het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Dat is een goed idee Marijan. Handig om het met de deksel los te doen. Luminarc bakjes zijn idd duur. Bedankt.

 
Ik had een vraag over schuim. Als mijn bouillon klaar is, ik de botten en de eventuele bouqet garni eruit heb gevist en de staafmixer erop zet om de gelatine/slijmerige delen te pureren, komt er een witte schuimlaag bovenop. Betekent dit dat toen de bouillon aan de kook kwam ik niet goed genoeg het schuim eraf heb geschept? Dit lukt me namelijk nooit perfect, maar het schuim is wel mooi wit, heel schoon zeg maar, en ook heel weinig, dus eigenlijk maak ik me daar niet zo druk om. En is het eigenlijk wel noodzakelijk om de bouillon dan nog door een doek te halen, of is dat meer esthetisch? Het kan me niet zoveel schelen of mijn bouillon mooi helder is of niet.

 
Daar zou ik me niet zo druk om maken. Gaat meer om het grauwe schuim wat er eerder op komt drijven, dat is ook veel dikker.

Zelf blend ik de kraakbeen dingetje en dergelijke niet meer, heb het leren waarderen, maar als je r niet aan gewend bent is het wel een typisch structuurtje.

Gister een heerlijke ossenstaartsoepgemaakt van schotsehooglander, heerlijk die combinatie van zacht vlees, vetrand en mineralen. Na dat het vlees er afgevallen was heb ik de botten door midden gehakt en nog eens met wat appelazijn opgezet. Vanmorgen dan weer als ontbijt met rest soep erdoor en een klomp ghee. Daar kom je de dag wel op door!

 
Wat doen jullie verder met het soepvlees ? Ik houd altijd veel vlees over ,teveel eigelijk om alles in de soep te laten.Heb een gedeelte van het vlees ook wel eens apart gedaan ,waarna ik dit met een uitje erdoor roerbakte.

 
even een vraag:

Ik koop altijd mijn botten bij de schotse hooglanders. De eerste keer dikke kwarkachtige vette soep (bij afkoeling) maar heb het idee dat dit te maken heeft met het vlees wat nog aan de botten zit.

Als ik de botten (dus zonder vlees nu) voor de 2e keer gebruik (ruim een kilo botten) krijg ik geen gelei meer. DIt terwijl het ruim 12 uur op laag vuur staat. Staat de gelei garant voor veel mineralen of is dit niet waar te nemen?

Ik heb het idee dat ik mijn botten dus maar 1 keer kan gebruiken om een lekkere dikke soep te krijgen, als ik alleen maar botten zonder vlees kook dus geen gelei en welllicht ook geen mineralen.

Hebben jullie dit ook of koken de meesten ook de botten maar 1 keer??

 
Dat je soep de eerste keer dik wordt komt door de gelatine. Dit komt inderdaad uit de stukken vlees die aan de botten zitten (daar zit veel bindweefsel in) en niet uit de botten zelf. Wanneer je die botten nog een keer gebruikt krijg je nog steeds een smaakvolle bouillon, maar inderdaad minder dan de eerste keer.

Ik gebruik botten meestal meer dan één keer, maar iedere keer doe ik er wel ook nieuwe botten bij. Je hebt dan dus wel wat minder nieuwe botten nodig iedere keer, omdat de botten die je hergebruikt ook nog smaak (en ongetwijfeld ook voedingsstoffen) afgeven. Wanneer je botten een paar keer hebt gebruikt kunnen ze helemaal broos zijn geworden. Dat is voor mij een teken dat ze 'op' zijn. Mijn runderbouillons laat ik trouwens meestal 48+ uur trekken. Kip kan een stuk korter en vis kan nog een stuk korter.

 
Mijn ervaring is dat je met gewrichten (botten die veel kraakbeen bevatten) de dikste gelatine rijke bouillons maakt, ook zonder vlees.

 
Quote:
Dat je soep de eerste keer dik wordt komt door de gelatine. Dit komt inderdaad uit de stukken vlees die aan de botten zitten (daar zit veel bindweefsel in) en niet uit de botten zelf. Wanneer je die botten nog een keer gebruikt krijg je nog steeds een smaakvolle bouillon, maar inderdaad minder dan de eerste keer.


Het lijkt me dus verstandig om standaard nieuwe botten erbij te doen, met vlees eraan voor de gelatine. Ik had laatste keer dus alleen de botten 12 uur gekookt, verder niets. Het was toen maar een waterige bedoeling. Het is natuurlijk wel op smaak te brengen met zout en kruiden, maar vraag me dan af wat de voedingswaarde nog is.

De dikke soep voelt dan toch gezonder aan, terwijl dat wellicht helemaal niet het geval is.

 
Quote:
Mijn ervaring is dat je met gewrichten (botten die veel kraakbeen bevatten) de dikste gelatine rijke bouillons maakt, ook zonder vlees.



Dat is ook mijn ervaring.

Vlees aan de botten is voor mij geen must. Leuk als het er bij zit dan heb ik wat extra vlees maar de gelatine rijke bouillons maak ik van botten met veel kraakbeen zoals gewrichten.

 
Quote:
Dat is ook mijn ervaring.

Vlees aan de botten is voor mij geen must. Leuk als het er bij zit dan heb ik wat extra vlees maar de gelatine rijke bouillons maak ik van botten met veel kraakbeen zoals gewrichten.


Schenkel is toch kraakbeen? Deze heb ik er de eerst keer ook bij, maar daarna blijft er maar een klein botje over. En als je deze gebruikt i.c.m met andere botten waarvan het kraakbeen en vlees al af is van de vorige keer, blijft er maar een waterige substantie over na langdurig koken.

 
Nee schenkel is gewoon bot met merg, ook goed voor je maar als je veel gelatine wil kan je beter knieën en andere gewrichten gebruiken

 
Staart bevat ook veel kraakbeen (ze noemen het ossenstaart van de koe ) hier trek ik ook altijd de soep van.

 
Gisteren heb ik botten gekocht bij een biologische slagerij, omdat ze bij de boerderij op waren. De bouillon is niet dik geworden en er ligt maar een dun laagje vet op.

Dat is wel anders dan ik gewend ben met de botten van SchotseHooglanders en Hoeve Biesland. Met die botten wordt de bouillon na een paar keer dezelfde botten gebruiken nog dik en bij de eerste keer gebruik ligt er een dikke laag vet bovenop.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.805
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan