het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Haha dat gaat best snel met boeken. Maar fijn dat je een lekkere en vullende soep hebt!

 
Gezondheid toch! Hahahahahahaha

Sinds wanneer zegt de kleur van een boek iets over de oudheid? Je moet mijn bladen van de leverreiniging eens zien. Ziet er niet uit, 2,5 jaar geleden geprint ;)

 
Quote:
Sinds wanneer zegt de kleur van een boek iets over de oudheid?


Sinds ik het zeg, dat is helemaal mijn definitie van oudheid :)

Quote:
Je moet mijn bladen van de leverreiniging eens zien. Ziet er niet uit, 2,5 jaar geleden geprint


Dat is wel erg snel dan, wat heb je toch met die bladen gedaan? :)

Gezondheid,

 
Wat denk je Gezondheid? In mijn vettige keuken, vettige drankjes mee gemaakt :D Oudheid gegarandeerd, antiek gewoon ;)

 
Vandaag heb ik voor de vijfde keer bouillon gemaakt met dezelfde botten. Er komt nog steeds gelatine uit dat dik en geel/oranje is. Eerst gooide ik de botten na 1 keer weg, omdat ik dacht dat de gelatine uit het merg komt. Dat is dus niet waar :)

 
Ik heb mijn botten ook al 4x gebruikt en t worden er steeds meer omdat ik steeds een schenkeltje of mergpijp erbij koop, ik bewaar ze in de vriezer. Ik zie eigenlijk nooit gelatine, maar misschien komt dat omdat ik de soep meteen in de vriezer doe.

 
ik zal ook eens proberen ze te hergebruiken.

ik deed ze altijd 2.5 uur in een hogedrukpan en dan de container in.

 
Helaas is mijn eerste poging voor deze lekker bouillon mislukt! Vuur kan niet laag genoeg, dus al het heerlijks zwartgeblakerd :? Echt iets voor mij hoor, maar al doende leert men toch? Volgende week thuis hernieuwde poging, want het lijkt me heerlijk,

 
Moos, ik kan je een warmhoud-/sudderplaatje aanraden. Ik gebruik er zelf vaak 2 op elkaar. Werkt perfect om de bouillon op een lagere temperatuur te houden.

 
Ik heb bouillon gemaakt van een mergpijpje en een schenkel.

In de mergpijpje blijft ook na langdurig trekken binnenin (ik denk merg) zitten.

Ik zal het bot koelen en nog eens gebruiken.

Dikke gelatine, zoals Edwin beschrijft heb ik nooit gehad. Misschien doe ik alsnog iets verkeerd?

 
Misschien te veel vocht in verhouding met de botten. Of te kort gekoeld. Met dit weer zet ik de pan buiten om te koelen. T liefst vanaf het vuur in de avondkoude.

 
De merg kun je er uit peuteren, soms valt het er vanzelf uit. Volgende keer proberen meer botten te gebruiken, ook andere delen, zoals een stuk knie ofzo.

 
Van de week een kilo ossenstaarten gekookt in anderhalf liter water. Ongeveer 36 uur. Na afkoelen en een paar uur in de koelkast had ik dikke gelatine. Dezelfde botten nog een keer 24 uur gekookt en ook dat leverde weer een hoop gelatine op.

Manon

 
Te veel water..Ja dat zou kunnen. Als ik het op het laagste pitje laat pruttelen houd ik een halve pan over. De bouillon staat ca. 8 tot 12uur op. Mogelijk is dit ook te kort? Hierop drijft wel een laag vet als het is afgekoeld.

Ik heb het inderdaad aangevuld met water :oops:

Weer iets bijgeleerd.. :)

 
Het duurt een tijdje voordat kraakbeen echt zacht is geworden. Pas dan kan het oplossen en zorgt het voor dat je soep gelatine bevat. Als de botten helemaal schoongekookt zijn en de doorzichtige dril is verdwenen ben je klaar.

Manon

 
Oke Manon. Ik ga ze langer in de soep laten zitten. De binnenkant van het bot heeft inderdaad een gaatje nu..maar er zit nog zoveel meer in. Als de hond van de buren of van mijn schoonouders er was gaf het het meestal aan hen. Nu blijft ie lekker van mij..

 
Waarom moet je het schuim er eigenlijk afhalen? Heb nu een bevroren kip in de pan ligen, pan natuurlijk te klein, dus een heel gedoe dan dat afschuimen....

 
Dat weet ik, nét.

En uit zeeeer betrouwbare bron! ( Tanja) :)

Dat schuim dat zijn eiwitten en als je die niet afschuimt, kan de bouillon bitter gaan smaken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.494
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan