insuline resistentie / diabetes 2

dank je YT
je zit precies op het denkspoor waar ik ook naar toe wil
ik fiets op en neer naar het werk , 11 km , en was aan het experimentern met 1 uur van te voren of net van te voren wat te snacken , maar dat hielp niets
mijn lichaam pakt het niet aan
meer eten is ook geen optie want dan wordt ik dik

ik eet nu 3x per dat , punt uit , hoofdzakelijk eiwit, vet en een beetje groenten
fruit durf ik niet goed
zou dat kunnen : wat laag glykemisch fruit bv appel enzo
 
ik voel bij het fietsen ook , ongeveer een half uur gaat het lekker en dan stort ik ineens in. dat laatste kwartierje is dan hel , en ik kom echt voor dood aan.
terwijl ik die afstand dagelijks doe
dus dat is heen en terug ongeveer 22 km p dag
plus wandel en tuinier nog redelijk wat
 
nogmaals @ YT
ik snap nu ook beter waarom ik 100 keer op een dag moet plassen , vooral na maaltijden
dat is om glucose of insuline af te voeren of zo
ik ben dan net geweest en moet weeral
de dokter heeft in het verleden vaak gecontroleerd op diabetes , maar nooit vastgesteld , ondaks altijd dorst , veel plassen en moe
 
Bewegen is goed maar om het lichaam dermate te belasten dat je 'dood' aan komt, lijkt mij niet verstandig. Je kunt ook te ver gaan.

Je lichaam moet duidelijk herstellen en door uitputting daarvan gaat dat niet gebeuren. Misschien beter om in je vrije tijd stukken te fietsen of lopen. Hierdoor kan je zelf de afstand bepalen. Luister naar je lichaam.

 
@ eatsleep
je hebt gelijk , daar ben ik mee bezig
vandaag met harde wind de fiets maar eens niet gepakt
laat het dieet maar integreren en dan een balans zoeken
maar ben eigenlijk pas 2 weken met koffie en verkeerde koolhydraten gestopt
het is nog wat uitzoeken ook natuurlijk , maar ik denk dat ik op de enige en goede weg ben nu
 
Misschien wil je vertellen wat je nu precies eet Hans? Dan kunnen wij eventueel helpen met suggesties.
At je hiervoor echt heel erg slecht ?En heb je trouwens overgewicht vooral om je middel?
 
Pike
ik eet vooral eiwitten , smorgens vaak omelet met uitjes , paprika of wat andere nietzetmeelhoudende groenten er door , smiddags vaak soep met vlees erin , ook eet ik vaak vis , graag vette , zo goed als geen fruit

geen koffie , suiker , brood , graan produkten als rijst en spaghetti
maar ben daar pas net mee bezig
mijjn richtlijn is Paleo , maar probeer aan te passen aan wat ik hier lees qua vet

maar ben pas 2 weken bezig

voorheen at ik altijd wel brood ( volkoren spelt ) pastas ( ook volkoren of spelt , rijst ) , rijst ( basmati ) en dronk graag zwarte koffie , waar mijn suikerspiegels van gingen dansen als een gek

ik heb iets overgewicht , wel rond de middel , omvan 106 cm , gewicht 81 , lengte 1.80 m

dus echt slecht at ik niet vergeleken bij half Nederland
maar voor mij toch niet gezond genoeg
 
Ik zou toch in de gaten houden dat je wel ongeveer 100 gram khd binnen krijgt. Nu zit je,zo lijkt het,op minder dan 50 gram.

Is er (ja sorry mensen daar is ie weer ;) ) wel eens naar de schildklierfunctie gekeken?
Mensen met schilklierproblemen hebben heel vaak ook bloedsuikerproblemen.
 
Ik heb nog steeds ruzie met de inname van koolhydraten omdat ik simpelweg niet weet waar ik ze uit moet halen. Granen bevallen niet, evenals zoete aardappelen, fruit gaat tot op zekere hoogte en verder zou ik niet weten waar ik ze uit moet halen.
Dan is er nog honing, maar dat is echt way too much suiker voor mij.

Dus toch nog maar weer eens de vraag: iemand tips/ideeën voor goede koolhydraten?
 
nee, dat is inderdaad een laatste optie die ik ook in gedachten heb
maar ik dacht dat dat niet zo simpel was
huisartsen willen niet hard meewerken aan dit soort zelfzoekerij

maar als ik mijn bouw zie , ben ik niet meteen een candidaat denk ik
maar het is nog een twijfelpuntje waar ik wel naar ga kijken
maar eerst ff dit afwachten , mogelijk gebeurt er dan al genoeg

ik merk wel dat een broer hetzelfde heeft
dus enige erfelijke aanleg doet wel mee
 
Dan is er nog honing, maar dat is echt way too much suiker voor mij

Honing is juist perfect, als het teveel is dan neem je toch wat minder? Theelepel of zo.
Als granen en zetmeelrijke groenten niet bevallen dan blijft er toch echt niet zo heel veel over.
Ik vind het persoonlijk geen probleem om khd/suiker te halen uit "zoet" fruit en wat honing. Bevalt mij goed. Je moet gewoon de hoeveelheid een beetje in de gaten houden.
 
maar als ik mijn bouw zie , ben ik niet meteen een candidaat denk ik
maar het is nog een twijfelpuntje waar ik wel naar ga kijken

Je lijkt mij met je dieet in het verleden , je bouw en mate van beweging ook niet direct een kandidaat voor insuline resistentie.



maar ik dacht dat dat niet zo simpel was
huisartsen willen niet hard meewerken aan dit soort zelfzoekerij

Een zeer gering onderzoekje naar de schildklier zit er meestal nog wel in.
Beter dan niets.

 
ik eet vooral eiwitten , smorgens vaak omelet met uitjes , paprika of wat andere nietzetmeelhoudende groenten er door , smiddags vaak soep met vlees erin , ook eet ik vaak vis , graag vette , zo goed als geen fruit

geen koffie , suiker , brood , graan produkten als rijst en spaghetti
maar ben daar pas net mee bezig
mijjn richtlijn is Paleo , maar probeer aan te passen aan wat ik hier lees qua vet

Paleo is veel te veel gericht op eiwitten. Niet alleen eet je hierdoor te mager, maar je bevordert ook gasvorming, opkomend maagzuur, jicht en andere klachten. Het allerbelangrijkst voor jouw klacht is dat eiwitten geen brandstof zijn, alleen vet en suiker zijn dat. En waar worden eiwitten in omgezet door het lichaam als ze tot brandstof worden aangewend? Suiker!

Mike
 
Bouw zegt niet alles meer Hans, zelf 1.78 en 71 kilo en heb hetzelfde probleem; vaak plassen, erge honger en vooral vroeg in de ochtend en in de avond veel last van wazig zien. Gisterochtend zelfs 6,1 nuchter gemeten (pre-diabeet).
Tijdje laag in KH gezeten, maar dat vind mijn schildklier weer niet leuk.
Door om de 2 uur wat te eten zijn mijn hypo's minimaal geworden, echter ivm werk is dit niet altijd haalbaar en merk ik het direct.
Ik ben onlangs begonnen met Paleo en aanvullende vetten zoals bottenbouillons, kokosolie, ossewit en meer.
Nu alleen nog de koffie laten staan....
 
moet trouwens wel zeggne dat mijn wenkbrauwen inderdaad aan de zijkanten dun zijn
dus zal wel iets schildklier meedoen
maar die gaat mogelijk ook weer betern als de balans in het lichaam herstelt hoop ik
 
Je moet gewoon de hoeveelheid een beetje in de gaten houden.

Als de cijfers een beetje goed in mijn hoofd heb zitten dan moet ik 4 appels op een dag wegwerken wil ik aan 100 gr koolhydraten komen. Dat is echt veel te veel, vooral ook omdat een appel toch ook wel weer keerzijdes heeft. Het past niet bij iedereen. Ander fruit is het nu de tijd nog niet echt voor.

Hoe zit dat met honing? Hoeveel kh is een theelepel honing?
 
Ook naar johan toe: STOP MET PALEO! Het is te eiwitrijk, waardoor je nog steeds omgevormde suikers aan het verbranden bent. Een nuchter gemeten ochtendwaarde van 6.1 noem ik niet meer prediabetisch, maar diabetisch!

Mike
 
Ik raak een beetje de weg kwijt. Johan schrijft:

Ik ben onlangs begonnen met Paleo en aanvullende vetten zoals bottenbouillons, kokosolie, ossewit en meer.



Ook naar johan toe: STOP MET PALEO!

Ik snap wel dat het woord Paleo deze reactie oproept, maar Johan schrijft dat hij het aanvult met vetten.

De reden dat ik hierop reageer is dat ik zelf behoorlijk wat vlees en eieren eet, aangevuld met kokosvet, bouillon en niervet.

Hoe weet ik nou of ik teveel eiwitten neem? Misschien is dat mijn instinker? Ik eet zeker gemiddeld 200 gram vlees en 4-6 eieren per dag. Ik vul dit net als Johan aan met veel vet (zeker 4 eetlepels kokosolie per dag, liefst nog met bouillon en niervet).
 
Als je Paleo als basis hebt eet je mager spiervlees. Volgens de Paleo-filosofie zou je 35% daarvan moeten eten. Dat is echt veel te veel en je moet dan nog meer vet eten om voor de schadelijke effecten van deze eiwitbom te compenseren. Hans zou wel eens zo vaak moeten urineren omdat hij grote hoeveelheden urinezuur produceert!

De denkfout is dat jullie eiwitten als basis hebben en denken deze aan te kunnen vullen met kokosolie, niervet, olijfolie of roomboter. Ik lees dit zo vaak, vooral bij nieuwe forumleden. Het is andersom: de basis is vet en dat moet je aanvullen met eiwitten. Dit betekent dat je niet alleen niet te mager moet eten, maar vooral ook niet te droog. Denk hierbij aan vochtige elementen als jus, sauzen en natuurlijk soepen en stoofschotels.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.935
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan