijknamige vertaalde boek uit het engels) is het bekend dat de referentiewaarden verkeerd liggen en dat is niet anders voor testen op het gebied van diabetes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.856
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan