het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

1 sowieso niet nee. 2 is een heel goede mogelijkheid, nu ik er zo over nadenk is het mij ook wel eens opgevallen dat het wat langer kan duren voordat het gaat geleren.

 
Volgens mij moet het optie 2 zijn.

De laatste keer dat ik bouillon gemaakt had was ik ook teleurgesteld toen mijn bouillon niet gegeleerd was. Maar toen ik en dag later een potje pakte was dat wel gegeleerd.

Zal toch wel met voldoende koeling te maken hebben.

 
Nou, dan ga ik mijn bio slager volgende week het goede nieuws vertellen dat hij doorgaat voor de staafmixer. ;-)

 
Ik heb eindelijk weer eens een grote pan bottenbouillon gemaakt. En een hele rundertong erbij gedaan. Ik heb het net allemaal afgegoten, want het lijkt wel een jus, zo vet is het! Het zijn botten van rund en varken. De tong is botermals, heerlijk!

Nu staat de bottenboullion buiten af te koelen. Morgen wil ik van het merendeel soep maken. Alles wat ik over had heb ik terug in de pan gegooid, incl. de uien die ik erbij had gedaan. Nieuw water en scheut azijn en het staat weer op om een nacht te trekken. De tong heb ik er niet meer bij gedaan, die is gaar en ik heb geen idee of hij ook overgaar kan worden.

Hoe kan ik de boullion verdunnen, zodat hij minder vet is? Kan dat gewoon met water? Want ik kan aardig wat vet in 1 keer verstouwen, maar deze boullion ga ik volgens mij niet wegkrijgen. Te vet :D Wel ideaal voor stoofpotjes en dergelijke. Dus daar ga ik het zeker voor gebruiken. Maar wil ook een lekkere soep maken.

 
Het vet stolt aan de oppervlakte Alexandra. Dan kan je er zoveel of weinig afhalen als je wil.

De 'huid' van de tong kan je ook weer gebruiken om bouillon te maken.

 
O, goed dat je dat zegt Pike, ga ik snel de huid eraf halen en bij de bouillon gooien! Morgen is het vet gestold, dan zal ik het eraf halen. Wel zonde ;) Maar dat kan weer in iets anders. Het wordt een vettige bedoeling hier!

 
Je hoeft het vet niet weg te gooien natuurlijk. Als je zorgt dat er geen stukjes vlees of gestolde bouillon aanzit dan kan je het heel lang goed houden in een potje in de koelkast. Kan je eventueel weer wat terugdoen in de bouillon als je dat wil of gewoon in bakken.

Oh ik zie dat je dat zelf ook bedacht had haha!

 
Toen ik net begon te wapfen schepte ik ook altijd het vet van de gekoelde bouillon, nu roer ik het er gewoon doorheen, het was even wennen denk ik.

 
Bij mij staat er ook altijd een dikke laag vet op (1cm ongeveer) maar die laat ik er lekker inzitten. Als ik het verdeel over bakjes dan valt de hoeveelheid vet per bakje nog best mee. Lekker vet gewoon, maar niet overdreven dat je het gevoel hebt dat je alleen maar vet aan het happen bent.

 
Ik heb een heel pallet aan vet! Omdat ik "maar" 1 grote soeppan heb, heb ik de bouillon gisteren in verschillende potjes en pannen geschonken. In de pan zit maar een heel dun laagje vet, in de kokosoliepot ongeveer een centimeter en in de 300 ml potjes 1 keer 3 cm en 1 keer 1/3 deel van de inhoud! Ik ga die potjes in ieder geval invriezen, dat worden lekkere sausen straks!

 
Ik giet het nogal eens in plastic diepvrieszakken van 6 liter. Dan moet ik ook de deksels van de diepvriesdoosjes niet zoeken :wink:

 
Ik had qunea in de soep gedaan. Het lijkt wel ontploft! Veel groente en het is soep met een vork eten geworden! Bijna alle bouillon heb ik erbij gegooid om te zien dat het een soep is :D Maar lekker!!!!!! Ook met roomboter erbij, heerlijk gesmuld!

Gelukkig staat er nog een pan bouillon uiten af te koelen! Dat wordt dan voor de sauzen.

Dank je voor de tip Iklustvet! Ik heb hier nog grote diepvrieszakken liggen. Die ga ik vullen met soep. Ik heb zometeen een vriezer vol stoofpotjes, soep en zeeuws spek. Tijd om de boel eens op te gaan eten!

 
Ik trek rustig een keer of 6 bouillon van dezelfde botten, dat kan prima hoor, de eerste 2 keren voor heldere soep, die daarna is nog smaakvol genoeg voor gladde soepen en sauzen. En die bouillon blijft ook gewoon vol gelatine.

 
De wilskracht zet ik om in daadkracht. Vanaf vandaag breid ik mijn WAPF-patroon nog verder uit. Vandaag ga ik ook beginnen met beestenbottenbouillion maken, de pan laat ik de komende nacht ook zo staan zodat ik morgen verder kan met soepgroente bij in en morgen dus kan opdrinken. Heb trouwens ook een heel ouderwetse kookboek(1975 zoiets) liggen hoe je een bouillion kunt trekken en maken.

Wat ik in koolhydratentopic gezegd heb:
Quote:
Koolhydraten hebben het beste tijd gehad bij mij



Geldt eveneens voor mijn onzekerheid.

Gezondheid,

 
Succes gezondheid!

Botten zijn toch de prullenbak in gegaan. Kan wel bouillon blijven trekken, maar kan met het product toch geen kant op ;) heb voorlopig weer meer dan voldoende!

 
Net paar bakken bottenbouillonsoep gehad. Ik vind het erg lekker en ik word er dan ook echt vol van, heb wel wat vet en merg eruit gehaald met een zeef, maar er gaan ook veel vetten zo doorheen, er zit ook een dik plak vet aan het vlees(biologische schenkel), kan ik allemaal gebruiken en ook een paar stevige scheuten kokosolie erbij gedaan. En heerlijk twee grote koppen witte thee erbij.

S' avonds neem ik gewoon die yoghurtsmoothie weer zoals ik altijd in de ochtend en middag deed.

En ja, bij het langdurig trekken van bouillon heb ik gewoon met appelazijn gedaan, want ik weet wel wat dat doet, het trekt mineralen uit de botten, toch stond dat niet in de ouderwetse kookboekje.

Gezondheid,

 
kookboekje uit 1975 is niet heel erg ouderwets te noemen, als je nou een kook boek uit 1875 had was het een ander verhaal ;)

 
Oef, zit nu nog steeds met sterk verzadigd gevoel. Ja, ok, maar het boekje is wel helemaal hartstikke geel/bruin geworden :)

Gezondheid,

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.153
Leden
8.634
Nieuwste lid
jiri
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan