insuline resistentie / diabetes 2

Met koffie geef je je lichaam een onwijze suikerstoot, tevens verlaagt dit de werking van je schildklier (wat een depressief gevoel kan geven) en het doet vanalles met je lever (wazig zien is een teken dat je lever het moeilijk heeft).

Koffie maakt ook adrenaline vrij uit de bijnieren, maar als je bijnieren het al moeilijk hebben maak je het ze met koffie nog eens extra moeilijk.
 
Hans,

dank voor je uitgebreide uitleg
ik heb een nieuwe glucose meter en daar mee vallen de waarden naar mijn gevoel goed mee
maar het trillen en slecht zien komen toch langere tijd na het eten
vooral rond 16.00 uur is een heel erge dip
ik tril als een riet dan


Heb je er al eens aan gedacht om te meten op een moment dat je zo trillerig bent? Of de 'dip' lijkt te ervaren?

Je kunt wel zeggen ik voel dat ik een dip heb, maar het kan van alles zijn.
Zoals ik al zij denk ik ook aan (ondanks dat ik vind dat er wel erg vaak en snel de bijnieren gewezen word) aan de bijnieren.
Je hoeft dus geen dip te hebben, maar heb je die wel, dan word het toch echt snacken tussen door..

En idd schildklier, maar Pike weet hier erg veel van, dus hij kan je hier wel goed in adviseren.

Heksje, als je soms nog zo hongerig bent, helpt meer vet eten niet? Of valt dat niet goed? datdat is precies wat wapf voorstaat he.
 
@ Maarten
ja ik ga dit weekend eens uitgebreidere curven trekken , dan zie ik krijg ik een beter beeld
bijnieren doen natuurlijk mee , ik was vroeger zeer stressgevoelig , maar momenteel is dat eigenlijk niet aan de orde

@ Pike
zou inderdaad graag weten wat er nu praktisch goed , handig en mogelijk , cq aan te raden is om eerst eens te zien of de schildklier schuld is en kanik daar ergens info over vinden ?
 
Heksje, als je soms nog zo hongerig bent, helpt meer vet eten niet? Of valt dat niet goed? datdat is precies wat wapf voorstaat he.

Misschien moet ik inderdaad gewoon nog meer vet eten Maarten. Dat zou me niets verbazen. Ik ga het eens doen. Bedankt :)
 
Ik vind zelf wegen ook wel goed, niet om te beperken maar juist om zeker te zijn dat er genoeg gegeten word.
Met de omschakeling van kh naar voornamelijk vetten verandert er gewoon veel visueel.
Kh,s minderen gaat best, maar als er meer vet gegeten moet worden denkt men denk ik al snel dat ze met 2 a 3x meer roomboter te smeren als wat ze eerder becel smeerde, dat dat veel en genoeg/zat is.. maar dat is véél te weinig zeker als de kh grotendeels verdwenen zijn.

Ik zeg dan dus weeg wat je eet, en vooral de hoeveelheid vet die je smeert of opschept.
Zo krijg je een ander visueel beeld waar je soms best aan wennen moet, omdat het vanuit het eerdere gewoonte belachelijk veel vet lijkt.
 
Beste Maarten,

Ik heb nu alles van deze topic van begin af aan gelezen, en wat mij opviel is dat jij gister al mij "aanviel" van dat ik lukraak nee zou hebben gezegt voor snacken tussendoor...nou denk even goed na waarom ik nee heb gezegd...omdat hans te hoge insulinespiegel heeft (insulineresistentie, daar kwam hij mee, dan heb je hoge levels insuline in je bloed), maar jij hebt daar vervolgens hypoglycemie van gemaakt, lees even terug...jij neemt als eerste het woord hypo in je mond, en vervolgens hebben inclusief ik alle forumleden dat woord (ipv dysglycemie/bloedsuikerschommelingen) voor de klacht van hans overgenomen, terwijl we allemaal wel wisten dat we natuurlijk niet over een echte hypo zaten te praten, want dat heb je bij lager dan 4. Dus doe nou maar vandaag niet alsof jij meteen het juiste woord had te pakken, jij bracht zelf de verkeerde term de topic in.

En over glucagon: met glucagon ga je zowel vet als glucose (glycogeen) verbranden, altijd beter dan zn tegenpool insuline...waar je bijna helemaal geen vet verbrand vind je niet?

Beste Hans,

Ik hoop je van informatie voorzien te hebben waar je wat aan hebt, als laatst zet ik nog paar dingen op rij:

1 begin de dag met meer vet eten dan je nu doet, vond namelijk niet vet genoeg toen ik het las, neem halve eetlepel kokosolie bijv. en daar achter dan je vetrijk ontbijt.

2 je kunt fruit voorlopig even helemaal laten staan, ook geen zure dus, totdat je insulinespiegel laag/normaal wordt, pas daarna mag je bijv. na een flinke fietstocht of een ander inspanning wel je fruit eten, maar voorlopig dus niet.

3 dus eet vooral veel vet, daarna eiwit, en pas als laatst koolhydraten (max 100 gram, en dan met de tijd kijken of je met minder toe kan, want hoe meer je met minder toe kan hoe effectief je vetverbranding werkt, ik spreek alles uit mijn eigen ervaring, en vertel niet iets wat ik alleen gelezen zou hebben ofzo, het gaat je goed hans, succes

 
@ YT
dank voor je raad
ik zit nu inderdaad op dat spoor
ik voel wel suikerdips , maar ze lijken niet meetbaar
maar toen kwam er weer iemand met de schildklier aan , beter die ook vanzelf mee dan ?
Ik doe nu Paleo , en moet dus van de eiwitten meer naar de vetten schakelen
dan kijk ik hoe het gaat , en kan later toch weer meer bijstellen
ik heb wel het gevoel dat ik hypo's heb , maar meet ze niet ???????
bedankt in elk geval. ik heb er wel veel aan aan de adviezen hier
allemaal heel behulpzaam
 
Ja zoals Mike ook al zei snel stoppen met paleo, want dat is iets meer droog eiwit consumptie dan wapf, nogmaals jij hebt vetten nodig, je lichaam geeft aan/ schreewt om vetverbranding. Ja aan de hand van de informatie die je in deze topic hebt gegeven concludeer ik dat het niet om hypo's gaat maar om suikerschommelingen, het is een bekend syndroom...mensen die jarenlang met hoog suiker/insulinespiegel hebben rond gelopen ervaren het kleine beetje vermindering van glucose in hun bloed als werkelijke hypo...wat niet het geval is natuurlijk, want dan moet je lager dan 4 meten, en dat heb jij nog niet gezien.

Dus beetje bij beetje zal je aan vetverbranding moeten werken, je doel moet dus in ketose geraken zijn.

 
ja precies
het voelt als hypo's met alle symptomen van dien , maar meet niet zo
zijn zeer zeker wel suikerschommelingen
alleen heb ik dat achteraf gezien al mogelijk meer dan 30 jaar
verergert nu echter te veel
lager dan 4 heb ik niet gemeten nee

ik ga het vet opvoeren

nog tips qua schild klier ?
ik heb wel een beetje dat de wenkbrouwen aan de zijkant dun zijn ????
dat zou bij een lage schildklierwerking zijn
 
@hans, ja apart is dat eh, het gevoel dat je een suikerdip of een hypo heb maar na een meting blijkt dit niet zo te zijn.

Er zijn al enkele factoren zoals de schildklier benoemd, maar ook cortisol kan een rol in het geheel spelen.
Cortisol plays an important role in maintaining blood sugar (glucose) levels around the clock. Although blood glucose is normally low by the early morning hours, during adrenal fatigue cortisol levels may not stay sufficient to adequately sustain blood glucose.
https://www.adrenalfatigue.org/sleep-disruption

Ik las ook dat een vergiftiging met zware metalen invloed kan hebben op je bloedsuikerspiegel. Allemaal factoren om naar mijn inziens rekening mee te houden.

@Mike, ik begrijp wat je bedoeld. Echter zit ik nog in de 'overgangsfase', mijn lichaam moet nog aan al die vetten wennen. Mijn lichaam weet niet wat hij meemaakt :), hierdoor introduceer ik het langzaamaan!

6.1 noemen ze prediabeet omdat het nog te beïnvloeden is (juiste voeding en veel bewegen).
 
Nee ik denk niet dat het aan de schildklier ligt, tenminste het is te complex om dat zo 1 2 3 vanuit deze te bepalen, heb je bijv. vaak zomaar koud of juist te warm bijv? dat is bijv. iets met schildklier, maar ik denk dat jij daar geen last van heb, jij bent denk ik van aanleg/genetisch niet iemand met een normaal of hoog insulinegevoeligheid, je hebt meer moeite met koolhydraten dan anderen, jammer dat je daar pas na 30 jaar gehoor aan geeft, vermoedelijk heb je 30 jaar lang al last van insulineresistentie en nu je het merkt dat het erger is geworden pas stappen onderneemt, ben bang dat je type 2 hebt ontwikkelt, en dan is de terugweg logischerwijs stuk moeilijker, want je zei idd nog dat je vaak moet plassen, wat geen goed teken is, je cellen reageren niet meer gevoelig op insuline en tegelijkertijd maakt alvleesklier ook onvoldoende insuline aan, wat dus zo de glucose via de urine eruit gaat (zoete urine), maar die mensen vermageren wel snel en bij jou is dat niet het geval dacht ik, dus laten we positief zijn en op insulineresistentie houden, wat goedmogelijk kan genezen.
 
het is ook al een zoektocht sinds mijn militaire dienst geweest
het is wel erfelijk denk ik , want ik zie bij mijn broer hetzelfde , maar die eet wel ongezonder
ben zelf ook bang voor type 2

ik val echter totaal niet af
ben na jaren met veel moeite van 94 naar 80 gegaan , en wat ik ook doe , lager kom ik niet
ga ik zoveel eten dat ik weinig last van de suikerdips heb , dan groeit het buikje snel rond , dus dat is iets wat ik zeker nooit doe
ik denk zelf ook insulineresistentie

hoop dat mijn beeld past bij wat jij aangeeft , dan is er nog hoop dat ik van de medicijnen af kan blijven .......
 
Het is wel zo dat de metingen van de laatste week zijn
toen at ik al geen koolhydraten meer
van daarvoor weet ik het niet
 
Yt,

Uit de eerste post van Hans:

. 3. moet je in het begin om suikerdips tussen de maaltijden door snacken ?

en ik begin met de term hypo?
Hans vraagt iets ivm dip,s (hypo)

Als iemand werkelijk een suiker dip heeft, onder de 4 a 3,5 dus, dan moet er gesnackt worden, De persoon zal anders het lootje leggen.
daar is toch geen onenigheid over?

Maar ik zag je dit verder niet vragen of het werkelijk dip,s waren, en dat is wel een belangrijk iets te weten voor je 'nee' antwoord.

Verder voel je je vooral aangevallen denk ik.
 
Ja jij verstond dus onder suikerdip meteen de echte hypo (hypoglycemie,laag suikerspiegel) ik zag aan de 3 vragen van hans dat het om suikerschommeling ging en antwoordde daarom op de 3de vraag resoluut nee. Als ik zag dat hij de daadwerkelijke hypo had had ik wel met ja beantwoord, want idd moet er dan snel wat gegeten worden als de waarden onder de 4 komt, mensen met een chronische hypoglycemie hebben meestal ook zo'n dextrotje (druivensuiker) bij zich om snel in te grijpen. Maar goed het was meer een misverstand denk ik zo achteraf want we zijn beiden van dezelfde mening zie ik.
 
Hans,
De schildklier is toch te meten in de ochtend? meteen bij het wakker worden onder de arm meten.
(,s-avonds thermometer al klaar leggen).
 
Ik heb het misverstand ook wel in de hand gewerkt doordat ik niet wist dat een hypo suiker beneden de 4 betekent. Plus ik zat eerst te meten met een oude meter , die ik heb weggedaan en een nieuwe gekocht.
Voor mij voelt het namelijk als een suikerdip. Tot nu toe zijn mijn suikerwaarden echter volgens de meter mooi , maar voel ik wel energie-leegte en suikerdips en ga zeker met de adviezen aan de slag , waarvoor beiden heel veel dank.

@ Liesje
ik heb dat wel gehoord ja
maar dat moet nogal precies dacht ik , en las ook ergens dat een kwiklthermometer nodig zou zijn , nou , daar kom je niet meer aan
 
Niet volgens de meter mooie waarden, maar volgens de huidige (prediabetische) norm. De bloedsuiker hoort niet boven de 5 te komen en niet onder de 4.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.475
Berichten
503.380
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan