insuline resistentie / diabetes 2

Ik heb in verschillende posts al mijn gedachten mbt BG/ketose/vetverbranding/resistentie etc. al eens beschreven.en naar aanleiding van dit topic maar weer eens mijn BG gemeten. Vanochtend na het opstaan (laatste keer om 22.00 uur gegeten)5,2 (2xgemeten). Vanmiddag 1 uur na een maaltijd en over de ochtend 4 kopjes koffie 5,7. Straks zal ik de waarde weer meten na een maaltijd met ongeveer 150 gr gekookte witte rijst, 1/2 avocado, 3 eieren,speklap en beetje kaas.
De maaltijd vanmiddag was bief,broccoli, rode kool, halve avocado en roomboter(lepel).
Deze waarden tot nu toe stemmen overeen met de waarden die ik vorig jaar langduriger gemeten heb.
wat wel eens vergeten wordt is dat het lichaam functioneel insuline resistent wordt bij een lage KH consumptie,en dan vooral de spiercellen. Dit om de energie behoefte van de hersenen te garanderen. Deze kunnen niet op vetten draaien, de spieren wel. wanneer dit het geval is en de cortisol piek in de vroege ochtend vrij hoog is kan dit ook ervoor zorgen dat de BG iets hoger is dan 'wenselijk'.
Daarom vindt ik het wel belangrijk dat in het totale plaatje ook enkele andere bloedwaarden meegenomen worden. Zo ook symptomen zoals vermoeidheid etc.
Hans L,
Hoe energiek ben je dan op het werk zelf(mentaal). Veel stress op het werk?
ad
 
@ Ad

ik kan mijzelf niet energiek noemen
ik had altijd heel veel last van stress , altijd en overal , dus uitgeputte bijnieren doen zeker mee
maar na een psychotherapie behandeling ( PRI ) waarin ik met een boel jeugdissues heb leren omgaan , plus ook juist op dat moment van job gewisseld ( ik werk free lance , dus niet altijd op dezelfde plaats, hoewel in mijn werk , engineering , vaak wel veel werkdruk is waar ik moeite mee heb ) heb ik nu juist winig stress

wel afgelopen winter was mijn vriendin ernstig ziek en dat heeft een flinke klap uitgedeeld qua stress
plus kort daarna had ik een beginnende longontsteking die een heel grote aanslag op de energie deed

waarschijnlijk dat het daarom de laatste weken zo de spuigaten uitliep dat de dips zeer aanwezig waren , zodat ik nu hier zit

jouw suikerwaarden komen overeen met die van mij
 
Mijn dag maaltijd vandaag

ontbijt scrambled eggs 2 met wat groenten erdoor , ui, courgette etc
lunch 2 nieuwe haringen met ui en een 1/2 l kippesoep goed gevuld
diner provencaalse groenteschotel met kip en een rauwkostsalade

mijn vraag : moet ik in deze begin fase meer KH eten , of is dit jist goed zo om in ketose te geraken ?
 
Je ontbijt bevat te weinig eiwitten.
Of je meer KH dient te eten kan ik zo niet zeggen. Wanneer je in ketose wilt geraken dan moet je de KH inname onder de 50 gr per dag houden(doorsnee waarde, waarschijnlijk iets lager). Misschien is dit , om je stofwisseling te resetten, wel de beste weg. Maar je kampt met stress en waarschijnlijk zwakken bijnieren. Dus daar van uitgaande kun je weer beter iets meer KH eten. Zo, en nu??
Jij kent jezelf het best en dus kun je wel beredeneren of laag in de KH. een optie is. maar je moet je lichaam dan wel de tijd geven. Mocht je echt te zwak worden dan kun je weer meer KH. gaan eten en dan maar eerst je bijnier/stress probleem oplossen. Veel heeft toch al een connectie met elkaar, dus als je het een verbeterd zal het ander wellicht ook positief mee veranderen.
ad
 
bedankt ad
ga gewoon proberen
kwestie van intunen inderdaad hoop ik
ik ben nog maar van 24 april begonnen , dus als het niet goed voelt pas ik snel genoeg aan
de stress valt op het moment veel mee , alleen de stress van dit gedoe
hopen dat ik nog een weg terug heb :)

en anders worden het toch medicijnen vrees ik , maar zover zijn we nog lang niet
 
Vanmorgen 9.30 waarde 5.9 terwijl ik doodmoe ben en trillerig. Dus bloed zit vol suiker, maar ik neem niets op.
Gisteren redelijk wat tuinwerk gedaan, voelde me daar niet slecht bij.

is dit al een indicatie om KH te gaan nemen?
 
Hans, ik weet niet of het al eens gevraagd is, of dat je het zelf al eens aangegeven hebt.

Maar , hoeveel vet eet je op een dag?
Uit bv boter, Ossenwit, kokos, kaas, ei, vlees, ect..

Als ik je dag maaltijden zie hier boven dan weet ik nog niet of je wel echt vet eet, soep kan erg vet gemaakt worden maar daar moet wel de best voor gedaan worden.
Bovenop kan wel een leuk laagje vet liggen en dan lijkt het heel wat, maar als je naar het werkelijke percentage in de totale soep kan het wel eens tegenvallen hoeveel vet er maar in zit of per maaltijd binnen komt.

Als je de koolhydraten zo laag wil houden dat je echt in ketose komt moet je wel zorgen dat écht genoeg vet krijgt.

Dat moeie slappe gevoel en toch genoeg suiker in bloed, kan geloof ik ook komen door dat er veel te weinig energie is, je lichaam is dan spieren aan het vreten, eiwitten omzetten in glucose..
Als je idd eigenlijk nog weinig vet eet en ook weinig kh,s dan is dat trillende goed te verklaren.

Als je 50 gram lh eet is dat goed voor 200kcal.
Als je 2500 kcal,s per dag moet halen of misschien meer zelfs.
Moet je dus voor de resterende 2300kcal,s iets meer dan 250G vet eten (goed voor 2250kcal)
Dat zie ik nog niet terug als ik je patroon zie eigenlijk.. of ben ik blind :)

Als je idd veel meer moet gaan eten, dan weet ik daarop volgend niet of het slim is dat in eens te doen, ik denk dat het erg goed is om dit echt langzaam te introduceren.
 
ja , bedankt Maarten
ik ben het vet al aan het opvoeren
ik ben alleen benieuwd / bang voor wat je zegt , of het lichaam wel snel genoeg in staat is om uit vet voeding te maken

als mijn lichaam dat niet snel genoeg wil ga ik plat denk ik
 
Ik lees dat je pas sinds 24 april j.l. echt met voeding aan het veranderen bent.
Wil jij ijzer met handen breken?
 
liesje

ik moet zeggen dat ik een beetje wanhopig werd van wat ik ontdekte , plus je gaat jezelf verwijten dat je het niet eerder hebt gedaan etc.
maar ik kan best wel geduld aan de dag leggen
als ik maar wel weet dat ik de goede kant op ga
 
Ja ik heb bij een PNI therapeut gelopen, deze had aardig wat cliënten van dit forum als wel vegetarische kant die veel te snel om waren gegaan en daar door door al problemen te hebben met verering, écht in serieuze problemen kwamen, in de zin van maar zeer weinig te verteren.

Nu verteer jij alles wel goed toch? Dus dat scheelt dan wel maar ik denk dat een 3kwart jaar er voor uit trekken niet overbodig is, als ik die therapeut mocht geloven .
 
maar ik kan best wel geduld aan de dag leggen
als ik maar wel weet dat ik de goede kant op ga

Hans, dat zal hier wel goed zitten.
Mijn vader heeft twee jaar geleden een hartinfarct gehad, en geen kleintje ook.. hij heeft meer dan een week met de infarct blijven lopen voordat hij is naar de huisarts ging.

Op dat moment ad hij al wel een twee jaar roomboter/kokos enzo, de goeie vetten zegmaar.
Míjn moeder en vader waren wel een poosje hool bang geworden dat dat roomboter enzo toch. iet goed zou wezen.
Maar pa had al jaren veel stress op t werk (ging slecht daar en slechte planning) plus dat ik zelf twee maanden voor ijn infarct acuut thuis kwam met zeer ernstige hernia klachten in de nek (van een op andere dag kon ik niks meer, en het werd door therapie nog fors erger) veel problems dus.

Ik heb ze kunnen overtuigen dat DAT het probleem was en in 'de 'stel dat' vorm, stel dat roomboter niet goed is dan krijg je daar niet in twee jaar een infarct van van dat beetje roomboter dat ze aten, want zoveel was dat ook weer niet.

Na 1 of 2 maanden zijn ze toch weer aan de roomboter enzo gegaan en naar ron velthuis (waar ze nog af en toe komen) die heeft ze er ook veel rust in gegeven, en geholpen om van de medicijnen af te komen (iets van 15 stuks dacht ik) nu alleen nog metformine voor de suiker.

Een jaar na de infarct een controle in het ziekenhuis.
Oja, niet onbelangrijk is dat er in het begin aangenomen werd dat m,n vader een kast plantje zou blijven.
Maar met de controle vielen de monden van de artsen zowaar open, dit hadden ze nog nooit gezien!! Het hart was nagenoeg volledig hersteld! Een heel klein puntje van de linker kamer deed niet mee, maar verder vrijwel die héle spier hersteld!

Later had m,n moeder er wel iets van gezegd dat ze voeding verandert hadden en een orthomoleculaire arts hadden, het antwoord was toen vrij nuchter en van 'zo heel af en toe gebeurt zo,n goed herstel wel'...

Heel verhaal is t geworden denk ik haha.
Maar God dank is het goed gekomen.

Oja, hij eet dus wel weer aardig vet, maar niet idioot veel ofzo, suiker echt drastisch laag houden lukt hem en wil hij ook niet.
Maar het is genoeg om zo te herstellen blijkbaar.
 
dank je wel Maarten
inderdaad mooi , dat hier toch wel veel succesverhalen zijn
we moeten allemaal ons paadje gaan denk ik
en ik heb al wel geleerd dat alle paden anders gaan
 
@ Maarten

is dat goed bevallen die PNI therapie ?
ik zit in West Brabant en dat is een beetje ver van die Ron Velthuis in Zutphen.
dik 2 uur enkele reis
 
Die eerste niet, gebeurde eigenlijk niks.
Maar nu sinds pas een andere, ook PNI.
Deze heb ik wel goed gevoel over, de mail na de eerste consult was gelijk uit op te maken dat ze de onderzoeken die ik bij de eerste pni liet doen, die ik mee genomen had, al door gespit had, de eerste pni therapeut had er na maanden nog niks mee gedaan..
Beide in Amersfoort, voor mij goed te doen.
 
we moeten allemaal ons paadje gaan denk ik
en ik heb al wel geleerd dat alle paden anders gaan

Ja dat klopt.
 
Gisteren laatste maaltijd 21.30 uur met ongeveer 40 gr.KH. Een uur later BG 5,7.
Vanochtend nuchter 5,6
Vanmiddag 1 1/2 na maaltijd(3 eieren,speklap,kaas, boter en kefir) 4,7.
Nooit last van een dip etc. goede bloedwaarden en optimale bloeddruk, goede lichaamssamenstelling. I maak me niet druk om een BG nuchter boven de 5(constant).
ad
 
jouw wqarden komen in de buurt bij die van mij
maar ik voel en ervaar enorme dips
dat het suiker is merk ik oa met koffie etc

had jij voordien ook last daarmee , of nooit gehad ?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.873
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan