insuline resistentie / diabetes 2

Ja ik heb het afgelopen jaren vaak genoeg getest en het was nuchter altijd tussen 4 en 5, meer tegen 4 aan dan 5 zelfs (dat is beter en duid op een effectievere vetverbranding), het is bij iemand die al nuchter gezonde waarden meet zinloos om na maaltijd te meten, dat zou geen juiste weerspiegeling van waarden zijn, aangezien zo'n maaltijd koolhydraten kunnen bevatten, dat is geen eerlijke meting dan.
 
het is bij iemand die al nuchter gezonde waarden meet zinloos om na maaltijd te meten, dat zou geen juiste weerspiegeling van waarden zijn, aangezien zo’n maaltijd koolhydraten kunnen bevatten, dat is geen eerlijke meting dan.

Maar ook dan moet je bloedsuiker toch niet te lang en niet te hoog stijgen? Dus niet boven de 5? Waarom is het in dit geval dan geen relevante meting?
 
Ik heb een zg kwikthermometer en een digitale term. Het maakt niet uit met welke term. je de schildklierwaardes meet, dat heb ik uitgeprobeerd.
 
Na de maatijd (koolhydraatrijke) is het normaal dat het (zelfs ruim) boven de 5 komt, maar hoe snel het daalt hangt van aantal factoren af, bijv. heb je genoeg plek in je glycogeendepots? Zoja daalt het snel, het kleine beetje natuurlijke hoeveelheid insuline in je bloed is dan voldoende om glucose op te slaan als glycogeen. Zijn echter je cellen goedvol en/of kamp je met resistentie?, dan wordt er extra insuline aangemaakt om glucose alsnog op te kunnen slaan als glycogeen/vet. Dus zorg ALTIJD dat als je koolhydraten gaat nuttigen voldoende glycogeendepots leeg zijn, anders blijft het langer dan normaal hoog, omdat je alvleesklier bezig is extra insuline aan te maken om het vervolgens in de bloedbaan te lanceren...en ja dat duurt langer en bljjft je suikerspiegel langer hoog dan wanneer je depots leeg zijn. Dus bij gezonde mensen kan het ook normaal zijn dat het lang en hoog blijft als je op dat moment niet aan bepaalde zaken voldoet.
 
@ ad ligtvoet
bedankt , ik zal gaan zoeken naar een balans
ben nu erg KH aan het beperken om te proberen in ketose te komen
hoop dat ik dan erergie genoeg

hoe weet ik dat ik hyperinsulinemie heb ?
volgens mij juist doordat de glucosemetingen goed zijn en ik toch enorme suikerdips voel
heb al heel lang gedacht dat het gewoon hypoglycemie was , at dus al lang alleen speltbrood , volkoren pasta etc. dus niet meer de heel snelle KH , maar dat hielp niet
de suikerdips zijn op de klassieke tijdstippen
s'morgens vroeg en eind van de middag
ook reageerde ik heel heftig op een kop koffie , vooral aan het eind van de middag
dan begon ik te beven en voelde zelfs depressief aan
allemaal duidelijke aanwijzingen voor suikerdips

maar d metingen blijken nu goed
gisteravond voor slapen 5.8 , vanmorgen 5.6 nuchter , maar beef als een riet en voel dat de energie niet binnen komt , wat zou het anders nog kunnen zijn
alles wijst op suiker / energieprobleem naar de cellen
wat ik wel opmerkeljk vind , is dat er geen grote stijgingen zijn na de maaltijd
maar alle snelle KH zijn dan ook uit mijn eten nu

als ik in de ochtend naar het werk fiets ( was altijd na een brood of havermout ontbijt ) geen probleem
s'middags rond 16.00 uur fiets ik terug , en voel na een half uur ineens een totale instorting van energie , zo erg dat ik wel af zou willen stappen , en kom dan voor dood aan
wijst voor mij op dat er gewoon geen energie meer in de cellen komt
zo'n dip gaat ook heel direkt

ik zie ook niet zo snel een andere mogelijkheid ( alleen een schildklier weet ik niet , ik heb wel wat dunne buitenkanten van de wenkbrouw en dat is schijnbaar vaak bij schildklierproblemen )

@ Pike
ik ga de temperaturtest doen
wat moet de temp zijn ? weet niet hoe en welke waarden je moet hebben ?

ik zal toch inderdaad eens kijken wat mijn huisarts wil doen ? maar normaal als ik bij hjem kwam met vermoeidheid deed ie een normale bloedtest en zegt , ja , iedereeen is tegenwoordig te druk en vermoeid , en daar moet ik het dan mee doen


 
toevoeging
ik voel wel ( maar dat is maar af en toe ) , lichte hartkloppingen
dus mocht dit nog iets betekenen ?
 
Na de maatijd (koolhydraatrijke) is het normaal dat het (zelfs ruim) boven de 5 komt,

YT,
Precies, dat is ook wat ik heb begrepen. Vandaar dat ik zeg dat de cijfers van Hans niet extreem zijn alhoewel niet perfect. Nogmaals niet omdat ik denk dat de normen dan maar omhoog moeten maar gewoon om aan te geven dat het heel goed mogelijk is dat de problemen va Hans ergens anders door worden veroorzaakt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dan verstandig zou zijn om niets aan die te hoge ochtend bloedsuiker te doen.
 
Hier kan je zelf een schildkliertest aanvragen voor vrij T4, T3 en TSH voor het geval je HA moeilijk doet. (wat ze bijna altijd doen)
Als dat allemaal oke is dan wil dat helaas nog steeds niet zeggen dat je geen schildklierprobleem hebt maar je weet iets meer.
 
dank je Pike
ik sta er toch voor open en wil nu eindelijk wel eens , al is het maar klein , een ommekeer zien in de andere richting
ik ga er mee aan de slag

hoop stiekem wel dat het weglaten van veel KH , geen brood etc , ook al veel oplost voor die tijd
 
ik ben trouwens in behandeling geweest bij die Natuurdietisten
maar mocht toen nog vrij veel KH eten
moet eerlijk wel vermelden dat ik voortijdig zelf gestopt ben
 
wat betreft de temperatuurtest: als ik zie hoevaak ik bloed heb laten onderzoeken die steeds geen goede waardes gaf, afgezet tegen de temperatuurtest - die steeds ook de lage temp geeft - dan zeg ik inmiddels - ik hoef niet meer zo vaak die bloedtest te doen - ik blijf gewoon meten voorlopig. Is een goede indicatie wat mij betreft. Dus hoogstend die bloedtest 1 a 2 x per jaar. De kosten gaan van het eigen risico af.
 
Hans, hier een stukje over Hyperinsulinisme in relatie met de schildklier. Wellicht interessant om te weten;

Hyperinsulinisme remt de omzetting van inactief schildklierhormoon (T4) naar actief schildklierhormoon (T3). Hyperinsulinisme kan zo een (subklinische) hypothyreoïdie veroorzaken. Bij een klinische hypothyreoïdie is de TSH vaak verhoogd en de T4 en T3 verlaagd. Bij een subklinische hypothyreoïdie zijn de TSH, T4 en T3 waarden in het serum regelmatig normaal, maar de ochtendtemperatuur (methode volgens Barnes) duidelijk verlaagd en de T4 en T3-waarden in de urine (onderzoek via speciaal laboratorium) afwijkend. Ook komt een normaal serum TSH en T4 en een verlaagd T3 voor.

Op zijn beurt versterkt een hypothyreoïdie de verstoringen in de glucose-huishouding. Er is namelijk voldoende T3 nodig voor de synthese van insuline en insuline-receptoren.
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=638&cod=506&page=
 
Hans, zoals jij je klachtenpatroon beschrijft had ik dit ook 2 jaar geleden. De middagdip was toen sterk aanwezig, deze is bij mij er nu niet meer sinds ik geen voedsel tot me neem waar ik intolerant voor ben.

Wellicht goed om te weten dat voedselintoleranties indirect een rol in het geheel kunnen spelen:

Cytokinen worden ook rechtstreeks geproduceerd door de activering van de T-lymfocyten in de mucosa. Op die manier wordt zowel de TH-1, TH-2 als de TH-3 immuunreactie geactiveerd.
Onder invloed van de immuuncomplexen ontstaat arachidonzuur uit het plasmamembraan door de membraan fosfolipiden. Uit het arachidonzuur ontstaan leukotrienen type 4, prostaglandines type 2 en tromboxaan type 2. Leukotrienen zijn 1000 x sterker dan histamine en veroorzaken mucussecretie, verhoogde vasculaire doorlaatbaarheid en zijn immuun-onderdrukkend.

Prostaglandines zijn 30 x sterker dan histamine. Zowel de leukotrienen als prostaglandines zijn proinflammatoire (ontstekings)stoffen en spelen op deze wijze een grote rol bij divers ziektebeelden. Daarnaast veroorzaakt Prostaglandine-E2 een verhoging van TNF-α waardoor een insuline-resistentie ontstaat. Deze cascades kunnen op verschillende manieren biochemisch geblokkeerd worden door een groot aantal phyto-, gemmotherapeutische-, vitaminen en mineralenpreparaten. Beter is om het ontstaan van proinflammatoire reacties bij de (voedings)bron aan te pakken door het voorkomen van het ontstaan van immuuncomplexen en hyperinsulinisme.

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=727&cod=17&page=

Overigens zijn er meerdere zaken cq. bronnen dan alleen voedselintoleranties die cytokinen in het lichaam verhogen. Je weet zelf waar eventuele ontstekingen in het lichaam aanwezig zijn (denk ook aan zaken als sinusitis, pollen bij hooikoorts etc).
 
@johan30
bedankt Johan
dus bij jou is het gelukt
ik heb in het verleden veel gezocht naar intoleranties op veel manieren , omdat ik dacht dat de vermoeidheid daar vandaan kwam
maar niet echt iets kunnen vinden en ik heb toch een heel aantal manieren geprobeerd , oa langdurig polstesten bijhouden , voedsel dagboeken , wisselen etc
ook bij natuurgenezers met die bio-resonantie , urine-onderzoek .....en veel weet ik al niet meer :) maar goed ook

gebakken vet valt zwaar voor lever en coffeine reageer ik heftig op
maar omdat nu ook brood uit de lijst is kan er al een heleboel oplossen
 
Je hebt zo te lezen al een behoorlijke zoektocht achter de rug :)

Voedselintoleranties zijn erg lastig om te achterhalen. Zo heb ik me uitvoerig laten onderzoeken voor een glutenallergie en glutenintolerantie, echter kwam er niks uit deze onderzoeken. Maar ik voel me wel veel beter zonder gluten. Ook gluten zijn in staat om cytokine in het lichaam te verhogen, en kan het schildklierklachten triggeren.

Bij mij zijn niet alle intoleranties in beeld maar wel het gros.
Zijn er bij jou allergieën aanwezig?

Als je zegt dat je heftig op koffie reageert, net zoals ik overigens, dan is er meestal sprake van een vertraagde fase 1 van de lever ontgifting. Voor meer info zie http://chronische-vermoeidheidssyndroom.pilliewillie.nl/cvs-me/cvs.me.ontgifting.lever.5.php (vanaf "Mogelijke oorzaken van een vertraagde Fase I").
Genoeg te onderzoeken nog! :)
 
Je hebt zo te lezen al een behoorlijke zoektocht achter de rug :)

Voedselintoleranties zijn erg lastig om te achterhalen. Zo heb ik me uitvoerig laten onderzoeken voor een glutenallergie en glutenintolerantie, echter kwam er niks uit deze onderzoeken. Maar ik voel me wel veel beter zonder gluten. Ook gluten zijn in staat om cytokine in het lichaam te verhogen, en kan het schildklierklachten triggeren.

Bij mij zijn niet alle intoleranties in beeld maar wel het gros.
Zijn er bij jou allergieën aanwezig?

Als je zegt dat je heftig op koffie reageert, net zoals ik overigens, dan is er meestal sprake van een vertraagde fase 1 van de lever ontgifting. Voor meer info zie http://bit.ly/1P5J7jr (vanaf "Mogelijke oorzaken van een vertraagde Fase I").
Genoeg te onderzoeken nog! :)
 
ik heb niet echt allergieen of intoleranties kunnen vinden
en er zijn ook niet echt aanwijzingen voor

die leverontgifting kan wel zeker meedoen , heb in het verleden ook te veel gedronken
maar bij reguliere tests komt de lever altijd goed eruit

had jij ook gewoon normale goede glucose-waarden dan ?
 
ik zie inderdaad dat gebakken producten er ook bij staan
dat heb ik ook wel een beetje

Candida ben ik vroeger uitgebreid op onderzocht , heb dat dieet gevolgd en bij de volgende natuurgenezer bleek dat ik helemaal geen erge candida had :-(
er lopen ook veel prutsers rond denk ik
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.907
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan