insuline resistentie / diabetes 2

Hans L

New member
ik heb behoorlijk last van insuline resistentie , energie komt niet in de cellen

1 Is dit hetzelfde als diabetes 2 ? omdat je soms ook leest dat ze over pre-diabetes spreken ?

2 Is dat met deze voeding omkeerbaar ? ik kan wel naar de huisarts gaan voor een test , maar dan gaan ze meteen aan de medicijnen en dat hoeft niet zo voor mij.

3. moet je in het begin om suikerdips tussen de maaltijden door snacken ?

bedankt alvast

gr

Hans
 
Hans L,

Hoe weet je dat je diabetes hebt, zonder onderzoek of zelf te prikken?
Als je echt een hoge suiker hebt is het zeer verstandig om gewoon naar de huisarts te gaan en het te laten controleren hoor (of zelf prikken, ook prima) maar je moet ieder geval wel weten hoe het er aan toe is.

Als je idd dip,s (hypoglycemie) hebt, is het wel degelijk belangrijk om kleine tussen door,s te eten! (Snap niet dat je lukraak 'nee' zegt yt, zonder te vragen of het er op lijkt of Hans hier last van heeft) Maar ik dacht wel dat dit bij type 2 niet voor komt,
Hypo,s krijg je vooral bij type 1.
 
Beste Hans en YT, volgens mij is het beter om wel te eten bij suikerdips.
Vaak liggen aan problemen met de alvleesklier ook problemen met de bijnieren ten grondslag en die zorgen volgens mij (ook) voor de suikerdips.
Zover ik weet is het in verband daarmee (met bijnieruitputting) van belang dat je dan eet.
Onder ¨snacken¨ versta ik dan in elk geval: niet te veel tegelijk eten.
Geen junkfood uiterdaard!
 
Maarten,
ik ben aan het prikken , maar vertrouwde de meter niet
nu een nieuwe gekocht en weer curves maken
maar ik heb ook inderdaad ergens gevonden, wat YT zegt dat je niet moet snacken tussendoor. Omdat ik de meeste koolhydraten uit mijn menu heb gehaald ( wat ik voorheen niet deed ) zou er nooit een grote stijging meer mogen plaatsvinden in de suikerspiegel. Door langere pauzes te hebben moeten de cellen dan schijnbaar wel weer de energie gaan aanpakken. Wat ik nu zie is dat met het nieuwe apparaat de waarden lijken mee te vallen , maar toch voel ik hypo's. Ik ga niet meteen naar de huisarts omdat ik dan meteen levenslang aan de diabetes 2 medicijnen zit , en dat schijnt ook erg slecht te zijn. Ik wil de resistentie omkeren.
dank voo je reakties
 
Ik ga niet meteen naar de huisarts omdat ik dan meteen levenslang aan de diabetes 2 medicijnen zit

Daar ben jij altijd nog zelf bij Hans! Ik snap echt niet waarom mensen dat toch altijd zeggen. Je bent zelf de baas over je eigen lijf. Als de dokter je een medicijn voor wil schrijven dan kan je daar gewoon vriendelijk, of desnoods onvriendelijk, voor bedanken.



Omdat ik de meeste koolhydraten uit mijn menu heb gehaald ( wat ik voorheen niet deed ) zou er nooit een grote stijging meer mogen plaatsvinden in de suikerspiegel


Dat dacht ik eerder ook maar helaas werkt het zo niet.
Je cellen zijn resistent voor insuline en je lever maakt ook suiker aan uit vet en eiwitten. Vandaar dat mensen gewoon kunnen opstaan, na misschien wel 12 uur zonder eten cq koolhydraten, met een veel te hoge suikerspiegel.
 
Hans,

maar ik heb ook inderdaad ergens gevonden, wat YT zegt dat je niet moet snacken tussendoor.

Ja bij hyper-glycemie idd niet nee.

Maar Je vraagt zelf of er in verband suiker dip,s (hypoglycemie is te laag glucose in het bloed, ik denk ik zeg het even want volgens mij weet je niet wat een hypo is) gesnackt moet worden, ivm en dip, laag suiker dus.

Antwoord: als je idd te laag suiker hebt dan moet er wel degelijk gesnackt worden.

Of je idd last helt van hypo moet jij ons vertellen, wat ik dus vreemd vond van YT is dat hij/zij 'gewoon' nee zegt zonder te weten of jij alleen last hebt hyperglycemie of dus ook de in discussie zijnde hypoglycemie.

Verder wat Pike zegt zie ik ook wel bij m,n vader (diabeet) die medicijnen die de insuline gevoeligheid vergroten heb je gewoon nodig.
Zeker als je glucose echt hoog is, is de kwaal veel erger als het medicijn!

Terwijl je dat medicijn gebruikt kun (of eigenlijk: moet) je idd je voeding streng aan passen, en kun je na een paar jaar (afhankelijk van de huidige ernst van kwaal en je toekomstige striktheid met voeding) stoppen met medicijn(en)

Hoe hoog is he glucose in de morgen nuchter dan?
 
@ Pike
ja , weet ik , en als het uit de curves blijkt ga ik naar de huisarts
dat van die lever enzo wist ik niet
zal blijken uit de metingen hoe ik er voor sta
met de nieuwe meter lijken de waarden beter , maar moet nog wat hele dagcurves trekken

@ Maarten
ik weet goed het verschil Maarten
maar de reakties op internet zijnv erschillend
Hypoglycemie uit zich bij mij vaak door trillende handen , slecht zien en totaal uitgeput na weinig inspanning
 
die medicijnen die de insuline gevoeligheid vergroten heb je gewoon nodig.
Zeker als je glucose echt hoog is, is de kwaal veel erger als het medicijn!

Hoi Maarten vanwaar je stelligheid hierboven?

Over jouw citaat het volgende:

In vrijwel 100% van de gevallen kan diabetes type II worden voorkomen door voldoende beweging en gezonde voeding. Er bestaan geen geneesmiddelen die het effect van deze twee factoren kunnen evenaren, of zelfs maar benaderen.

De toxische medicijnen kunnen symptomen tijdelijk doen verdwijnen, maar wie geen aanpassing doet aan zijn/haar levensstijl zal, ondanks het gebruik van deze medicijnen, zijn/haar toestand zien verergeren omdat medicijnen diabetes II na verloop van tijd diabetes I veroorzaken.

Met uitzondering van metformine is van geen enkel geneesmiddel een wetenschappelijke studie gepubliceerd die aantoont dat het invloed zou uitoefenen op de morbiditeit of mortaliteit t.g.v. diabetes. Behoudens in enkele zéér uitzonderlijke gevallen is het gebruik van deze middelen volkomen af te raden. https://sites.google.com/site/quackinvestigator/diabetestype2

 
Beste Hans,

Ik begrijp al niet waarom je aan het prikken bent als je lichaam duidelijk aangeeft "ik ben doof voor insuline" (Insulineresistentie), prikken is voor mensen met type 1. De hypo die je voelt komt door dat geprik, de veelste veel geworden insuline in je bloed veegt al het glucose ineen keer naar je vetreserves. Het is de zaak om na jarenlange koolhydraatverbranding terug te schakelen naar vetverbranding, maarja met zoveel insuline in je bloed zal dat niet gaan, dus ik zou stoppen met insuline prikken en stoppen/flink afbouwen met eten van koolhydraten (tot max 100 gram en langzaam verder afbouwen naar 50 gram of minder), jou genezing ligt bij vetverbranding, tja van ons allemaal trouwens, succes verder.
 
YT
Hans spuit geen insuline, met prikken bedoeld hij een prikje in de vinger in het bloedsuikergehalte te meten.



 
Het is de zaak om na jarenlange koolhydraatverbranding terug te schakelen naar vetverbranding

Ik ben bang dat het niet zo makkelijk ligt. Gewoon bijna geen koolhydraten eten en alles komt goed? Ben bang van niet.
Mensen die dat hebben gedaan komen op een gegeven moment tot de ontdekking dat de bloedsuiker vooral in de ochtend nog veel hoger is/wordt.
 
Oh dacht dat Hans al aan de insuline was, mijn excuus. Ja het is niet gemakkelijk nee, maar ja je moet ergens beginnen en dat is ten eerste wel low carb gaan eten, en dan verder kijken welke zaken iemand weer insulinegevoelig maken, ik noem er alvast een paar op...goede vetten (verzadigd en omega 3), groene thee, kaneel, aerobe zuurstofrijke activiteiten.
 
Ja dat zijn alvast een paar goede punten.
Daarnaast ruim voldoende ADEK vitaminen, veel mineralen met name magnesium en bijvoorbeeld alpha lipon zuur om er maar een paar te noemen.
En ik zou daarbij gaan sporten. Korte maar krachtige oefeningen hebben bewezen dat ze de cellen minder insuline resistent maken.
En alles mijden dat zorgt voor ontstekingen (eng: inflammation) in het lichaam.
 
YT en Pike, wat weten jullie veel.
Bovengenoemd artikel over de echte oorzaak en het resultaat van medicijnen vind ik erg goed.
Mijn zoon wordt/is te dik en ik stuur af en toe mailtjes in de hoop dat hij ze leest en vooral toepast. Hij weet waar ik mee bezig ben en van de week zei hij -dat vele vet zie ik echt niet zitten. Dan zeg ik maar niets en stuur hem deze mail. Zijn collega heeft diabetes type 1.
Af en toe komt mijn zoon eten maar dan is hij moe en komt er van praten ook niet veel.
Logisch, als je de hele dag achter de computer zit (ICT) dat je even helemaal niets wilt.
Hij gaat vaak vissen.
YT = heeft dit onderwerp iets met je eigen vak te maken?
 
Ben inderdaad niet aan het insuline prikken maar bloedsuiker meten
vanmorgen 6.30 was hij nuchter 5.5
voor het slapen gisteren 5.6 , dus dat blijkt mee te vallen ( vind ik toch )
dus de hypo's die ik voel zijn gewoon dat de energie niet in de cellen komt
om dat te gaan bevorderen heb ik alfa-liponzuur besteld , dat is natuurlijk en zou helpen
ben inderdaad nog meer gaan bewegen
ik heb wel eens ergens gelezen dat je , ondanks redelijke suikerwaarden toch heel veel last van die hypo's kunt hebben en dat heb ik dus
 
Het is wel zo , ik had eind maart longontsteking , en ik las dat dat de suikerspiegels danig kan in de war schoppen. De last die ik van de hypo's heb is ook nooit zooo erg geweest als nadien. , maar ik ben pas goed ruim een maand verder nu. Ik beweeg wel voldoende. Maar wordt na een korte tijd overvallen door een dip.
 
Ja liesje, heb hbo sport en bewegen gedaan (niet afgerond), maar hou me al vanaf mijn 21ste (ben nu 32) op een natuurlijke/biologische manier bezig met onderwerpen gerelateerd aan gezondheid, voeding en sport.
 
De hypo's die je voelt komt door gebrekkige vetverbranding, laag suikerspiegel is niets anders dan dat, ik zou me niet zo focussen op bloedglucosewaarden maar op bloedinsulinewaarden, en die is bij jou te hoog waardoor je geen/nauwelijks vet verbrand en energie daaruit haalt. Door low carb te gaan eten, meer te bewegen zal op een gegeven moment insuline gaan dalen en glucagon (vetverbrandhormoon) de overhand krijgen, en vanaf dat moment zullen de hypo's pas gaan verdwijnen, anders niet. Het is zinloos om hypo's met tussendoor gesnack aan te pakken, want zo zal je in de vircieuze cirkel blijven zitten, het zou echt zo'n typische Voedingscentrum advies zijn om te zeģgen ga tussendoor kleine beetjes eten, nee hier bij wapf doen we daar niet aan, hier zijn we niet met aanmaakhoutjes bezig maar met vitaal brandend grote blok hout:)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.529
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan